Gebyr for udeblivelse hos læge - må man
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 03-07-08 12:44

Hej alle

I forbindelse med tid hos en speciallæge bemærkede jeg teksten "Evt.
afbud bedes meddelt snarest. Gebyr for udeblivelse uden afbud kr. 250.-"

Umiddelbart mener jeg det er fair nok med et tiltag for at undgå at folk
bare bliver væk, men er alligevel i tvivl om det rent faktisk er lovligt
for en speciallæge i dk at opkræve gebyr hos patienterne - dét har jeg
aldrig set eller hørt om før!

/Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-08 12:54

Tommy Ipsen skrev:

> [...]
> bare bliver væk, men er alligevel i tvivl om det rent faktisk er lovligt
> for en speciallæge i dk at opkræve gebyr hos patienterne - dét har jeg

Det har jeg. Det er lovligt at lave en aftale om at ubenyttet
reservation koster penge. Som alle andre aftaler der skal være
gyldige, forudsætter det blot at vilkårene er oplyst før
indgåelsen - og ikke bryder et forbud naturligvis, men der findes
ikke et sådant forbud.

Min tandlæge har gjort det i årevis.

--
Bertel

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 03-07-08 14:20

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> gyldige, forudsætter det blot at vilkårene er oplyst før
> indgåelsen - og ikke bryder et forbud naturligvis, men der findes

Tak for svaret Bertel. Når speciallægen efter en henvisning fra ens
praktiserende læge tildeler en tid og samtidig gør opmærksom på gebyret
er dét så rent faktisk en gyldig aftale?

/Tommy

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-07-08 14:30

Tommy Ipsen wrote:

> Tak for svaret Bertel. Når speciallægen efter en henvisning fra ens
> praktiserende læge tildeler en tid og samtidig gør opmærksom på
> gebyret er dét så rent faktisk en gyldig aftale?

Det er jeg ret sikker på. Hvis du ikke henvender dig for at få flyttet
tiden, så accepterer du den.
Men man kan vel næsten kalde det for negativ aftalebinding?

--
Kurt Lund

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-07-08 14:34

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in message

> Det er jeg ret sikker på. Hvis du ikke henvender dig for at få flyttet
> tiden, så accepterer du den.

Er beskeden sendt med posten og du er på ferie, mens det hele står på, så
kan du selvfølgelig ikke hænge på noget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-08 14:39

Kurt Lund skrev:

> Men man kan vel næsten kalde det for negativ aftalebinding?

Jeg tænkte i de baner, men da man selv har taget initiativet til
at få lavet en aftale (bedt om en henvisning hos sin læge), så er
man også forpligtet til at reagere på speciallægens henvendelse.

Dette er også et svar imod Uffe Kousgaards argument om ferie.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-08 14:37

Tommy Ipsen skrev:

> Tak for svaret Bertel. Når speciallægen efter en henvisning fra ens
> praktiserende læge tildeler en tid og samtidig gør opmærksom på gebyret
> er dét så rent faktisk en gyldig aftale?

Tildelingen er reelt led i en slags forhandling om et
mødetidspunkt. Du tager initiativet ved at få din læge til at
henvise, og speciallægen siger så: "Jeg kan på det tidspunkt".
Hvis du så ikke protesterer, har du accepteret at det tidspunkt
er reserveret til dig.

Det ville være noget andet hvis en speciallæge skrev til dig om
at nu synes han det er på tide at du bliver set efter, og at han
derfor har reserveret et tidspunkt til dig. Sådan en besked ville
man kunne arkivere lodret medmindre man selv har bedt om at blive
kontaktet på den måde.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-07-08 18:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> henvise, og speciallægen siger så: "Jeg kan på det tidspunkt".
> Hvis du så ikke protesterer, har du accepteret at det tidspunkt

Her i Københavnsområdet behøver man ikke henvisning fra sin læge for at
opnå konsultation hos alle speciallæger, f. eks. ikke hos øjenlæger.
Selvom man får en henvisning fra sin læge, bestiller man selv tid hos
speciallægen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-07-08 09:50

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Her i Københavnsområdet behøver man ikke henvisning fra sin læge for at
> opnå konsultation hos alle speciallæger, f. eks. ikke hos øjenlæger.

Der er ingen steder man skal have henvisning for at komme til hos en
øjenlæge (+ nogle få flere typer).
http://borger.dk/forside/sundhed-og-sygdom/sygesikring/sygesikring-i-danmark#speciallæge

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-07-08 14:49

"Tommy Ipsen" <news@tommyipsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare bliver væk, men er alligevel i tvivl om det rent faktisk er lovligt
> for en speciallæge i dk at opkræve gebyr hos patienterne - dét har jeg

Det er tilsyneladende en del af overenskomsten mellem regionerne og
speciallægerne:
http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/LAEGER_DK/LOEN_OVERENSKOMSTER/FAS/PRAKSIS/VEJLEDNING_VEDR_GEBYR

Sammenligningen med en tandlæge eller andre former for private kinikker er i
øvrigt ikke så god.
Speciallægerne arbejder jo netop for det offentlige på baggrund af særlige
overenskomster, og kan derfor ikke bare gøre som de vil.

Tandlægerne arbejder under andre aftaler og er derfor anderledes stillet.

/Per

Fra : F.Syndergaard

Dato : 03-07-08 20:04

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overenskomster, og kan derfor ikke bare gøre som de vil.
>
> Tandlægerne arbejder under andre aftaler og er derfor anderledes stillet.

Hvis man så ikke kommer til i konsultionen til den aftalte tid
skal man så have Kr. 250,- ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-08 20:52

F.Syndergaard skrev:

> Hvis man så ikke kommer til i konsultionen til den aftalte tid
> skal man så have Kr. 250,- ?

Kun hvis det er aftalt.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-07-08 17:48

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> Speciallægerne arbejder jo netop for det offentlige på baggrund af
> særlige overenskomster, og kan derfor ikke bare gøre som de vil.

Det gælder langt henad vejen også for tandlægerne.

--
Morten http://miljokemi.dk