/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
OS X irritationer.:-(
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-08 14:27


Jeg har længe været irriteret over nogle ting ved oS X, så nu skal det
frem.!

1. Time Machine - igen-igen...
Jeg har lige været ved at færdiggøre opsætningen af en OS 9.2.2US på en
QuickSilver 800mhz. I den forbindelse opdagede jeg til min store
overraskelse, at der lå en fil på samtlige de 4 diske, der sidder i den
QS med et navn '.com.apple.timemachine.db' (nej, '.' foran com er ikke
nogen tilfældighed...). - Hvad i hede h... h...... laver den på en QS
med Os 9.2.2, 10.3.9 og 10.4.11?. - QS'eren har kun været i netværk med
min MacPro med 10.4.11/10.5.3 og en anden QS med 10.4.11/10.5.3, hvor TM
er deaktiveret 100%!

2. Skygger på skrifterne på det, der ligger på skrivebordet.
Vi er mange svagtseende, der er så p....hamrende trætte af, at vi ikke
på nogen som helst måde kan fjerne de skygger, som vil gøre det langt
lettere at se navne på det, der ligger på skrivebordet. - Findes der
virkelig ikke en måde, hvorpå man kan fjerne skyggen og få alm.
skriftudseende tilbage? - Jeg har prøvet alle de værktøjer, der - iflg.
nogle såkaldte 'eksperter -'skulle være istand til at fjerne skyggerne -
Silk, Deeper, Tinkertool, TinkertoolSystem og et par stykker mere, - men
ingen af dem kan det! - Det eneste program af den slags, jeg ikke har
prøvet, er MacPilot, da den kun virker som demo, og jeg gider ikke ofre
penge på noget, som jeg med sikkerhed ikke kan være sikker på, vil virke
efter hensigten.

3. Finder .icns.
Når man lægger nye .icns filer ind i div. dele af systemet, får disse de
nye ikoner, - skulle de da... - Det gør de også alle med undtagelse af
'Finder' og 'Papirkurv. - Lige gyldigt hvad jeg gør, er det umuligt at
få custom icons på de to i GUI og dock. - Derimod dukker de fint op i de
forskellige dialoger - fx., - "Finder kræver, at du...", "Vil du tømme
papirkurven nu?" osv. - Hvordan pokker får man Finder til at vise de
ændrede ikoner korrekt? - Div. prefs er selvfølgelig fjernet, så der er
nye og 'clean' prefs filer...

4. Systemindstillinger, Global settings / International.
Det er så p....hamrende irriterende, at Finder sletteer de
tastaturindstillinger, jeg har lavet i 'global Settings' /
'International'. I 'International' har jeg aktiveret disse
keyboardlayouts, - dansk, US engelsk, UK engelsk, tysk, fransk, græsk,
hebraisk, arabisk, kinesisk, japansk, polsk og thai. De bruges i
forbindelse med mine tests af fx. tekstbehandlingsprogrammer og andre
tests, der involverer internationale setups. - Men det er lige så
sikkert som amen i kirken, at disse indstillinger er slettede igen efter
en genstart - OG - efter hver ny opdatering / installering af nye
Security Updates. - Det gælder på både 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x. Div.
keyboard prefs er slettede mange gange, men lige lidt hjælper det...

5. Menulinien og div. systemindstillinger.
Ca. 2-3 gange ugentlig dukker både TimeMachine (i 10.5.x systemer) og ur
(10.3.x, 10.4.x, 10.5.3) op i menulinien, - det til trods for, at TM er
deaktiveret i 10.5.x og låst i inaktiv position, og uret er slået fra i
menulinien i alle OS X systemer. - Jeg bruger kun WindowsClock (fra
10.4.x) og som ligger på skrivebordet i nederste højre hjørne - (i
øvrigt en skam, Apple har valgt at fjerne den fra 10.5.x...). Jeg har
jævnligt slettet div. indstillingsfiler, og lige så jævnligt resettet
menulinien med fx. MainMenu, Onyx eller Cocktail, - men lige lidt
hjælper det. - Fire af de seks oS X systemer, jeg har på de tre
maskiner, er fuldstændig 'clean installs', og indeholder overhovedet
ikke andet end selve systemet!.

6. iTunes og Leopard
Ligegyldigt hvad jeg gør på OS X 10.5.x er det umuligt at bruge iTunes
til downloads af fx. podcasts. - Gælder på begge de to maskiner, hvor
jeg har 10.5.x. Derimod er der ingen problemer ved at hente podcasts,
hvis jeg starter op i Tiger eller Panther. - Jeg har haft kontakt til
fx. DR og TV2 flere gange, og får kun at vide, at de er klar over, at
der 'kan være' problemer med 10.5.x og podcasts, og at de arbejder på
sagen. - Det har de sagt nu siden oktober 2007!!! - INTET er der sket!

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 
 
Thomas von Hassel (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-08 14:40

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg har længe været irriteret over nogle ting ved oS X, så nu skal det
> frem.!
>
> 1. Time Machine - igen-igen...
> Jeg har lige været ved at færdiggøre opsætningen af en OS 9.2.2US på en
> QuickSilver 800mhz. I den forbindelse opdagede jeg til min store
> overraskelse, at der lå en fil på samtlige de 4 diske, der sidder i den
> QS med et navn '.com.apple.timemachine.db' (nej, '.' foran com er ikke
> nogen tilfældighed...). - Hvad i hede h... h...... laver den på en QS
> med Os 9.2.2, 10.3.9 og 10.4.11?. - QS'eren har kun været i netværk med
> min MacPro med 10.4.11/10.5.3 og en anden QS med 10.4.11/10.5.3, hvor TM
> er deaktiveret 100%!

hvor ? Har de diske været brugt til noget ander før ?


> 3. Finder .icns.
> Når man lægger nye .icns filer ind i div. dele af systemet, får disse de
> nye ikoner, - skulle de da... - Det gør de også alle med undtagelse af
> 'Finder' og 'Papirkurv. - Lige gyldigt hvad jeg gør, er det umuligt at
> få custom icons på de to i GUI og dock. - Derimod dukker de fint op i de
> forskellige dialoger - fx., - "Finder kræver, at du...", "Vil du tømme
> papirkurven nu?" osv. - Hvordan pokker får man Finder til at vise de
> ændrede ikoner korrekt? - Div. prefs er selvfølgelig fjernet, så der er
> nye og 'clean' prefs filer...

har du prøvet

<http://www.panic.com/candybar/>


>
> 4. Systemindstillinger, Global settings / International.
> Det er så p....hamrende irriterende, at Finder sletteer de
> tastaturindstillinger, jeg har lavet i 'global Settings' /
> 'International'. I 'International' har jeg aktiveret disse
> keyboardlayouts, - dansk, US engelsk, UK engelsk, tysk, fransk, græsk,
> hebraisk, arabisk, kinesisk, japansk, polsk og thai. De bruges i
> forbindelse med mine tests af fx. tekstbehandlingsprogrammer og andre
> tests, der involverer internationale setups. - Men det er lige så
> sikkert som amen i kirken, at disse indstillinger er slettede igen efter
> en genstart - OG - efter hver ny opdatering / installering af nye
> Security Updates. - Det gælder på både 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x. Div.
> keyboard prefs er slettede mange gange, men lige lidt hjælper det...

ikke noget generalt problem ...

>
> 5. Menulinien og div. systemindstillinger.
> Ca. 2-3 gange ugentlig dukker både TimeMachine (i 10.5.x systemer) og ur
> (10.3.x, 10.4.x, 10.5.3) op i menulinien, - det til trods for, at TM er
> deaktiveret i 10.5.x og låst i inaktiv position, og uret er slået fra i
> menulinien i alle OS X systemer. - Jeg bruger kun WindowsClock (fra
> 10.4.x) og som ligger på skrivebordet i nederste højre hjørne - (i
> øvrigt en skam, Apple har valgt at fjerne den fra 10.5.x...). Jeg har
> jævnligt slettet div. indstillingsfiler, og lige så jævnligt resettet
> menulinien med fx. MainMenu, Onyx eller Cocktail, - men lige lidt
> hjælper det. - Fire af de seks oS X systemer, jeg har på de tre
> maskiner, er fuldstændig 'clean installs', og indeholder overhovedet
> ikke andet end selve systemet!.

igen, ikke noget jeg kan genkende som et generelt problem ..

>
> 6. iTunes og Leopard
> Ligegyldigt hvad jeg gør på OS X 10.5.x er det umuligt at bruge iTunes
> til downloads af fx. podcasts. - Gælder på begge de to maskiner, hvor
> jeg har 10.5.x. Derimod er der ingen problemer ved at hente podcasts,
> hvis jeg starter op i Tiger eller Panther. - Jeg har haft kontakt til
> fx. DR og TV2 flere gange, og får kun at vide, at de er klar over, at
> der 'kan være' problemer med 10.5.x og podcasts, og at de arbejder på
> sagen. - Det har de sagt nu siden oktober 2007!!! - INTET er der sket!


heller ikke noget jeg kan genkende .... jeg subscriber til flere dr
podcasts uden problemer ..

Bundlinen er at du fifler for meget med dine systemet .. hold dig dog
fra MainMenu, Onyx, TinkerTool osv. osv. De gør mere skade end gavn ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-08 17:35


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Jeg har længe været irriteret over nogle ting ved oS X, så nu skal det
>> frem.!
>>
>> 1. Time Machine - igen-igen...
>> Jeg har lige været ved at færdiggøre opsætningen af en OS 9.2.2US på en
>> QuickSilver 800mhz. I den forbindelse opdagede jeg til min store
>> overraskelse, at der lå en fil på samtlige de 4 diske, der sidder i den
>> QS med et navn '.com.apple.timemachine.db' (nej, '.' foran com er ikke
>> nogen tilfældighed...). - Hvad i hede h... h...... laver den på en QS
>> med Os 9.2.2, 10.3.9 og 10.4.11?. - QS'eren har kun været i netværk med
>> min MacPro med 10.4.11/10.5.3 og en anden QS med 10.4.11/10.5.3, hvor TM
>> er deaktiveret 100%!
>
> hvor ? Har de diske været brugt til noget ander før ?

Ja, to af dem, men har siddeet i hhv. en windows PC og en Linux PC. -
resten har jeg købt som nye og monteret i mine 2 QS maskiner. Og TM har
aldrig kørt på de to QS, - kun i alm. netværk.

>> 3. Finder .icns.
>> Når man lægger nye .icns filer ind i div. dele af systemet, får disse de
>> nye ikoner, - skulle de da... - Det gør de også alle med undtagelse af
>> 'Finder' og 'Papirkurv. - Lige gyldigt hvad jeg gør, er det umuligt at
>> få custom icons på de to i GUI og dock. - Derimod dukker de fint op i de
>> forskellige dialoger - fx., - "Finder kræver, at du...", "Vil du tømme
>> papirkurven nu?" osv. - Hvordan pokker får man Finder til at vise de
>> ændrede ikoner korrekt? - Div. prefs er selvfølgelig fjernet, så der er
>> nye og 'clean' prefs filer...
>
> har du prøvet
> <http://www.panic.com/candybar/>

Ja, - og den bryder jeg mig ikke om...

Det skal nok lige tilføjes, at jeg selv har designet de ikoner, jeg
bruger med højkontrast farvevalg, så de ligner firkantede trykknapper i
dock'en, hvilket gør dem langt lettere for svagtseende at bruge. - Det
fungerer 100% undtagen på de to - Finder og Papirkurv.

>> 4. Systemindstillinger, Global settings / International.
>> Det er så p....hamrende irriterende, at Finder sletteer de
>> tastaturindstillinger, jeg har lavet i 'global Settings' /
>> 'International'. I 'International' har jeg aktiveret disse
>> keyboardlayouts, - dansk, US engelsk, UK engelsk, tysk, fransk, græsk,
>> hebraisk, arabisk, kinesisk, japansk, polsk og thai. De bruges i
>> forbindelse med mine tests af fx. tekstbehandlingsprogrammer og andre
>> tests, der involverer internationale setups. - Men det er lige så
>> sikkert som amen i kirken, at disse indstillinger er slettede igen efter
>> en genstart - OG - efter hver ny opdatering / installering af nye
>> Security Updates. - Det gælder på både 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x. Div.
>> keyboard prefs er slettede mange gange, men lige lidt hjælper det...
>
> ikke noget generalt problem ...

Nå? - så har du da vist ikke fulgt ret godt med i skolen. - Det /er/
et generelt problem, hvis man bruger multilanguage programmer og
ikke-latinske skrifter...

>> 5. Menulinien og div. systemindstillinger.
>> Ca. 2-3 gange ugentlig dukker både TimeMachine (i 10.5.x systemer) og ur
>> (10.3.x, 10.4.x, 10.5.3) op i menulinien, - det til trods for, at TM er
>> deaktiveret i 10.5.x og låst i inaktiv position, og uret er slået fra i
>> menulinien i alle OS X systemer. - Jeg bruger kun WindowsClock (fra
>> 10.4.x) og som ligger på skrivebordet i nederste højre hjørne - (i
>> øvrigt en skam, Apple har valgt at fjerne den fra 10.5.x...). Jeg har
>> jævnligt slettet div. indstillingsfiler, og lige så jævnligt resettet
>> menulinien med fx. MainMenu, Onyx eller Cocktail, - men lige lidt
>> hjælper det. - Fire af de seks oS X systemer, jeg har på de tre
>> maskiner, er fuldstændig 'clean installs', og indeholder overhovedet
>> ikke andet end selve systemet!.
>
> igen, ikke noget jeg kan genkende som et generelt problem ..

Måske ikke på MB/MBP, - men jeg har læst om en hel del, der har de samme
problmer på både dual G5 og MacPro.

>> 6. iTunes og Leopard
>> Ligegyldigt hvad jeg gør på OS X 10.5.x er det umuligt at bruge iTunes
>> til downloads af fx. podcasts. - Gælder på begge de to maskiner, hvor
>> jeg har 10.5.x. Derimod er der ingen problemer ved at hente podcasts,
>> hvis jeg starter op i Tiger eller Panther. - Jeg har haft kontakt til
>> fx. DR og TV2 flere gange, og får kun at vide, at de er klar over, at
>> der 'kan være' problemer med 10.5.x og podcasts, og at de arbejder på
>> sagen. - Det har de sagt nu siden oktober 2007!!! - INTET er der sket!
>
> heller ikke noget jeg kan genkende .... jeg subscriber til flere dr
> podcasts uden problemer ..

Hvis det ikke var et problem, tror du så, DR ville indrømme, at det
netop *er* et problem på 10.5.x, og at de er klar over det.?

> Bundlinen er at du fifler for meget med dine systemet .. hold dig dog
> fra MainMenu, Onyx, TinkerTool osv. osv. De gør mere skade end gavn ...

Undskyld mig Thomas, men det er noget ævlende sludder, du lukker ud her!
- De værktøjer er netop de eneste, der stort set får topkarakterer overalt.

Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
forsøg på at hjælpe... - Så hvis jeg skulle sætte en 'bundlinie' på dit
indlæg, må det være, at du ikke aner en hujende ... om, hvad der
egentlig foregår i systemet og hvordan det kan afhjælpes.!! - Og når
jeg skriver, at 5 ud af de 7 systemer, jeg har på de 3 maskiner er
_100%_ clean, så er de altså _clean_! - De to eneste systemer, der stort
set fungerer fejlfrit er en OS 9.2.2 og så 10.4.11 på min MacPro -
bortset fra problemet med menulinien på MP'eren...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-08 18:56

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> > Bundlinen er at du fifler for meget med dine systemet .. hold dig dog
> > fra MainMenu, Onyx, TinkerTool osv. osv. De gør mere skade end gavn ...
>
> Undskyld mig Thomas, men det er noget ævlende sludder, du lukker ud her!
> - De værktøjer er netop de eneste, der stort set får topkarakterer overalt.

overalt ? .. så når f.eks. Macworld i en artikel fornyligt fraråder
deres brug, med mindre man har et specifikt behov eller ved hvad man
laver ... så er det bare hvad ... grebet ud af den blå luft ?

>
> Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
> forsøg på at hjælpe... - Så hvis jeg skulle sætte en 'bundlinie' på dit
> indlæg, må det være, at du ikke aner en hujende ... om, hvad der
> egentlig foregår i systemet og hvordan det kan afhjælpes.!! - Og når
> jeg skriver, at 5 ud af de 7 systemer, jeg har på de 3 maskiner er
> _100%_ clean, så er de altså _clean_! - De to eneste systemer, der stort
> set fungerer fejlfrit er en OS 9.2.2 og så 10.4.11 på min MacPro -
> bortset fra problemet med menulinien på MP'eren...

Du stiller det op i dit indlæg som om det er generelle problemer ..
hvilket det ikke er. Og jeg kan ikke begynde at diagnosticere dine
problemer på afstand i detaljer. Hvis det var klart hvad problemet var,
så ja ...


/thomas

Erik Richard Sørense~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-08 20:45


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>> Bundlinen er at du fifler for meget med dine systemet .. hold dig dog
>>> fra MainMenu, Onyx, TinkerTool osv. osv. De gør mere skade end gavn ...
>> Undskyld mig Thomas, men det er noget ævlende sludder, du lukker ud her!
>> - De værktøjer er netop de eneste, der stort set får topkarakterer overalt.
>
> overalt ? .. så når f.eks. Macworld i en artikel fornyligt fraråder
> deres brug, med mindre man har et specifikt behov eller ved hvad man
> laver

Hvilken Macworld? - UK eller US? - De to blade er 100% uafhængige af
hinanden, og det er jævnligt de modsiger hinanden...

Desuden véd jeg præcis, hvad jeg laver, når jeg bruger de værktøjer! -
og jeg véd præcis, hvad det er, programmerne går ind og gør!

> ... så er det bare hvad ... grebet ud af den blå luft ?

Hvad mener du med den sætning? - det er jo ren volapyk...

>> Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
>> forsøg på at hjælpe... - Så hvis jeg skulle sætte en 'bundlinie' på dit
>> indlæg, må det være, at du ikke aner en hujende ... om, hvad der
>> egentlig foregår i systemet og hvordan det kan afhjælpes.!! - Og når
>> jeg skriver, at 5 ud af de 7 systemer, jeg har på de 3 maskiner er
>> _100%_ clean, så er de altså _clean_! - De to eneste systemer, der stort
>> set fungerer fejlfrit er en OS 9.2.2 og så 10.4.11 på min MacPro -
>> bortset fra problemet med menulinien på MP'eren...
>
> Du stiller det op i dit indlæg som om det er generelle problemer ..
> hvilket det ikke er. Og jeg kan ikke begynde at diagnosticere dine
> problemer på afstand i detaljer. Hvis det var klart hvad problemet var,
> så ja ...

Jeg stiller det op præcis, som det sker på mine maskiner, og på
hundredvis af andre tilsvarende systemer... - Skulle jeg gå ind go
skrive, at 'per', 'poul', 'hans', 'jesper', 'brian', 'anne' eller hvad
hulen de måtte hedde, - har skrevet og spurgt mig om angående de samme
spørgsmål, - og vil du have, at jeg endda skal give både adresser og
telefonnumre, så du kan skrive/ringe og kontrollere, om det nu også
passer...? - Eller vil du, at jeg skal videresende deres mails på både
det ene og andet sprog? - Er det ikke noget lettere, at det er mig, der
stiller spørgsmålet, når jeg har præcis de samme problemer.

- Desuden er vi flere, der har haft kontakt til Apple support omkring
spørgsmålene - især omk. skygger på skrivebord, TimeMachine, iTunes og
menulinien, og vi har alle fået samme svar, - at de er klar over, det
nogle gange sker, men at de ikke umiddelbart har en løsning på
problemerne...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-08 21:09

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:


>
> Jeg stiller det op præcis, som det sker på mine maskiner, og på
> hundredvis af andre tilsvarende systemer... - Skulle jeg gå ind go
> skrive, at 'per', 'poul', 'hans', 'jesper', 'brian', 'anne' eller hvad
> hulen de måtte hedde, - har skrevet og spurgt mig om angående de samme
> spørgsmål, - og vil du have, at jeg endda skal give både adresser og
> telefonnumre, så du kan skrive/ringe og kontrollere, om det nu også
> passer...? - Eller vil du, at jeg skal videresende deres mails på både
> det ene og andet sprog? -

det vil hjælpe med f.eks. links til tråde på discussions.apple.com,
tidbits, mailinglister, google søgninger etc. etc. ...


> Er det ikke noget lettere, at det er mig, der
> stiller spørgsmålet, når jeg har præcis de samme problemer.

Det er altid bedre at høre det direkte, før det bliver filtreret ... se
ovenstående ang. links ... jeg har aldrig bedt om personlig
korresponednce ...

/thomas

Thomas von Hassel (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-08 18:58

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>
> Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
> forsøg på at hjælpe...

lige en ting mere ... en ting som du bruger, men som hovedparten ikke
bruger er Unversal access .. og jeg skal da ikke afvise at det trigger
nogen ting som vi andre ikke oplever ...

/thomas

Per Rønne (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-07-08 19:03

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
> > Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
> > forsøg på at hjælpe...
>
> lige en ting mere ... en ting som du bruger, men som hovedparten ikke
> bruger er Unversal access .. og jeg skal da ikke afvise at det trigger
> nogen ting som vi andre ikke oplever ...

Ja, noget af det værste jeg kender er, når jeg af en eller anden grund
får slået Universal Access til ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Erik Richard Sørense~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-08 20:59



Per Rønne wrote:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>
>>> Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
>>> forsøg på at hjælpe...
>> lige en ting mere ... en ting som du bruger, men som hovedparten ikke
>> bruger er Unversal access .. og jeg skal da ikke afvise at det trigger
>> nogen ting som vi andre ikke oplever ...
>
> Ja, noget af det værste jeg kender er, når jeg af en eller anden grund
> får slået Universal Access til ;-(.

Fjen fluebenet i 'Tastaturgenveje' til 'Universel Adgang', så sker det
ikke igen.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Per Rønne (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-08 06:15

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Per Rønne wrote:
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> >> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >>
> >>> Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
> >>> forsøg på at hjælpe...
> >> lige en ting mere ... en ting som du bruger, men som hovedparten ikke
> >> bruger er Unversal access .. og jeg skal da ikke afvise at det trigger
> >> nogen ting som vi andre ikke oplever ...
> >
> > Ja, noget af det værste jeg kender er, når jeg af en eller anden grund
> > får slået Universal Access til ;-(.
>
> Fjen fluebenet i 'Tastaturgenveje' til 'Universel Adgang', så sker det
> ikke igen.

Det er skam nok at slå »Slå VoiceOver til og fra« fra ... Zoom bruger
jeg jævnligt, og du som svagtseede bruger det vel også megte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Erik Richard Sørense~ (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 05-07-08 11:17



Per Rønne wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> Per Rønne wrote:
>>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>>
>>>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>>>
>>>>> Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
>>>>> forsøg på at hjælpe...
>>>> lige en ting mere ... en ting som du bruger, men som hovedparten ikke
>>>> bruger er Unversal access .. og jeg skal da ikke afvise at det trigger
>>>> nogen ting som vi andre ikke oplever ...
>>> Ja, noget af det værste jeg kender er, når jeg af en eller anden grund
>>> får slået Universal Access til ;-(.
>> Fjen fluebenet i 'Tastaturgenveje' til 'Universel Adgang', så sker det
>> ikke igen.
>
> Det er skam nok at slå »Slå VoiceOver til og fra« fra ...

OK, ja den kan være drilsk.

> Zoom bruger jeg jævnligt, og du som svagtseede bruger det vel også megte.

Jeg bruger det hele tiden, - også da jeg jo kører med omvendt kontrast -
hvid tekst på sort baggrund.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Erik Richard Sørense~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-08 20:52



Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
>> forsøg på at hjælpe...
>
> lige en ting mere ... en ting som du bruger, men som hovedparten ikke
> bruger er Unversal access .. og jeg skal da ikke afvise at det trigger
> nogen ting som vi andre ikke oplever ...

Universal Access har sine særheder, som fx. låsning af prefs, så de ikke
virker, - så er det bare at slette plist filen, så kører det igen... -
Af de henvendelser, jeg har fået direkte i min mailbox, er der
yderligere kun _én_, der også bruger UA, så det er næppe den, der gør
knuder. - Og i øvrigt skulle den da slet ikke kunne lægge en eller anden
TimeMachine fil på samtlige OS X diske - bare, fordi de har været koblet
i netværk...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Peter Farsinsen (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 05-07-08 11:25

Thomas von Hassel wrote:
>> Og så er jeg træt af dumme intetsigende kommentarer istedet for et
>> forsøg på at hjælpe...
>
> lige en ting mere ... en ting som du bruger, men som hovedparten ikke
> bruger er Unversal access .. og jeg skal da ikke afvise at det trigger
> nogen ting som vi andre ikke oplever ...

Hvad præcis forstås her ved Universal Access? Jeg har altid haft 'enable
access for assistive devices' slået til, fordi /et eller andet/ (Sofa
Control?) har brug for det. Det har aldrig givet problemer, hverken
under 10.4 eller 10.5.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Thomas von Hassel (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-08 19:01

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> >> 1. Time Machine - igen-igen...
> >> Jeg har lige været ved at færdiggøre opsætningen af en OS 9.2.2US på en
> >> QuickSilver 800mhz. I den forbindelse opdagede jeg til min store
> >> overraskelse, at der lå en fil på samtlige de 4 diske, der sidder i den
> >> QS med et navn '.com.apple.timemachine.db' (nej, '.' foran com er ikke
> >> nogen tilfældighed...). - Hvad i hede h... h...... laver den på en QS
> >> med Os 9.2.2, 10.3.9 og 10.4.11?. - QS'eren har kun været i netværk med
> >> min MacPro med 10.4.11/10.5.3 og en anden QS med 10.4.11/10.5.3, hvor TM
> >> er deaktiveret 100%!
> >
> > hvor ? Har de diske været brugt til noget ander før ?
>
> Ja, to af dem, men har siddeet i hhv. en windows PC og en Linux PC. -
> resten har jeg købt som nye og monteret i mine 2 QS maskiner. Og TM har
> aldrig kørt på de to QS, - kun i alm. netværk.

Kunne den fil evt. hedde .com.apple.timemachine.supported ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-08 20:57



Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>>>> 1. Time Machine - igen-igen...
>>>> Jeg har lige været ved at færdiggøre opsætningen af en OS 9.2.2US på en
>>>> QuickSilver 800mhz. I den forbindelse opdagede jeg til min store
>>>> overraskelse, at der lå en fil på samtlige de 4 diske, der sidder i den
>>>> QS med et navn '.com.apple.timemachine.db' (nej, '.' foran com er ikke
>>>> nogen tilfældighed...). - Hvad i hede h... h...... laver den på en QS
>>>> med Os 9.2.2, 10.3.9 og 10.4.11?. - QS'eren har kun været i netværk med
>>>> min MacPro med 10.4.11/10.5.3 og en anden QS med 10.4.11/10.5.3, hvor TM
>>>> er deaktiveret 100%!
>>> hvor ? Har de diske været brugt til noget ander før ?
>> Ja, to af dem, men har siddeet i hhv. en windows PC og en Linux PC. -
>> resten har jeg købt som nye og monteret i mine 2 QS maskiner. Og TM har
>> aldrig kørt på de to QS, - kun i alm. netværk.
>
> Kunne den fil evt. hedde .com.apple.timemachine.supported ?

Nej, den hedder '.com.apple.timemachine.db'. - Desuden er hverken 9.2.2,
10.3.9 eller 10.4.11 supporteret af TimeMachine....

Jeg har for sjovs skyld prøvet at lave en TM backup af min Tiger disk på
MacPro'en, men det ville TM ikke være med til... - "Time Machine kan
ikke foretage den ønskede handling (error -xxxx) (not supported)"...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-07-08 21:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >
> >>>> 1. Time Machine - igen-igen...
> >>>> Jeg har lige været ved at færdiggøre opsætningen af en OS 9.2.2US på en
> >>>> QuickSilver 800mhz. I den forbindelse opdagede jeg til min store
> >>>> overraskelse, at der lå en fil på samtlige de 4 diske, der sidder i den
> >>>> QS med et navn '.com.apple.timemachine.db' (nej, '.' foran com er ikke
> >>>> nogen tilfældighed...). - Hvad i hede h... h...... laver den på en QS
> >>>> med Os 9.2.2, 10.3.9 og 10.4.11?. - QS'eren har kun været i netværk med
> >>>> min MacPro med 10.4.11/10.5.3 og en anden QS med 10.4.11/10.5.3, hvor TM
> >>>> er deaktiveret 100%!
> >>> hvor ? Har de diske været brugt til noget ander før ?
> >> Ja, to af dem, men har siddeet i hhv. en windows PC og en Linux PC. -
> >> resten har jeg købt som nye og monteret i mine 2 QS maskiner. Og TM har
> >> aldrig kørt på de to QS, - kun i alm. netværk.
> >
> > Kunne den fil evt. hedde .com.apple.timemachine.supported ?
>
> Nej, den hedder '.com.apple.timemachine.db'. - Desuden er hverken 9.2.2,
> 10.3.9 eller 10.4.11 supporteret af TimeMachine....
>
> Jeg har for sjovs skyld prøvet at lave en TM backup af min Tiger disk på
> MacPro'en, men det ville TM ikke være med til... - "Time Machine kan
> ikke foretage den ønskede handling (error -xxxx) (not supported)"...

sjovt nok er du den første der skrivet om den fil:

<http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&client=safari&rls=en-us&q=.
com.apple.timemachine.db&btnG=Search>

Det er ikke fordi jeg ikke tror på hvad du siger, eller ikke vil hjælpe
.... men dine problemer er altså ret mystiske ....

/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-07-08 19:53

Erik Richard Sørensen skrev den 04-07-2008 18:34:

>> Bundlinen er at du fifler for meget med dine systemet .. hold dig dog
>> fra MainMenu, Onyx, TinkerTool osv. osv. De gør mere skade end gavn ...
>
> Undskyld mig Thomas, men det er noget ævlende sludder, du lukker ud her!
> - De værktøjer er netop de eneste, der stort set får topkarakterer overalt.

Jeg vil nu gerne give Thomas ret. Jeg tror også du i din iver for at få
mest muligt sjov og ballade med OS X får skruet på ting som Apple ikke
forventer der bliver skruet ved og så har man balladen.

Prøv engang at lave en Leopard installation og så prøv at lade være med
alle uvanerne og gør som en dum almindelig bruger. Altid bruge
softwareupdate - ikke bruge pilleprogrammer osv, og så se om det
stadigvæk er møgirriterende? Jeg tror du bliver overrasket (ellers må
jeg jo officielt æde kamelen og undskylde :) )
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Per Rønne (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-07-08 20:37

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> ellers må jeg jo officielt æde kamelen

Det går vel også, hvis du sørger for at fryse den ned i tilstrækkeligt
små stykker, og hvis du i øvrigt sørger for at få import- og
slagtetilladelse til en sådan størrelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Erik Richard Sørense~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-08 21:45



Per Rønne wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>> ellers må jeg jo officielt æde kamelen
>
> Det går vel også, hvis du sørger for at fryse den ned i tilstrækkeligt
> små stykker, og hvis du i øvrigt sørger for at få import- og
> slagtetilladelse til en sådan størrelse.

1.0!

mvh. Erik richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-07-08 23:15

Per Rønne skrev den 04-07-2008 21:36:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>> ellers må jeg jo officielt æde kamelen
>
> Det går vel også, hvis du sørger for at fryse den ned i tilstrækkeligt
> små stykker, og hvis du i øvrigt sørger for at få import- og
> slagtetilladelse til en sådan størrelse.

Jeg regner da med at jeg kan indgå en passende sponsoraftale med den
lokale zoologiske have således at jeg kan slippe helt for selv at bøvle
med alt det papirarbejde.

Overgøder du altid sprogblomster?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Per Rønne (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-07-08 06:15

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Per Rønne skrev den 04-07-2008 21:36:
> > Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
> >
> >> ellers må jeg jo officielt æde kamelen
> >
> > Det går vel også, hvis du sørger for at fryse den ned i tilstrækkeligt
> > små stykker, og hvis du i øvrigt sørger for at få import- og
> > slagtetilladelse til en sådan størrelse.
>
> Jeg regner da med at jeg kan indgå en passende sponsoraftale med den
> lokale zoologiske have således at jeg kan slippe helt for selv at bøvle
> med alt det papirarbejde.
>
> Overgøder du altid sprogblomster?

Humor, du ved, humor .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-07-08 09:03

Per Rønne skrev den 05-07-2008 07:14:

>> Overgøder du altid sprogblomster?
>
> Humor, du ved, humor .

Ejer ikke humor, er for nærig.

Prøv med Morten Lind.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-07-08 21:32


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev den 04-07-2008 18:34:
>>> Bundlinen er at du fifler for meget med dine systemet .. hold dig dog
>>> fra MainMenu, Onyx, TinkerTool osv. osv. De gør mere skade end gavn ...
>>
>> Undskyld mig Thomas, men det er noget ævlende sludder, du lukker ud
>> her! - De værktøjer er netop de eneste, der stort set får
>> topkarakterer overalt.
>
> Jeg vil nu gerne give Thomas ret. Jeg tror også du i din iver for at få
> mest muligt sjov og ballade med OS X får skruet på ting som Apple ikke
> forventer der bliver skruet ved og så har man balladen.
>
> Prøv engang at lave en Leopard installation og så prøv at lade være med
> alle uvanerne og gør som en dum almindelig bruger. Altid bruge
> softwareupdate - ikke bruge pilleprogrammer osv, og så se om det
> stadigvæk er møgirriterende? Jeg tror du bliver overrasket (ellers må
> jeg jo officielt æde kamelen og undskylde :) )

Værs'go' og spis Thorbjørn. - Pt haves flg. systemer

- 1 stk. Leopard 10.5.4, MacPro quad *ikke_clean_install*
- 1 stk. Tiger 10.4.11, MacPro Quad - *clean_install*

- 1 stk. Leopard 10.5.4, QS dual G4/1,8ghz *clean_install*
- 1 stk. Tiger 10.4.11, QS dual G4/1,8ghz - *clean_install*
- 1 stk. Tiger 10.4.11, QS dual G4/1,8ghz - *ikke_clean_install*

- 1 stk. Tiger 10.4.11, QS G4/800mhz - *clean_install*
- 1 stk. Panther 10.3.9, QS G4/800mhz - *clean_install*
- 1 stk. Mac oS 9.2.2, QS G4/800mhz - *clean_install*

I alt 7 bootbare OS X + 1 bootbar Os 9.2.2... - Der er *ikke* brugt
SoftwareUpdate på nogen af dem! - Desuen er der på den store QS både en
ikke-bootbar 9.2.2 - kopieret fra min gamle 'Savtand' + en Softwindows
98sr2 ver. 5.0.9...

Og jeg kan da tilføje, at jeg for nogle uger siden afleverede en
Sawtooth Dual G4/500mhz med en 10.4.11. - Den, jeg tidl. har omtalt,
hvor jeg med frygt og bæven har brugt SU. - Den laver nøjagtig de samme
unoder, - bortset fra dem omk. TimeMachine...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-07-08 23:16

Erik Richard Sørensen skrev den 04-07-2008 22:32:

> I alt 7 bootbare OS X + 1 bootbar Os 9.2.2... - Der er *ikke* brugt

Jamen det er jo allesammen nogen du har sat op. Tror du ikke du har
gjort tingene nogenlunde ens på dem?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 05-07-08 00:06


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev den 04-07-2008 22:32:
>> I alt 7 bootbare OS X + 1 bootbar Os 9.2.2... - Der er *ikke* brugt
>
> Jamen det er jo allesammen nogen du har sat op. Tror du ikke du har
> gjort tingene nogenlunde ens på dem?

Stort set er der ikke rørt ved noget som helst i systemindstillinger på
de 5 'clean installs' - bortset fra, zoomView er aktiveret. - Og da slet
ikke på den nyopsatte QS 800mhz, - det har jeg simpelthen ikke haft tid
til endnu...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-07-08 00:12

Erik Richard Sørensen skrev den 05-07-2008 01:06:
>
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>> Erik Richard Sørensen skrev den 04-07-2008 22:32:
>>> I alt 7 bootbare OS X + 1 bootbar Os 9.2.2... - Der er *ikke* brugt
>>
>> Jamen det er jo allesammen nogen du har sat op. Tror du ikke du har
>> gjort tingene nogenlunde ens på dem?
>
> Stort set er der ikke rørt ved noget som helst i systemindstillinger på
> de 5 'clean installs' - bortset fra, zoomView er aktiveret. - Og da slet
> ikke på den nyopsatte QS 800mhz, - det har jeg simpelthen ikke haft tid
> til endnu...

Må man spørge hvorfor du har alle de der installationer? SÅ sjovt er
det da heller ikke at installere OS X.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 05-07-08 02:24



Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev den 05-07-2008 01:06:
>>
>> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>>> Erik Richard Sørensen skrev den 04-07-2008 22:32:
>>>> I alt 7 bootbare OS X + 1 bootbar Os 9.2.2... - Der er *ikke* brugt
>>>
>>> Jamen det er jo allesammen nogen du har sat op. Tror du ikke du har
>>> gjort tingene nogenlunde ens på dem?
>>
>> Stort set er der ikke rørt ved noget som helst i systemindstillinger
>> på de 5 'clean installs' - bortset fra, zoomView er aktiveret. - Og da
>> slet ikke på den nyopsatte QS 800mhz, - det har jeg simpelthen ikke
>> haft tid til endnu...
>
> Må man spørge hvorfor du har alle de der installationer? SÅ sjovt er
> det da heller ikke at installere OS X.

Det er til testbrug især af handicapvenligt software. - Reelt set har
jeg kun Tiger og Leopard på de to maskiner. Den store QS har endnu 2x
Tiger, men det er kun midlertidig - en clean install netop for at finde
ud af, om der er noget galt med det fuldt udbyggede system. Og det er
den store QS, ejg først og fremmest bruger til classic pga. dens hurtighed.

Den 'nye' lille QS får - forhåbentlig - alle 4 systemer - 9.2.x, 10.3.x,
10.4.x 10.5.x - og vil kun blive brugt til test. - Der er lidt problemer
med at få Leopard på den, men det skulle nu kunne lade sig gøre med
LeopardAssistan, da jeg nu har fået et ordentlig grafikkort til den, og
så er det først og fremmest den, der vil blive brugt til test... - Fx.
er det MacPro'en og den store QS, der er brugt til at lave den test af
tekstbehandlingsprogrammerne, jeg offentliggjorde forleden.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Peter Farsinsen (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 05-07-08 09:06

Erik Richard Sørensen wrote:
>> Må man spørge hvorfor du har alle de der installationer? SÅ sjovt er
>> det da heller ikke at installere OS X.

> Den 'nye' lille QS får - forhåbentlig - alle 4 systemer - 9.2.x, 10.3.x,
> 10.4.x 10.5.x - og vil kun blive brugt til test. - Der er lidt problemer
> med at få Leopard på den, men det skulle nu kunne lade sig gøre med
> LeopardAssistan, da jeg nu har fået et ordentlig grafikkort til den, og
> så er det først og fremmest den, der vil blive brugt til test... - Fx.
> er det MacPro'en og den store QS, der er brugt til at lave den test af
> tekstbehandlingsprogrammerne, jeg offentliggjorde forleden.

Så du vil udføre tests på en maskine, der ikke offieielt understøtter
Leopard? Den slags /er/ at pille og så kan du sige lige så mange gange
du vil, at det er en clean installation.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Erik Richard Sørense~ (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 05-07-08 11:39



Peter Farsinsen wrote:
> Erik Richard Sørensen wrote:
>>> Må man spørge hvorfor du har alle de der installationer? SÅ sjovt er
>>> det da heller ikke at installere OS X.
>
>> Den 'nye' lille QS får - forhåbentlig - alle 4 systemer - 9.2.x, 10.3.x,
>> 10.4.x 10.5.x - og vil kun blive brugt til test. - Der er lidt problemer
>> med at få Leopard på den, men det skulle nu kunne lade sig gøre med
>> LeopardAssistan, da jeg nu har fået et ordentlig grafikkort til den, og
>> så er det først og fremmest den, der vil blive brugt til test... - Fx.
>> er det MacPro'en og den store QS, der er brugt til at lave den test af
>> tekstbehandlingsprogrammerne, jeg offentliggjorde forleden.
>
> Så du vil udføre tests på en maskine, der ikke offieielt understøtter
> Leopard? Den slags /er/ at pille og så kan du sige lige så mange gange
> du vil, at det er en clean installation.

Det er da overhovedet ikke værre end at køre Mac Os 9.2.2 på en PM 9600.
- den var 'officielt' hellt ikke understøttet på Powermac PCI modellerne
7200-9600. - Og så 'pilles' der ikke ved Leopard, når den installeres
via LeopardAssist. Det, den gør, er at få installeren til at tro, det er
en 867-933mhz...

Og det er præcis samme situation, der gør sig gældende ved installering
af oS X 10.0.x-10.2.x, der heller ikke kunne installeres på Beige G3.
Apple understøtter officielt heller ikke brugen XPostFacto, men
AppleSupport heviser gerne til, at man skal bruge den...

I øvrigt var det på min foranledning, at 'OS9 Helper' til PMPCI kom på
dansk...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Peter Farsinsen (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 05-07-08 11:51

Erik Richard Sørensen wrote:
>> Så du vil udføre tests på en maskine, der ikke offieielt understøtter
>> Leopard? Den slags /er/ at pille og så kan du sige lige så mange gange
>> du vil, at det er en clean installation.
>
> Det er da overhovedet ikke værre end at køre Mac Os 9.2.2 på en PM 9600.
> - den var 'officielt' hellt ikke understøttet på Powermac PCI modellerne
> 7200-9600. - Og så 'pilles' der ikke ved Leopard, når den installeres
> via LeopardAssist. Det, den gør, er at få installeren til at tro, det er
> en 867-933mhz...

Er vi enige om, at det ikke er officielt understøttet? Det ændrer
lignende situationer (for 1000-data-bit-år siden) og søhistorier altså
ikke ved ;)

> Og det er præcis samme situation, der gør sig gældende ved installering
> af oS X 10.0.x-10.2.x, der heller ikke kunne installeres på Beige G3.
> Apple understøtter officielt heller ikke brugen XPostFacto, men
> AppleSupport heviser gerne til, at man skal bruge den...

Det har jeg svært ved at forestille mig at de må, men hvis du siger det.
Jeg ku' desuden forestille mig, at de samtidig gør opmærksom på, at det
/ikke/ er understøttet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Per Rønne (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-07-08 15:27

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Ca. 2-3 gange ugentlig dukker både TimeMachine (i 10.5.x systemer) og ur
> (10.3.x, 10.4.x, 10.5.3) op i menulinien, - det til trods for, at TM er
> deaktiveret i 10.5.x og låst i inaktiv position, og uret er slået fra i
> menulinien i alle OS X systemer.

Tjae, lige så umuligt ser det ud til for mig at få fjernet linien
'MACMINI' yderst til venstre, midtfor, som angivelse af en CalDAV
[Leopard Server] iCal Server, som iCal ikke kan få forbindelse til.

iCal->Indstillinger-Konti

Vælg kontoen og tryk på '-' fjerner den ganske vist. For en stund ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Peter Farsinsen (08-07-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 08-07-08 00:36

Erik Richard Sørensen wrote:
> 3. Finder .icns.
> Når man lægger nye .icns filer ind i div. dele af systemet, får disse de
> nye ikoner, - skulle de da... - Det gør de også alle med undtagelse af
> 'Finder' og 'Papirkurv. - Lige gyldigt hvad jeg gør, er det umuligt at
> få custom icons på de to i GUI og dock. - Derimod dukker de fint op i de
> forskellige dialoger - fx., - "Finder kræver, at du...", "Vil du tømme
> papirkurven nu?" osv. - Hvordan pokker får man Finder til at vise de
> ændrede ikoner korrekt? - Div. prefs er selvfølgelig fjernet, så der er
> nye og 'clean' prefs filer...

Ikonerne er pakket i dock.app.

/System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/(finder.png|trashempty.png|trashfull.png)

Og så er der jo lige det der med, at du skal huske backup OG at dit
system ikke er 'clean' bagefter ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Erik Richard Sørense~ (08-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 08-07-08 01:08


Peter Farsinsen wrote:
> Erik Richard Sørensen wrote:
>> 3. Finder .icns.
>> Når man lægger nye .icns filer ind i div. dele af systemet, får disse de
>> nye ikoner, - skulle de da... - Det gør de også alle med undtagelse af
>> 'Finder' og 'Papirkurv. - Lige gyldigt hvad jeg gør, er det umuligt at
>> få custom icons på de to i GUI og dock. - Derimod dukker de fint op i de
>> forskellige dialoger - fx., - "Finder kræver, at du...", "Vil du tømme
>> papirkurven nu?" osv. - Hvordan pokker får man Finder til at vise de
>> ændrede ikoner korrekt? - Div. prefs er selvfølgelig fjernet, så der er
>> nye og 'clean' prefs filer...
>
> Ikonerne er pakket i dock.app.
>
> /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/
> (finder.png|trashempty.png|trashfull.png)

Så tror da pokker, jeg ikke har kunnet finde dem. - Bare lidt underligt,
de ikke ligger sammen med de andre applikationer (content/resources) i
selve CoreServices mappen...

> Og så er der jo lige det der med, at du skal huske backup OG at dit
> system ikke er 'clean' bagefter ;)

Jeg har faktisk lige for en times tid siden lavet en bootable update af
den eksisterende backup. - Det tog kun knap 8 min.

- I øvrigt er det kun den ene af mine 10.5.4, der er 'clean', og det
bliver den ved med - indtil videre... - og så overvejer jeg, om jeg skal
slette den ene partition, jeg egentlig har gemt til en 'Windows D' disk
og lægge yderligere en 10.5 ind på den...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Erik Richard Sørense~ (08-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 08-07-08 21:44


Erik Richard Sørensen wrote:
> Peter Farsinsen wrote:
>> Ikonerne er pakket i dock.app.
>>
>> /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/
>> (finder.png|trashempty.png|trashfull.png)
>
> Så tror da pokker, jeg ikke har kunnet finde dem. - Bare lidt underligt,
> de ikke ligger sammen med de andre applikationer (content/resources) i
> selve CoreServices mappen...

Hjælper ikke en dyt. - Jeg har lagt nye billeder ind i de respektive
filer, - Genstartede først Dock, senere hele maskinen, men det er stadig
de oprindelige, der vises i Dock'en.... - Så der må være et sæt mere et
andet sted i systmet... - Jeg har opgivet at finde dem lige nu, men fik
da lavet de sidste systemikoner, så der er et helt sæt mua.
netværksikonerne i Leopard... Alle andre kan stort set bruges i både
10.3.x, 10.4.x og ikke mindst i 10.5.x. - En skam - da der ellers ville
være et komplet sæt, der ville være ualmindelig velegnet for synshæmmede
- uanset, om det er til folk, der har nedsat syn, eller er farveblinde.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Erik Richard Sørense~ (23-07-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-07-08 22:51


Erik Richard Sørensen wrote:
> Erik Richard Sørensen wrote:
>> Peter Farsinsen wrote:
>>> Ikonerne er pakket i dock.app.
>>>
>>> /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/
>>> (finder.png|trashempty.png|trashfull.png)
>>
>> Så tror da pokker, jeg ikke har kunnet finde dem. - Bare lidt
>> underligt, de ikke ligger sammen med de andre applikationer
>> (content/resources) i selve CoreServices mappen...
>
> Hjælper ikke en dyt. - Jeg har lagt nye billeder ind i de respektive
> filer, - Genstartede først Dock, senere hele maskinen, men det er stadig
> de oprindelige, der vises i Dock'en.... - Så der må være et sæt mere et
> andet sted i systmet... - Jeg har opgivet at finde dem lige nu, men fik
> da lavet de sidste systemikoner, så der er et helt sæt mua.
> netværksikonerne i Leopard... Alle andre kan stort set bruges i både
> 10.3.x, 10.4.x og ikke mindst i 10.5.x. - En skam - da der ellers ville
> være et komplet sæt, der ville være ualmindelig velegnet for synshæmmede
> - uanset, om det er til folk, der har nedsat syn, eller er farveblinde.

Nå, det har taget lidt tid, men nu har jeg vel været igennem ca. 2500
mapper og programpakker (vis indhold af pakke) i selve systemet, og
minsandten om ikke jeg har fundet det sted, - tror jeg da, - hvor
systemikonerne gemmer sig... De ligger ikke i
/System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/, men derimod i
en mappen system/library/CoreTypes.bundle -> Contents -> Resources...
Jeg var hele tiden gået uden om den mappe, da 'CoreTypes' jo 'lugter'
temmelig meget af skrifter...

Det var faktisk i min jagt på at finde det sted, hvor systemskriften har
puttet sig, at jeg åbnede den mappe for at se, om nu tilfældigvis
LucidaGrande skulle have gemt sig dër. Hvis det nu var tilfældet, var
min plan at prøve at udskifte den med en lidt federe skrift som ArialMT
SemiBold eller Zùrich Condensed Bt Bold for at se læsbarheden for
svagtseende med en anden systemskrift. Til min absolutte overraskelse
indeholder Resources mappen samtlige systemikoner til OS X + nogle
.plist filer - og endnu mere overraskende - samtlige platinum
systemikoner til OS 9.2 - !!!???!!! - med alle de velkendte, klassiske
motiver - lige fra en std. tom mappe til systemmappen med det klassiske
regnbuefarvede æble!

I denne mappe ligger så også de sidste tre ikoner, jeg mangler at få
replaceret med mine egne designede knap-ikoner - Finder, Full Trash og
Trash (empty trash), - så det er åbenbart både i Dock-app og i
CoreTypes, ikonerne skal ændres, før de vises korrekt i docken.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste