Lidt erfaringer med "Easy-DVB-T"
Fra : Ukendt

Dato : 24-06-08 20:13

Som nogle af Jer nok husker, besluttede jeg for nogen tid siden at
bestille en "Easy-DVB-T splitter" (for den nye "læser eller uindviede":
En enhed, der angiveligt kan konvertere et TV-signal modtaget via
VHF-antennen til et signal en DVB-T-tuner kan "bruge") via ShipShop.
Mange advarende røster gjorde mig usikker - jeg havde vist købt katten i
sækken? ... Ole rådede mig bl.a. til at sikre fuld returret ... Andre
mente, at det rent fysisk ikke kunne lade sig gøre ...

Jeg troede i min naivitet, at den omtalte splitter kunne forsyne mit
TV-tunerkort i PC'en med et anvendeligt TV-signal ...
(jaja, jeg ved, hvad I vil sige - så please don't! ... ...)...
Det kunne den naturligvis ikke, så jeg bestilte en 12V digital tuner fra
Triax (TTR-121) og da den kun havde SCART udgang, måtte jeg i tillæg
investere i en såkaldt Modulator med SCART-indgang og antenne udgang,
der skulle forsyne min PC med et TV-signal via et almindeligt
antenne-kabel ...

Med mit ringe kendskab til moderne elektronik lykkedes det - næppe
overraskende - ikke at få det til at virke og jeg var tilbøjelig til at
give alle skeptikerne ret - og glemme alt om TV i båden via PC'en og
VHF-antennen ...

After all: Det er jo gået meget godt i rigtig mange år ...
Og jeg har jo mit mobile ICE-Internet fra Nordisk ... med
magnet-antennen ...
Og jeg er stadig ikke klar til at montere en UFO-lignende antenne i min
mast ... såh ...

Da en af mine sejlervenner i går fortalte, at han havde købt det nye 19
tommer Philips TV med indbygget DVB-T tuner, fik jeg lyst og lov til at
prøve at koble dette TV direkte på min "Easy DVB-T" via en almindelig
antenneledning - her til eftermiddag. Og vupti: Pludselig toner der et
meget fint og skarpt digitalt billede og lyd op på en række kanaler ...

Godt nok ingen danske (?!), men kanal 23: SVT1, kanal 24: SVT2, kanal:
26 TV4 Öresund, kanal 28: TV6, kanal 49: The Voice, kanal 54: TV7, kanal
56: Lokal Skåne, kanal 60: SVT2 Västnyt, kanal 61: Barn og kanal 62:
Nyheder på text-TV gik alle meget fint igennem.

Ved scanningen identificeres mange andre, men de er krypterede og kan
derfor ikke ses ... Men altså ti svenske kanaler med fint billede og god
lyd.

Jeg prøvede om jeg manuelt kunne få den til at "fange" den "danske"
kanal 51, men den ville den ikke kendes ved ... Den valgte en krypteret
svnesk kanal, der "kaldte sig" STAR! ... ? ...

Billedkvaliteten og lyden vil jeg på den nye 12-skala give et ti-tal i
gennemsnit (faktisk mindst lige så godt som et vanligt analogt signal
med en god antenne), mens stabiliteten (lå i Helsingør Nordhavn med en
frisk vind, der fik båden til at "svaje og vugge" i fortøjningerne i
dagens løb (og vandstanden til at stige en hel del!)) lader noget
tilbage at ønske.

På 12 skalaen for billedstabilitet vil jeg - baseret på dagens lille
forsøg - tildele:

SVT1 og -2: Karakteren 7 - 10; Når båden lå stille var signalet fint og
stabiliteten rigtig god.
TV4: 10;
TV6: 4-7;
TV-7 og Lokal Skåne: 7 - 10;
SVT Västnyt: 7. ...

Jeg oplevede enkelte signaludfald og andre gange, hvor billedet lige
fryser i en brøkdel af et sekund og kortvarigt flimmer ... Men ikke
noget, jeg vil karakterisere som generende eller u-udholdeligt ...

Men hvorfor i alverden TV'et ikke kunne hente et signal fra DR1 eller
DR2 eller TV2 er mig helt ubegribeligt.
Man kunne vælge imellem mange lande og jeg valgte (no surprise!) Danmark

Som jeg forstår det, skulle der ovenikøbet være en "slave-sender" i
Helsingør på kanal 51, der skulle sende på 714 Mhz med en styrke på 200W
.... (http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp). ???
København sender med 1KW ...

Min konklusion er, at billedkvalitet og lyd er helt tilfredsstillende og
kan man leve med enkelte billedudfald og kortvarig flimmer (og det kan
jeg) er det en god løsning og man slipper for en ekstra antenne og
ledning i masten. Ulempen er vel, at man skal have en digital tuner
eller TV med DVB-T og der er vel også en vis risiko for at VHF'ens
splitter ikke fungerer som den skal, så man får brændt de tilsluttede
"TV-dimser" af... ...

Det har jeg heldigvis heller ikke forstand på, så jeg vover pelsen og
bestiller et bærbart TV med DVB-T. Løsningen med min PC orker jeg ikke
at bruge mere tid på ...

Men jeg synes lige jeg ville give Jer mine helt foreløbige erfaringer
med "Easy DVB-T splitteren" ...
De er kun indhøstet med Gimle imellem pælene i Helsingør Nordhavn her i
eftermiddagens løb.

Og kan én (eller flere) af Jer give mig en forklaring på, hvorfor jeg
ikke kunne fange de Danske digitale kanaler og i tillæg hertil (rigtig
meget gerne!) et tip til at få det til at fungere, vil jeg da bliver
rigtig glad!

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 24-06-08 22:28

Hej Flemming, hvorfor du ikke kunne modtage danske kanaler kan jeg ikke lige
forklare, jeg kan fortælle dig og andre at alt digitalt tv sendes via TV 2
sendere, da TV 2 altid har sendt i UHF ligger deres sendere tættere end de
gamle VHF sendere så stort set alle i DK kan se digi TV.

Fra : HH

Dato : 25-06-08 07:50

Netto har en USB-stick på tilbud i denne uge til DVB-T:

http://viewer.zmags.com/showmag.php?linksid=1357#/page30/

199kr er prisen - og jeg aner ikke hvor god den er. Men jeg har en nu
3 år gammel tilsvarende stick, som de fleste steder med en primitiv
antenne giver fin modtagelse på laptop'en.

Glem alt om de der UFO-antenner, det er noget junk!

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-08 17:07

klip
> Glem alt om de der UFO-antenner, det er noget junk!

Hans-Henrik

***

Hej Hans Henrik,

Øøøøhh... hvordan udleder du af tråden, at UFO antennerne er "noget junk" ?

Samtlige som jeg har talt med - som er indehaver
af UFO antennerne, er rigtigt glade for dem - jeg har selv en sådan og har
haft den i snart 2 år nu - de virker - rigtigt godt endda - punktum.

Hvis du selv har negativ erfaring med UFOerne, så kom med
kritikpunkterne specifikt - på den måde kan vi andre måske lære lidt om godt
og skidt,
og måske undgå at indkøbe nyt grej som andre har haft dårlige erfaringer
med.

Denne tråd omhandler ikke UFO antennen, men derimod "BOKSEN sendt fra Gud"
.... DVBT/VHF "samt en masse andre signaler" distrubitionsboksen som
angiveligt skulle kunne hive alverdens radio/tv signaler ned gennem en
enkelt vhf antenne, er meget spændende læsning for de af os som har kigget
med funklende øjne og rystende barnehænder da fænomenet blev lanceret...
"var der virkeligt tale om DIMSEN der kunne det hele"

Konklusionerne tygger jeg stadigt på

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-08 23:55

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med funklende øjne og rystende barnehænder da fænomenet blev lanceret...
> "var der virkeligt tale om DIMSEN der kunne det hele"

Når jeg skriver at jeg ikke vil have en UFO-antenne i masten på min båd, har
det intet med disses kvalitet eller funktionalitet at gøre.
Min sejlerven har en marineversion af Triax' UFO-antenne med indbygget
forstærker, og den funger ganske upåklageligt ...

Så det er slet ikke min dagsorden, som JN også skriver.

Den "USB-dims", som Hans Henrik anbefaler har andre frarådet og min
sejlerven har testet en med meget ringe resultat.
Der findes sikkert gode og dårlige fabrikater.
Men på Nordsjællands østkyst fungererer hans ikke godt.

Mit ønske har været at kunne anvende eksisterende antenne og kabel ...
uden at skulle montere noget nyt på masten og trække et nyt kabel.

Her kom "Easy DVB-T" ind i billedet.

Min skepsis har nu ændret sig, men kun fremtiden vil vise om produket
fungerer tilfredsstillende under forskellige vilkår og lokaliteter. Så i
takt med at jeg bevæger mig rundt i forskellige farvande i forskellige
vejrsituationer og afstande fra antenner osv., vil jeg forsøge at generere
et noget mere repræsentativt billede af produktets egenskaber. Det jeg har
set indtil nu med ti svenske kanaler er dog ganske lovende ...

Så: Foreløbigt har jeg besluttet at anskaffe et bærbart TV med DVB-T tuner,
som jeg vil kunne tage med på sommerturene.

Er der ingen i gruppen, der kan hjælpe mig med at forstå, hvorfor jeg ikke
kunne få danske kanaler på skærmen? ... Gør jeg mon noget galt?

--
mvh.
Flemming Torp/Gimle/DEN61

Fra : Per Kaaber

Dato : 26-06-08 14:49

Flemming Torp sendte dette med sin computer:
> [...]

> Er der ingen i gruppen, der kan hjælpe mig med at forstå, hvorfor jeg ikke
> kunne få danske kanaler på skærmen? ... Gør jeg mon noget galt?

Hvis du skal se på antenner, så kig lidt på den her:
http://cgi.ebay.de/BIDATONG-DVB-T-VERTIKAL-AUSSENANTENNE-NUR-34-CM_W0QQitemZ360038435258QQihZ023QQcategoryZ114491QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ
Den napper tyske kanaler til en Triax DVB-t boks i Korsør i en ca 12,5m
høj mast ved højtryksvejr.

Der er nemme selvbygger anvisninger på DVB-t antenner på nettet.

--
Venlig hilsen

Per A Lot

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 09:25

Tak for dit link Per.
Mine "elektronik-evner" er stærkt begrænsede, så min præmis for TV i båden
har på kort sigt været at kunne benytte tilgængelige produkter uden at
skulle "fylde mere på/i masten", se mine kriterier nedenfor.

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Flemming Torp sendte dette med sin computer:
SNIP

> [...]

> Den napper tyske kanaler til en Triax DVB-t boks i Korsør i en ca 12,5m

Mit ønske er - for nuværende altså - ikke at skulle kigge på antenne.,,
Men jeg erkender, jeg finder "Bidatong" mere diskret end "UFO'en".
Og prisen er jo også vældig interessant!
Måske andre i gruppen har erfaringer med/interesse i denne antenne?

Og kan jeg ikke finde en velfungerende "Easy DVB-T-via VHF-boks" kunne det
på sigt blive løsningen.
På kort sigt vil jeg fortsætte mine eksperimenter med den jeg har købt.
Og dur den ikke, kan jeg sagtens nyde sommerturen uden TV.

> Der er nemme selvbygger anvisninger på DVB-t antenner på nettet.

Det tror jeg gerne, men med mit manglende elektronik-gen, tvivler jeg på at
der vil komme noget godt ud af den slags forsøg for mit vedkommende.
> --
> Venlig hilsen
>
> Per A Lot

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : HH

Dato : 27-06-08 03:37

Hej!
Jeg blev jo ovenfor ålet for at synes at UFO-antennerne er noget junk
- og for at det var off-topic i denne tråd. Men man er vel en modig
mand, og da der nu alligevel er gået antenner i det så følgende:
Den ovenfor viste tyske antenne har jeg væsentlig mere fidus til end
UFO-erne.
Jeg har nemlig sådan en UFO liggende i kælderen, og den kommer ikke på
båden foreløbig. Jeg har nemlig sammenlignet UFO-en (med den
tilhørende forstærker) med for det første den til min USB-stick
medfølgende 15cm passive stav og en 5-elements yagi skåret til DVB-T -
frekvensområdet her.
UFO-en er klart den ringeste af de nævnte antenner ved en direkte
sammenligning.
Og hvorfor nu det?
Inde i en UFO er der blot en dipol foldet som en cirkel, der så føder
forstærkeren. Dipolens egenfrekvens og forstærkeren er tilpasset til
at antennen som helhed skal kunne dække fra omkring 100MHz (VHF) og
til 900MHz - og det er jo en fysisk umulighed. Det betyder, at
antennen er nogenlunde lige dårlig i hele frekvensområdet og slet ikke
specielt egnet til DVB-T.
Men har man kun sat en sådan op i båden, så fungerer den da sikkert
udmærket. Men jeg har et meget bedre signal i båden fra en lille
foldet dipol med en diameter på omkring 6cm anbragt i mastetoppen og
uden forstærker. Jeg har gode erfaringer med modtagelse fra Hove (714
MHz) og fra Jyderup (826 MHz) fra Lynæs, Rørvig, Odden Havn og Sejrø.
Nu må vi så se i år hvor langt jeg kommer omkring!
Men en sådan lille dipol er væsentlig mere diskret i mastetoppen en de
markedsførte UFO-er!

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 12:46

Hej Hans-Henrik,

Nu er jeg meget bedre orienteret ...but still confused ... ... Men tak
for info.
Der er åbenbart meget forskellige opfattelser af de forskellige
antennemuligheder.
Jeg vil nu bruge denne sæson til at "lege med" min indkøbte DVB-T-dims for
at se om den kan erstatte nok en antenne og ledning i masten ...
Til næste år vil jeg så vurdere konsekvenserne ... Man har jo et synspunkt
indtil man tager et andet ...
Og der er måske i mellemtiden dukket andre spændende løsninger op, som
erstatter de nuværende teknologier ...

Har du et bud på, hvorfor jeg ved forsøget med min vens TV med digital
modtager kun kunne modtage digitale svenske TV-kanaler? - f.eks. Hove
senderen eller Jyderup ... Det forstår jeg ikke. Er det noget med, at jeg er
så tæt på Sverige, så de Danske bliver "udkonkurreret" ? Eller HUR?

Som du kan høre, er min indsigt i dette emne særdeles begrænset ... ...
Men din afsluttende kommentar er jeg meget enig i!

--
mvh.
Flemming Torp

PS - jeg mener iøvrigt ikke, at du blev "ålet", men det var vel mere et
spørgsmål om dit erfaringsgrundlag og præmisserne for dit synspunkt.
Dem har vi fået nu, så nu har jeg da noget mere konkret at forholde mig til.

Fra : Per Nordahl

Dato : 27-06-08 18:46

"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og der er måske i mellemtiden dukket andre spændende løsninger op,
> som erstatter de nuværende teknologier ...

Ønsker heller ikke et skidetræ (Læs: Paddehat) i masten - hvor
rågerner m.v. kan hygge sig.
Indtil nu kun en alm. tv/fladskærm m. den der tre-kant antenne (silver
censor).
Virker ikke særlig godt, og kun til analog.
Jeg afventer ligeledes en brugbar og nem løsning vedr. digitalt TV
m.v.
Der er mere en rigeligt oppe i jultræet i forvejen.
Mvh. Thulfen.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 07:55

> [...]
>mand, og da der nu alligevel er gået antenner i det så følgende:
>Den ovenfor viste tyske antenne har jeg væsentlig mere fidus til end

Hej HH,

åålet og ålet

Nej, min kommentar gik blot på din ekstremt korte konklusion: "junk"

Du har fuldstændigt ret i at indmaden i en ufo blot er en bøjet metaltråd...
men..
jeg har lavet præcis de samme test som du omtaler - og jeg fik stor forskel
i signalet. Med en antenne i mastetop, uden forstærker eller andet gejl var
signalet tåleligt men absolut ikke noget at råbe hurra for. Med Ufoen
monteret og med forstærkeren indkoblet har jeg vildt godt signal - hiver alt
dansk, alt svensk og under særlige forholdhar jeg haft 3 tyske kanaler - alt
forgik i nordlige del af Køge Bugt.

Når man skiller en ufo eller nargus ad, er skuffelsen til at føle på - for
de indeholder intet der refærdiggør den forholdsvis høje pris... men de
virker

Hvis Flemmings tests viser, at "boksen fra Gud" ... rent faktisk virker,
trods den teoretiske umulighed i det... ja, så spekulerer jeg ikke så meget
over den fysiske umulighed i det - hvis den virker i praksis, så er den
interessant.

venlig hilsen

JN

Fra : Per Svendsen

Dato : 28-06-08 10:19

Hvordan ser sådan en lille 6 cm foldet dipol ud ?
Det lyder som nogen man nemt selv kan strikke sammen ?

mvh Per

Fra : HH

Dato : 27-06-08 13:10

Tak for de pæne ord! :)
Næh, jeg tror ikke at jeg har nogen fornuftig forklaring på de
manglende sverigeskanaler. Jeg har ikke selv erfaringer fra
Øresundskysten, men kun for svenske havne nord for Kullen - og der var
ikke nogetsomhelst problem. Så jeg ville mene, at fra en dansk havn på
Øresundskysten burde der ikke være nogetsomhelst problem med at
modtage, snarere ville jeg tro at signalerne fra Hovesenderen lettere
ville kunne ligge skygget bag land og by. Jeg har selv prøvet at lade
dimsens programmel skanne for kanaler - og ja, den gode nyhed er at
det vælter ind med snesevis af kanaler, og den dårlige nyhed at de
allerfleste af dem er krypterede og kræver et abonnement fra Boxer i
Sverige (og grej herfra) og det kan man vist kun købe når man bor i
Sverige - så det kræver en stråmand!

Apropos skygge: I Odden havn forsøgte jeg forrige år at modtage fra
Jyderup med kun min 15cm pind på sprayhood'en - intet signal, havnen
ligger bag en enorm bakke. Men oppe på bakken gik det fint med PC'en i
hånden. Men sidste år efter at jeg havde fået antennen i masten går
det lige akkurat fint.

Apropos Sverige: Så på 3's hjemmeside (www.tre.se) at den der mobile
internetadgang der her i landet sælges for 299kr/måned i Sverige
koster 199SEK/måned med halv pris i de første 6 måneder!!!! - det
viser igen bare hvor sygt vort telemarked er i skyggen af TDC's
monopol!

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 23:45

Hej igen,

Jeg fik desværre skrevet noget værre sludder ... Jeg skrev:
"Har du et bud på, hvorfor jeg ved forsøget med min vens TV med digital
modtager kun kunne modtage digitale svenske TV-kanaler? - f.eks. Hove
senderen eller Jyderup ... snip ?"

Og det giver jo ingen mening ... idet der mangler et IKKE, så det jeg
mente var:

Har du et bud på, hvorfor jeg ved forsøget med min vens TV med digital
modtager kun kunne modtage digitale svenske TV-kanaler? - og IKKE f.eks.
Hove senderen eller Jyderup ...

Det forstår jeg ikke. Er det noget med, at jeg er så tæt på Sverige, så
de Danske bliver "udkonkurreret" ? Eller HUR?

Her til eftermiddag har jeg så prøvet med et andet TV med digital tuner
men stadig med min "Easy DVB-T-splitter" og oplevede jeg nøjagtigt det
samme: De svenske digitale kanaler "brager" ind ... SR1 og SR2 står helt
klart og skarpt og andre er også meget gode ... men, men, ikke en eneste
dansk TV-kanal! ... Det fatter jeg ikke ... TV'et identificerer 43
digitale kanaler, men de fleste er krypterede. Der kommer ikke billede
på nogen af de analoge kanaler via "Easy-DVB-T-splitteren" og
VHF-antennen. Jeg HAR valgt country = Danmark ...!

Kan det have noget med "Easy DVB-T-splitteren" at gøre? Eller kan
Helsingør Nordhavn ligge i en form for "digital-TV-skygge" selvom der
skulle være en "slave-sender" i Helsingør? Det lyder godt nok ikke
særligt sandsynligt. Måske jeg skulle spørge i en nyhedsgruppe hvor
deltagerne ved en masse om digital TV?

Emnet er vist ved at være lige på kanten af en "OT-dom" ... For at
bringe emnet tilbage i det maritime miljø, vil jeg forsøge at
registrere, hvad jeg modtager hvor, da jeg vil befinde mig i diverse
danske farvande fra begyndelsen af juli og et par uger frem ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 08:01

> [...]
> jeg modtager hvor, da jeg vil befinde mig i diverse danske farvande fra
> begyndelsen af juli og et par uger frem ...

Hej Flemming,

umiddelbart virker det weird at du ikke kan se de danske. Min opsætning er
et standard fladskærms tv, en Philips dt220 digital boks og den omtalte ufo
antenne.
Jeg vælger også "danske" - vælger "gratiskanaler" - og vupti, har jeg dem
alle.

Det med at vælge land har så vidt jeg erindrer fra brugsanvisningen noget at
gøre med for det første hvilke frekvenser de forskellige lander lægger deres
dvbt på - samt noget med kanal-spacingen.. mellemrummet mellem kanalerne (så
vidt jeg husker).

Har du prøvet at vælge f.eks. Sverige eller andet land ??

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 18:10

Splittere indeholder jo nogle kraftige (skarpe) filtre, så jeg ville da
allerført lige koble uden om splitteren og prøve antenne->dvb-t->skærm for
at se om det ikke hjælper. Det kan da godt være de danske kanaler lige
ligger der hvor splitteren skærer dem af (eller en harmonisk)

Jeg har set danske dvb-t kanaler i Helsingør.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 10:56

Hej Bjarke,

Det er selvfølgelig en mulighed ... Hvordan kan man verificere det?

Mit udgangspunkt var jo forhandlerens "produkteskrivelse":

<citat>

Aflivning af en myte.
Der har i mange år været den generelle opfattelse at en VHF antenne kun
modtager frekvenser i VHF båndet - det er ikke sandt da en VHF antenne
også modtager frekvenser der ligger over VHF båndet.
Boksen modtager digital TV - det vil sige DR1, DR2, TV2 og News update
flere kanaler vil snart følge.

Hvordan er det så.
Signalet på TV, Radio og VHF er formidable og fuldt på højde med det vi
kender fra digitale signaler.
Best resultat ser vi på sejlbåde - dette skyldes at antennen her er
placeret i mastetop og intet giver bedre signal end en højt placeret
antenne."

<citat slut>

Ja, det var ordene ... Gad vide, hvor "sandheden er henne" ...

Mener du, at jeg bare skal prøve at tage TV-signaler ned via
VHF-antennen uden nogle "forstyrrende elementer" imellem antenne og et
analogt/digitalt (?) TV - eller misforstår jeg dig ... Udover VHF
antennen er den eneste antenne jeg har: Den lille magnet-antenne til
modem'et fra Nordisk Mobiltelefon ...

(Som iøvrigt overraskede mig i går ... Der gik klart signal igennem til
PC'en *uden* brug af magnet-antennen. Det gjorde der ikke for nogle uger
siden? Jeg prøvede dit "trick" med at fjerne batteridelen fra modemet
....).

Hvilke antenneforhold m.v. benyttede du, da du så DVB-T-kanaler i
Helsingør?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:4866704f$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> (eller en harmonisk)
>
> Jeg har set danske dvb-t kanaler i Helsingør.

SNIP

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 19:12

Nu tilpasses produktbeskrivelser jo ikke til virkeligheden, men til hvad der
sælger produktet bedst. Det kan godt være at teksten ikke er direkte
forkert, men det er altså kun en halv sandhed. Bemærk den snedige
formulering "... den GENERELLE opfattelse ... det er IKKE sandt ...". Dermed
har man blot sagt at VHF antenner ikke KUN modtager VHF. Men man har jo ikke
sagt noget om hvor gode de så er til at modtage "det andet".

En simpel VHF antenne er 1/4 bølge "halv dipol" (2m/4 =50 cm) og den er
bedst til 2 m (og deres harmoniske) men tager også andet. Men da jorplanet
er lidt svært definerbart forbedrer man typisk antennerne ved at lave dem
lidt længere og så spole dem ned til rette frekvens og impedans. Dvs at der
i foden på antennen sidder en lille "transformer" der er tilpasset til at
give perfekt signalfølsomhed ved præcis 2 meter båndet (eller det
frekvensinterval der typisk står stemplet på antennen). Disse antenner er
designet til at "suge" alt 2 meter ind, men er jo altså så desværre ikke
særligt gode til signaler med andre frekvenser.

-, så en 2 meter antenne er optimeret til præcis VHF. Heldigvis er den ikke
'perfekt', så der kommer også lidt andre signaler igennem, inkl tv. Styrken
afhænger af antennens kvalitet.

Nu 'rejser' det svage TV signal så ned gennem kablet og rammer din easy
splitter. Denne er sikkert også stopfyldt med skillefiltre og føromtalte
transformatorer samt en masse aktiv elektronik. Det er meget fint, hvis man
vil dele en antenne, men de virker desværre lidt lige som
forsikringsselskaber. De samler ind fra en masse og giver til dem med
skader. - men det skal administreres, så der deles altid mindre ud end der
samles ind. Sådan er det også med elektronik. Der går altid noget tabt. Easy
splitteren er dog så venlig, at den forstærker DVB-T signalet. Men
forstærker man signalet, så forstærker man også støjen og så kan man være
lige vidt. Easy splitteren har forstærkning fra 175 til 860 MHz. Mest i
midten og mindst i enderne af intervallet. Desværre har Danmark lagt DVT-T
på 2xx MHz hvorimod Sverige har lagt dem på 3xx MHz, så din Easy splitter
forstærker virker bedre på de svenske end på de danske kanaler.

Som du kan se er der mange fejlkilder og kilder til "mindre optimale"
forhold.

Så: Ja, jeg vil prøve at koble VHF antenne direkte ind i DVB-T
modtagerstikket. Så får du en indikation af om problemet kan ligge i
splitteren eller i antennen.

Da jeg så TV i Helsingør brugte jeg min Nargus (magen til den Børge
beskriver). Desværre fik den nogle tærsk sidste sommer da den faldt af i en
kuling, så den virker kun hver anden dag nu. - men jeg er ikke i tvivl. Det
bliver en ny Nargus....

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 21:42

Hej Bjarke,

Tak for din lektion udi frekvenser, impedans, modstand osv. osv.
Jeg synes jeg begynder at forstå lidt af teknikken her ...

Du har ret i at sproget ikke er udpræget præcist i forhandlerens
"produktbeskrivelse" af "Easy-DVB-T-splitteren" ...

Dog må jeg indrømme at formuleringen:

[...]

giver én nogle forventninger om et billede af en vis kvalitet ...

"Formidable"?!? ... selvom jeg korrigerer lidt, er det dog mere end
langt fra sandheden!

For jeg får bare "sort skærm", hvad DR1, DR2, TV2 og News update angår

Min VHF antenne er ikke af "pisketypen", men en ret kort, gummibelagt
bøjelig antenne.

Den fungerer helt fortrinligt som FM-antenne og til det, den er beregnet
til: Radiokommunikaion via VHF-båndet.

De svenske TV-stationer går *meget fint* igennem. Billedet fra SVT1 og
SVT2 er helt på niveau med mit digitale billede via yousee's kabel-TV og
Sagem-tuneren her i stuen ...

Det lyder som en Nargus antenne er sagen.

Hvordan er det med placeringen af de to antenner ift. hinanden?
Jeg tænker på om de to: VHF- og TV-antennen skal anbringes langt fra
hinanden? - i forskellig højde? - eller HUR?

Well, well. Jeg vil i løbet af sommeren prøve at lege lidt med systemet
i indre danske farvande samt en USB stick, jeg har lånt af en sejlerven.
Jeg vil også prøve at sætte VHF-antennen direkte i TV'et ...

Men med den vejrudsigt der pt. gælder for de kommende dage, bliver der
vist ikke megen tid til at lege med elektronikken ... Jeg håber fruen
vil med ud i løbet af tirsdagen efter en lang week end vagt ...

en meddelelse news:486921e2$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 21:46

Jeg har ca 20-25 cm min nargus og VHF antennen. Ingen problemer.

Ja, sejle har første prioritet ....

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-06-08 07:41

Hej, jeg vil også gerne dele erfaringer.

Jeg har (på Bjarke's) anbefaling, købt en NARGUS antenne, og udskiftet min
gamle UFO med den. (En ulempe med NARGUS'en var at jeg måtte skifte antenne
kablet, jeg kunne ikke finde værktøj og udstyr til selv at krympe en
forbindelse på det gamler kabel, en anden ulempe er at kablet kun er 15meter
langt, så jeg måtte lave en samling inde i masten)

Den gamle UFO gav overhovedet ikke DVB-T til min PC.

Anderledens er det med NARGUS'en. I første forsøg i Dragør havn, væltede det
ind med svenske kanaler - ingen danske.
De samme skete over hele Øresunds vestkysten, fra Dragør til Helsingør.

Min PC tuner er et PCCARD kort med både sattelit, DVB-T og analog, og på de
analoge kanaler kom der Danske kanaler, men de var i meget ringe kvalitet.
Jeg har ikke smidt mit analoge fjernsyn ud, så det er testet på NARGUS'en,
og der er billedet pænt, uden at være prangende.

Jeg tog min PC med hjem, og tilsluttede til mit eget antenneanlæg på taget,
og her fik jeg lavet en kanal-søgning, og nu fik jeg alle Danske kanaler
ind, og mange svenske.

Da jeg tog PC'en med tilbage til båden, kunne jeg nu se de Danske kanaler i
Dragør havn, men ikke altid i de øvrige havne, og Helsingør havn syntes at
være et "digitalt hul" hvad det angår.

Så et gæt kunne være, at signalstyrken er for lav, hvilket også indikeres på
den "signal-styrke-bjælke" der er på min PC.

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 11:08

Hej Børge,

Tak for at dele erfaringer ...
Det kan jo være en trøst at man ikke er alene i sin båd med manglende
digitale TV-kanaler ... ... selv om jeg tilsyneladende ligger i et
"digitalt hul" ...

Noget siger mig, at teknikken ikke er veludviklet og at man på nuværende
tidspunkt let køber katten i sækken ... eller at DR's/TV2's sendemaster
er placeret uhenstgtsmæssigt eller ikke er kraftige nok (nogle der ved
hvad sende-effekten er på de svenske sendere af digitale TV-signaler?)

Men ser på på Digi-TV's dækningskort skulle der være gode modtageforhold
for det danske digitale sendenet i hele Sundet (såvel på Øst-, som på
Vestkysten!?) med bare en stueantenne ... og det harmonerer jo ikke
rigtigt med vore erfaringer ... Jeg har sendt en mail til Digi-TV med
mine "erfaringer" - nu må vi se, hvad de svarer ...

Og så tillader jeg mig at starte en ny tråd om erfaringer med
"USB-sticks", da en af mine drenge har fortalt mig, at det er en meget
bedre løsning ... Han er teoretiker og har ikke praktiske erfaringer på
området, men har ikke stor tiltro til "Easy DVB-T-splitteren" ... Jeg
kan tilslutte mig, at det ikke er specielt "Easy" ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 07-08-08 16:02

Hej Flemming

Hvordan er det gået med din splitter, hvar du fået den testet i andre havne
i løbet af sommeren ?

M-V-H
Carlo Gabelgaard - Mie - Granada 31 - Struer

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-08 21:32

Hej Carlo,

Mine erfaringer med "Easy DVB-T splitteren" er desvære ikke særligt
positive, og havde jeg kendt resultatet på forhånd havde jeg nok ikke
kastet mig ud i dette eksperiment. Det er min konklusion lige nu.

Vi har ikke fået sejlet ret meget i denne sæson pga. udenlandsophold i
del af juli og august. Og lysten til at teste systemet var ikke
overvældende. Derfor er resultaterne meget lidt systematiske =
ubrugelige til en vurdering. Og lysten til længere ture har den sidste
uges tid været ret så begrænset ...

På vores lille rundtur i første halvdel af juli, som havde følgende
ophold - observeredes:

Helsingør - Glimrende digitale signaler fra svenske kanaler - ingen
danske
Höganäs - Ingen erfaringer ... Mødte sejlervenner
Gilleleje - Ingen erfaringer ... ankom sent ...
Ballen - Ingen erfaringer ... ankom sent ...
Strib - Ingen erfaringer ... mødte søn, svigerdatter og barnebarn ...
Brejning (sydsiden af Vejle Fjord) - DR1 og specielt TV2 gik meget fint
igennem - ingen svenske ...
Fænø - ankring ud for Middelfart - kun svagt analogt signal på TV2 med
sne ...
Faaborg Ny Marina - Ubrugeligt signal ... Analogt TV2 med "snevejr" ...
Omø - Ingen erfaringer ...
Kalvehave - Ubrugelig signalstyrke ... Familie og venner ...
Skanör - DR1 gik helt fint igennem. TV2 med udfald. Ingen svenske ???
Helsingør - Kun svenske. God kvalitet ...

Jeg tror, den manglende "test-systematik" hænger sammen med manglende
motivation til at "lege med det", det gode sejlervejr med lange sejldage
i begyndelsen af juli, samt møde med familie og sejlervenner undervejs

På turen havde jeg glemt DVD-drevet til den bærbare (havde sat
TV-tuner-kort i ... ... Hvor dum kan man være?), så USB-løsningen
fik jeg slet ikke leget med.

Mit "NMT modem" - D10 - havde meget varierende "performance". Flere
steder stort set uanvendeligt uden en ekstern antenne, hvor jeg kun har
den lille eksterne med magnetfoden ... Men alle steder kunne jeg komme
igennem med antennen tilkoblet. Download-hastighederne acceptable -
nogle steder rigtigt gode, men upload kan ikke bruges til billeder eller
tung grafik.

Min konklusion: Man skal nok investere i routeren eller en antenne i
mastehøjde for at det vil fungere tilfredsstillende. Jeg har ikke mine
mere præcise noter hos mig her, men vil gerne videregive dem, hvis du
skulle være interesseret.

Sidste år afprøvede jeg "3's modem" på tur fra Helsingør til Stockholm
og Åland (hvor det ikke fungerede) men på hele turen langs svenskekysten
og i Øresund var jeg meget tilfreds med kvaliteten og hastigheden.

Jeg har ingen erfaringer med nogen af teknologierne i Limfjorden ...
sorry!

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Carlo Gabelgaard (fjern dd)" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en
meddelelse news:489b0e87$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-06-08 22:55

Hvor ligger din havn på dette kort?

http://www.digi-tv.dk/Daekningskort/Danmark_udend%F8rs_august%202006.jpg

Det ser ud til at der er nogle områder på den nordsjællandske kyst
hvor der ikke er ret godt signal.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 10:28

Hejsa,

Jeg kan ikke få dit link til at virke.
Båden ligger lige nord for centrum af Helsingør, dér
hvor der med en sort trekant er angivet en ekstra sender ...

Jeg prøver også med et link for at se om det virker:

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/stue_hovedstaden.asp

Ovenstående link skulle vise, hvor der er gode modtagemuligheder med en
stueantenne ...
Dér hvor båden ligger er der helt grønt ...
Min antenne sidder 12-14 m oppe ...
og kan ikke fange et eneste dansk signal ... mystisk ...

--
mvh.
Flemming Torp

Fra : HH

Dato : 28-06-08 04:59

On 28 Jun., 11:19, "Per Svendsen" <P...@fejrn-post5.tele.dk> wrote:
> Hvordan ser sådan en lille 6 cm foldet dipol ud ?
> Det lyder som nogen man nemt selv kan strikke sammen ?
>
> mvh Per

>  >Men jeg har et meget bedre signal i båden fra en lille

Hej Per Svendsen!
Tjae, nu sidder den desværre oppe i min mast, så jeg kan ikke give de
eksakte mål, men ca. sådan her:
Med en bølgelængde på 40cm (på 750MHz er en halvbølge 20cm.) Så et
stykke (jeg brugte 5mm kobber-bremserør) på 20cm bøjet i en cirkel med
1cm mellemrum mellem enderne. Sættes vandret, da de fleste danske
sendere er vandret polariseret. Lod coaxkablets skærm til midten
overfor mellemrummet og lod inderlederen af coax'en til den ene side
af dipolen sådan en 15-20mm ude. Sæt det hele på en pind der følger
coaxen (og hvis det er en metal-pind kan den være skruet/loddet til
kobberrøret).
Billigt og nemt -virker det er det godt, hvis ikke så er der ikke
meget spildt!
Hans-Henrik