Markeder i Prag
Fra : laus@prag-eksperten.~

Dato : 25-06-08 04:20

Jeg bor i Prag og kan godt lide at shoppe - så jeg har selvfølgelig
nogle tips om markederne

Prags store marked i Holesovice, Prazska Trznice (kaldet "det gule
marked") er det nemmeste at finde og også nemmest at finde ud af.
Tag sporvogn nr. 3 og stå af ved stoppestedet Prazska Trznice udenfor
McDobalds, eller tag metroen til Vltavska og hold til venstre langs
sporvognsskinnerne.
Det henvender sig til almindelige kunder, men selvfølgelig er turister
en stor del af kundegrundlaget - især danskere. Mine tjekkiske venner
regner det ikke for noget, mine udenlandske venner, som ofte kommer
til Prag, f.eks. amerikanere, englændere og svejtsere (hedder det mon
det?) kender slet ikke markedet og gider ikke at bruge tid på det.
Men er du dansker, vil du sikkert elske det - og også hade det lidt.
Sådan har jeg det selv. Inden du tager derud, så tjek priserne i de
almindelige butikker inde i byen, f.eks. Kenvelo, så du har et niveau
at sammenligne med.
Jeg bilder mig ikke ind, at de mange mærkevarer på markedet er ægte.
Men de seneste par år er kvaliteten på mange af varerne blevet meget
bedre, og jeg har ingen problemer med at finde virkeligt lækre ting,
især t-shirts, jakker og jeans. Denne sæson (måske lidt underligt om
sommeren, men så tænk fremad) er et af de store hits skijakker/
vinterjakker af "mærket" Canadian Goose. De er vildt lækre. Regn med
at betale ca. Czk. 800-1000. Der er flere slags, gå efter dem, hvor
lynlåsen på fronten er forseglede. De er en smule dyrere, men MEGET
bedre. Jeg havde en gruppe med derude, og en af gæsterne havde en 100%
ægte jakke, købt i Canada - den havde koster 3.000 kr. Han mente,
markeds-jakkerne enten måtte være ægte på én eller anden måde, eller
særdeles gode kopier, og han købte en, for han syntes bedre om
kvalitet og design. En af teorierne omkring de "gode kopier" er, at
når de fabrikker i fjernøsten, som fremstiller de ægte varer for de
store mærker, har leveret det bestilte antal, så fortsætter de bare
produktionen et stykke tid og sender varerne videre til disse
markeder. Jeg ved det ikke.
Under alle omstændigheder, se dig godt for.
Regn med følgende cirka-priser for varer af god kvalitet.
t-shirt: 200-250 Czk
jeans: 600-900 Czk
Sweatshirt: 350-500 Czk
sommerjakke: 5-600 Czk
Vinterjakke/skijakke: 600-900 Czk

De endelige priser afhænger af dit talent som krejler.

Et andet marked, som også nævnes i et af de andre indlæg, er det
såkaldte "sorte marked". Jeg kender ikke det officielle navn.
Det ligger et stykke væk fra centrum, i forstaden Libus (i Prag 4).
Man finder det nemmest, hvis man har GPS, hvor man så indstiller
adressen på gadenavnet "Videnska". Det er en ret lang vej, men følg
den i nordlig retning og hold øje med en busvendeplads på venstre
side. Kør til venstre der, men ikke ind på bus-pladsen - det er muligt
at køre ned ad en almindelig vej. Efter et kort stykke tid finder du
markedet på venstre side, indgangen er en port med orientalske
symboler.
Den nøjagtige beliggenhed (hvis du har navigation) er:
14.47427,50.00142 (det er den plads, jeg plejer at parkere på)
Dette marked er kæmpe stort, en hel lille by med telefon-butikker,
møbelhandlere, butiksinventar osv. osv. De fleste butikker er til en
gros, og her skal du købe f.eks. 12 stk, men der er også mulighed for
almindelig handel.
Som turist vil du være bedst tjent med at gå ind i hallen på venstre
side, når du kommer ind (lige før den afskyelige skulptur). Nede i
bunden sørger du for at se rigtig turist-agtig ud, og vupti, "Sesam
luk dig op!", så bliver du inviteret indenfor i forskellige
containere, hvor mærkevarerne er linet op. Følg trygt med, de er
venlige og fredelige. Priserne er lavere her, udvalget mere varieret -
og du slipper for at krejle, du får bare en OK pris med det samme, som
sjældent er til forhandling. Det er sjovt, varerne er gode, og jeg
køber altid alt for meget. Jeg har ikke plads til mere tøj og flere
sko, så nu kommer jeg der ikke så tit mere. Men jeg er aldrig blevet
snydt, kvaliteten er som regel i orden og prisen er lav. Fejlkøb er
selvfølgelig på eget ansvar.

Til sidst vil jeg gøre opmærksom på et par hjemmesider, hvor du kan få
info om Prag.
www.prag-hoteller.dk er der en meget omfattende dansksproget guide-
sektion om Prag. Læs den!
www.prag-udflugter.dk kan du læse om guidede ture i Prag - men du
kan også bruge siden som inspiration til at tage på disse ture på egen
hånd, hvis det passer dig bedre.

God fornøjelse i Prag. Det er en vidunderlig by!

Med venlig hilsen

Laus, Prag

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-06-08 12:06

laus@prag-eksperten.dk wrote in news:cfce732c-6c5a-4c1c-851b-906673cc7617
@f36g2000hsa.googlegroups.com:

> Jeg bilder mig ikke ind, at de mange mærkevarer på markedet er ægte.

Fint med lidt lokal vejledning til Prags alternative shopping faciliteter.
Kendte ikke det "sorte" marked, og det skal da tjekkes ud.

Men jeg vil godt komme med en lille advarsel omkring kopivarer.

Det ER ulovligt at indføre i Danmark. Det BLIR tjekket i lufthavnen, og de
kender godt de gode steder at handle den slags.

En tidligere kollega blev "taget" med 3 North Face jakker fra Kina for 1,5
år siden. En til ham, en til kæresten (som var med), og så var der en
ekstra.

Han blev siden præsenteret for et krav fra North Face på 38.000,- kr.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 25-06-08 13:46

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det ER ulovligt at indføre i Danmark. Det BLIR tjekket i lufthavnen, og de
> kender godt de gode steder at handle den slags.

Kan det være noget problem så længe der er tale om indførsel fra et andet
EU-land? Kan varer ikke frit bevæge sig i "det indre marked"?

Claus

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-06-08 14:01

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> wrote in message

> Kan det være noget problem så længe der er tale om indførsel fra et andet
> EU-land? Kan varer ikke frit bevæge sig i "det indre marked"?

Kun hvis det er lovlige varer, bare fordi du får fingrene i et kilo kokain i
spanien berettiger det dig jo ikke til at fragte det til DK uden straf.

Hvis det er kopivarer er det ulovligt, men jeg ved ikke hvor tit tolderne
interesserer sig for folk der kommer fra andre EU-lande.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-08 18:01

Og vær i øvrigt opmærksom på at det straffes særdeles hårdt at eje
kopivarer/medbringe disse i Italien - uanset om man er i god tro.
(og nej - jeg kan ikke lige producere en helv..... masse dokumentation - og
gider heller ikke lede efter det)

Fra : alexbo

Dato : 25-06-08 14:06

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev

> Det ER ulovligt at indføre i Danmark. Det BLIR tjekket i lufthavnen, og de
> kender godt de gode steder at handle den slags.

Det er ikke hvad der fremgår af dette link.

http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/rejser/kopi/ulovlig/

Noget andet er erhvervsmæssig import af kopivarer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-06-08 00:56

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Det er ikke hvad der fremgår af dette link.
>
> http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/rejser/kopi/ulovlig/

Du har fuldstændig ret. Jeg glemte pointerne med min historie: Dels kan
grænsen for hvad der skønnes at være til eget forbrug være ret lav. Det er
faktisk nok hvis man har købt en mærkevare i forkert størrelse. Dels er der
den lille krølle med indehaveren af mærkevare beskyttelsens krav om
erstatning.

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-08 14:23

Carsten Keller wrote:

> [...]
>
> Hvis det er kopivarer er det ulovligt, men jeg ved ikke hvor tit
> tolderne interesserer sig for folk der kommer fra andre EU-lande.

Du må gerne indføre kopier af mærkevarer, sålænge det ikke er til
videresalg. Kokain må man ikke indføre, men det er en anden lovgivning.

--
Jesper Lund

Fra : Forbruger Europa

Dato : 26-06-08 07:05

Hej Claus
Hej Claus

I Forbruger Europa undersøgte vi sidste år reglerne for kopivarer og
udarbejdede på den baggrund et tema om emnet, hvori vi oplyser om brug
og køb af kopivarer og reglerne herfor henholdsvis inden for og uden
for EU.

Vi har for nylig indhentet informationer om brug og køb af kopivarer i
en række lande heriblandt Tjekkiet, som oplyser, at det er lovligt at
købe og bruge kopivarer i Tjekkiet, men ulovligt at sælge. Du kan læse
mere om kopivarer på vores hjemmeside (http://www.forbrugereuropa.dk/
dansk/fakta0/rejser/kopi/).

Med venlig hilsen

Annelise Bunch
Informationsmedarbejder
Forbruger Europa
www.forbrugereuropa.dk

Fra : JBJ

Dato : 28-06-08 11:22

"Forbruger Europa" <info@forbrugereuropa.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hvad hvis varen er købt udenfor EU, feks. Filippinerne hvor man kan købe
kopi DVD'ere på hvert andet gadehjørne. Så skal man hjem igen og turen går
gennem EU lande.

Er der her grund til bekymring eller er det lovligt at tage disse kopivarer
med hjem?

Skal man kunne bevise at DVD'erne er købt i et bestemt land? Jeg gætter på
at man kan få et kraftig diskussion med tolderne hvis de mener DVD'erne er
købt indenfor EU - tvivler kraftigt på at man kan få en kvittering fra en
gadesælger - men hvem har så ret/hvem hviler bevisbyrden på?

JBJ

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-06-08 12:21

JBJ wrote:
> [...]
> turen går gennem EU lande.
>
> Er der her grund til bekymring eller er det lovligt at tage disse

Det er forklaret i linket i det indlæg, som du citerer:

"Ved hjemkomst fra et land uden for EU kan du medbringe kopivarer, hvis
de
har en samlet værdi af under 1.350 kr., forudsat det er til privat
forbrug
og varerne indføres som en del af dit personlige rejsegods."

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-06-08 12:22

JBJ wrote:

> [...]
> går gennem EU lande.
>
> Er der her grund til bekymring eller er det lovligt at tage disse

I forhold til dansk lovgivning gør det ingen forskel. Hvis du
mellemlander i et andet EU land, og hvis toldbehandlingen sker der, kan
du måske få et problem? Men normalt bliver baggagen vel checket ind til
slutdestinationen?

> [...]
> DVD'erne er købt indenfor EU - tvivler kraftigt på at man kan få en
> kvittering fra en gadesælger - men hvem har så ret/hvem hviler

Nej, i Danmark gør det ingen forskel hvor du har købt varen sålænge det
er til dit eget brug.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-06-08 12:24

Per H. Nielsen wrote:

> [...]
> forbrug
> og varerne indføres som en del af dit personlige rejsegods."

Og hvis varen har en større værdi skal der vel blot betales told og moms
til den danske stat? Indførelsen til privat brug er stadig lovlig.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-07-08 21:15

JBJ wrote:

> Hmm den er egentlig meget sjov:D Told og moms af kopivarer:D

Hvorfor det? Moms er 25% for alle varer, og toldsatsen bestemmes af
varens art, for eksempel tasker. Kopivarer er ikke anderledes end andre
varer i den henseende.

--
Jesper Lund