Hvilket filsystem til ekstern HD?
Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 01-07-08 17:51

Hej alle,

Jeg har en ekstern harddisk som indtil nu har kørt NTFS.

Dog har jeg det problem at jeg selvfølgelig ikke kan skrive til disken
fra OSX og til dels Linux.
Dette problem vil jeg gerne over, men hvilket filsystem bør jeg så vælge
- og ikke mindst, hvorfor?

Først havde jeg tænkt på FAT32, men det understøtter jo som bekendt ikke
filer over 4GB. Hvad gør man så?

OSX og Linux har højeste prioritet, så hvis der skal installeres et
program på windowsmaskinen er det til at overkomme, men hvis det kan
undgås, vil jeg selvfølgelig helst det.

Hvad vil I anbefale?

--
Mvh Jonas Jalling

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-08 19:44

Jonas Bo Jalling skrev den 01-07-2008 18:51:
> [...]
> - og ikke mindst, hvorfor?
>
> Først havde jeg tænkt på FAT32, men det understøtter jo som bekendt ikke

Har mindre filer. Er der andet end DVD-isoer der er så store i vore dage?

Der er en udmærket MacDisk læse/skrive tingest til lidt kroner til
Windows. Det er nok vejen jeg ville gå hvis det var til arbejdsbrug.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 05-07-08 11:43

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderaxiom@gmail.com> skrev i meddelelsen

Er der andet end DVD-isoer der er så store i vore dage?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Mere end nogensinde før!

Der er kommet videokameraer med m2ts-filer og Blu-Ray med de samme filer. En
enkelt fil kan let være på 35 Gigabyte! Selv de mindre m2ts-filer er så
store at de ikke kan brændes på almindelige DVD-filsystemer. De kan kun
brændes på UDF-filsystemer version 2.5!

Så hvad gør en Mac/Windows/Linux-bruger? Han er vel snart nødt til at blive
Windows/Linux-bruger og droppe Apple?? Eller hur?

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-08 13:38

Jens "Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Så hvad gør en Mac/Windows/Linux-bruger? Han er vel snart nødt til at blive
> Windows/Linux-bruger og droppe Apple?? Eller hur?

Mac kommer snart med et nyt operativsystem, der er langt bedre:

<http://zfs.macosforge.org/trac/wiki/>
<http://www.engadget.com/2008/06/23/zfs-file-system-coming-to-snow-leopa
rd-server-edition/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-08 14:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mac kommer snart med et nyt operativsystem, der er langt bedre:

kun på server

> <http://zfs.macosforge.org/trac/wiki/>
> <http://www.engadget.com/2008/06/23/zfs-file-system-coming-to-snow-leopa
> rd-server-edition/>

Det kan godt være at ZFS er smart ... men ikke noget den almindelige
bruger vil kunne nyde godt af lige med det samme ... der er nemlig nogen
bagdele som ZFS fanboys ikke vil vedkende sig ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-08 14:27

> kun på server

Det er i hvert fald kun annonceret til Snow Leopard Server. Men allerede
nu ser det ud til at man kan downloade og installere ZFS på sin Leopard
Client - ikke at jeg nu tør ...

Lad mig gætte - performance ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-08 17:07

> Det er i hvert fald kun annonceret til Snow Leopard Server. Men allerede
> nu ser det ud til at man kan downloade og installere ZFS på sin Leopard
> Client - ikke at jeg nu tør ...

> Lad mig gætte - performance ?

blandt andet ...mest af alt er det server FS .. fint hvis du har store
RAID's i SAN er det fantastisk ... men til alm. mennesker ... nah

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-07-08 17:29

Thomas von Hassel skrev den 05-07-2008 18:07:

> blandt andet ...mest af alt er det server FS .. fint hvis du har store
> RAID's i SAN er det fantastisk ... men til alm. mennesker ... nah

Det skal lige siges at almindelige mennesker nok kunne være glade for at
man bare kan ploppe en harddisk mere i for at få mere plads i sin
hjemmefolder. Det er nok den facilitet Jobs er ude efter.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-08 23:35

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det skal lige siges at almindelige mennesker nok kunne være glade for at
> man bare kan ploppe en harddisk mere i for at få mere plads i sin
> hjemmefolder. Det er nok den facilitet Jobs er ude efter.

Så skulle han måske overveje at lave nogle computere med plads til flere
harddiske. Som det er nu, er det jo kun muligt i en enkelt meget dyr
serie professonelle modeller (Mac Pro), som ingen almindelige mennesker
har. Alle andre modeller fra Apple har kun plads til en enkelt harddisk,
og det gælder stationære som bærbare.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-07-08 06:29

Henrik Münster skrev den 07-07-2008 00:34:

> Så skulle han måske overveje at lave nogle computere med plads til flere
> harddiske. Som det er nu, er det jo kun muligt i en enkelt meget dyr

Tjah, mindre detalje der. zfs kan i hvertfald nogen ting med at
jonglere rundt med data så man kan tilføje og fjerne harddiske fra de
puljer man arbejder med. Det er jo heller ikke sikkert at det er til
NU, det er før set at der er tænkt langsigtet når der er planlagt.

> serie professonelle modeller (Mac Pro), som ingen almindelige mennesker
> har. Alle andre modeller fra Apple har kun plads til en enkelt harddisk,
> og det gælder stationære som bærbare.

Du glemmer helt Xserve - men det er jo heller ikke en til skrivebordet.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-07-08 03:29

> Som det er nu, er det jo kun muligt i en enkelt meget dyr
> serie professonelle modeller (Mac Pro), som ingen almindelige mennesker
> har.

Nå, nå Jeg har da fire generationer, og jeg er så almindelig, at jeg
ikke betaler topskat.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-07-08 04:21

> Nå, nå Jeg har da fire generationer, og jeg er så almindelig, at jeg
> ikke betaler topskat.

He-he. Jeg vil nu alligevel vove den påstand, at det ikke er helt
almindeligt. Ser man på Apples modelprogram, så virker det ikke som om,
Apple vil udbrede det fænomen, at man har flere harddiske i sin
computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 08-07-08 16:17

> [...]
> almindeligt. Ser man på Apples modelprogram, så virker det ikke som om,
> Apple vil udbrede det fænomen, at man har flere harddiske i sin

Jeg er enig med dig, men jeg syntes, du skulle drilles lidt for din
kategoriske påstand.

Jeg synes nu nok, at vi var mange, der brugte/købte PowerPC´er, som jo
er de, der nu benævnes Pro, i tidernes morgen, men det er da rigtigt, at
iMac´erne har indtaget stuerne. (Og de er s´gu´ næsten ligeså gode).

Det kan jeg jo se hos min familie: mine to brødre & min far er "kun" på
iMac.

Jeg er det sorte får, der har kørt towerlinien helt ud, dog samtidig med
en afstikker til iMac Bondi, som du vist er vidende om

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-07-08 16:35

Morten Lind skrev den 08-07-2008 17:17:

> Jeg er det sorte får, der har kørt towerlinien helt ud, dog samtidig med
> en afstikker til iMac Bondi, som du vist er vidende om

Jeg er overbevist om at det skyldes at når du sætter dit krus på en
ikke-Towermodel så skvatter det ned, og det vil du helst være fri for.

Af samme grund vil du ikke af med din Touch, så hellere bruge den som
bordskåner.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-07-08 21:04

> [...]

> ikke-Towermodel så skvatter det ned, og det vil du helst være fri for.
>
> Af samme grund vil du ikke af med din Touch, så hellere bruge den som

Hæ, hæ, gnæk, gnæk Du er s´gu´ sød og så forstående. Min kaffekop
står dog på min ekstreme lufthavn, for den er godt nok en varmeplade,
der vil frem i verden.

Tidligere stod koppen på strømforsyningen til mit Cinema Display 23",
men den kan slet ikke generere så meget energi som lufthavnen

At jeg ikke vil af med min Touch skyldes kun min frygt for den
langhårede, der har foræret mig den i fødselsdagsgave. Og så
selvfølgelig, at ingen vil betale prisen, da slet ikke du

M., der lige har hentet en MacBook Pro, 2,33 GHz Intel Core 2 Duo med
3GB RAM og et splinternyt batteri, samt alt det andet gejl......flot
maskine, fed skærm, og jeg glæder mig til at forære den til min ældste
datter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-07-08 21:40

Morten Lind skrev den 08-07-2008 22:03:

> At jeg ikke vil af med min Touch skyldes kun min frygt for den
> langhårede, der har foræret mig den i fødselsdagsgave. Og så
> selvfølgelig, at ingen vil betale prisen, da slet ikke du

Jeg vil da godt betale prisen, det er bare dig der har et fuldstændigt
forskruet syn på hvad gammel, brugt hardware er værd!

Er du sikker på du ikke er jyde?

> [...]
> 3GB RAM og et splinternyt batteri, samt alt det andet gejl......flot
> maskine, fed skærm, og jeg glæder mig til at forære den til min ældste

Tænk, i gamle dage fik de stereoanlæg i den alder, og det var også
billigere.

Hvad bliver det næste? Kørekort og bil når de bliver 18?

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-08 04:07

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Jeg vil da godt betale prisen, det er bare dig der har et fuldstændigt
> forskruet syn på hvad gammel, brugt hardware er værd!

Var det Henrik, der eksponerede mit butiksskilt: "Gammelt ragelse købes
- antikviteter sælges"?

> Er du sikker på du ikke er jyde?

Næeh....

> Tænk, i gamle dage fik de stereoanlæg i den alder, og det var også
> billigere.

Nå, så er gamle dage ikke så længe siden, for jeg måtte da købe mit
stereoanlæg selv

> Hvad bliver det næste? Kørekort og bil når de bliver 18?

Tror jeg bestemt ikke

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-07-08 09:41

Morten Lind skrev den 09-07-2008 05:06:

> Var det Henrik, der eksponerede mit butiksskilt: "Gammelt ragelse købes
> - antikviteter sælges"?

Det tror jeg. Henrik burde faktisk også snart holde loppemarked med
gamle udslidte Mac'er til en fornuftig penge. Behovet er dog ikke akut
- så'rn en Wii er meget bedre underholdning.

> Nå, så er gamle dage ikke så længe siden, for jeg måtte da købe mit
> stereoanlæg selv

Nu ER det jo heller ikke lige i går du blev både født og konfirmeret.
De var vel med rør dengang.

> Tror jeg bestemt ikke

Lad os nu se hvad farmand kan snoes til :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 00:37

Morten Lind wrote:
> [...]
> 3GB RAM og et splinternyt batteri, samt alt det andet gejl......flot
> maskine, fed skærm, og jeg glæder mig til at forære den til min ældste

Du skulle have købt min - den har meget mere sjæl. En /fed/ ridse under
bunden, en tordenflue lige midt (inde) i skærmen, halvvissent batteri og
en cmd-tast der er slidt hul på. Alt det for ganske få kroner ekstra ;)

Ej, den er da lækker... Det overrasker mig stadig, at en laptop der er
så gammel kan fremstå og virke 'ny'. Dell, Acer, HP og IBM har i hvert
fald ik' givet mig samme oplevelse.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-08 04:09

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-07-08 08:56

Morten Lind wrote:

> Nå, nå Jeg har da fire generationer, og jeg er så almindelig, at jeg
> ikke betaler topskat.

Har du BÅDE en G5 PowerMac OG en Intel MacPro?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-07-08 16:24

> Har du BÅDE en G5 PowerMac OG en Intel MacPro?

Nix - ikke en Intel MacPro.

MacPro er jo blot en ny benævnelse for den professionelle linie/serie,
som har eksisteret altid.

Når jeg så siger fire generationer, kunne jeg egentlig godt udvide det
til både fem og seks generationer, men jeg valgte at begynde ved G4.

Og ja, jeg har tre generationer G4 i den professionelle serie og en G5 i
den professionelle serie.

M.

Jeg går ikke over til Intel foreløbig - det er der endnu ingen grund
til.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-07-08 16:38

Morten Lind wrote:

> Nix - ikke en Intel MacPro.

Godt så ;)

> MacPro er jo blot en ny benævnelse for den professionelle linie/serie,
> som har eksisteret altid.

Mmh. Det er jeg helt med på. Vil gerne selv ha' en Mac Pro men ikke en
Power Mac, så navnet er altså ikke helt ligegyldigt ;)

> Jeg går ikke over til Intel foreløbig - det er der endnu ingen grund
> til.

Tror den grund hedder Snow Leopard, men du har ret, den findes ikke sån'
rigtigt endnu ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-07-08 21:15

> Tror den grund hedder Snow Leopard, men du har ret, den findes ikke sån'
> rigtigt endnu ;)

Ja, det siges der jo - men min fornemmelse (som naturligvis kan være
forkert) siger mig, at den næste håndfuld års styresystemer fra Apple
vil være universal binary og dermed funktionelle med PPC.

Jeg har tid nok, så jeg venter - indtil videre er Mac OS X, 10.5.x ikke
god nok til at jeg skifter

M., fra en PPC G5, dobbelt 2,3 GHz processor med 2,5 GB RAM.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 00:50

Morten Lind wrote:

> Ja, det siges der jo - men min fornemmelse (som naturligvis kan være
> forkert) siger mig, at den næste håndfuld års styresystemer fra Apple
> vil være universal binary og dermed funktionelle med PPC.

Ingen (her) ved noget om det, så din fornemmelse er lige så god som min.
Jeg tror ikke, at der vil være understøttelse af PPC i Snow Leopard -
PPC ejere vil blive henvist til at bruge Leopard. Når Leopard blive
udfaset (når 10.7 rammer gaden i 2010-11) er de sidste PPC maskiner
minimum fire år gamle. Når hardware er fire år gammelt, er det altså
/gammelt/ :)

Jeg kan godt forstå at det er surt, hvis man har et PPC monster i stil
med din Power Mac, men det giver også go' mening, hvis Apple dropper
supporten. Hvis Snow Leopard skal udgøre fundamentet for de næsten x
antal versioner af OS X, vil de naturligvis ik' gøgle rundt med gammel kode.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-07-08 03:58

> [...]
> udfaset (når 10.7 rammer gaden i 2010-11) er de sidste PPC maskiner
> minimum fire år gamle. Når hardware er fire år gammelt, er det altså

Ja, men ikke ubrugeligt

> [...]
> supporten. Hvis Snow Leopard skal udgøre fundamentet for de næsten x
> antal versioner af OS X, vil de naturligvis ik' gøgle rundt med gammel kode.

Pyt, så må jeg jo købe en Intel, ikke sandt? Jeg har dog siden Mac OS X,
10.3 været et system bagud, og det har ikke generet mig, så jeg
overlever nok lidt længere

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 14:05

> Tror den grund hedder Snow Leopard, men du har ret, den findes ikke sån'
> rigtigt endnu ;)

Det gør den da. Muligheden for at køre Windows-programmer i en
acceptabel hastighed, direkte fra MacOS X.

Noget /jeg/ i hvert fald har brug for.

Og så muligheden af at ens MacBook hvor nødvendigt kan boote ind i
Windows i stedet for den sædvanlige MacOS X. Men I har måske aldrig
undervist også i et Windows-miljø?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-07-08 14:43

Jens "Lyrik" Bech skrev den 05-07-2008 12:42:
> [...]
> m2ts-filer er så store at de ikke kan brændes på almindelige
> DVD-filsystemer. De kan kun brændes på UDF-filsystemer version 2.5!

Ah, en ny version af UDF. Så klog man bliver ved at læse lidt, takker.

Så må du jo gøre som man gjorde med laserdisks. Sende flere ud for at
dække en film...

> Så hvad gør en Mac/Windows/Linux-bruger? Han er vel snart nødt til at
> blive Windows/Linux-bruger og droppe Apple?? Eller hur?

Hvorfor? Mener bestemt godt at HFS kan klare så store filer.

Bortset fra det - med den hastighed udviklingen går, kan det ikke vare
mange år førend man bare sender det som en vedhæftet fil til sig selv
via fx gmail. Vips, problem klaret.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-07-08 17:10

fThorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> dække en film...

> Hvorfor? Mener bestemt godt at HFS kan klare så store filer.

8 EiB for at være helt præcis ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-07-08 17:31

Thomas von Hassel skrev den 05-07-2008 18:09:

> 8 EiB for at være helt præcis ...

Skal vi vove et bud på hvornår DET er for lidt?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 19:53

Jonas Bo Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
>
> OSX og Linux har højeste prioritet, så hvis der skal installeres et
> program på windowsmaskinen er det til at overkomme, men hvis det kan

ext2 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-07-08 21:20

In article <486a6083$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> fra OSX og til dels Linux.
> Dette problem vil jeg gerne over, men hvilket filsystem bør jeg så vælge

Du skal beholde NTFS som filsystem og så putte disken i en boks som
understøtter en Windows version der kan læse og skrive NTFS - enten
Windows Home Server eller en ældre udgave af Windows som f.eks 2000 Pro
Workstation.

Ellers kommer det til at gå alt for langsomt.

> [...]
>
> OSX og Linux har højeste prioritet, så hvis der skal installeres et
> program på windowsmaskinen er det til at overkomme, men hvis det kan

Du har altså en Windows computer (på dit LAN?) i forvejen der kan læse
NTFS?

Jeg har lavet en NAS med et ATX kabinet og W2K og med det MB jeg har
brugt vil jeg både kunne bruge PATA og SATA diske, formatteret med NTFS.
Jeg får hastigheder på 50 Mbit/s når jeg overfører file til/fra min Mac
og serveren - og 80 Mbit/s til/fra Windows PCer - på et 100 Mbit/s LAN.

Hvis vi taler om datamængder, så 4 GB er for småt, så kommer du til at
bruge timevis på at flytte/kopiere data frem og tilbage til ekstern disk
der er formatteret med f.eks ext2 - med mindre det er Linux.

Du kan prøve at læse om de problemer folk har (Google) med deres Western
Digital My Book eksterne diske. Den bruger ext2 som filsystem. De klager
alle over, at selv om de har gigabit LAN og deres My Book understøtter
gigabit, så kommer de ikke over 10 Mbit/s.

--
2GB RAM ought to be enough for anyone.

Fra : PeterBP

Dato : 06-07-08 23:40

> [...]

> OSX og Linux har højeste prioritet, så hvis der skal installeres et
> program på windowsmaskinen er det til at overkomme, men hvis det kan

ext3, hvis du kan få din Mac til at læse det. Det er robust og hurtigt.

--
- Peter *** http://titancity.com/blog/
"Don't go around saying the world owes you a living. The world owes

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-07-08 09:23

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

> Tjah, mindre detalje der. zfs kan i hvertfald nogen ting med at
> jonglere rundt med data så man kan tilføje og fjerne harddiske fra de
> puljer man arbejder med.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan ZFS endnu ikke fjerne diske fra
en pool. Jeg går og overvejer at lave noget server med 4 * 500GB diske
til hjemmebrug, og en del af overvejelserne går på hvilket
OS/filsystem kombination, der understøtter dynamisk
tilføjelse/udskiftning/fjernelse af diske. Jeg synes ikke umiddelbart,
at der er noget entydigt svar, som baserer sig på moden (gratis) kode
med nogle år på bagen.

> Det er jo heller ikke sikkert at det er til NU, det er før set at
> der er tænkt langsigtet når der er planlagt.

Jf. f.eks. HFS+, som oprindeligt stammer tilbage fra Mac OS 8. Jeg
håber, at nogle kan pege mig i retning af en artikel, der fortæller
lidt om, hvad der foregik bag scenerne hos Apple, da de designede HFS+
i sin tid, kontra planerne for moderniseringen af OS'et.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-08 09:37

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> tilføjelse/udskiftning/fjernelse af diske. Jeg synes ikke umiddelbart,
> at der er noget entydigt svar, som baserer sig på moden (gratis) kode

kig på en Drobo ... det kan næsten ikke blive nemmere ... det koster dog
lidt ..

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-07-08 09:54

> kig på en Drobo ... det kan næsten ikke blive nemmere ... det koster dog
> lidt ..

Jeps, det har jeg kigget på. Fordele: Nemt. Ulemper: so-so ydeevne,
pris, lukket kode, lukket hardware. Et af kravne er også, at dimsen
skal kunne overtage DHCP,DNS,SMTP og web fra den nuværende server. Jeg
overvejer Nexenta OS kraftigt, da den er baseret på OpenSolaris, og
dermed understøtter ZFS. Hardwaren vil jeg i så fald selv sætte
sammen, med alt hvad det medfører af ulemper og fordele.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-08 09:57

> [...]

> dermed understøtter ZFS. Hardwaren vil jeg i så fald selv sætte
> sammen, med alt hvad det medfører af ulemper og fordele.

ah ok .. ja jeg havde bare brug for en nem måde at have en masse plads
.... performance var ikke et issue i mit tilfælde.

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-07-08 12:14

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

> Kig på OpenSolaris - 2008.05 understøtter ZFS på rodpartitionen. Det
> kræver sysadmviden stadigvæk til ikke-trivielle ting, men det tror jeg
> godt du kan finde ud af.

Vink vink; Nexenta er OpenSolaris pakket ind i Ubuntu

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-07-08 14:56

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

> Jeg så det skam godt.

Æv, nu troede jeg lige, at jeg for en gang skyld var ovenpå.

> For at gøre en lang historie kort tror jeg ikke på projektet...

Interessant. Jeg vil selvfølgelig gerne kende dine betragtninger, men
det kan sagtens vente til en anden dag. Grunden til at jeg synes at
Nexenta ser interessant ud, er at dels inkluderer det en masse gode
tekniske features fra Solaris sammenkoblet med Ubuntus
brugervenlighed, og dels er der et kommercielt firma bagved, som lever
af at sælge produktet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-07-08 11:10

> Det ser ud til det begynder at hjælpe på det. Prøv at kigge på det
> nyeste - jeg har selv kun een disk på maskinen, og så er det ligesom
> det.

Ah hvad? Jeg har prøvet at fjerne disk(en!) fra en Linux maskine, den
kunne i hvert fald ikke.

> Ellers må du jo vælge Windows. Det kan.

Bum bum. Det koster jo penge. Jeg har kigget på en HP SmartMedia
server. En lille fiks æske med plads til 4 diske i hotswap
rammer. 4000 kr. for en udgave med 2*500GB diske lyder jo
rimeligt. Desværre kører den Windows Home Server, der har været kendt
for at tabe data. I min verden tager det 5-6 år, før den slags fejl er
glemte, så længe der ikke er uafhængige interesserede, der kan få lov
til at kigge kildekoden igennem.

> Jeg må blive dig svar skyldig - måske er det tiden at kigge i unixgruppen?

Det kan være. Med mit nuværende tempo når det sikkert at blive Solaris
14 som løsning.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH