FLOJET vandpumpe problem
Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 02-07-08 07:27

Er der nogen i gruppen, som har erfaring med reperation af en FLOJET
type 43 vandpumpe ?
Pumpen kører nu ca. hver 10 sek i 5 sek. og sandsynligvis siver vandet
tilbage i tanken når pumpen stopper. Trykket i ekspansionsbeholderen
falder og pumpen starter igen. Der lader ikke til at være lækage i
rørene, såvidt jeg kan se.
Pumpen er skilt og renset, men det hjalp ikke.

Hvis en ny pumpe er svaret, kunne jeg godt tænke mig en med mindre
støjniveau. 2 aftapningssteder med både koldt og varmt vand. Gode
ideer modtages med tak!

--
Niels Otto
s/y AUK

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-08 20:42

Ja, det er en one-way returstop-gummi-ting der sikrer, at vandet ikke løber
baglæns i pumpen. Min starter ca hver halve time, selvom man ikke bruger
vand. For 2 år siden var det hver time, så den er også på vej til at blive
dårlig.

Specielt når den står og kører en gang imellem bliver mindet om at det ville
være rart med en støjsvag pumpe. På udstillingen i Bella var der en der
havde monteret 6 (eller 8) forskellige pumper på et bord med en vask og
noget vand.

Min konklusion var at Jabsco's 'sensor-max' tæt fulgt af Parmax 4 og 3 var
de mest støjsvage.

Det var dog ret svært at blive enig med sig selv om, for nogle har en
væsende lyd, medens andre brummer, så det kan mærkes i bordet. Og hvad der
forplanter sig mest i dit skib afhænger nok meget af hvordan og hvor pumpe
er monteret.

Men det der var ret klart var, at vil man have en støjsvag pumpe, så skal
man have muldvarpen frem ! Dem under 1000 kr larmer klart mest.

Bjarke

Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 08-07-08 20:08

Kære Bjarke,
Tak for kommentaren !
Ja, jeg må nok til at punge ud for en ny pumpe. Den gamle har nu
holdt siden 1989, så det er vel ikke så ringe. Et held at vi
skal mod Flensburg i ferien.
Med sejler hilsen !
Niels Otto

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-08 19:18

jeg har købt en Jabsco ParMax 2,9 på Als ved www.marinelageret.dk ca 600,-
kr det er billigt og den larmer ikke meget

Niels

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:486fce85$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...