Så er der iPhone priser
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-08 11:21

<http://telia.dk/iphone/priser/>

Hvad siger i til det ? .. synes måske 300MB pr. mdr. er lige i
underkanten ...eller er det vel som man har forventet ?

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-06-08 11:56

Thomas von Hassel wrote:
> <http://telia.dk/iphone/priser/>
>
> Hvad siger i til det ? .. synes måske 300MB pr. mdr. er lige i
> underkanten ...eller er det vel som man har forventet ?

Abonnementsprisen er som forventet, men den inkluderede mængde trafik er
helt til grin/ynkelig/etc... Det virker som om Telia slet ikke forstår,
hvad det er for et produkt de sælger og det virker meget tydeligt, at en
del af det månedlige abonnement skal betale for selve telefonen.

Jeg tror, at abonnementet ændres efter seks måneder, når kunderne har
muligheden for at skifte til et andet selskab. Telmore har eksempelvis
mobilt bredbånd med en 'fair use' grænse på 10GB/md. til 199,-/md. Så
har man stadig 200,-/md. til taletid - det kan give >400 minutters
taletid ved Telmore med 'lang tale'.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-06-08 13:20

> [...]
> mobilt bredbånd med en 'fair use' grænse på 10GB/md. til 199,-/md. Så
> har man stadig 200,-/md. til taletid - det kan give >400 minutters

Jeg er helt enig. 300Mb pr. måned er fuldstændig til grin. Jeg havde
besluttet at købe én iPhone, men har droppet det igen pga. den
latterligt lave datamængde.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-08 13:23

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jeg er helt enig. 300Mb pr. måned er fuldstændig til grin. Jeg havde
> besluttet at købe én iPhone, men har droppet det igen pga. den
> latterligt lave datamængde.

Det kommer lidt an på hvad dit behov er ... 300MB er rigelig til mail og
sync + lidt websurf ... men hvis du havde sat næsen op efter at vold
surfe på den så nej ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 27-06-08 15:03

> Det kommer lidt an på hvad dit behov er ... 300MB er rigelig til mail og
> sync + lidt websurf ... men hvis du havde sat næsen op efter at vold
> surfe på den så nej ...

Jeg havde sat næsen op efter ikke at skulle tænke på mit dataforbrug.
Jeg synes det er alt for stor en begrænsning at skulle gå og bekymre sig
aom, om man får en kæmpe regning pga. for stort dataforbrug, især når
prisen ligger på 1,25 kr. pr. ekstra MB. Det var sådan noget man gik og
bekymrede sig om i de gamle GPRS tider...

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Bruno

Dato : 27-06-08 15:39

Thomas von Hassel wrote:
> Det kommer lidt an på hvad dit behov er ... 300MB er rigelig til mail og
> sync + lidt websurf ... men hvis du havde sat næsen op efter at vold
> surfe på den så nej ...

300 MB rækker altså ret langt, så længe man ikke henter video eller
spildemoer kan man surfe ret heftigt inden for den grænse og der er vel
forøvrigt grænse for hvor meget surf man gider på en lille skærm. Jeg
ser den i hvertfald kun som supplement til computeren - man bliver lidt
afhængig 24"+21".

Mvh
Bruno

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-06-08 13:24

Franz Berliner wrote:

> Jeg er helt enig. 300Mb pr. måned er fuldstændig til grin. Jeg havde
> besluttet at købe én iPhone, men har droppet det igen pga. den
> latterligt lave datamængde.

Jeg ska' da ha', men beslutningen var ikke så selvfølgelig, som jeg
havde regnet med.

Hvis ikke Telia ændrer abonnementet efter seks måneder, er jeg smuttet ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-06-08 13:36

Franz Berliner skrev den 27-06-2008 14:20:

> Jeg er helt enig. 300Mb pr. måned er fuldstændig til grin. Jeg havde
> besluttet at købe én iPhone, men har droppet det igen pga. den
> latterligt lave datamængde.

Man skal vel ikke betale for det forbrug man har over WiFi, vel? Så kan
det vel godt gå alligevel?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-08 13:34

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Man skal vel ikke betale for det forbrug man har over WiFi, vel? Så kan
> det vel godt gå alligevel?

nix, ingen takst over WiFi ... og du får adgang til deres hotspot
netværk ... free of charge

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-06-08 13:27

> [...]
> mobilt bredbånd med en 'fair use' grænse på 10GB/md. til 199,-/md. Så
> har man stadig 200,-/md. til taletid - det kan give >400 minutters

så skal Telmore lave et "iPhone Abb." til dem som falder fra .. .for
ligenu er der ingen der har et tale + fri trafik/flatrate abb. Man kan
give telia at de kunne have gjort som alle andre og have bonget for den
første MB ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 27-06-08 15:20

> Abonnementsprisen er som forventet, men den inkluderede mængde trafik er
> helt til grin/ynkelig/etc...

Jeg synes faktisk det er Apples markedsføring der er til
grin/latterlig/ynkelig.

Det der med at annoncere hvor billig den nye iphone er iforhold til den
gamle, når ethvert tænkende individ kan forstå at betalingen blot er
"skjult" i abonnementet/trafikken.

Det er i virkeligheden det der er til grin.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-06-08 15:36

jagge wrote:

> [...]
>
> Det der med at annoncere hvor billig den nye iphone er iforhold til den
> gamle, når ethvert tænkende individ kan forstå at betalingen blot er

Det er jo ikke noget Apple har fundet på - det gør alle teleudbydere.
Hvis du ikke betaler for et urimeligt abonnement, skal du også betale
den pris telefonen koster.

> Det er i virkeligheden det der er til grin.

Jeg synes der er tale om to forskellige ting.

Et er, at Apple gerne vil sælge iPhone til en billig pris, hvilket
betyder, at en del af det månedlige abonnement går til at betale selve
telefonen og ikke kun den 'rå' ydelse. Det er normal praksis, alle gør
det og jeg forstår ikke, hvorfor der har været så meget skriveri om det.
Det er helt fint med mig.

Noget andet er, at Telia på den måde sjofler deres kunder - af hvilke
mange formentlig ikke er eksisterende kunder og sikkert heller ikke er
det mere end seks måneder. Enten forstår de ikke det produkt de skal
sælge eller også har de bevidst valgt at de vil tjene penge på ekstra
datatrafik. Uanset hvad forklaringen er, virker det useriøst.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-06-08 16:02

> [...]
> sælge eller også har de bevidst valgt at de vil tjene penge på ekstra
> datatrafik. Uanset hvad forklaringen er, virker det useriøst.

Godt - jeg er enig med dig, Peter. Man har jo altid kunnet lægge(betale)
det halvårlige tvangsabonnement på én gang og så have en oplåst telefon.

Men denne gang kan jeg ikke rigtigt gennemskue betingelserne.

Jeg smider kr.: 1500,- efter telefonen - derudover smider jeg kr.:
3600,- efter den halvårlige tvangsbinding, og så er den låst op, ikke
sandt?

Og derefter sætter jeg mit SIMkort fra TDC med mit snart tyve år gamle
telefonnummer i iPhone´en, ikke sandt?

Og så skal iPhone´en efter min bedste overbevisning virke.

Har jeg forstået alting rigtigt, eller fatter jeg ingenting?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-06-08 16:16

Morten Lind wrote:

> Godt - jeg er enig med dig, Peter. Man har jo altid kunnet lægge(betale)
> det halvårlige tvangsabonnement på én gang og så have en oplåst telefon.

Ok. Det har jeg faktisk aldrig gjort, og jeg vidste ikke, at det var
muligt - giver det mening ikke at bruge abonnementet, når nu man
alligevel betaler for det!?

Ved du, om det er en del af den der lov omkring binding (jeg ved ikke,
hvad for en lov det er) eller har det bare været praksis?

> Men denne gang kan jeg ikke rigtigt gennemskue betingelserne.

/Er/ der publiceret rigtige betingelser? Jeg har ikke kunnet finde mere
end der står på http://telia.dk/iphone/priser/

> Jeg smider kr.: 1500,- efter telefonen - derudover smider jeg kr.:
> 3600,- efter den halvårlige tvangsbinding, og så er den låst op, ikke
> sandt?

Hmm. Det har de jo ikke skrevet noget om. De har heller ikke
offentliggjort en pris for en iPhone uden binding, så det er ikke nemt
at vide, hvordan de forholder sig til det. Kan du ikke sende dem en mail?

> Og derefter sætter jeg mit SIMkort fra TDC med mit snart tyve år gamle
> telefonnummer i iPhone´en, ikke sandt?

Jeg tror, at de vil tjene penge på din ekstra datatrafik i seks måneder
inden du får lov til det ;)

> Og så skal iPhone´en efter min bedste overbevisning virke.

Ja. Der er lige det der med visual voice mail. Synes ikke rigtig, at
Telia skriver noget om det, så jeg ved ikke, om vi får den slags skønne
ting her i dk. Andre udbydere end Telia vil formentlig ikke understøtte
det...

> Har jeg forstået alting rigtigt, eller fatter jeg ingenting?

Sån' helt generelt eller?! ;) De har jo ikke rigtig meldt noget ud, så
jeg ved ikke, hvordan det kommer til at hænge sammen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-06-08 17:17

> Ok. Det har jeg faktisk aldrig gjort, og jeg vidste ikke, at det var
> muligt - giver det mening ikke at bruge abonnementet, når nu man
> alligevel betaler for det!?

Ja da - rigtig god mening. Man beholder sit SIMkort/telefonnummer og sin
favoritudbyder.

De to seneste gange, jeg har købt en telefon, har det været med binding,
men jeg har blot betalt seksmånedersbindingen - valgt ikke at benytte
"faciliteterne" og har dermed købt en "fri" telefon.

> Ved du, om det er en del af den der lov omkring binding (jeg ved ikke,
> hvad for en lov det er) eller har det bare været praksis?

Næeh - dét ved jeg faktisk ikke - egentlig interesserer mobiltelefoner
mig ikke, men udviklingen og sådan, du véd

> /Er/ der publiceret rigtige betingelser? Jeg har ikke kunnet finde mere
> end der står på http://telia.dk/iphone/priser/

Ved det heller ikke - har dog modtaget dette:

Kære Morten Lind

Om små to uger lander den længeventede iPhone 3G i Danmark.

Men Telia kan allerede nu oplyse, hvad den nye iPhone 3G kommer til at
koste. Telia tilbyder dig den nye iPhone 3G til en meget attraktiv pris.
iPhone 3G: fra kr. 1.399,-
Den nye iPhone kan fås i to størrelser og i to farver:

8GB iPhone kommer i sort til kr. 1.399,-
16 GB iPhone kommer i en sort eller hvid til kr. 1.999,-
iOn abonnement inkl. fri SMS og 300 min. taletid hver måned
Samtidig er vi utrolig begejstret for at kunne tilbyde to omfattende
abonnementer, der inkluderer tale, SMS og mobilt data, så forbrugerne
får mest muligt ud af iPhone 3G's unikke bredbåndsmuligheder.

De to abonnementer, ét til privatmarkedet og ét til erhvervslivet,
inkluderer bl.a. fri tale til alle fastnetnumre og alle Telia-mobiler,
300 minutters fri tale til alle andre danske mobilnumre samt fri SMS.
• Fri SMS i Danmark
• 300 min fri tale i Danmark til andre Telia kunder
• 0 kr. i opkaldsafgift
• 300 MB fri data/md. (herefter 1,25 kr./MB)
• Fri trådløs internetadgang via Homerun i Norden
Husk, at du får både Telia Tirsdag og Fri Familie i købet!
Med Telia Tirsdag kan du hver tirsdag invitere en ven med i biografen.

Læs mere om Telia Tirsdag på telia.dk/tirsdag og med Fri Familie kan du
frit ringe til din familie. Se hvordan på telia.dk/FriFamilie

> Hmm. Det har de jo ikke skrevet noget om. De har heller ikke
> offentliggjort en pris for en iPhone uden binding, så det er ikke nemt
> at vide, hvordan de forholder sig til det. Kan du ikke sende dem en mail?

Rigtigt - men i min logik betyder en bundet telefon, at man blot kan
erlægge bindingsperiodeprisen, og så er det min ejendom.

Jo, jeg sender dem en mail og forespørger.

> Jeg tror, at de vil tjene penge på din ekstra datatrafik i seks måneder
> inden du får lov til det ;)

Tjaeh, men hvis jeg holder mig indenfor de 300MB, så tjener de jo intet
alligevel, vel?

> [...]
> Telia skriver noget om det, så jeg ved ikke, om vi får den slags skønne
> ting her i dk. Andre udbydere end Telia vil formentlig ikke understøtte

Véd det heller ikke - måske skulle jeg kilde TDC med spørgsmålet?

> Sån' helt generelt eller?! ;) De har jo ikke rigtig meldt noget ud, så
> jeg ved ikke, hvordan det kommer til at hænge sammen.

Næh - det samme her - men lad os vente at se

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-06-08 21:14

Morten Lind wrote:

> Ja da - rigtig god mening. Man beholder sit SIMkort/telefonnummer og sin
> favoritudbyder.

Men man betaler i princippet dobbelt abonnement. SÅ glad er jeg ikke for
Telmore, men du er måske helt skudt i TDC? Nummerportering og sån' sku'
efterhånden køre rimelig gelinde, så jeg ser ingen grund til ikke at
'stikke af' i seks måneder - jeg bliver i hvert fald ikke honoreret for
at være loyal kunde nu.

> Næeh - dét ved jeg faktisk ikke - egentlig interesserer mobiltelefoner
> mig ikke, men udviklingen og sådan, du véd

Det samme her, men det er næsten også synd kun at kalde iPhone for en
mobiltelefon ;)

> Ved det heller ikke - har dog modtaget dette:
>
> Kære Morten Lind

Sjovt. Du har tilmeldt dig nyhedsbrevet på telia.dk/iphone? Det har jeg
nemlig, men jeg har ikke fået sån' et fint e-brev.

> Rigtigt - men i min logik betyder en bundet telefon, at man blot kan
> erlægge bindingsperiodeprisen, og så er det min ejendom.
>
> Jo, jeg sender dem en mail og forespørger.

Mmmh. Deler du svaret?!

> Véd det heller ikke - måske skulle jeg kilde TDC med spørgsmålet?

Ja. Deler du svaret?! ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-08 04:51

> [...]
> efterhånden køre rimelig gelinde, så jeg ser ingen grund til ikke at
> 'stikke af' i seks måneder - jeg bliver i hvert fald ikke honoreret for

Rigtigt, men jeg har en god løsning, jeg er glad for.

> Det samme her, men det er næsten også synd kun at kalde iPhone for en
> mobiltelefon ;)

Jo, men det er nu dét, jeg skal bruge den til. Min gamle SE T610(?) er
gået i udu

> Sjovt. Du har tilmeldt dig nyhedsbrevet på telia.dk/iphone? Det har jeg
> nemlig, men jeg har ikke fået sån' et fint e-brev.

Yep.

> Mmmh. Deler du svaret?!

Klart

> Ja. Deler du svaret?! ;)

Naturligvis

M.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 16:03

On 2008-06-27 16:35:36 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> [...]
> sælge eller også har de bevidst valgt at de vil tjene penge på ekstra
> datatrafik. Uanset hvad forklaringen er, virker det useriøst.

Vi var et par stykker der regnede lidt på, hvad den nye apple baby
kommer til at koste..
Et bud er, med indkøb, diverste gebyrer ( mindst 25 kroner pr.
regning/måned.. de er jo ikke dumme på telia..)
1000-1300 kroner om måneden, som absoulut minimum. ( ved 6 mnd. )
Vi har end ikke regnet ekstra datatrafik ind, eller ekstra taletid.
Til sammenligning sidder jeg på et trådløst netværk, hvor min udbyder
er så venlig at regne på hvad jeg bruger om måneden..
35-45GB, uden at hente så meget som en eneste "dele-fil".
300 MB, brænder jeg af den første dag.. blot ved at læse mine 10 aviser
5 gange.. ( alene load på aviserne x 5 koster 150-200MB)

Så nej tak til en funky phone til 6000-7800 kroner de første 6 måneder..
Forresten noget der "kun" bliver 1999 kroner billigere de næste seks
måneder.. altså 12 måneder for 10000 til 13600 kroner, helt uden at du
har talt i den endnu ( ud over til andre telia kunder, og de par
minutter der er med i prisen..
i forhold til wi fi kan du jo bare købe en touch, og så bruge den mobil
- du alligevel har i lommen - til det andet..

Fra : jagge

Dato : 27-06-08 16:11

<ecozyz> wrote:

> Så nej tak til en funky phone til 6000-7800 kroner de første 6 måneder..

Præcis min pointe. De vil gerne markedsføre sig på prisen. Jeg er
overbevist om at hvis de havde lavet det "reduceret pris"
markedsføringsstunt i DK så havde forbrugerombudsmanden kommet efter
dem.

Det er mere en almindeligt manipulerende.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-06-08 16:22

jagge wrote:

> [...]
> overbevist om at hvis de havde lavet det "reduceret pris"
> markedsføringsstunt i DK så havde forbrugerombudsmanden kommet efter

Jeg forstår altså ikke din pointe. Det er helt almindelig praksis.

> Det er mere en almindeligt manipulerende.

Hvorfor? iPhone har ikke tidligere været udbudt i Danmark. Der er reelt
ikke nogen 'førpris' at sammenligne med og den samlede pris ville i
sidste ende være nogenlunde den samme. Uanset om man betalte fuld pris
for telefonen ved anskaffelse (den er lige annonceret til >4000DKK i
Frankrig uden binding), så ville abonnementet stadig koste relativt mere
end det gøre i dag, fordi det skal understøtte datatrafikken og der skal
betales for forbruget.

iPhone er muligvis lavet af et firma der producerer computere, men det
er ikke ensbetydende med, at det behøver blive solgt som en computer (en
computer med den slags bindinger ville jo være helt uhørt). Det synes
jeg er en ret vigtig pointe i hele den her prissnak.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 27-06-08 21:14

> Hvorfor? iPhone har ikke tidligere været udbudt i Danmark. Der er reelt
> ikke nogen 'førpris' at sammenligne med og den samlede pris ville i
> sidste ende være nogenlunde den samme.

OK jeg tror ikke du har set den Keynote hvor telefonen bliver
præsenteret. Her gør Jobs meget ud af at vise "prisen" for den gamle
telefon, hvorefter han præsenterer den noget lavere pris.

Det hele er et stort stunt, da der jo skal lægges alt muligt abonnement
til prisen, og så forbrug. Det hele blandes så i en stor uigenemskuelig
pærevælling.

Min pointe er at de kan vise en ligeså lav pris de gider. Så ryger
betalingen bare over på abonnementet istedet. Ergo fusk..

Og du har ret det kan sammenlignes med "telefon til 1 kr" ordningerne.
MEN sammenligningen holder ikke for de telefoner kan du købe uden
abonnement. Herved kan du sammenligne priser og det bliver
gennemskueligt hvor meget der bliver væltet over på abonnementet.

Det er totalt uoverskueligt hos Apple.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-06-08 21:38

jagge wrote:

> OK jeg tror ikke du har set den Keynote hvor telefonen bliver
> præsenteret. Her gør Jobs meget ud af at vise "prisen" for den gamle
> telefon, hvorefter han præsenterer den noget lavere pris.

Jo, jo den har jeg skam set. Det er i selv samme keynote at Jobs
offentliggør, at iPhone nu også officielt bliver tilgængelig i Danmark.
Hvad den har kostet i de andre lande tidligere, er derfor fuldstændig
ligegyldigt.

> [...]
>
> Min pointe er at de kan vise en ligeså lav pris de gider. Så ryger
> betalingen bare over på abonnementet istedet. Ergo fusk..

Den eneste forskel er, at andre producenter af mobiltelefoner gør lige
knapt så meget ud af lanceringen af deres produkter og at Apple har et
så stærkt produkt, at de får lov til at diktere præcist, hvad de vil ha'
for den og hvor meget forhandleren må ta' for den. Prismodellen er
fuldstændig den samme som for alle andre mobiltelefoner du kan købe i
Danmark.

> [...]
> abonnement. Herved kan du sammenligne priser og det bliver
> gennemskueligt hvor meget der bliver væltet over på abonnementet.

Jeg snakker ikke kun om telefoner til 1 krone. Du kan sagtens købe
telefoner i prislejet +1000DKK og stadig være bundet af et dyrt
abonnement i seks måneder. Kig bare lidt på 3.dk.

Du har ret i, at det er svært at regne ud præcis, hvad telefonen koster,
hvis den ikke udbydes uden abonnement. Så vidt jeg har forstået, SKAL
man i Frankrig kunne købe en telefon uden abonnement, hvorfor de har
offentliggjort en pris på den. Vores lovgivning sku' ligne den franske,
så jeg ved ikke om Telia er nødt til at gøre det samme - det ville da
være fint. Jeg ku' forestille mig, at Apple er fuldstændig ligeglad om
telefonen bliver solgt med eller uden abonnement så længe kunden
forbilver udbyders problem OG udbyderen betaler Appel den pris de vil
ha' for telefonen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 28-06-08 09:29

> Prismodellen er
> fuldstændig den samme som for alle andre mobiltelefoner du kan købe i
> Danmark.

Jamen det er jo faktuelt forkert. Vis mig lige hvor jeg kan købe en
Iphone UDEN abonnement ?

Det kan du med alle andre telefoner på markedet, og det er jo det der er
humlen i det her. Ergo modellen er markant anderledes.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 28-06-08 11:35

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jamen det er jo faktuelt forkert. Vis mig lige hvor jeg kan købe en
> Iphone UDEN abonnement ?

Dét ka´ man så ikke lige nu, men sikkert senere.

> Det kan du med alle andre telefoner på markedet, og det er jo det der er
> humlen i det her. Ergo modellen er markant anderledes.

Ja da - en Nokia N95 koster ca. 5.500,- kr.

Altså er modellen ikke markant anderledes, vel?

> Venlig hilsen
>
> Jakob

M.

Fra : jagge

Dato : 28-06-08 13:44

> Dét ka´ man så ikke lige nu, men sikkert senere.

> Ja da - en Nokia N95 koster ca. 5.500,- kr.
>
> Altså er modellen ikke markant anderledes, vel?

Så du argumentere både for at man IKKE kan købe en løs iphone samtidig
med at man kan købe en N95 uden abonnement.

Hvordan er det lige du mener det understøtter at modellen er ens ??

For mig viser det præcis det modsatte.

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-06-08 11:47

jagge wrote:

> Jamen det er jo faktuelt forkert. Vis mig lige hvor jeg kan købe en
> Iphone UDEN abonnement ?

Touché. Det kan du ikke endnu, hvorfor jeg også skriver, at det bliver
spændende at se, om Telia eller en anden udbyder vil/skal tilbyde det,
men jeg forstår din pointe.

Spørgsmålet er så blot om Apple 'fusker' eller om de er smartere end
andre mobilproducenter. Hvis der ikke er noget lovmæssigt krav om, at en
mobiltelefon skal kunne købes uden abonnement, gør de jo ikke noget
galt. De gør bare noget andet end konkurrenterne. I sidste ende er det
jo også udbyderne der sælger telefonen, så det kan være lidt svært at
gennemskue, hvem der er skurken: Apple eller Telia.

> Det kan du med alle andre telefoner på markedet, og det er jo det der er
> humlen i det her. Ergo modellen er markant anderledes.

På-papir-og-lommeregner og i princippet ja, men i praksis mener jeg
ikke, at der er den store forskel. Regnestykket /ser/ måske anderledes
ud, men resultatet er nogenlunde det samme (vil jeg tro). Jeg kan se, at
Morten lige har givet eksempel med N95 ... det illustrerer vist også min
pointe meget godt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-08 11:54

> [...]
> jo også udbyderne der sælger telefonen, så det kan være lidt svært at
> gennemskue, hvem der er skurken: Apple eller Telia.

Det eneste lovkrav er at de skal kunne låses op efter 6 mdr.

Men ang. datatrafik kan du jo prøve at regne ud hvad 300 MB vil koste
hos de andre udbydere der takserer pr. MB ... ligepludseligt ser det
ikke så slemt ud ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-06-08 12:21

Thomas von Hassel wrote:

> Det eneste lovkrav er at de skal kunne låses op efter 6 mdr.

Ok.

> Men ang. datatrafik kan du jo prøve at regne ud hvad 300 MB vil koste
> hos de andre udbydere der takserer pr. MB ... ligepludseligt ser det
> ikke så slemt ud ..

Jeg synes ikke det er slemt i den forstand at det er dyrt -
abonnementsprisen er nogenlunde i det leje, jeg har forventet.

Det er naturligvis subjektivt om abonnementet passer en eller ej. Henrik
Müenster synes eksempelvis at det er fedt, at han kan ringe gratis til
sine forældres fastnetnummer. Jeg ringer næsten aldrig til fastnet, så
for mig, er den del af abonnementet fuldstændig værdiløs (sån' groft sagt).

Man kan selvfølgelig sige, at 300 minutters taletid og 300MB datatrafik
kan ganges ud med en eller anden estimeret gennemsnitspris, hvilket får
599,- til at se meget rimeligt ud, hvis man tænker på, at der også skal
betales lidt for telefonen. Det er korrekt og meget fint, men det er
heller ikke her jeg har et problem.

Der virker helt forkert at lancere fremtidens mobiltelefon/pc - der i en
endnu uset grad er baseret på og faciliterer at man kan bruge mobilt
data - med et abonnement, der ikke sån' rigtig understøtter det. Jeg ved
ikke om der er lavet seriøst undersøgelser af det, men der har været en
masse skriveri om, hvordan AT&T's kunder skubber en kæmpe mængde
minutter fra måned til måned fordi de i højere grad bruger iPhone som
mobilt legetøj og pc end en egentlig mobiltelefon.

På papiret ser det godt ud, at man får mange minutters taletid, fri
telefoni til andre Telia kunder og gratis opkald til fastnet, men det
billigt for Teila at gi' den slags væk og ændrer ikke ved, at der - i
min opfattelse - er et misforhold mellem, telefonens muligheder og det
abonnement der følger med. Jeg synes det virker helt tydeligt, at Telia
satser på at tjene penge på datatrafikken.

Nåja ... det ændrer jo ikke ved, at jeg er dum nok til at købe en alligevel.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-08 12:36

> [...]
> abonnement der følger med. Jeg synes det virker helt tydeligt, at Telia
> satser på at tjene penge på datatrafikken.

Om 6 mdr. skal du se at de andre teleselskaber laver et abb. til
frafaldne Telia kunder ;)

> Nåja ... det ændrer jo ikke ved, at jeg er dum nok til at købe en alligevel.

nix, jeg ender nok også med at få én... mest fordi jeg aldrig har haft
en telefon der ikke drev mig til vandvid ....

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-06-08 12:43

Thomas von Hassel wrote:

> Om 6 mdr. skal du se at de andre teleselskaber laver et abb. til
> frafaldne Telia kunder ;)

Jeg tror at Telia står til så mange hug i pressen, at grænsen ryger op
inden. Ellers er Telmore med mobilt bredbånd et godt bud.

> nix, jeg ender nok også med at få én... mest fordi jeg aldrig har haft
> en telefon der ikke drev mig til vandvid ....

He he nu gør det heller ikke helt så ondt at 'få' som at 'købe' ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-08 14:20

> Jeg synes ikke det er slemt i den forstand at det er dyrt -
> abonnementsprisen er nogenlunde i det leje, jeg har forventet.

Vel også som jeg har forventet (og frygtet). Jeg vil nemlig tro, at kr.
599,- er lige præcis smertegrænsen. Det virker trods alt ikke som vildt
meget mere end kr. 399,-, som ikke er en unormal pris. Til gengæld ville
et større beløb nok afskrække de fleste.

> [...]
> for mig, er den del af abonnementet fuldstændig værdiløs (sån' groft sagt).

Fedt og fedt. Jeg taler såmænd ikke så vildt meget i telefon. Jeg ville
bare påpege, ligesom du også siger, at det er meget individuelt, om
abonnementet passer en. Jeg er lidt træt af alle de, der mener, at
abonnementet objektivt er dårligt, bare fordi det ikke passer til lige
deres behov.

> [...]
> kan ganges ud med en eller anden estimeret gennemsnitspris, hvilket får
> 599,- til at se meget rimeligt ud, hvis man tænker på, at der også skal

Jeg sidder heller ikke og klapper i mine små hænder. Jeg synes også, det
er mange penge. Som du siger, skal telefonen betales, og i virkeligheden
skal man være kold og se på den samlede pris. Efter et halvt år ender
man på omkring kr. 5.000,-, og det er vel ikke urimeligt. Telia kunne
have solgt iPhone for kr. 3.500,- og taget kr. 200,- pr. måned for
abonnementet, og så ville man ende på det samme. Nogle kan godt lide at
kunne afdrage på tingene over noget tid. Andre vil hellere betale et
større beløb med det samme og føle, at de ejer tingen. Sådan er vi så
forskellige.

> På papiret ser det godt ud, at man får mange minutters taletid, fri
> telefoni til andre Telia kunder og gratis opkald til fastnet, men det
> billigt for Teila at gi' den slags væk...

Det er jo det sjove ved telefontid osv. Når først netværket er bygget,
så koster telefonsamtale og datatrafik jo ikke noget. Højst en smule
strøm. Det er oprettelsen af netværket og vedligeholdelsen, der skal
betales, og det kan gøres på mange måder. I virkeligheden er priserne
mere bestemt af markedsføring end af reelle udgifter til den enkelte
samtale eller dataoverførsel.

> Nåja ... det ændrer jo ikke ved, at jeg er dum nok til at købe en alligevel.

Det skal jeg vel også, men når den nu er her, så er jeg alligevel blevet
lidt i tvivl. Jeg har lige flyttet alle vores tele-ting til TDC, så jeg
ville egentlig hellere blive der.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-08 21:01

<ecozyz> wrote:

> [...]
> måneder.. altså 12 måneder for 10000 til 13600 kroner, helt uden at du
> har talt i den endnu ( ud over til andre telia kunder, og de par

Jeg ved slet ikke, hvordan du får kr. 599,- om måneden til at blive til
kr. 1.000-1.300,-. Du må da have et helt vildt forbrug. Det nævner du
også selv med dine aviser, men er det ikke på et wi-fi-netværk, som jo
er gratis at bruge? Vil du gå over til i stedet at læse aviser på en
mobiltelefon? Ellers må vi jo konkludere, at vi alle er forskellige.
Hvis du har så stort et behov for datatrafik, så er abonnementet ikke er
godt for dig. I øvrigt falder abonnementet til kr. 399,- efter 6
måneder, så det bliver altså betydeligt billigere de næste seks måneder.
Personligt vil jeg let kunne holde mig indenfor det gratis
forbrug, der er med i Telias abonnement. Der er 300 minutter = fem
timers tale til andre mobiler med. Opkald til fastnet og andre Telia
mobiler er gratis. SMS er gratis. Jeg har i hvert fald for meget andet
at lave til at tale i telefon i mere end fem timer om måneden, især hvis
man udelader fastnet fra det regnestykke. Ringer man hjem, til sine
forældre, til tandlægen, frisøren, offentlige myndigheder, til
bilværkstedet eller en butik, så er det jo normalt fastnet, man
benytter. Jeg ved godt, at andre
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-06-08 21:18

Henrik Münster skrev den 27-06-2008 22:01:

> forældre, til tandlægen, frisøren, offentlige myndigheder, til
> bilværkstedet eller en butik, så er det jo normalt fastnet, man
> benytter. Jeg ved godt, at andre

Og SÅ var taletiden opbrugt!

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-06-08 23:47

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Og SÅ var taletiden opbrugt!

Jamen der er jo netop ubegrænset taletid til fastnettelefoner. Det er
der også til Telia mobiltelefoner, og dem er der trods alt en del af.
Det er kun opkald til andre mobiltelefoner, der er 300 minutter af i
abonnementet. Det er derfor, jeg synes, der er rigelig taletid. Jeg
ringer i hvert fald mest til fastnet, men jeg ved da godt, at jeg er
lidt gammeldags. Hvis jeg fik sådan en iPhone, så ville jeg få mulighed
for f.eks. at ringe til mine forældre og tale en halv time eller mere
helt gratis, selv om min kone måske sidder og hyggesnakker med en
veninde på vores fastnettelefon. I dag tager jeg ikke mobilen og betaler
59 øre i minuttet for det. Jeg venter, til fastnettelefonen er ledig,
for vi kan ringe gratis til andre fastnettelefoner. Man skal ikke altid
bare være en sortseer. Der er da også mange fordele ved Telias
abonnement.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 27-06-08 16:11

> Det er jo ikke noget Apple har fundet på - det gør alle teleudbydere.
> Hvis du ikke betaler for et urimeligt abonnement, skal du også betale
> den pris telefonen koster.

Du mener ikke det er Apple der har fundet på at slå det stort op at den
er billigere end forgængeren ?

Det er jeg rimelig uenig i.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-06-08 09:56

On Jun 27, 2:33 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> nix, ingen takst over WiFi ... og du får adgang til deres hotspot
> netværk ... free of charge

Hvor har du set det henne? Jeg synes, det er begrænset, hvor megen
information, man kan hive ud af Telias hjemmeside. Hvor udbredte er
Telia hotspots i øvrigt?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-06-08 11:52

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hvor udbredte er
> Telia hotspots i øvrigt?

udover Telia butikker ... no idea .. de er ikke så udbredte ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-06-08 18:19

http://www.homerun.telia.com/eng/coverage/coverage_nordic.asp

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-06-08 13:47

On Jun 27, 5:55 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Hvor har du set det henne? Jeg synes, det er begrænset, hvor megen
> information, man kan hive ud af Telias hjemmeside. Hvor udbredte er
> Telia hotspots i øvrigt?

Nu har jeg selv fundet begge dele.

http://fpn.dk/digitalt/mobil/article1379759.ece

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-06-08 08:27

On Jun 28, 12:52 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> udover Telia butikker ... no idea .. de er ikke så udbredte ...

Mystisk koncept. Forestiller de sig mon, at folk vil gå ind i deres
butikker for at bruge internettet? Det virker lidt som et
forretningstrick for i reklamer at skrue antallet af hotspots op. Når
de sikkert alligevel har trådløst net i forretningerne, kan de jo lige
så godt åbne det for kunderne og så prale af det som værende et
hotspot.

--
Michael Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-06-08 08:44

On 2008-06-27 12:21:10 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Hvad siger i til det ? .. synes måske 300MB pr. mdr. er lige i
> underkanten ...eller er det vel som man har forventet ?

Det er perverst sammenlignet med hvad de tager for datatrafik på deres
mobile bredbånd.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen