10.5.4 er klar :)
Fra : Michael Holm

Dato : 30-06-08 21:27

10.5.4 er klar :)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-08 21:56

Michael Holm wrote:
> 10.5.4 er klar :)

ja, men endnu kun via SU...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-08 22:30

> ja, men endnu kun via SU...

Og det virker bare perfekt. iCal kommer op på ver. 3.0.4, kan jeg se.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 01:15

Henrik Münster wrote:

> Og det virker bare perfekt. iCal kommer op på ver. 3.0.4, kan jeg se.

- Og nu er de også til downloads...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-07-08 13:16

Erik Richard Sørensen wrote:

> ja, men endnu kun via SU...

Mmmh. Det er slet ikke bøvlet nok at opdatere sit system, når man bare
skal klikke på en enkelt knap ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 14:47

Peter Farsinsen wrote:

> Mmmh. Det er slet ikke bøvlet nok at opdatere sit system, når man bare
> skal klikke på en enkelt knap ;)

Måske ikke, men mon ikke det er rimelig kendt her i gruppen, at jeg
foretrækker at have lidt hånd i hanke med det, der laves ved en
opdatering...

Fx. fylder SU opd. kun ca. 80mb, mens en manuel installering af
ComboUpdate installerede knap 139mb på min MacPro og knap 95mb på min
QuickSilver, - så der _er_ altså ting, der ikke opdateres via SU... -
Jeg har stort set alle developer værktøjer installeret på begge
maskiner, så det kunne godt tyde på, at disse pakker bliver opd. med
comboopd., men ikke med client via SU...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-08 15:01

> Måske ikke, men mon ikke det er rimelig kendt her i gruppen, at jeg
> foretrækker at have lidt hånd i hanke med det, der laves ved en
> opdatering...

om du kører den via en download eller via SoftwareUpdate giver dig
hverken mere eller mindre "hånd i hanke" med hvad der bliver
installeret. Du kan jo kigge i BOM filerne og se at det er det samme der
bliver installeret.

> [...]
> maskiner, så det kunne godt tyde på, at disse pakker bliver opd. med
> comboopd., men ikke med client via SU...

En Combo update 10.5.4 fylder 561MB .. en delta update fylder 88MB ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-07-08 15:07

> Måske ikke, men mon ikke det er rimelig kendt her i gruppen, at jeg
> foretrækker at have lidt hånd i hanke med det, der laves ved en
> opdatering...

Ja, ja. Jeg driller bare, fordi jeg stadig ikke forstår, at du gider
bøvle med at opdatere manuelt.

> [...]
> maskiner, så det kunne godt tyde på, at disse pakker bliver opd. med
> comboopd., men ikke med client via SU...

Jeg ved ikke, hvordan det virker, men såvidt jeg har forstået, kan man
opdatere fra (eksempelvis) 10.5 til 10.5.4 med én opdatering, hvis man
bruger ComboUpdate. Hvis det er tilfældet /vil/ den naturligvis flyde
mere end den enkelte opdatering fra 10.5.3 -> 10.5.4 - det giver sig
selv. Min teori er derfor, at du downloader mere, end du i virkeligheden
har brug for. Jeg tror ikke på, at comboupdaten opdaterer noget SU ikke
opdaterer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : iSteen

Dato : 01-07-08 15:46

> Måske ikke, men mon ikke det er rimelig kendt her i gruppen, at jeg
> foretrækker at have lidt hånd i hanke med det, der laves ved en
> opdatering...

Jeg bruger udelukkende SU - og fik i går aftes opdatering inden jeg gik
i seng

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 16:07

iSteen wrote:

> Jeg bruger udelukkende SU - og fik i går aftes opdatering inden jeg gik
> i seng

Det gjorde jeg også. - Filerne var til download godt 2 timer efter, de
var på SU... - Men jeg nåede kun at opdatere min MacPro...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 16:24

> [...]
> maskiner, så det kunne godt tyde på, at disse pakker bliver opd. med
> comboopd., men ikke med client via SU...

Måske fordi SU 'læser' hvad der allerede er installeret, og derfor kun
installerer derfra og op til hvad der er brug for.

Mens din cumbo-update går ud fra at du har en ren 10.5.0 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-07-08 16:56

On 2008-07-01 15:47:14 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Måske ikke, men mon ikke det er rimelig kendt her i gruppen, at jeg
> foretrækker at have lidt hånd i hanke med det, der laves ved en
> opdatering...

Du har ikke en pind mere styr på det fordu du enter en fil manuelt. Det
er stadig installer scriptet der fortager opdateringen og på 10.5 med
flade pakker kan du ikke pille i i installerscriptet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-07-08 16:56

On 2008-07-01 15:47:14 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> maskiner, så det kunne godt tyde på, at disse pakker bliver opd. med
> comboopd., men ikke med client via SU...

jo de gør...

En Combined update fylder iøvrigt ikke kun 139MB.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-08 19:40

Erik Richard Sørensen skrev den 01-07-2008 15:47:

> Måske ikke, men mon ikke det er rimelig kendt her i gruppen, at jeg
> foretrækker at have lidt hånd i hanke med det, der laves ved en
> opdatering...

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad præcis er det "hånd i hanke" indebærer?

Du kan jo stadig sige ja eller nej til en softwareopdatering.

> Fx. fylder SU opd. kun ca. 80mb, mens en manuel installering af
> ComboUpdate installerede knap 139mb på min MacPro og knap 95mb på min
> QuickSilver, - så der _er_ altså ting, der ikke opdateres via SU... -

Din QuickSilver kan vist ikke køre 64 bit, det kan MacPro'en vist godt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 22:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad præcis er det "hånd i hanke" indebærer?
> Du kan jo stadig sige ja eller nej til en softwareopdatering.

At netforbindelsen ikke ryger midt i det hele, - og at jeg er 100%
sikker på, at _alle_ dele, der kan opdateres, og _bliver_ opdateret.

Jeg _har_ prøvet med SU en enkelt gang til en 10.4.x opd., hvor Stofanet
gik ned midt i det hele - med det resultat, at jeg måtte geninstallere
Tiger helt fra grunden.

> Din QuickSilver kan vist ikke køre 64 bit, det kan MacPro'en vist godt.

Korrekt - med det lille 'men', at den ene af PCI slot'ene er en
64bits..-) - men det har jo intet med systemet at gøre på den....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-07-08 22:39

> At netforbindelsen ikke ryger midt i det hele, - og at jeg er 100%
> sikker på, at _alle_ dele, der kan opdateres, og _bliver_ opdateret.

Det har ingen betydning mere. Først hentes hele opdateringen, så
genstarter Mac'en og installeren køres. De sidste forstår jeg ikke ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 23:01

Peter Farsinsen wrote:

> Det har ingen betydning mere. Først hentes hele opdateringen, så
> genstarter Mac'en og installeren køres. De sidste forstår jeg ikke ;)

Øh? - Det gør jeg da heller ikke... Hvis der er flere opdateringer,
henter den den første, begynder at installere, når den er nede, mens den
næste bliver hentet og så fremdeles. - Min MacPro genstarter først i det
øjeblik, jeg klikker OK eller trykker på 'start igen'...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-07-08 23:17

> [...]
> næste bliver hentet og så fremdeles. - Min MacPro genstarter først i det
> øjeblik, jeg klikker OK eller trykker på 'start igen'...

Installeren laver ikke noget 'grimt' før efter Mac'en er genstartet.

Jeg ville skrive 'Det sidste forstår jeg ikke ;)'. Det henfører til 'og

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 23:28

Peter Farsinsen wrote:

> Installeren laver ikke noget 'grimt' før efter Mac'en er genstartet.

Måske ikke, men da jeg havde problemet via SU og Stofanet gik ned, frøs
maskinen. - I øvrigt den eneste gang, OS X uprovokeret er frosset for
mig... - Og en total freeze up midt i en installering er ikke just
gavnligt...

> Jeg ville skrive 'Det sidste forstår jeg ikke ;)'. Det henfører til 'og
> at jeg er 100% sikker på, at _alle_ dele, der kan opdateres, og _bliver_
> opdateret.'

Nåå... - At fx. også ekstra Apple software fra ADC og stand-alone dele
som fx. QuickTime Broadcaster, Common Criteria Tools osv. også bliver
opdateret. - Det gør de normalt ikke i en 'client Update'.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-07-08 23:32

> [...]
> maskinen. - I øvrigt den eneste gang, OS X uprovokeret er frosset for
> mig... - Og en total freeze up midt i en installering er ikke just

Men det var under Tiger. SU virker anderledes under Leopard - og er den
ikke også ændret under Tiger nu?

> Nåå... - At fx. også ekstra Apple software fra ADC og stand-alone dele
> som fx. QuickTime Broadcaster, Common Criteria Tools osv. også bliver
> opdateret. - Det gør de normalt ikke i en 'client Update'.

Er du sikker på at de gør det med ComboUpdaten? Eller tror du det?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-08 01:07

Peter Farsinsen wrote:

> Men det var under Tiger. SU virker anderledes under Leopard - og er den
> ikke også ændret under Tiger nu?

Jeg har ikke brugt SU under leopard, så det tør jeg ikke sige noget om,
men jeg satte en gammel Dual G4/500mz op til nogle af mine venner. -
Systemet skulle være 10.4.11 pga. krav om brug af classic. Med både
rystende hænder og bæven, brugte jeg SU på den, da der absolut intet
ekstra skulle være. Jeg kunne ikke lige finde min 10.11, så jeg lod SU
gøre det + svjh. 4 andre opd. som security Update, quicktime og itunes.
Her gik installering af både QT og itunes igang, før den var færdig med
at hente 10.4.11. - Det er knap 3 mdr. siden. - Den kørte ikke helt
optimalt efter brug af SU, så jeg hentede 10.4.11 Combo og kørte den, og
siden har der ingen problemer været...

> Er du sikker på at de gør det med ComboUpdaten? Eller tror du det?

Tja, under installering kunne jeg da se, der var noget WebObjects og
noget MacOSX10.5.sdk der flashede henover installeringsdialogen, - så
det går jeg stærkt ud fra...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-07-08 08:29

> [...]
> Her gik installering af både QT og itunes igang, før den var færdig med
> at hente 10.4.11. - Det er knap 3 mdr. siden. - Den kørte ikke helt

Mmh. Men det er jo ikke OS opdateringer. Så vidt jeg husker, kræver den
slags ikke genstart - så er det jo klart, at de installeres /inden/
genstart ;)

Ok. Det lyder spændende i al fald ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-08 10:22

Peter Farsinsen wrote:

> Mmh. Men det er jo ikke OS opdateringer. Så vidt jeg husker, kræver den
> slags ikke genstart - så er det jo klart, at de installeres /inden/
> genstart ;)

Jo, Quicktime kræver genstart

> Ok. Det lyder spændende i al fald ;)

Og dele af developer tools kræver også genstart.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-08 07:43

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> 10.5.4 er klar :)

så er spm. jo om Adobe buggen er fixet ....

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-08 07:49

Thomas von Hassel skrev:

> så er spm. jo om Adobe buggen er fixet ....

Hvilken bug tænker du på, Thomas?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-08 08:09

> Hvilken bug tænker du på, Thomas?

10.5.3 havde en bug hvorved f.eks. InDesign og Photoshop dokumenter blev
korrupte hvis man åbnede og gemte dem direkte på en server ...

/thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 01-07-08 08:12

> 10.5.3 havde en bug hvorved f.eks. InDesign og Photoshop dokumenter blev
> korrupte hvis man åbnede og gemte dem direkte på en server ...

Så vidt jeg har skjønt er det den buggen som gjorde at 10.5.4 kom såpass
raskt etter 10.5.3, så den er nok fikset.

Terje

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-07-08 08:23

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Så vidt jeg har skjønt er det den buggen som gjorde at 10.5.4 kom såpass
> raskt etter 10.5.3, så den er nok fikset.

jep .. vores test indtil videre viser at den faktisk er fixet ... tak
apple :)

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-08 08:37

Thomas von Hassel skrev:

> 10.5.3 havde en bug hvorved f.eks. InDesign og Photoshop
> dokumenter blev korrupte hvis man åbnede og gemte dem direkte på
> en server ...

Okay. Tak for info.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-07-08 16:57

On 2008-07-01 08:43:27 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> så er spm. jo om Adobe buggen er fixet ....
>
> /thomas

Det påstår de.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-08 08:12

> Det påstår de.

det ser ud til at passe .. jeg har ikke fået den til at fejle endnu ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 08:17

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> 10.5.4 er klar :)

Datoen passer da perfekt. Det er jo i dag 1. juli 2008 at .Mac bliver
til .MobileMe, og vi kan have 10 G til IMAP e-mails + 10G til iDisk på
nettet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk