Efterbetaling, Reifenversand
Fra : Veset

Dato : 10-06-08 17:56

Hej i gruppen.

Købte 3 dæk hos reifenversand engang i maj måned, betalte med
kreditkort og alting var godt.
Nu har jeg så modtaget et brev fra dem, at de har bon'et mig for €
11,31 ekstra, da jeg bor på Bornholm. Det stod der ikke noget om, at
det ville koste ekstra at få dem tilsendt til Bornholm, da jeg
bestilte dækkene. Det er da frækt, at man bare trækker pengene uden
videre fra mit kreditkort.
Kan man gøre noget? Andet end at handle et andet sted en anden gang
altså.
--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-08 18:16

> [...]
> 11,31 ekstra, da jeg bor på Bornholm.

> Det stod der ikke noget om, at
> det ville koste ekstra at få dem tilsendt til Bornholm, da jeg

Og du har læst deres vilkår igennem fra en ende af. De fleste
kurerfirmaer/fragtmænd tager extra for ikke brofaste øer og de fleste
webshops husker at tage forbehold for det ...

> Det er da frækt, at man bare trækker pengene uden
> videre fra mit kreditkort.
> Kan man gøre noget? Andet end at handle et andet sted en anden gang
> altså.

Du starter med at dobbeltchecke forretningens handelsvilkår. Hvis der
vitterligt ikke står noget om øer så kontakt din kortudsteder og bed dem
tilbageføre pengene. Det skal de gøre med det samme, mens de så undersøger
sagen. Skulle de komme til den konklusion at hævningen var berettiget har de
lov at tage et gebyr for sagsbehandlingen.

Se også http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/

Fra : Lars Nielsen

Dato : 10-06-08 20:05

Anders Majland wrote:

> Se også
> http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/

- Står der osse i lovgivningen, at en tysk forhandler på sin tyske
hjemmeside skal underlægge sig dansk betaling, forbruger og klage-lov??? -
Gælder det ikke kun .DK sider, selvom de er med virksomhedsbase i
udlandet???

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-08 22:22

> [...]
> hjemmeside skal underlægge sig dansk betaling, forbruger og klage-lov??? -
> Gælder det ikke kun .DK sider, selvom de er med virksomhedsbase i

Er betalingskortet udstedt i danmark gælder den danske betalingsmiddellov.
Hævder kortindehaver at der er hævet uberettiget på kortet skal kortudsteder
tilbageføre pengene med det samme - og undersøge sagen. Såfremt de når frem
at der ikke er hævet uberettiget hæver de pengene igen (plus renter) og et
gebyr for ulejligheden.

Dette er helt ligegyldigt i den sammenhæng hvem der har hævet pengene. Det
er vilkårene for at udstede et betalingskort i danmark.

Fra : Peter Graff

Dato : 10-06-08 19:50

Hej

Jeg regner med at du har læst leveringsbetingelser o.lign. på deres
hjemmeside(hvilket jeg aldrig har gidet) og at der intet står om Bornholm,
eller andre ø'er.

Du kan gøre flere ting:

Lad handlen gå tilbage og køb dækkene hos din lokale mc-pusher, kig derefter
på regningen og se hvor meget du du har sparet.

Få sendt dem til en kammerat på Sjælland og få ham til at komme over med dem
eller sende dem til dig og se hvor meget du har sparet.

Flyt til en anden landsdel, dog lidt drastisk.

Sige: hmmm så ved jeg det, men de var nu stadig billigere end at købe dem
lokalt.

Lige her til sidst. Jeg ved godt hvad du mener med at de "bare" har trukket
pengene, men vist de nu havde sendt dig en mail for at få din accept, ville
du så have sagt nej eller ok og så måske have fået dækkene nogle dage
senere?

MVH

Peter Graff

Fra : Veset

Dato : 10-06-08 20:28

On Tue, 10 Jun 2008 20:49:43 +0200, "Peter Graff"
<peter.graff@oncable.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg regner med at du har læst leveringsbetingelser o.lign. på deres
>hjemmeside(hvilket jeg aldrig har gidet) og at der intet står om Bornholm,
>eller andre ø'er.

Jeg kan ikke finde noget om det på deres side, har kigget grudigt på
deres AGB: http://reifenversand.com/media/files/AGB.pdf
Hvis du kan finde noget der antyder at man skal betale ekstra for
levering til Bornholm og andre øer, må du gerne sige til.

>Du kan gøre flere ting:

>Sige: hmmm så ved jeg det, men de var nu stadig billigere end at købe dem
>lokalt.

Ja, men jeg har handlet ved dem før, og der har jeg ikke skullet
betale ekstra.

> [...]
>pengene, men vist de nu havde sendt dig en mail for at få din accept, ville
>du så have sagt nej eller ok og så måske have fået dækkene nogle dage

Jeg havde en længere email korrespondance med dem, da de dæk jeg
oprindelig ville have ikke kunne leveres, og derfor måtte vælge nogle
andre, så jeg vil da mene at de der sagtens kunne have nævnt at jeg
forresten skal betale ekstra når jeg bor på Bornholm.
Men det er jo princippet i at man skriver en pris på levering til DK,
og efterfølgende, når handlen er afsluttet og leveringen har fundet
sted, siger man hovsa du bor på en ø i DK, så skal du betale ekstra.
Jeg må jo som kunde gå ud fra at de fragtpriser de oplyser er
gældende, hvis jeg vidste fra starten at jeg skulle betale dobbelt for
fragten ville de jo slet ikke have fået ordren, så ville jeg have købt
mine dæk et andet sted...

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-08 22:25

> Veset
> Honda XRV 750 AT
> http://www.dfmc.dk/?id=362

Hvad har du valgt af dæk ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XTZ750 Super Ténéré på friske Continental TKC80

Fra : Veset

Dato : 11-06-08 08:07

Pirelli MT90 Scorpion ST.

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Anders Majland

Dato : 11-06-08 22:45

> Pirelli MT90 Scorpion ST.

Har du gode erfaringer med det i forvejen eller hvad fik dig til at vælge
det ?

Ikke lige et dæk der scorer højt hos Motorrad
http://www.motorradonline.de/test/test--pirelli-mt-90-scorpion.223575.htm

Fra : Veset

Dato : 12-06-08 08:20

On Wed, 11 Jun 2008 23:44:50 +0200, "Anders Majland"
> [...]

>det ?
>
>Ikke lige et dæk der scorer højt hos Motorrad

Jeg er igang med at andet sæt af dem. Nu kører jeg mest asfalt, og der
synes jeg de er rigtig gode at køre sving med (nu er min cykel jo ikke
den fødte baneracer, men følelsen i svingene er god med scorpion), det
er nok de bedste dæk jeg har prøvet indtil videre, og de holder
forholdsvis længe. Indtil videre har jeg prøvet lidt forskellige dæk,
bl. a. bridgestone trailwing (bagdækket blev hurtigt slidt), Michelin
Anakee (udmærkede dæk, jeg synes bare følelsen med Scorpion er det
bedre end Anakee). Man kan godt køre grus med scorpion, men de er ikke
de bedste til det formål. Håber at du kan bruge mit svar til noget
ellers må du spørge igen.

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-08 09:14

> Jeg er igang med at andet sæt af dem. Nu kører jeg mest asfalt

Det gør jeg (desværre) også. Men jeg har alligevel valgt et lidt grovere
dæk. Men jeg har da også 150meter grusvej hjem så det kan da være en
undskyldning ... (Ja jeg har prøvet at vælte inden jeg nåede asfalten - men
det var nu ikke så meget dækkenes skyld men mere det at de frosne hjulspor
var dækket af ny sne og forhjulet så lige blev grebet af et andet spor end
baghjulet)

> det
> er nok de bedste dæk jeg har prøvet indtil videre, og de holder
> forholdsvis længe.

Hvorlænge ?
Jeg hev 15000km ud af et sæt anakee, og lige 13700 af et sæt tkc80 på min
xtz750

Mvh
Anders Majland

Fra : Veset

Dato : 18-06-08 18:09

On Thu, 12 Jun 2008 10:14:18 +0200, "Anders Majland"

> [...]
>
>Hvorlænge ?
>Jeg hev 15000km ud af et sæt anakee, og lige 13700 af et sæt tkc80 på min

Jeg beklager meget at jeg først svarer tilbage nu, har haft travlt på
jobbet.

Bliver nok nødt til at moderere mine udsagn lidt, da jeg fandt ud af
at jeg faktisk ikke har kørt et sæt scorpion op endnu, det viser sig
at jeg er igang med andet fordæk, og det første bagdæk (har mixet med
lidt forskellige dækmærker på henholdsvis for og bagdæk). Desværre har
jeg ikke umiddelbart nogle data på hvor langt jeg har kørt med
fordækket, andet end at jeg mindes at det i hvert fald har holdt
mindst 10000 km.
Når du siger at et sæt anakee holdt 15000 km, mener du så bagdækket
eller både for og bagdæk?
De anakee bagdæk jeg har slidt op har holdt ca. 9-10000 km. Mine
fordæk holder ca 1½ - 2 gange længere end hvad et bagdæk gør.

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Anders Majland

Dato : 18-06-08 22:29

> [...]
> De anakee bagdæk jeg har slidt op har holdt ca. 9-10000 km. Mine
> fordæk holder ca 1½ - 2 gange længere end hvad et bagdæk gør.

Jeg skifter som samtidigt da fordækkene har en tendens til at blive slidt
savtakkede. Og specielt når jeg bevæger mig væk fra asfalten er jeg altid
nervøs for at fordækket skal slippe for hurtigt ...

Men jeg kører også næsten rent morfar ... (nogle mener noge andet) men har
dog igår kørt motorskjoldet i asfalten - Underligt at det går imod i højre
side ved udstødningen før fodhvilerne... "onde tunger" mener at det er min
affjedring der er for slap til mine 0,1ton
http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=3005&PID=30900#30900 <<
billede et stykke nede

Det var helt galt på de tkc80 jeg lige kasserede - Der var mere end 5mm
forskel på højden af de knopper som man kører lige på og så dem der ligge
off center og derfor arbejder lidt mere. Men de kunne da sikkert have holdt
50% mere inden mønsteret blev ulovligt. Bagdækket var derimod slidt under
1mm mønster. Men 21" fordæk er relativt billige så jeg har ikke dårlig
samvittighed over at skifte "for tidligt".

Men her et billede af et avon der viser det:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=404