Originale stumper = dyrt
Fra : Jan Bachman

Dato : 11-06-08 07:03

Jeg konstaterede før weekenden, at det er lykkedes mig at slide
gummiet ned på min venstre fodplade på Wildstaren - ovenpå. Nuvel, jeg
har vel skiftet gear mere end jeg har bremset, og dermed flyttet
venstre fod mere end højre. Et besøg hos Fisker afslørede, at en (een)
gummiplade kostede kr. 665,- og ja, man kunne købe dem enkeltvis. Det
er jo vanvittig dyrt! Jeg har en gang før, hos en anden forhandler,
skulle købe originale stumper til min Wildstar. Der var det to
pyntelister i krom til bagskærmen, da de manglede da jeg erhvervede
cyklen. De kostede kr. 1300,- stykket! Avs!

Jeg har googlet lidt efter alternative løsninger, men ikke fundet
nogen, og har derfor punget ud til pladen. Jeg må indrømme, at jeg
lidt forventede rød løber og fanfare, da jeg hentede pladen i går.

Hvorfor koster sådan noget kassen? Er det generelt for MC'ere eller
bare Yamaha? De dele der slides hyppigt, og skiftes hyppigt er jo ikke
dyre. Et nyt bagdæk ved sidste service kostede kun lidt over en tusse.

/Jan

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-06-08 09:40

Jan Bachman wrote:
> [...]
> pyntelister i krom til bagskærmen, da de manglede da jeg erhvervede
> cyklen. De kostede kr. 1300,- stykket! Avs!

Deraf custombegrebet i sin originale betydning. Lav det selv af gamle
nilfisk støvsugere og bildæk

> [...]
> bare Yamaha? De dele der slides hyppigt, og skiftes hyppigt er jo ikke
> dyre. Et nyt bagdæk ved sidste service kostede kun lidt over en tusse.

Det er lidt forskelligt, åbenbart. Jeg har lige fået en stak originale
pakninger og gummistumper til min FJ1100 (fra 1984!) for under 400,-

Jo færre solgte modeller, jo dyrere stumper kan man gætte på - sådan
"burde" det i hvert fald være. Men der er jo producentens politik på
området at tage hensyn til også.

Og hvorfor ikke malke custommarkedet - det er jo typisk hobbycykler, og
hobby må som bekendt koste lige så mange penge som kunden har i overskud

--
vh
Torben

Fra : J.E.

Dato : 11-06-08 16:51

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> skrev i en meddelelse
> Hvorfor koster sådan noget kassen? Er det generelt for MC'ere eller
> bare Yamaha? De dele der slides hyppigt, og skiftes hyppigt er jo ikke
> dyre. Et nyt bagdæk ved sidste service kostede kun lidt over en tusse.

Dele til en MC er vanvittig dyre i forhold til meget andet og der er altså
ikke nogen hold i alle de undskyldninger forhandlerne kommer med omkring
lager, distribution ol., da alle varer vil skulle pålægges disse omkostninger.

Importør, forhandler mf. forsøger selvfølgelig at udnytte det faktum, at
mange ikke har andre muligheder end at bløde hvad de forlanger, hvilket
ofte også kan være et forsikringsselskab som er mere eller mindre tvunget
til at betale prisen.

Jeg selv er dog blevet træt af deres politik og rigtig mange dele kan faktisk
købes uoriginalt til f.eks. min XJ 600 i England eller Tyskland og så er der
mere end rigeligt til fragten hjem.
Alternativt skal man være lidt kreativ og tænke, at den del må da indgå i
meget andet end netop en MC. F.eks. skulle jeg forleden bruge 4 små
kobberskiver til min oliekølertilslutning. Yamaha forhandleren forlangte
kr. 40,- pr. stk, hvilket er en fuldstændig syg pris for en vare der koster
kr. 0,20 at lave. Ved forespørgsel hos den lokale bremse og kobling viste
det sig, at man nærmest kunne få en tilsvarende "smidt i nakken".

Fra : Ole

Dato : 11-06-08 17:33

J.E. wrote:

> [...]
> kr. 0,20 at lave. Ved forespørgsel hos den lokale bremse og kobling viste
> det sig, at man nærmest kunne få en tilsvarende "smidt i nakken".

Det er jo det sædvanelige, vores afgifter, gyngerne og karrusellerne.

De tjener ikke kassen på MCen men på reservedele.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/