Sommerferie - Sjælland rundt
Fra : ThomasT

Dato : 30-06-08 07:05

Hej,

Vi har i uge 29-31 sommerferie og vil i år fra Fredericia-Samsø-
Sjælland rundt ned gennem Øresund-og tilbage til Fredericia gennem det
fynske øhav.
Samsø of det fynske kender vi, men har aldrig sejlet til Sjælland. Så
spørgsmålet er: Hvilke havne kan anbefales og hvilke kan/bør vi sejle
forbi?
Vi regner selvfølgelig med at skulle opholde os nogle dage i
hovedstadsområdet, hvilken havn/havne kan anbefales her?

Håber I har nogle gode råd, det må også godt være råd om selve turen
og hvad der er et besøg værd.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen
Bavaria 42, Fredericia

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 18:08

- kan vi lige få et tip om hvad I holder af ?

Gilleleje er et 'must' for mig. Odden ligger nemmere, når man kommer fra
Samsø, men Gilleleje er bare for fed. Den må I ikke sejle forbi. Lidt nede
af hovedgaden ligger der et par hyggelige (og nogenlunde billige)
restauranter. Lørdag formiddag er hyggeligt.

Er man ellers til hygge, så er Kalvehave (på vej retur) bestemt også et
'must' hvis ikke man har været her før.

Hvor meget stikker Jeres båd ? Hvis man er til restaurantbesøg, så risikerer
man at sejle forbi bøgeskov. Det ville være ærgerligt. Havnen se kedelig ud,
men 5 min's gang væk er der en hyggelig kro der er meget populær specielt på
søndage ...

Hvis man er til "hotte" miljø'er så er der jo million-havnene lige nord for
København. Er man til hvide sandstrande, så bør man overveje at stikke
snuden ind i køgebugt. Hundige-Ishøj er nok bedst mht strande. længere sydpå
er der desværre lidt tang i år. tager lige toppen af glæden ved de hvide
strande.

Og så skal I da også lige huske Hven.....

København overlader jeg til nogle andre ....

Var det 8 uger I skulle være her ?

Fra : ThomasT

Dato : 30-06-08 14:35

Hej igen,

Tak for tippene!

Jeg kan li' store havne, hvor der er en masse og kigge på, men
samtidig er vi også til mindre hyggelige havne. Gilleleje var et af
vores mål, da vi kender havnen fra land af og det er virkelig en
hyggelig sommerby.
Båden stikker 2 meter, er det noget vi skal tage højde for?

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 22:38

Nu skriver du ikke, om I har børn ombord ...

Men Helsingør Nordhavn med Kronborg og Handels- og Søfartsmuseet og en
hyggelig handelsby med gågade, Axeltorv, Bymuseet m.fl. og flere gode
caféer & restauranter er da nok en visit værd. Indrømmet, jeg er inhabil
.... Det er vores hjemhavn ...

Humlebæk og en tur til kunstmuseet Louisiana evt. Humlebæk Kro og det
økologiske landbrug Krogerup Avlsgård (Årstiderne.dk) som ligger lige
ved den velkendte Krogerup Højskole er også et besøg værd - eller
Sletten ... også et hyggeligt miljø ... Snekkersten og Espergærde er
meget små havne, men oser af hygge og miljø.

Rungsted og Vedbæk og Skovshoved og Svanemøllehavnen er efter min mening
store marinaer uden den helt store charme ... Langelinie er idyllisk,
men ret urolig og megen trafik og hurlumhej omkring én ...

I Københavns Havn kan man komme helt ind til Christianshavns kanal -
Overgaden Oven Vandet via Trangraven lige ud for orlogsmuseet og blive
vækket af klokkerne fra Vor Frelsers Kirke og tage et kig på Christiania
og Centrum ... Evt. en tur med Metroen lige til Kgs. Nytorv og Nyhavn
osv. ...

Men om der er plads til båden er nok et andet spørgsmål ... og jeg har
ikke været der i en båd der stikker to meter (vi stak dengang 1,65) ...
og søkortet ligger i båden ...

Og så er der jo iøvrigt en række idylliske havne på Sveriges-siden ...
Mölle, Råå, Ålabodarna, Borstahusen ... og som Bjarke nævner, er der tre
havne på Ven med en nihullers golfbane, Tycho Brahe museet og "ca. en
million" gule cykler, desværre er den lokale whisky ikke klar endnu ...
..., men jeg ville være varsom med at anløbe Norreborg med en båd
der stikker to meter ... Vi stod selv i havneindløbet sidste år ... og
stikker lige der omkring ... Om sandet har flyttet sig ved jeg ikke, så
vær varsom, hvis I forsøger. Måske andre i gruppen har anløbet Norreborg
i år og ved bedre?

Farvandet syd for København har jeg ikke megen erfaring med, men
Bøgestrømmen er jo en spændende udfordring i en båd, der stikker to
meter ...

Håber I vil nyde sejlturen omkring djævleøen.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 22:58

Det gør det bare lidt svært i bøgeskov. Man kan godt komme ind, men det er
ikke helt lige meget hvor man sejler. Men hvis I er til store byer, så er
det alligevel ikke sagen....

Husk lige Vordingborg. I gå afstand fra et både travlt og hyggeligt strøg.
Og en tur i gåsetårnet skal man lige prøve. Super hyggelig park uden om. Lig
på vestsiden af broerne. Så kan I få den fedste solnedgang i båden. Vandet
er som et spejl inde i den lille snævre bugt bag Oringe. Jeg kan sende dig
et par billeder fra da jeg lå i havnen med min datter for nogle år siden. De
vil "sælge" dig fuldstændigt.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 10:54

[...]

Med 2 meter skal i sejle forsigtigt, om i går til Bøgeskoven.
Med 1,6 meter har jeg haft bundberøring i havnehullet i år.

MVH
Egon

Fra : Torben

Dato : 01-07-08 02:17

Nyord synes jeg er et "must" lille hyggelig ø efter en dejlig tur
gennem Bøgestrømmen og Lolles gård er herligt sted at spise.
Vejrø i Smålandshavet er også et hyggeligt sted og lidt længere
nordvest på ligger Agersø. Ser kedelig ud udefra men en hygelig ø med
bondegårde med rigtige mødinger udenfor gårdene.
God tur
Torben
Stumpan II

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-07-08 09:36

Hejsa
Efter Samsø kan jeg anbefale Sejerø, Nekselø og Havnsø. Herfra er der
dejlig gåtur til Vejrhøj og Dragsholm Slot.
Efter København kommer Rødvig ved Stevns et dejligt sted (pas på
bundgarnene). Præstø rigtig hyggelig. Så ville jeg tage Grønsund fremfor
Bøgestrømmen for at se Møns Klint fra vandet. Efter Storstrømmen er der at
anbefale Sakskøbing og øerne i Smålandsfarvandet. Tilbage på Sjælland skal
man ikke snyde sig for sejlturen ind til Skælskør.
God ferie
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 09:48

Lige et spørgsmål her fra stuen - kortet ligger i båden):
Kan man gå ind i Nyord med en båd, der stikker to meter?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Per Nordahl

Dato : 01-07-08 10:13

> [...]

> hovedstadsområdet, hvilken havn/havne kan anbefales her?

> Håber I har nogle gode råd, det må også godt være råd om selve turen

I blandt alle de gode forslag, synes jeg heller ikke man skal springe
feks. Skanör over.
Ligger jo på vejen (området). Nærmest sydlandsk sandstrand

Mvh. "Thulfen"

PS: Hvidovre er frihavn samt alligevel ingen havnepenge. Men går nok
ikke med 2 meters dybgang, med mindre man holder tungen lige munden.
Alternativt - Sydhavnen = adskillige klubber.
Så i hvert fald tæt på kbh.

Fra : Per Nordahl

Dato : 01-07-08 10:25

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en
meddelelse news:4869f4d8$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>Kommer lige i tanke om at broen (Kalvebod) som skal passeres, er
>makshøjde 16M - hvilket i formentlig er over.
Kommer i, i tvivl - spørg Bjarke Ku ikke lade være.
Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-07-08 11:12

Hej Thomas,

Prøv at se beskrivelserne på:

http://sejlerens.dk/?go=Mapnavi&MapID=1001

Her er dybder ved middelvandstand også angivet.
For at få de aktuelle dybder så klik på:

http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE

Vandstanden kan skifte en del især i området fra en linie tvær
over sundet fra Københavns havn og ned til Dragør.
Dragør må heller ikke glemmes.
I sommertiden hvor der normalt ikke er så kraftige vinde vil det
ligge +/- +,5 meter fra middelvandstanden.

Ud over de havne der tidligere er nævnt i strengen er der også
havnene omkring Malmø. Malmø har et rigt indhold der er værd at
se på.
Desuden kan Flakfortet besøges og Klagshamn er Svensk idyl. Der
er også Lomma, Vikhög og Barsebäk der kan besøges.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-07-08 12:22

Hejsa
Måske lidt OT, men alligevel:
http://www.highways.dk/danmark/broer/monbro.php
Hilsen Steffen

"Harding Larsen (slet L0DRR)" <harding@L0DRRlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12149075390.48997540587315@dtext.news.tele.dk...

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-07-08 12:25

Ups
Jeg havde lige et forkert link indsat, men nu:
http://www.highways.dk/danmark/broer/kalvebodbroer.php
Hilsen Steffen

Fra : Per Nordahl

Dato : 01-07-08 14:33

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Ups
> Jeg havde lige et forkert link indsat, men nu:
> http://www.highways.dk/danmark/broer/kalvebodbroer.php
> Hilsen Steffen

Superlink du fandt der

Ligeledes er der Sjællandsbroen, længere inde - ved/efter sydhavnen,
som umuliggør sejllads ind til Kbh. med pind
Maks højde 3 mtr. og i slusens åbningstider. som passes af frivillige
fra omkrinkliggende sejlklubber.
Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-07-08 17:26

Superlink steffen!

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-07-08 20:15

Hej Harding
Det varmer et gammelt hjerte, at du kan bruge noget fra mig. Jeg troede du
vidste alt!
(positivt ment uden ironi).
God sommer og hilsen Steffen

"Harding Larsen (slet UPZK2)" <harding@UPZK2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12149299270.912089298017808@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-07-08 19:42

Hej Steffen,

Ja vi skal jo lære så længe vi lever og oversigt over links til
forskellige hjemmesider er en uoverskuelig ting.
Hjemmesiden har henvisninger til mange forskellige emner og
henvisningen til mit gamle firmas produkter varmer mig.

Rent umiddelbart fik jeg en tanke om at genbruge informationerne
omkringbroerne ved at lave et privat tema som kunne indlægges på
DLS i stil med skydebanetemaet og et andet privat initiativ som
en sejler fra Lynetten lavede forrige år omkring de mange
frihavne.
Her var ideen at kom man ind i en havn hvor der var en
frihavnsordning så skulle man lede efter den/de broer hvor
flaget for klubben var indgangsnøglen til beskrivelsen.
Brug f.eks. Gambøt havnen på Thurø. Her kan mas på bådenes
standere se hvilken bro der er medlem af frihavnsordningen og
dermed fravælge betalingsbroerne.

Lignende initiativer som kunne downloades og lægges ind i DLS
ville være det der kunne gøre DLS til et levende produkt, især
når DS ikke kan magte at føre en enkelt tilføjelse til DLS
(AIS), således at vi sejlere kan få et kortmæssigt opdateret
medie.
Hvordan de reelle økonomiske- og ophavsrettige kontraktbindinger
er mod programejerne og KMS er kender vi intet til.
Desværre ser vi ikke et kortprodukt som kan anvendes i andre
programmer.
Mener DS at DLS skal være et godt all round produkt for
fritidssejlerne synes jeg ,at de enten skal skifte format eller
oppe sig betydeligt for fortsat at skabe et vedvarende behov for
at købe produktet, for alene søkortrettelser alene, er ikke nok
til at der skal købes nyt hvert år.

På "Danske Bådejere" har vi skrevet ønskelister til DS; men det
er som om de ikke engang følger med i deres eget fora for tiden.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-08 22:33

Den sved.... Nej en Maxi 999 med VHF antenne kan IKKE sejler under kalvebod
broen .... Med mindre man alligevel trænger til en ny antenne ....

> [...]
snip

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-07-08 17:25

Masser af gode tips har i allerede fået. De er superfine, men når i
kommer sejlende i Kattegat på Sjællands nordside og er ved at være godt
trætte af bølgerne og dønningerne i Kattegat, så skal i en tur ned i
Danmarks flotteste fjord: Roskilde Fjord.

http://roskilde-fjord.dk/index_dk.htm
http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/Reservatfoldere/Roskilde.htm

Husk friske søkort (masser af sømærker er oprettet / flyttet inden for
de sidste 3-4 år.)
Her er næsten kun frihavne (- Roskilde og de store ved Isefjordens
indsejling). Et utal af idylliske ankerpladser og læ for næsten alle
vinde.

Hvis I er nye i Fjorden, så respekter sømærkerne - kun os der er
stedkendte ved hvilke der er vigtige og hvilke der ikke er det.

Et er sikkert: man keder sig ikke på en sejlads i Roskilde Fjord.

Isefjorden er også en tur værd. Til Holbæk og så rundt om Orø gennem
det uafmærkede Østre Løb er guf for navigatøren, såfremt han/hun ikke
er helt novice.

Beregn et par dage til Isefjord og mindst det samme i Roskilde Fjord.
Gerne mere hvis i vil ligge over et par dage og nyde naturen og de
skønne havne.

Hverken i Holbæk (gamle Havn) eller i Roskilde er der ret langt at gå
til centrum af byen.

Hvis I sejler ned gennem Roskilde Fjord, så check åbningstiderne for
Kronprins Frederiks Bro. Der er grumme lang spærretid i myldretiden. Op
til 3 timer. Uden for disse åbner broen typisk hver halve eller hele
time.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 01-07-08 21:25

Tag Lynetten i Kbh, frihavn, bus 200m. vandsporvogn
lidt længere.Ellers havnepenge 100 kr.
Hans

Fra : ThomasT

Dato : 03-07-08 03:12

Mange tak skal I ha' allesammen. Det lyder jo som om der er masser at
kigge på rundt om Sjælland, det glæder vi os til.

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-07-08 10:20

God tur/ferie!
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus 1451-1506

Fra : Per Nordahl

Dato : 03-07-08 11:25

[...]

Tro det eller være, men selv djævleøen m.v. har faktisk noget at byde

Lad os høre om planen, eller i det mindste om i har haft en god
oplevelse/ferie, når i kommer så langt.
Mvh. "Thulfen"