Båd bygget til motor med kort ben
Fra : Torben

Dato : 03-07-08 07:39

Hvad betyder det evt. for egenskaberne at man vælger en motor med langt ben
??

-Torben

Fra : Lars Hansen

Dato : 03-07-08 11:41

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad betyder det evt. for egenskaberne at man vælger en motor med langt
> ben ??
>
> -Torben

Hej Torben

Den vil "plove" med snuden uagtet hvordan og hvorledes du tilter motoren.
Med det mener jeg at snuden bliver presset meget nedad og den dermed bliver
tung i snuden.
Ydermere vil du næsten med garanti ikke kunne få båden op og plane. Selv med
en stor motor vil det føles som om den ikke er særligt stor. Der går mange
kræfter tabt i det med at snuden bliver presset nedad.

Been there, discovered that.......

Lars Hansen

Fra : Torben

Dato : 03-07-08 19:59

> [...]
> med en stor motor vil det føles som om den ikke er særligt stor. Der går
> mange kræfter tabt i det med at snuden bliver presset nedad.

Tak Lars,

Det er en RIB (gummibåd med glasfiber V-bund) og sælger fortæller at den er
lavet til kort ben. Så det må jeg gå efter. Så skal jeg bare finde en god
brugt en på 60 heste

Mvh. Torben

Fra : Ivar

Dato : 03-07-08 20:41

Torben skrev:

> Så skal jeg bare finde en god brugt en på 60 heste

Det bliver nok ikke let. Findes der overhovedet motorer
på 60 hk med kort ben?

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Torben

Dato : 03-07-08 22:02

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
> Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
> at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.

Ja da, der er massere til salg i Sverige, men 50 kan også gøre det.
Alternativt må jeg hæve dørken 10cm.

-Torben

Fra : Ivar

Dato : 04-07-08 18:02

Torben skrev:

> Ja da, der er massere til salg i Sverige

Hvilke fabrikater?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Torben

Dato : 05-07-08 07:09

> Hvilke fabrikater?
>

> Ivar Magnusson
>
> --
> Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
> MesNews er lige til at gå til.
> http://LexInfo.dk/MesNews/

Mariner og Johnson er dem jeg lige kan komme i tanke om, prøv selv at se på
www.blocket.se (den blå avis)
Der er også massere¨på tysk Ebay, og de tyske båd handlere

-TT

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-07-08 17:25

Hejsa
Det kommer meget an på, hvad det er for en båd. En sejlbåd bør helst have en
langbenet for at skruen ikke "hopper" ud af vandet. En speedbåd/jolle skal
vist have en kortbenet for at kunne sejle ind mellem badegæsterne og de
andre sten
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus 1451-1506

Fra : Lars Hansen

Dato : 03-07-08 18:17

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hilsen Steffen
> --
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!

Det var da vist at generalisere...
Hvis jeg sætter en kortbenet på min speedbåd, så er den vist at betegne som
en propelflyver.....
Mange speedbåde kræver faktisk en motor med langt ben medmindre hækken er
meget lav.

Lars Hansen

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 04-07-08 00:37

Nogle både som er beregnet til kort ben kan faktisk udmærketsejle med langt
ben, det med at den presser snuden ned er noget vrøvl, man kan faktisk først
udtale sig når man har prøvet, f.eks sejler en Askelladen 2210 som er
beregnet til kort ben dårligt med lang ben, den skovler simpelthen vand
indenbords, en Poca 335 sejler fint med en langbenet motor selvom den er
beregnet til kortbenet, jeg har prøvet mange forskellige og det er meget
forskelligt, min indstilling er dog at man vælger den motortype som
fabrikanten af båden foreskriver.

Fra : Lars Hansen

Dato : 04-07-08 07:32

"Varly Fich Jespersen" <varly@ny-post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er meget forskelligt, min indstilling er dog at man vælger den
> motortype som fabrikanten af båden foreskriver.

Nu skrev jeg jo heller ikke at ALLE både fik presset snuden ned.
Jeg vidste ikke på det tidspunkt hvilken båd Torben har, så jeg udtalte mig
på baggrund af mine egne erfaringer.
Mine erfaringer er jo nok præget af at jeg altid (næsten) har sejlet i
fladbundede både og ikke kunne drømme om at købe en båd med v-bund.

Det er meget muligt at både med v-bund er ligeglade med benlængden, men en
fladbundet er ikke ifølge mine erfaringer med hovedsageligt Dory 13, Dory 16
og Trifoil.

Men til gengæld er vi MEGET enige om at vælge motor udfra hvad producenten
foreskriver. Det giver som regel det bedste resultat. Og føler man ikke at
båden yder det optimale med den motor producenten foreskriver bør man kigge
lidt på hældningen af motoren samt skruen.
Hold op hvor har jeg igennem tiden trimmet mange speedbåde hvor ejeren
efterfølgende siger "Jeg vidste slet ikke at den kunne gå så stærkt". Og i
mange tilfælde udnytter en veltrimmet motor også brændstoffet meget bedre.

Lars Hansen