Hotel og rejsetips til Berlin
Fra : jagge

Dato : 03-07-08 10:44

Hey

Vi er et par fynboer som har tænkt os at kigge nærmere på berlin om et
par uger. Har aldrig været der og vil MEGET gerne have lidt tips.

Hvordan kommer man bedst/billigst derned. Vi har bil så vi kunne køre
selv men er det gennem jylland eller kombi med færge ?? Hvad med tog/fly
billigere eller bedre ?? Er det til at komme af med en bil i Berlin ?

Så til Hotel. Vil MEGET gerne have en anbefaling til et billigt hotel
der ligger ok og hvor der ikke er kanyler på gangene :0), altså
prisbillig mellemklasse. Er ikke et luksus menneske men det skal på den
anden side ikke være komplet skod. Forslag ??

Resteuranter ?? Er VILD med indisk, pakistansk, sushi til rimelige
priser, forslag ?? Også gerne til andet. Igen bliver vi altså nødt til
at kigge på priserne også det skal ikke være fancy.

Hvad med seværdigheder. Er interesseret i Foto, installationskunst,
arkitektur, teater/musik, the works :0) ??

Håber nogle erfarne Berliner rotter kan hjælpe.. :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : ks

Dato : 03-07-08 10:53

On Thu, 3 Jul 2008 11:44:07 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) wrote:

> [...]
>arkitektur, teater/musik, the works :0) ??
>
>Håber nogle erfarne Berliner rotter kan hjælpe.. :0)

---------------------
DSB har "Orange" billetter med priser helt ned til 299 kr for en
enkeltbillet ! Ring DSB rejsebureau: 70131415.
Jeg synes Berlin generelt har yderst rimelige hotelpriser, men kik
f.eks på www.venere.com for forslag.

Fra : jagge

Dato : 03-07-08 14:18

ks <stretch234@get2net.dk> wrote:

> [...]
> enkeltbillet ! Ring DSB rejsebureau: 70131415.
> Jeg synes Berlin generelt har yderst rimelige hotelpriser, men kik

Takker

:0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : ks

Dato : 03-07-08 14:56

On Thu, 03 Jul 2008 11:52:44 +0200, ks <stretch234@get2net.dk> wrote:

> [...]
>enkeltbillet ! Ring DSB rejsebureau: 70131415.
> Jeg synes Berlin generelt har yderst rimelige hotelpriser, men kik

DSB billeten gælder også for tilslutning fra Fyn.
(Århus-Hamburg-Berlin)

Se http://tinyurl.com/4zszr3

Hvis du gerne vil have et billigt hotel , og kan klare dig uden eget
bad , men inklusive tip top morgenbuffet, kan jeg anbefale "City Hotel
Ansbach" til ca 50 € pr nat. Ligger lige i centrum af "vest" Berlin.
(se på www.venere.com).

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-07-08 03:59

On Jul 3, 11:44 am, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> Hvordan kommer man bedst/billigst derned. Vi har bil så vi kunne køre
> selv men er det gennem jylland eller kombi med færge ?? Hvad med tog/fly
> billigere eller bedre ?? Er det til at komme af med en bil i Berlin ?

DSB/DB kører dagligt ICE-tog fra Århus og København til Berlin via
Hamburg. Jeg var med det for nyligt fra Fredericia (på grund af
sporarbejde udgik det derfra), og det kan varmt anbefales. Servicen og
komforten er helt i top.

--
Michael Knudsen

Fra : jagge

Dato : 03-07-08 14:20

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> Hamburg. Jeg var med det for nyligt fra Fredericia (på grund af
> sporarbejde udgik det derfra), og det kan varmt anbefales. Servicen og

interessant, er det den der kommer forbi fyn også, spekulerer hvor jeg
kan hoppe på. Hvad betalte du for sådan en tur, kan ikke rigtigt finde
informationer hos DSB, har du et link ?

Hygge

Jakob

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-07-08 11:57

On Jul 3, 3:20 pm, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> interessant, er det den der kommer forbi fyn også, spekulerer hvor jeg
> kan hoppe på. Hvad betalte du for sådan en tur, kan ikke rigtigt finde
> informationer hos DSB, har du et link ?

Jeg har ikke et link ved hånden, men du kan da med garanti hoppe på i
Odense. Sikkert også Nyborg og Middelfart. Jeg var med fra Århus til
Leipzig (med skift i Hamburg), men da det var i arbejdssammenhæng,
betalt jeg ikke selv rejsen. Jeg mener dog, at en returbillet Århus-
Leipzig (orange) kostede cirka 1300 kroner. Der er temmeligt langt fra
Hamburg til Leipzig, så jeg tror, det er billigt til Hamburg fra Fyn.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-07-08 12:00

On Jul 3, 7:56 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Der er temmeligt langt fra
> Hamburg til Leipzig, så jeg tror, det er billigt til Hamburg fra Fyn.

Hov! Du skal jo til Berlin! Af en eller anden grund havde jeg fået
Hamburg ind i hovedet (sikkert fordi jeg selv lige har bestilt en
rejse dertil). Mit svar kan dog nok bruges alligevel

--
Michael

Fra : jagge

Dato : 03-07-08 21:48

> [...]

> Hamburg ind i hovedet (sikkert fordi jeg selv lige har bestilt en
> rejse dertil). Mit svar kan dog nok bruges alligevel

Det kan du tro. Jeg er meget postitivt overrasket over billetprisen. 299
per vej, det er da vildt. Ikke voldsomt meget dyrere end det er at køre
fra Odense til Kbh, det er sgu grotesk de priser der er i DK :0)

Men tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : J

Dato : 03-07-08 12:15

> [...]

>prisbillig mellemklasse. Er ikke et luksus menneske men det skal på den
>anden side ikke være komplet skod. Forslag ??

Jeg kan anbefale hotel Ellington. Det kan bestilles f.eks. via FDM.
http://www.ellington-hotel.com/en/hotel.html

Det er 3 stjernet og ikke i den billigste ende. Men det er til gengæld
godt, og da beliggenheder er lige bag ved KaDeWe og gåafstand fra den
centrale plads og metro (Wittenberg), så må det siges at være godt for
en førstegangs-besøgende i Berlin. Morgenmads-buffeten faldt specielt
i min smag. Hvornår kan man lige få røget laks til morgenmad f.eks. og
melon.

Men ellers kender jeg faktisk ikke billigere hoteller dernede.
Hotellet har også en historie tilbage til Duke Ellington og Billie
Holliday, selv om det er helt nyrenoveret. De kører også en lokal
jazz-radio.

Vi fløj derned på vores tur her ved grundlovsdag. 700 kr. retur m.
sas, og det tager 45 min. fra Kastrup.

Vi havde også overvejet de tyske 1. klasses hurtigtog, som har startet
forbindelsen fra Kbh. over Fyn og via Hamburg. Men de bruger 7 timer
på turen, hver vej, og de kører kun hurtigt imellem Hamburg og Berlin.

På sightseeing vil jeg især frenhæve: brug metro og S- og U-bahn, for
det hæver kvaliteten af besøget med den nemme transport. Man kan købe
3-dages kort til hele svineriet. Det er helt på højde med underground
i London, ja faktisk meget bedre.
Af kvarterer ellers: Häckesche Markt, der er masser at se: reichstag,
checkpoint charlie og flugtmuseet, DDR-museum, den nye hovedbanegård
(4 etager tog), og så er der jo Sachsenhausen lidt udenfor byen, samt
det olympiske stadion.
Mama Mia musical (Abba) om aftenen, måske.
Prøv også nogle loppemarkeder.

mvh

John

Fra : jagge

Dato : 03-07-08 14:20

J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> Jeg kan anbefale hotel Ellington. Det kan bestilles f.eks. via FDM.
> http://www.ellington-hotel.com/en/hotel.html

Det ser godt ud, men kan godt være jeg satser lidt mere ydmygt da vi jo
skal være ude det meste af tiden.

Men tak for tippet. Har du nogen ting man bare skal se i Berlin ?

Hygge

Jakob

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-07-08 22:30

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i meddelelsen
>J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:
>

> Det ser godt ud, men kan godt være jeg satser lidt mere ydmygt da vi jo
> skal være ude det meste af tiden.

Prøv evt. at søge hos dtf travel, de har ofte hoteller til rimelige priser
rundt om i Europa.

Kurt

Fra : Armand

Dato : 03-07-08 22:23

jagge skrev:
> [...]
> selv men er det gennem jylland eller kombi med færge ?? Hvad med
> tog/fly billigere eller bedre ?? Er det til at komme af med en bil i

For at køre i Berlin kræves der fra i år at man mindst har en gul
miljømærkat, som kan skaffes hos det nærmeste FDM-center for 150,-
(såfremt at jeres bil klarer kravene(*))!
Vores lille dieselbrænder klarer turen t/r fra Lillebælt for omkring
650,-kr - Med to eller flere personer i bil kan ingen anden rejseform
konkurrere :-|
Jeg er ikke vant til parkeringsafgifter, så jeg synes til gengæld at det
er dyrt at skulle bruge et par hundrede kroner i parkering på en weekend
Oftest klarer vi os rundt på (billig) dagsbillet til de offentlige
transportformer, og efterlader bilen i et P-hus og henlægger
egentransport-krævende oplevelser til hjemrejsen!

> [...]
> prisbillig mellemklasse. Er ikke et luksus menneske men det skal på
> den anden side ikke være komplet skod. Forslag ??

Med mindre at det er en periode med store begivenheder (messer
o.lign.)(**) er det enkelt at finde et fornuftigt dobbeltværelse omkring
centrum fra før sammenlægningen (á Kurfürstendamm og den bombede kirke)
- Søg blot på Hotels.com; FDM eller andre lignende sider!

Det er faldet mig for at Skanrejser.dk har endog meget billige busrejser
hvor nærmeste afgang for fynboer er Fredericia!
Kig selv efter:
<http://www.skanrejser.dk/catalog.cfm?nSupplierId=630&nOnlineCatalogueNo=18700>

> Resteuranter ?? Er VILD med indisk, pakistansk, sushi til rimelige
> priser, forslag ?? Også gerne til andet. Igen bliver vi altså nødt til
> at kigge på priserne også det skal ikke være fancy.

Det er ikke dyrt at spise i Berlin: Flere steder er der Brunch-buffet
for omkring 65,-kr (for det tilfælde at der ikke er morgenmad incl.
værelsesprisen), og restaurantpriserne er i samme leje - Ikke mindst de
"etniske" restauranter, som i dog må surfe jer til selv!

> Hvad med seværdigheder. Er interesseret i Foto, installationskunst,
> arkitektur, teater/musik, the works :0) ??

Selvom det er udenfor min sfære, MÅ der være masser af sligt i en
metropol som Belin :-|

Derudover er der masser af mulighed for historisk sightseeing,
hvorunder krigen; luftbroen/muren og genforeningen fylder meget.
Peronligt er jeg faschineret af at eftersom Formel-1 sporten i grunden
udspringer fra mellemkrigstidens tekniske kappestrid mellem nationerne
er banen "Berliner Avus" et af barsels-stederne for F1 - Og Avus
eksisterer stadigvæk (dog uden mellemkrigstidens fantastiske stejlkurve)
og bliver (omend sparsomt) brugt til bil-race den dag i dag. Til daglig
er strækningen almindelig firesporet motorvej, og kører man en tur
op/ned af "Avus" vil man kunne se de stadigt eksisterende beton-tribuner
fra 30'erne ligge klods op ad motorvejen. Nærmere kommer man ikke
Formel-1's oprindelse

> Håber nogle erfarne Berliner rotter kan hjælpe.. :0)

(*):
Jeg er dybt skuffet over vores kun tre år gamle diesel-Peugeot: Den
klarer kun en gul mærkat p.g.a. manglende partikelfilter.

(**): Skan-rejser skelner ikke mellem almindelige og "tunge" perioder.
Så falder ens planer i hak med generelt høje hotelpriser er Skanrejser
en god fidus!

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 07:23

Armand skrev:

> [...]
> Vores lille dieselbrænder klarer turen t/r fra Lillebælt for omkring
> 650,-kr - Med to eller flere personer i bil kan ingen anden rejseform

Der er ca. 1090 km, og for at få dit regnestykke til at gå op filtrerer
du alt andet end brændstofudgifter væk.

Tænk om DSB gjorde det samme? Deres futtog kører på stålhjul på skinner
med den mindst tænkelige rullende modstand.

I virkelighedens verden har jeg ikke set seriøse opgørelser over reelle
kørselsudgifter på mindre end 2 - 3 kr. per km.
Hvorved prisen løber op i mindst et par tusind.

Min egen bil bruger i snit 19,5 km per liter, men jeg kører ca. 30.000
km om året og kender udmærket til, hvad km betyder for både
værdiforringelse, serviceintervaller og slid på alle mulige dele i bilen.

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 14:21

Bjarne skrev:

> [...]
> km om året og kender udmærket til, hvad km betyder for både
> værdiforringelse, serviceintervaller og slid på alle mulige dele i bilen.

Tjaeh :-/ Har man først erhvervet sig en bil, er der ikke andre grunde
til ikke at bruge den end brændstofudgifterne :-|

Der er mange måder at finregne på, men for mit vedkommende har jeg ikke
købt en økonomisk Diesel-bil for at den skal står og funkle inde i
indkørslen :
- Forsikring og afgifter er de samme om man kører meget eller lidt!
- Min bil kører 30.000 hhv. ét år på et service, og jeg skal være
ihærdig for blot at udnytte de 2/3 deraf! Så servicemæssigt er det for
mig egalt hvor mange gange jeg kører til Berlin.
- Nedslidning og afskrivning er derved i grunden de eneste
skrækfaktorer, og dé kan imødegås kreativt ved f.eks. at få skiftet dæk
til langt billigere pris undervej på en af sine udlandsture eller
ligefrem få foretaget sine service's på samme måde.
- Hvad afskrivning angår tror jeg at alderen kommer til at spille mere
ind end km-tallet på min privat-kørsels bil :-/
Omkring afskrivningen er der også såvel alternative som kreative måder
at holde dén nede i et leje så man har råd til at bruge sin bil til
andet end til at køre til bageren i:
For mine tidligere bilers vedkomende, har jeg været den sidste ejer,
hvorved at afskrivningen pr. km er ligegyldig, og den nuværende købte
jeg som 6mdr. gammel hvor der allerede havde været en anseelig
afskrivning, der gør regnskabet lidt mere overskuelig ved senere salg!

Alt i alt henholder jeg mig til ovenstående første to linier :-|

--
Armand.

Fra : jagge

Dato : 06-07-08 15:33

> Omkring afskrivningen er der også såvel alternative som kreative måder
> at holde dén nede i et leje så man har råd til at bruge sin bil til
> andet end til at køre til bageren i:

Spændende debat MEN nu har DSB alt alt for booket så vi kan IKKE komme
med tog, medmindre vi vil skifte 3-4 gange så det gider vi ikke så er
komfort faktoren ødelagt alligevel.

så vi tager bilen men tak for tippet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 15:38

jagge skrev:

> Spændende debat MEN nu har DSB alt alt for booket så vi kan IKKE komme
> med tog, medmindre vi vil skifte 3-4 gange så det gider vi ikke så er
> komfort faktoren ødelagt alligevel.

Mnjaarh :-/
Mon ikke at du kan booke til den fuldfede pris som jég oprindeligt gik
ud fra!?

--
Armand.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-07-08 12:34

jagge wrote:

> Hvad med seværdigheder. Er interesseret i Foto, installationskunst,
> arkitektur, teater/musik, the works :0) ??

Mht. ny arkitektur er hele Berlin fyldt med eksempler. Området omkring
Reichstag og Potsdamer er en kæmpestor udstilling af moderne arkitektur.
Forsters kuppel på Reichstag er imponerende (stå tidligt op - køen bliver
lang i løbet af dagen - gratis adgang), Det nye Jødiske Musæum er sammen med
holocausmonumentet også et studie værd - interessante fotomuligheder.

http://www.berlinischegalerie.de/index.php?id=54&L=0 er godt

vh

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 04-07-08 17:50

On Thu, 3 Jul 2008 11:44:07 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) wrote:

>Vi er et par fynboer som har tænkt os at kigge nærmere på berlin om et
>par uger. Har aldrig været der og vil MEGET gerne have lidt tips.

I Tyskland finder man sit hotel gennem hrs.de

Fra Fyn kan det aldrig betale sig at flyve, man skal først til
Billund eller Kastrup, og så er ideen med flyveturen ligesom
forsvundet.