Nyt antivirus-program til Mac ignorerer Wi~
Fra : iSteen

Dato : 30-06-08 11:49

http://snipurl.com/2rgdt [mediamac_comon_dk]

Smart, hvis man føler sig utryg og i farezonen for virus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-08 14:39

iSteen wrote:
> http://snipurl.com/2rgdt [mediamac_comon_dk]
>
> Smart, hvis man føler sig utryg og i farezonen for virus

Jeg synes nu ikke, det er særlig smart, at man stadig godt kan være
'smittebærer', som de skriver i artiklen...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-08 15:07

> Jeg synes nu ikke, det er særlig smart, at man stadig godt kan være
> 'smittebærer', som de skriver i artiklen...

Det bliver altid nævnt, når man taler om virus og Mac. Hvor stor er
risikoen egentlig? Jeg har da jævnligt modtaget en virus eller lignende
i et vedhæftet dokument til en e-mail, men derfor behøver den jo ikke at
blive sendt videre, når jeg sender en anden e-mail. Hvis virus ikke
virker på Mac, kan den jo heller instruere computeren om at gøre noget.
Jeg kan derfor heller ikke tro, den kan få e-mailprogrammet til at sende
sig videre. Sender man aktivt det vedhæftede dokument videre, så kan man
naturligvis sende en virus videre, men jeg har svært ved at forestille
mig, at virus kan gøre det selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : iSteen

Dato : 30-06-08 17:39

> Jeg synes nu ikke, det er særlig smart, at man stadig godt kan være
> 'smittebærer', som de skriver i artiklen...
>
> mvh. Erik Richard

Det er da rigtigt der er en teoretisk mulighed for at man "kommer til"
at videresende en giftig .exe-fil til en Windows-bruger, men det er da
en god idé at feje for egen dør.

Jeg synes stadig der er smart med et program der kan scanne en Mac for
virus, og samtidigt undlade at kigge efter unødvendige filer som virus
til Windows.

En helt anden ting er så, at programmet ikke er lynende hurtigt - det
tager ca. samme tid om at scanne min Mac som det tager for Antivir at
scanne min pc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-06-08 17:52

iSteen wrote:

> [...]
>
> Jeg synes stadig der er smart med et program der kan scanne en Mac for
> virus, og samtidigt undlade at kigge efter unødvendige filer som virus

Jeg synes også, man bør beskytte sig, men det nye program vil efter min
mening give en falsk tryghed - netop ved, at den fx. ikke beskytter mod
fx. MS macrovirus og VBA scripts, der kan ligge skjult i en mail.

> En helt anden ting er så, at programmet ikke er lynende hurtigt - det
> tager ca. samme tid om at scanne min Mac som det tager for Antivir at
> scanne min pc

Tja, det er jo lige modsat, hvad PCTools lover. - Jeg bruger pt. kun
ClamXAV. - Den har fanget to skjulte VBA scripts inden for det sidste år
og vel omk. en 30-40 'almindelige' virusfiler i enten .exe eller .dcr
format... - Egentlig ville jeg helst stadig køre Norton Antivirus, men
jeg kan ikke lide deres licenspolitik...

mvh. Erik Richard

Fra : iSteen

Dato : 30-06-08 21:17

> Egentlig ville jeg helst stadig køre Norton Antivirus, men
> jeg kan ikke lide deres licenspolitik...

Jeg har, for en del år siden, brogt Norton på en pc.
DET var godtnok noget bras dengang - forhåbentligt er det blevet bedre

Fra : Per Jensen

Dato : 01-07-08 01:14

iSteen skrev:

> Jeg har, for en del år siden, brogt Norton på en pc.
> DET var godtnok noget bras dengang - forhåbentligt er det blevet bedre

Niksen Biksen.

Norton er det ARVESTE LO**

Kan absolut ikke anbefales. Det sløver PC'en ufatteligt meget, og jeg
har i flere tilfælde set det overse vira totalt, selvom at det var
oppdateret med de nyeste definitioner.

Jeg har på PC platformen altid sværget til EZ Antivirus, men der er
kommet en ny, gratis spiller på markedet.

"AVG Free" antivirus fra Grisoft. Dét er noget der virker. Kan kun
anbefales.

Norton er fortid... - heldigvis!

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 01:57

Per Jensen wrote:

> Niksen Biksen.
>
> Norton er det ARVESTE LO**

Kun hvis du installerer hele Norton Internet security... - Hold dig kun
til NAV og glem de andre programmer i pakken, - så kører det udmærket.

> Kan absolut ikke anbefales. Det sløver PC'en ufatteligt meget, og jeg
> har i flere tilfælde set det overse vira totalt, selvom at det var
> oppdateret med de nyeste definitioner.

Det har jeg aldrig set på Mac, og kun på windows, hvis Norton personal
firewall samtidig var installeret. - Holder man sig til NAV alene, er
der ingen problemer.

> Jeg har på PC platformen altid sværget til EZ Antivirus, men der er
> kommet en ny, gratis spiller på markedet.
>
> "AVG Free" antivirus fra Grisoft. Dét er noget der virker. Kan kun
> anbefales.

EZ kender jeg kun af omtale, men AVG vil jeg under ingen omstændigheder
røre med en ildtang! - den kan end ikke scanne en inbox i et
mailprogram. - Havde du derimod sagt Avast!, ville jeg være helt enig
med dig. - Det er det absolut bedste på Windows området, og den fås nu
også til Mac.

Og så kan Avast! endda scanne tilsluttede computere i et netværk - inkl.
Mac volumes, hvis Avast! bruges på PC/Win og omvendt. På Mac kan den
endda scanne 'shared volumes', hvilket ingen andre antivirusprogrammer kan.

> Norton er fortid... - heldigvis!

For dig måske, men ikke for andre. - Som sagt var jeg vedblevet med NAV,
hvis ikke de havde ændret licenspolitik, så man ikke længere kan købe en
1-brugerlicens, men er pisket til at købe en 5-bruger. - Så fremover
bliver det Avast! her i huset. - Har den allerede til min windows, og
når jeg er færdig med at opbygge mit netværk, bliver det Avast! over det
hele.

mvh. Erik Richard

Fra : iSteen

Dato : 01-07-08 10:02

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> "AVG Free" antivirus fra Grisoft. Dét er noget der virker. Kan kun
> anbefales.

Jeg har altid brugt Antivir - eller i hvert fald de seneste mange år.
Kan huske "de gamle dage", Antivir var et lille progam jeg kunne have på
en diskette....dengang man brugte den slags

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 08:42

> Jeg synes også, man bør beskytte sig, men det nye program vil efter min
> mening give en falsk tryghed - netop ved, at den fx. ikke beskytter mod
> fx. MS macrovirus og VBA scripts, der kan ligge skjult i en mail.

Disse funktioner virker jo alligevel ikke under Office 2008, hvor man
skal bruge AppleScript til makroer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 12:32

Per Rønne wrote:

> Disse funktioner virker jo alligevel ikke under Office 2008, hvor man
> skal bruge AppleScript til makroer.

Selvom VBA ikke længere er understøttet, så kan de jo stadig omme ind på
computeren. Og MSO2008 bruger da stadig makroer, så her er risikoen ikke
mindre...

mvh. Erik richard

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 13:09

> Selvom VBA ikke længere er understøttet, så kan de jo stadig omme ind på
> computeren. Og MSO2008 bruger da stadig makroer, så her er risikoen ikke
> mindre...

Hvilke makroer tænker du på? Og jeg ved godt at der i Word findes
Funktioner->Makroer... - men den lister kun Words indbyggede
/kommandoer/, som naturligvis kan kaldes fra AppleScript.

Selv i Office 2004 var der jo kun delvis VBA-understøttelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 14:38

Per Rønne wrote:

> [...]
> /kommandoer/, som naturligvis kan kaldes fra AppleScript.
>
> Selv i Office 2004 var der jo kun delvis VBA-understøttelse.

Jeg tænker selvfølgelig på, at man selv kan skrive makroer til Word -
fx. word2003 og Word2007 til windows og indlejre dem i et dokument, der
så fx. sendes til en Mac eller til en anden Winword bruger. - Hvis det
så er en rigtig ondskabsfuld sag, kan den lave ravage, så det basker til
noget.

Word Macrovirus Protection er stort set det eneste, jeg har slået til i
word udover standardindstillingerne.... Jeg har to gange i år modtaget
en sådan indlejret makro, som Word betragtede som en virus. - allerede i
åbningen af dokumentet kom der en dialog op og beskrev, at det enten var
'malware' eller 'virus', og det anbefaledes at slette den, - hvilket jeg
selvfølgelig sagde ja tak til, - og først derefter blev dokumentet åbnet...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-08 16:24

> [...]
> så fx. sendes til en Mac eller til en anden Winword bruger. - Hvis det
> så er en rigtig ondskabsfuld sag, kan den lave ravage, så det basker til

Office 2008 kan ganske simpelt ikke køre sådanne makroer, selv om den
seneste opgradering indeholdt noget om VBA, som jeg ikke rigtigt
forstod.

<http://www.macrumors.com/2008/05/13/microsoft-office-update-and-visual-
basic-for-applications-to-return/>

Hvor jeg læser:

Also notable is that Microsoft has announced that they will be bringing
back Visual Basic for Applications in the next version of Mac Office:

....the team recognizes that VBA-language support is important to a
select group of customers who rely on sharing macros across platforms.
The Mac BU is always working to meet customers' needs and already is
hard at work on the next version of Office for Mac.
Update
=

Og ikke mindst her:

<http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2008/05/14/mac-bu-talks-offic
e-2008-sp1-vbas-triumphant-comeback>

Som vedrører 12.1; med 12.1.1 kom der nogt om VBA-support. Der dog
tydede på at der var mulighed for at køre Office 2007-genereret VBA,
ikke om at Office 2008 ville kunne bruges til at udvikle dem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-07-08 13:15

> Selvom VBA ikke længere er understøttet, så kan de jo stadig omme ind på
> computeren. Og MSO2008 bruger da stadig makroer, så her er risikoen ikke
> mindre...

Jeg vil lige citere Word-hjælp:
"VBA macros do not run in Word 2008."

Tilsvarende står der i Excel-hjælp: