Navigator MC
Fra : Olfert

Dato : 10-06-08 13:27

Hvilken skal jeg købe. Hvem har de billigste kortopdateringer?

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-06-08 16:46

Hej Olfert
Hvis du skal anvende din GPS på motorcyklen, så er mit råd, at du venter til
du har råd til en GPS, der er udviklet til MC, og de er ret pebrede.
Mange har med en gps i tanktasken, og kan ikkse se den ordentligt, eller
høre den.
Rystelser er ligeledes en fjende af elektronik.
Jeg har en Garmin, og med den fulgte den første opdatering gratis.
Men se dem hos forhandleren, min Garmin har en MEGET stor skærm, noget som
jeg vægtede meget, da jeg valgte den. (Det er lettere at få øje på hvad der
skal ske på en stor skærm, end hvis du skal sidde og koncentrere dig om hvad
fa.... der er på skærmen)
Jeg har endvidere investeret i en Bluetooth øresnegl til min hjelm, på den
måde undgår jeg at skulle have øjnene på skærmen i stedet for på vejen-
De bedste MC hilsener John

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-08 18:22

> Hvis du skal anvende din GPS på motorcyklen, så er mit råd, at du venter
> til du har råd til en GPS, der er udviklet til MC, og de er ret pebrede.

Garmin Zumo, GPSmap60scx eller måske den nyere colorado
http://www.garmin.dk/products/description/4/14063

Thansen har et godt tilbud med skandinavien
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1851384507&n=2032923618&pn=-1790461870

Skal den kun bruges til dør til dør navigation er tomtom rider også ofte til
at finde til en god pris rundt om i europa

--
anders dot majland at jyde dot dk
Garmin Ique 3600 & GPSmap 60CSx

Fra : Olfert

Dato : 10-06-08 18:41

Du har så fuldkommen ret. Hellere det rigtige end det billigste. Har været
der.

Så vidt jeg er orienteret er opdaterede kort gratis hos nogen fabrikanter.
Hvilke?

Bjørn

Fra : D. Johnson

Dato : 10-06-08 18:58

John Senius-Jørgensen skrev Den. 10-06-2008 17:46:
Hej John,

> Jeg har endvidere investeret i en Bluetooth øresnegl til min hjelm, på den
> måde undgår jeg at skulle have øjnene på skærmen i stedet for på vejen-
> De bedste MC hilsener John

Må jeg spørge hvilken, er det stereo eller kun til det ene øre og
hvordan er lyden også ved motorvejsfart?

Jeg kunne egentlig bedst tænke mig nogle flade stereo bluetooth til
indbygning i hjelm, som jeg samtidig kunne parre med min telefon, men
det har jeg ikke kunne finde.

VH
Dennis

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-08 19:06

> Må jeg spørge hvilken, er det stereo eller kun til det ene øre og hvordan
> er lyden også ved motorvejsfart?

Min erfaring er indtil videre at det er stort set umuligt at passe på sin
hørelse samtidig med lyd fra højttalere /ørepropper

Nogle sony med aktiv støjdæmpning kommer tæt på* - og jeg har ikke vredet
muldvarpen til at få støbt nogle høreværn med indbyggede højttalere endnu

Så imho er eneste billige løsning ørepropper og højttalere der kan spille
HØJT NOK ....

* Anvendelige op til omkring 110km/t med den mest lydløse af mine hjelme. En
nolan hvor viseret "låses" fast mod en gummiliste så den lukker helt tæt.

Fra : D. Johnson

Dato : 10-06-08 19:36

Anders Majland skrev Den. 10-06-2008 20:06:

> Min erfaring er indtil videre at det er stort set umuligt at passe på sin
> hørelse samtidig med lyd fra højttalere /ørepropper
>
> Nogle sony med aktiv støjdæmpning kommer tæt på*

Er det noget i den her stil?
(Sony MDR-NC11)
http://www.headaudio.dk/pages/product.asp?itemGuid=330910&itemGroupGuid=3564

- og jeg har ikke vredet
> muldvarpen til at få støbt nogle høreværn med indbyggede højttalere endnu

Ja det må da være genialt, nogle der kender prisen på sådan et sæt?

> Så imho er eneste billige løsning ørepropper og højttalere der kan spille
> HØJT NOK ....

Ja, de bedste (phonak og lign) propper skulle dæmpe støjen, men lade
stemmer komme igennem, det må være ideelt til navigation..men det
kunne nu også være rart hvis der kunne slippe lidt musik igennem

> * Anvendelige op til omkring 110km/t med den mest lydløse af mine hjelme. En
> nolan hvor viseret "låses" fast mod en gummiliste så den lukker helt tæt.

Jeg har en Schuberth S1, den er også ret støjsvag.

--

VH
Dennis

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-08 19:56

> Er det noget i den her stil?
> (Sony MDR-NC11)

Yep - mine er MDR-NC22

> Ja, de bedste (phonak og lign) propper skulle dæmpe støjen, men lade
> stemmer komme igennem, det må være ideelt til navigation..men det kunne nu
> også være rart hvis der kunne slippe lidt musik igennem

Mine sony dæmper op til omkring 1500hz - og det hjælper meget så vindstøj må
være relativt lavfrekvent. Men jeg kunne godt tænke mig at se en måling.
Altså af frekvensfordelingen målt i øret på en testperson med en god hjelm.
Gerne en S1 der jo var referencen i 2005.
http://schuberth.klaxmedia.de/fileadmin/s1/awards/mottestdist.htm

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-06-08 09:44

Anders Majland wrote:
> Så imho er eneste billige løsning ørepropper og højttalere der kan
> spille HØJT NOK ....

Creative In Ear plugs og min Ipaq med TomTom fungerer ret godt. Dæmper
lidt mindre end propper, men TomTom (6) kan selv skrue op i forhold til
hastigheden.

Jeg skal nu lige vænne mig til ham Claus der lige pludselig bryder ind i
mine tanker som jeg bedst sidder og nynner gamle Queen sange

--
vh
Torben

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 10-06-08 20:38

D. Johnson skrev den 10 jun 2008 i
klip
> Jeg kunne egentlig bedst tænke mig nogle flade stereo bluetooth
> til indbygning i hjelm, som jeg samtidig kunne parre med min
> telefon, men det har jeg ikke kunne finde.

Prøv at kigge her:
http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=155&sub=135

Fra : D. Johnson

Dato : 11-06-08 18:32

Arne Lorenzen skrev Den. 10-06-2008 21:38:
> D. Johnson skrev den 10 jun 2008 i
> klip
>
> Prøv at kigge her:
> http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=155&sub=135

Mange tak for linket, det ser meget spændende ud.

--
VH
Dennis