Erfaringer med USB stick til TV-modtagelse~
Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 11:17

I forlængelse af erfaringsuvekslingen om modtagelse af DVB-T signaler
via VHF og "Easy DVB-T-splitteren", kunne jeg godt tænke mig at høre om
alternative muligheder for TV-modtagelse til søs.

Min præmis er, at der skal ikke monteres en ny antenne i riggen.
I hvertfald ikke før andre muligheder er afprøvet ...og ikke i år ...

Flere har under vejs nævnt at de anvender en USB stick til den bærbare.

Jeg har hørt om rimelige, men mest om skuffende resultater.

Min bærbare har en analog TV tuner, som jeg ikke kan få til at give et
TV-signal.

Er der nogle af Jer, der har positive erfaringer med en
"USB-stick-løsning for TV-kiggeri" på båden, der vil dele dem med os
andre? Gerne med anbefaling af en konkret løsning, der fungerer godt i
danske farvande med dansk TV ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-06-08 12:09

Hej Flemming
For 3 år siden købte jeg en USB-stik "Elements 7131 TV-Kort", det har
fungeret ganske udemærket på PCén med den lille medfølgende "pind" af en
antenne. Nogle steder skulle pinden være vandret og andre steder lodret. Men
generelt et tilfredsstillende resultat i de indre danske farvande. I Tysk
farvand vælter det ind med kanaler.
Nu har jeg købt en Nargus-antenne, der skal monteres i masten, som jeg håber
på vil give et bedre signal, men det ved jeg om 6 uger. Måske er USB-stikket
ved at være teknologisk lidt for gammelt, men det ser jeg på.
Dette kunne være en mulighed, da det er samme mærke:
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43538&type=0#
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus 1451-1506

Fra : Flemming

Dato : 29-06-08 21:46

Jeg har i nogle år brugt et USB stick fjernsyn. Hauppauge win tv HVR-900.
Antennen er en Triax Ufo marine der er placeret i mastetoppen.
Ovennævnte har givet et perfekt digital signal. På sydfyn kan jeg se de
danske samt en masse tyske. I Øresund de danske samt en masse
betalingskanaler og nogle svenske.

I år har jeg købt et 15" digitaltv der kan køre på 12V.
http://www.dantax-radio.dk/SEEEMS/4447.asp som kan købes for under 3000 kr.
Jeg blev træt af at rigge ledninger pc osv. til hver gang der skulle ses TV.

/Flemming

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 30-06-08 01:02

Jeg har købt et program der består af usb digitalreciever der forbindes med
en lille magnetantenne, programmet hedder Blaze DTV, det fungerer udmærket,
det kræver dog en CPU på min 150GHZ og et grafikkort på min. 800X600, jeg
har købt direkte i Kina med fragt kostede 2komplette sæt ca. 350kr.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 19:32

Jeg har brugt en USB stick der er så billig at jeg slet ikke kan huske
navnet. Kan lige kigge når jeg er i båden. mener den kostede 250 kr.

Den var super fin, som tidligere beskrevet. I år har jeg så fået ny pc i
båden og nu hakker billedet. PC'en kan tydeligvis ikke følge med. Der er
noget der bremser kommunikationen. Helt sikkert noget opsætning i PC'en.

Problemet med USB er at det ikke er så hurtigt, så hvis ikke pc'en er sat
ordenligt op, så kan det blive et problem. Vælger man en dyrere expresscard,
så er risikoen for problemer langt mindre.

Der er dog forskel på USB. USB1.0 kører max 12 mbps, hvorimod USB2 kører 480
mbpsx. De tilsvarende kortløsning er også blevet hurtigere. PCCARD kører
1,06 gbps (delt mellem alle kort), hvorimod de nye expresscard kører mellem
480 mbps og 2,5 gbps (dedikeret)

Så hvis det er USB, så er USB2 et 'must' (både stick og PC....). Kort
løsningerne burde alle køre hurtigt nok.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-08 21:22

Se nu .... nu fik i mig lokket til at bruge flere dage og en masse penge på
det .... MEN det var faktisk meget sjovt. Og så fik jeg løst mit problem med
at billedet hakkede. Så nu er TV'et klar til min alt for korte
sejlerferie....

Min (nu 'tidligere') USB stik var en USB1 baseret, ret ukent og billig stick
af typen A-link. Jeg mener jeg gav 250 kr for den og var egentligt godt
tilfreds sidste år. Det har jeg vist også sagt her i gruppen. Det beklager
jeg, for det var måske nyhedens interesse. I år har jeg fået en anden PCer i
båden (man kan jo altid arve en brugt bærbar, når man har mange børn ....)
og så hakkede billede helt vildt. Og jeg kunne ikke finde ud af hvorfor.

Den har som regel kunne finde kanalerne, men jeg mente at 'hakkerne' på
billedet skyldes af den er for langsom i USB1 stikket og smuttede derfor ud
og købte en dyrere Hauppauge USB2 (fast-usb) baseret stick.

Er du tosset en oplevelse. Efter at have slås helt vild med nogle højst
mystiske driver problemer (der sikkert skyldes konklikt med de gamle a-link
drivere) kom den op at køre. Og med et ordentligt drøn.... over 30 kanaler
har jeg nu i båden, inkl 5 danske !! (se http://www.maximalt.dk/ng/dvbt.jpg,
hvis der er nogen der skulle tvivle....)

Det er på min topmonterede (16 meter over vandet) Nargus antenne.

Jeg tog det hele med hjem for at analysere det nærmere. Jeg har testet begge
herhjemme på 1ste sal i en villa med den lille 10 cm antenne pind i
vindueskarmen. Den gamle a-link kan ingenting fange hvorimod den nye
Hauppauge (http://www.hauppauge.se/site/products/data_novatstick.html)
fanger 4 kanaler med lidt svingende, men ok/rimelig kvalitet.

Det leder mig til 2 konklusioner:

1: Der er stor forskel på USB stick'enes følsomhed. Jeg købte katten i
sækken med den billige stick.

2: Den lille antenne pind er håbløs ift en Nargus i masten.

Det eneste problem jeg nu har med Haupauge er det medfølgende software. Det
kan være jeg er lidt hjælpeløs, men det er da et stykke elendigt software.
Jeg har derfor undersøgt og fundet ud af, at det "TotalMedia" software der
fulgte med den gamle stick faktisk også kan bruges til den nye stick. Og en
upgrade til sidste nye version koster kun 30 USD.

Men inden jeg gør det vil jeg da gerne høre, om der er nogen af Jer andre
der bruger noget TV software til jeres DVB-T stiks, som er helt fantastisk.

Bjarke

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:486926bf$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-07-08 13:35

Hej Bjarke
Kan din nye USB-dims vise tekst-TV og undertekster?
Hvilket beslag har du monteret Nargus i masten med (jeg kan dælme ikke finde
et)?
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26, "KROGEN" i Århus Fiskerihavn

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:486fd7de$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 19:31

Det er jeg ret sikker på. Det kunne den gamle. Men jeg checker det lige
næste gang jeg er derned (i morgen forhåbentligt ....)

Min sidder på en antennerack der er så stort at du ikke vil vide af det. Der
sidder VHF antenne til bagbord, Decca antenne som snart skiftes til en 450
Mhz antenne til NMT/Internet til styrbord, Nargus i midten, Vindmåleren
forrest og windex'en bagerst.

Mon ikke man selv nemt kan lave et eller tilrette et standard? Det er jo
bare 2 små skruer. Sender dig gerne et billede af min, men det er jo taget
på lidt afstand (mindst 16 meter af gode grunde ...)

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HH

Dato : 06-07-08 10:39

Jeg har nu i et par år brugt en MSI-stick med udmærkede resultater.
Men jeg kan bekræfte, at den jeg har ihvertfald ikke er så følsom som
DVB-T-boksen hjemme (Philips DTR200). Det skyldes sikkert at den meget
begrænsede plads til kredsløbene på UDB-stick'en giver lidt dårligere
data.
Det er i øvrigt påfaldende, at få hvis nogen af fabrikanterne af
digitale modtagere angiver data for følsomhed.
Antennediskussionen er en lang historie, men som ovenfor nævnt så er
en halvbølge-stav stående på bordet ikke den bedste antenne.
Jeg klarer mig nu fint med en simpel foldet dipol, nogenlunde beregnet
til DVB-T frekvenserne og uden forstærker og jeg bruger det nu
arbejdsløse antennekabel som blev brugt til Decca-navigatoren.
Et billede at min antenne ses her:

http://picasaweb.google.com/hhmcsv/Beason31DancingWave/photo#5219898572045468962

............men den lille pind siddende i mastetoppen ville sikkert
også gøre god fyldest, det hjælper fandes meget at få en antenne til
vejrs!

Jeg tror at jeg prøver at købe den Hauppauge stick som er omtalt, den
kan fås til ca. 300kr, og det kan man da godt ofre på et eksperiment -
den er måske mere følsom end min gamle MSI.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 19:24

Ja, det var da irriterende når jeg lige har givet 499....

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194332&searchArea=&Soegeord=nova

NÅ, jeg er glad alligevel. - selvom den i dag fangede nogle andre kanaler
end for nogle dage siden. Men de danske er faste og stabile, så jeg er
glad.....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HH

Dato : 06-07-08 15:46

Jeg synes sådan set også at det er ærgerligt, for i England kunne den
stick fås for 18 pund, med gratis forsendelse - men det gjaldt
selvfølgelig kun indenfor UK - surt. Men det ses desværre alt for
hyppigt, at vi betaler dobbelt op for grej, ikke bare til både men for
alt muligt.
Kan Hauppaugen håndtere underteksterne?

Hans-Henrik
Beason 31 "Dancing Wave" Lynæs

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 23:08

Det er jeg ret sikker på, men jeg checker det lige i løbet af ugen ...

Man kan næsten altid får englændere til at sende det. De har bare mega høje
porto priser, så det er ikke usædvanligt, at sådan en pakke koster 100 kr i
porto. - og så er fidusen ligesom lidt væk ....

Fra : Flemming

Dato : 07-07-08 08:43

Hauppauge kan håndtere undertekster. Teksterne i DVB-subtitles format slås
til og fra på knappen CC/sub i det medfølgende program Wintv.
/Flemming

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4871422b$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : HH

Dato : 09-07-08 09:42

Hej,
Så fik jeg leveret en Hauppauge WinTV-NOVA-Stick Lite. Jeg havde først
bestilt stick'en til en pris af 337kr inkl. fragt (se link:
http://hifisalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=283938&SamleMenuID=&gruppe=909&Extended=&SiteID=3&Show_description=0&serie=&producent=hauppage

Men den var selvfølgelig i restordre, men de meddelte så venligst, at
jeg kunne købe en OEM-stick magen til, bare uden fjernbetjening. Og
den var billigere, så ialt har den nu kostet 290kr, så det var jeg da
umiddelbart rimeligt tilfreds med. Den har varenummer 122736.
Softwaren har jeg hentet hos Hauppauges nordiske hjemmeside, www.hauppauge.se,
da det er en nyere version i forhold til den medleverede CD.
Alt installerer glimrende, men jeg må jo give Flemming ret i at det er
noget slemt bras til programmel, og billederne rykker slemt selv om
der er fine signalforhold her.
Men for sjovs skyld brugte jeg så softwaren til min gamle MSI-stick,
se
http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=124&prod_no=74
det er Version = 5.1.2600.1043 jeg har installeret.
Og vupti, nu kommer signalerne op med 100% signalkvalitet her i haven
på den medfølgende stavantenne, og helt uden hakken osv.
Om det kan lade sig gøre at installere denne software uden at have
haft MSI-stick'en skal jeg ikke kunne sige, men Hauppauge-sticken
leverer ihverfald en højere signalkvaliet end MSI-en!
Prøv det!

Hans-Henrik
Beason 31 - D404 - Dancing Wave - Lynæs

Fra : HH

Dato : 09-07-08 12:19

Så fik jeg leveret min Hauppauge SMB WinTV-NOVA-T-STICK DVB-T TV
tuner. Den oprindeligt bestilte stick til 337kr inkl fragt var i
restordre, men jeg fik i stedet den nævnte som er et OEM-produkt som
var billigere, ialt 289kr, med den forskel at der ikke var nogen
fjernbetjening med. Se www.computersalg.dk varenummer 122736.
Nå, ved udpakningen konstaterer jeg at den medfølgende CD indeholder
software version 3-noget, medens der på www.hauppauge.se kan findes
version 4.4. Så dette downloades og installerer fint både driver og
programmel. Og sikke noget bras, svært overskueligt og
billedkvalitetet var noget hoppende.
Så prøvede jeg mit gamle program til MSI-stick'en, Presto PVR!, og det
virker meget bedre, 100% signalkvalitet her i haven på den medfølgende
stick, og det er bedre end MSI'en kunne præstere, her var omkring 70%
signalkvalitet normen under disse forhold.
Dette software kan hentes hos MSI, link:
http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=124&prod_no=74
det er version 5.1.2600.1043 (den nederste) som jeg har installeret.
Om det kan lade sig gøre at installere Presto PVR! uden at have en MSI-
stick ved jeg jo ikke, men dette programmel virker meget fint sammen
med Hauppauge-stick'en.
Jeg har så efterfølgende afinstalleret Hauppauges WinTV, det giver
ikke nye problemer.
Summa summarum: Hauppauge stick'en synes mere følsom end min gamle
MSI, og det understøtter jo antagelsen om at disse stick's altså ikke
er lige gode allesammen. Så når man kan købe en god til 289kr så er
det vel ikke så ringe.
I øvrigt så henviser Hauppauges supportforum til et nyttigt lille
program som på alle (?) tunere kan scanne kanalerne og komme op med
den resulterende signalkvalitet.
Link hertil: http://www.hauppauge.co.uk/board/showthread.php?t=12082

Fra : Flemming Torp

Dato : 10-07-08 10:01

On Jul 9, 8:18 pm, HH <hhm...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> I øvrigt så henviser Hauppauges supportforum til et nyttigt lille
> program som på alle (?) tunere kan scanne kanalerne og komme op med

Tak for din "rapport". Ligger nu i Faaborg og venter på fruens ankomst
i morgen og skulle bl.a. bruge tiden til teste den medbragte USB
tuner ... Men ak ak ... Da jeg "legede med Easy-DVB-T-splitteren"
udskiftede jeg CD-drevet i den bærbare ud med TV-tuneren ... Og gæt
engang: For at installere den medfølgende software skal jeg bruge CD-
ROM-drevet (måske jeg kunne finde det på nettet?), og det tager hun så
med i morgen, men så er det nok slut med "legeriet" for en
tid ... ...

mvh
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

PS - her i Faaborg kan min nok så omtalte DVB-T splitter ikke "fange"
en eneste digital TV station, men kun en meget ringe analog kvalitet
af TV2 og intet andet ... hmmm ... ikke overbevisende ...

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 12-07-08 19:18

Sej utility....Skal man scanne med 7 eller 8 mHz steps ?

Har lige set DR1 og TV2 avisen her fra Kastrup lystbådehavn. Kun få hakker i
billedet.

Utility'en sagde:

Frequency (Scanned) = 714000kHz
Frequency (Actual) = 714000kHz

Transmitter Name = Kbh. Vest

Channel Name LCN SID Vid Aud PMT
DR1 , 1, 101, 111, 121, 101 # Teletext=131
DR2 , 2, 102, 211, 221, 201 # Teletext=231
DR UPDATE / Tegnsprog, 3, 103, 311, 321, 301 # Teletext=331
TV 2 (Lorry) , 4, 217, 2111, 2121, 2101 # Teletext=2131
TV 2 (Lorry) AC3 , , 217, 2111, A2123, 2101 #

# Locked = Y Present = Y Strength = -4000 Quality = 60%
# Locked = Y Present = Y Strength = -4000 Quality = 60%
# Locked = Y Present = Y Strength = -4000 Quality = 60%
# Locked = Y Present = Y Strength = -3000 Quality = 60%
# Locked = Y Present = Y Strength = -3000 Quality = 40%
[...]
# Locked = Y Present = Y Strength = -4000 Quality = 80%
[...]
# Locked = Y Present = Y Strength = -3000 Quality = 80%

# Average quality on 714000kHz = 61%

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HH

Dato : 13-07-08 06:17

Har lige været i Lynæs og testet såvel Hauppauge-sticken samt
utility'en.
Jeg modtager de danske programmer fra både Hove (714MHz) og Jyderup
(826 MHz) med 100% signalstyrke (vist som alle bjælker tændt i Presto!
PVR - programmet. Men sjovt nok viser dette program slet ingen
signalstyrke!
En scanning med utility'en viser signalstyrke 2000 og 100% kvalitet
for begge. Det er 8MHz der er stepstørrelse her hos os.
Antenne er den tidligere omtalte lille foldede dipol i mastetoppen -
ingen forstærker.

Jeg har gjort et forsøg mere på at installere Hauppauges WinTV-
software. Men jeg kan ikke få ordentlige billeder med dette. Der vises
kun et stationært billede der opdateres sådan et par gange i sekundet
- det bliver der jo ikke levende billeder ud af. Så det har jeg
fjernet igen og MSI-softwaren Presto! PVR fungerer stadig fint,
bortset fra et par gammelkendte fejl om undertekster. På TV2 kan man
tænde og slukke for dem, men på DR1 er de helt væk og på DR2 er de
vist hele tiden. Men ihvertfald for DR2 skyldes det at underteksterne
på denne station indtil videre sendes "embedded", dvs. at de er en
integreret del af billedet - det samme er i øvrigt tilfældet for de
svenske kanaler. Men da underteksterne på DR1 kan slås til og fra med
min hjemme-TV Philips DTR200, så går jeg ud fra at der er en eller
anden uhensigtsmæssighed i programmet.

Mon ikke snart vejret bliver sådan at jeg får lyst til at sejle?

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 13-07-08 15:21

Jeg stoppede lige ind i Helsingør og prøvede om rygterne talte sandt. Min
hauppage kunne lige præcis viser programmerne, men med lav styrke og noget
hakkeri. Jeg tog lige et output med utility'en, som jeg skal kigge i lidt
senere. Var bare inde og købe et par bjrgekiler, som jeg ikke havde fået
med. Men med tyder på at signalerne ikke er så gode i Helsingør ....

Ligger lige nu ud for Höganæs et par sm fra land med kurs mod Kullen. Kører
på NMT D10'eren.