Endeløs splejsning
Fra : Bjørn Nielsen

Dato : 01-07-08 18:35

Hej alle sammen

Jeg skal have lavet en endeløs splejsning på en flettet line til min
rullegenua.
Jeg har gennemsøgt hele nettet efter anvisninger om hvordan man gør.
Er der en i gruppen der har en relativ let forståelig forklaring ,evt med
tegninger, som kan postes eller evt link.

PÅ forhånd tak
ham der har syet det flette tov sammen så lm22 eren kan sejle bare lidt

Bjørn

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-07-08 20:41

Hejsa
Din beskrivelse af linen er mangelfuld. Hvad er det eksakt for en type line?
Er der 1 kalv, er der 2 kalve, er det slået line, osv....
Prøv om der er noget på dette link:
http://www.animatedknots.com/index.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com
Til alle andre i gruppen, så er det faktisk en god side(r).
Hilsen Steffen

Fra : A.Kaup

Dato : 01-07-08 14:07

> Jeg skal have lavet en endeløs splejsning på en flettet line til min
> rullegenua.

Altså du har noget 3-slået tovværk, du skal have lavet en øjesplejs
midt på - ikke? (Altså uden at bruge enderne - so to speak)

> Jeg har gennemsøgt hele nettet efter anvisninger om hvordan man gør.
> Er der en i gruppen der har en relativ let forståelig forklaring ,evt med
> tegninger, som kan postes eller evt link.

I så fald det er treslået tov med splejsning midt på der ønskes:
Tegninger har jeg ikke, da jeg lærte det af en færøsk kaptajn, der i
de unge dage som fisker brugte det til at splejse kroge på liner med.
Jeg forsøger at forklare:
Tag fat på tovet med begge hænder - ca 5 - 10 cm mellemrum.
Drej/tvist tovet med hænderne - således tovværket løsnes, og ikke
strammes.
Bliv ved med at dreje samtidig med at hænderne presses lidt sammen.
Nu skulle der gerne begynde at dukke 3 små snoninger op - altså
således at hver kordel snor sig selv til en ny løs kordel - midt på
tovet.
Drej/sno indtil du har 3 løse "kordeler" på omkring 15 cm (eller hvad
der passer til den splejsning/tovværk du har.)
Dan øjet, og splejs.

Håber det kan bruges - mvh. Akaup

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-07-08 13:00

>Altså du har noget 3-slået tovværk

En misforståelse?
VH,
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-08 20:28

Ja, det Bjørn skal bruge er teknikken til at splejse enderne sammen på et
stykke dejligt skødetov med fiberkerne og 16/24 flettet strømpe. Således at
man får et stykke "tryllekunstnertov" uden ender.

Alle der har rullestorsejle (i masten) har behov for dette. Min nabo i
havnen har lige blæret sig med han har fået det lært. jeg kan høre ham om
han har en vejledning.

Bjørn, regn med at du skal bruge nogle meter skøde til at øve dig. Det
kræver en del øvelse at lave det uden klumper, så splejsningen løber frit i
blokkene.

Bjarke

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 01-07-08 21:29

Roblon har den gode anvisning, men det er ski--
besværligt.Jeg har prøvet det flere gange.
Og det dur ikke på gammelt tovværk
Hans

Fra : TOSB

Dato : 01-07-08 22:45

Måske kan du bruge dette link:
http://www.nk-s.dk/default.asp?id=19&mnu=19

Mvh
Torben

Fra : T H

Dato : 06-07-08 12:43

Der er mange måder at splejse , også endeløst, på. Den ene er sikkert lige
så rigtig som den anden.
En af varianterne kan du finde på www.seldenmast.com - manuals - service
manuals -furling mast - splice, "endless" line
Rigtig god fornøjelse.

Hilsen Henrik
(Dragonfly 800, København)

Fra : Bjørn Nielsen