Ny harddisk i min MB
Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 21:13

Hejsa

Er ved at være træt af altid at have pladsproblemer i min MacBook. Er det
besværligt at skifte til en anden og større harddisk, f.eks 250 Gb - hvad
skal jeg vælge? Findes der mon en videoguide et eller andet sted?

Mvh. Bo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-06-08 21:20

Bo <bosnabelpcdk> wrote:

> [...]
> besværligt at skifte til en anden og større harddisk, f.eks 250 Gb - hvad
> skal jeg vælge? Findes der mon en videoguide et eller andet sted?

Det tager under 1 minut at skifte disk i den.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-06-08 21:24

Bo <bosnabelpcdk> wrote:

> [...]
> besværligt at skifte til en anden og større harddisk, f.eks 250 Gb - hvad
> skal jeg vælge? Findes der mon en videoguide et eller andet sted?

så stor og hurtig som du har lyst ... dog bemærk at en større og
hurtigere disk vil æde noget mere strøm = mindre batteri tid.

Hvis det er en MacBook du har (ikke pro) så er harddisken lige til at
skifte. se evt.

<http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Core-Duo/Hard-Drive-Replacement
/86/5/>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-08 03:36

Bo <bosnabelpcdk> wrote:

> Er ved at være træt af altid at have pladsproblemer i min MacBook. Er det
> besværligt at skifte til en anden og større harddisk, f.eks 250 Gb -

Du kan få dem op til 500 GB i dag:

Bor du i hovedstaden kan det altid være en fordel selv at hente den [gør
også eventuel bytning lettere]:

<http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=HTS
545050KTA300>

Postordrefirmaer har den /lidt/ billigere.

> hvad skal jeg vælge? Findes der mon en videoguide et eller andet sted?

Ja, men pas på gummi-lamellerne. Og giv den rigelig med harddiskplads
med det samme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-08 22:06

> <http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=HTS
> 545050KTA300>
>
> Postordrefirmaer har den /lidt/ billigere.

Super - tak skal I ha`. Det ser jo nemt ud Jeg må ud og ha` en 500 Gb
disk med det vuns..........

/Bo

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-08 22:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du kan få dem op til 500 GB i dag:

Det går godt nok hurtigt. Sidste januar (2007) fandtes de i størrelser
op til 160 GB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-08 04:23

> Det går godt nok hurtigt. Sidste januar (2007) fandtes de i størrelser
> op til 160 GB.

Og for nogle måneder siden fik min MacBook 320 G, efter at den gamle med
160 GB gik død [jeg fik den siden udskiftet med en der virker, som i dag
sidder i en ekstern boks].

I øjeblikket ligger min MacMini så i Humac for at få 500 GB; 80 GB var
for lidt til Leopard Server, og hellere en rigeligt stor disk end en
disk der hurtigt også viser sig at være for lille.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-08 21:48

> [...]

> for lidt til Leopard Server, og hellere en rigeligt stor disk end en
> disk der hurtigt også viser sig at være for lille.

Jeg er imponeret over al den plads, I har brug for. Jeg har rigeligt i
mine 160 GB. Min kone har 120 GB og kan ikke engang bruge det halve.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-06-08 22:30

Henrik Münster skrev den 19-06-2008 22:48:

> Jeg er imponeret over al den plads, I har brug for. Jeg har rigeligt i
> mine 160 GB. Min kone har 120 GB og kan ikke engang bruge det halve.

Henrik, du er også en nøjsom vestjyde jo. Bare vent til du finder ud af
at det er rart med yndlingsfilmene som ISO'ere på en harddisk et sted...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-08 22:29

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Henrik, du er også en nøjsom vestjyde jo. Bare vent til du finder ud af
> at det er rart med yndlingsfilmene som ISO'ere på en harddisk et sted...

eller tager billeder i RAW med et 12 mega pixel DSLR ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 03:53

> Jeg er imponeret over al den plads, I har brug for. Jeg har rigeligt i
> mine 160 GB. Min kone har 120 GB og kan ikke engang bruge det halve.

Jeg har så måttet reducere MacMini'ens harddisks kapacitet til 320 GB,
det samme som på min MacBook.

500 GB harddisken fra Hitachi består reelt af tre harddiske. Den er 12
mm tyk mod 320 GB-harddiskenes 9 mm, og kan ganske simpelt ikke sættes
ind i maskinen.

Nu håber jeg at jeg kan få returneret 500 GB harddisken [har talt i
telefon med firmaet Multimedia World], men kan samtidig se
garanti-fordelen ved at Humac står for såvel udskiftning som selve
harddisken. Selv om de tager mere for sidstnænvnte end andre.

Og så vil jeg fastholde: hellere en for stor end for lille harddisk. Og
en MacBook skal altså helst også kunne køre Windows, /også/ gennem
BootCamp. Det kan være nødvendigt når den skal bruges i forbindelse med
undervisning og projektor.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-08 07:47

Per Rønne skrev den 20-06-2008 04:53:

> [...]
> en MacBook skal altså helst også kunne køre Windows, /også/ gennem
> BootCamp. Det kan være nødvendigt når den skal bruges i forbindelse med

Det afhænger vel også af strømforbruget - det duer jo ikke at den kun
kan klare ½ time i felten.

Men ellers hopper du lige i fælden med at generalisere på dine egne
behov. Hvis du ikke kan køre dual-boot på en 100 Gb disk, må du jo
prioritere...

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 08:18

> [...]

> Men ellers hopper du lige i fælden med at generalisere på dine egne
> behov. Hvis du ikke kan køre dual-boot på en 100 Gb disk, må du jo

Jeg bruger min MacBook som hoved-maskine. Det vil sige at den normalt
herhjemme er sat i en dock, og dermed en 23" Apple Cinema Display,
tastatur, trackball mv. Så skulle den jo også gerne kunne klare at køre
de programmer, jeg har brug for, uden at man skal have dem anbragt på
eksterne harddiske, der fast er sat på dock'en [der har jeg kun en; en
500 GB 3,5" fw400 harddisk til TimeMachine].

Med den 320 GB harddisk der er sat i, og som er den største MacBook [og
MacMini] kan fungere med, så kan MacBook'en i øvrigt køre knap 4 timer
uden isat strømforsyning. Dem har jeg så i øvrigt to af; en sammen med
dock'en, en i tasken.

Den kan altså klare langt mere end store pi [hvad det end står for]
timer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 16:27

Per Rønne skrev den 20-06-2008 09:18:

> Den kan altså klare langt mere end store pi [hvad det end står for]
> timer.

Jeg skrev tegnet ½ som er 1/2. Det er sikkert dit programmel der har
problemer med tegnsæt - du sender i hvertfald som UTF-8...

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 19:21

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Jeg skrev tegnet ? som er 1/2. Det er sikkert dit programmel der har
> problemer med tegnsæt - du sender i hvertfald som UTF-8...

Og du sendte tilsyneladende fra en Windows-maskine. MacSOUP arbejder
internt i MacRoman, og sender MacRoman-tegn enten som ISO Latin-1 eller,
hvis de ikke findes i det tegnsæt, hele indlægget i UTF-8. En ISO
Latin-1 tekst oversættes til MacRoman, medmindre der optræder tegn der
ikke findes i MacRoman; så overføres bitmønsteret uændret.

Så 1/2 og 1/4 oversættes til store og lille pi. Og det ved du jo godt
.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 19:27

Per Rønne skrev den 20-06-2008 20:20:

> [...]
> Latin-1 tekst oversættes til MacRoman, medmindre der optræder tegn der
> ikke findes i MacRoman; så overføres bitmønsteret uændret.

Så det korte af det lange er at du bruger et fejlbehæftet program?
Thunderbird virker stort set ens på Unix og Windows.

> Så 1/2 og 1/4 oversættes til store og lille pi. Og det ved du jo godt
> .

Hvorfor skriver du så som om du ikke ved det?

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 19:38

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Så det korte af det lange er at du bruger et fejlbehæftet program?

Fejlbehæftet vil jeg nu ikke sige - det er jo noget der ligger i
designet helt tilbage fra begyndelsen. 1994.

> Thunderbird virker stort set ens på Unix og Windows.

Men mangler den stærke træstruktur, som gør MacSOUP superbt. Og jeg har
lige kontrolleret efter; downloaded Thunderbird, installeret den - og
programmet er ganske simpelt ikke godt nok.

> Hvorfor skriver du så som om du ikke ved det?

Har du aldrig hørt om ironi og humor? Store og lille pi er velkendte
problemer blandt mac-brugere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-08 20:43

Per Rønne skrev den 20-06-2008 20:37:

> Fejlbehæftet vil jeg nu ikke sige - det er jo noget der ligger i
> designet helt tilbage fra begyndelsen. 1994.

Ah, "it's not a bug, it is by design".

> Men mangler den stærke træstruktur, som gør MacSOUP superbt. Og jeg har
> lige kontrolleret efter; downloaded Thunderbird, installeret den - og
> programmet er ganske simpelt ikke godt nok.

Du er også en meget krævende bruger. Jeg dumpede også Lotus Notes til
at modtage binære dumps som vedhæftede filer fordi den undertiden blev
sur og ikke ville hoste op med dem bare fordi de var over 64 Mb. Der er
så så meget andet det er godt til.

Men vi har jo snakket MacSOUP før. Synd at den gode gut ikke vil
modtage din kvalificerede hjælp.

> Har du aldrig hørt om ironi og humor? Store og lille pi er velkendte
> problemer blandt mac-brugere.

Ingen anelse om hvad ironi og humor er for noget. Beklager.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 20:48

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Synd at den gode gut ikke vil modtage din kvalificerede hjælp.

Han vil ikke modtage /nogens/ hjælp, og laver tilsyneladende de
opdateringer, han selv har brug for.

Og nu går han jo ikke længere på universitetet, men har et travlt job
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-06-08 21:01

Per Rønne wrote:

> Han vil ikke modtage /nogens/ hjælp, og laver tilsyneladende de
> opdateringer, han selv har brug for.
>
> Og nu går han jo ikke længere på universitetet, men har et travlt job

Hvorfor starter I ikke bare jeres eget projekt? Der er SÅ meget snak om,
hvor fantastisk og elendig MacSoup er og det virker som om, at der er
mange kræfter, der kunne bidrage.

Start en gruppe, hold nogle møder og *boom* :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 21:07

> Start en gruppe, hold nogle møder og *boom* :)

<http://www.youtube.com/watch?v=r8L39UwOS-Y>

;)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-06-08 21:17

Thomas von Hassel wrote:

> <http://www.youtube.com/watch?v=r8L39UwOS-Y>

Præcis ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-06-08 10:51

Per Rønne wrote:

> I øjeblikket ligger min MacMini så i Humac for at få 500 GB; 80 GB var
> for lidt til Leopard Server, og hellere en rigeligt stor disk end en
> disk der hurtigt også viser sig at være for lille.

Må man spørge, hvad de tager for sådan en omgang? Og ville de godt sætte
en disk i, du selv medbragte?

Jeg kunne virkelig godt bruge noget mere plads på min MBP, men jeg har
ikke rigtig selv mod på at gå i gang med at skille den ad.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-06-08 14:55

> Må man spørge, hvad de tager for sådan en omgang? Og ville de godt sætte
> en disk i, du selv medbragte?

Ekspedienten sagde 399 kroner. Og de ville godt tage disken - som dog
viste sig ikke at kunne bruges [den var 13 mm tyk, ikke 9 mm].

I stedet kommer den nu med 320 G.

> Jeg kunne virkelig godt bruge noget mere plads på min MBP, men jeg har
> ikke rigtig selv mod på at gå i gang med at skille den ad.

Så mister du også garantien.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-06-08 15:23

Per Rønne wrote:

> Ekspedienten sagde 399 kroner. Og de ville godt tage disken - som dog
> viste sig ikke at kunne bruges [den var 13 mm tyk, ikke 9 mm].

Ok. Jeg må vist hellere høre dem, hvad det koster for en MBP - der er jo
trods alt en del mere arbejde ved at skille den ad ;)

> Så mister du også garantien.

Det er for sent, men så meget desto mere grund til at undgå at ødelægge
den ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 29-06-08 07:22

> [...]
> trods alt en del mere arbejde ved at skille den ad ;)

> Det er for sent, men så meget desto mere grund til at undgå at ødelægge

Ja, det kan blive dyrt. Det skulle dog være endnu mere besværligt med en
MacMini end en MBP - førstnævnt er /meget/ kompakt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-06-08 09:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, det kan blive dyrt. Det skulle dog være endnu mere besværligt med en
> MacMini end en MBP - førstnævnt er /meget/ kompakt.

nah .. ikke fordi den er mere kompakt, men fordi du skal bruge to
malerspartler for at åbne en mini ... men MacBook(Pro) er der da i det
mindste samlet med skruer ..

/thomas