enkelt arvespørgsmål
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-07-08 01:43

En mor har to sønner der skal arve efter hende. Den ene søn er
gift og har tre børn. Den anden er enlig og har ingen børn.
Den søn med tre børn dør af en blodprop.

Hvordan er arveforholdet derefter?
Arver den tiloversblevne søn det hele eller arver broderens
børn faderens tvangsarv, når farmoderen en gang dør?

Fra : Henning

Dato : 01-07-08 11:37

On Tue, 1 Jul 2008 02:42:41 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>Arver den tiloversblevne søn det hele eller arver broderens
>børn faderens tvangsarv, når farmoderen en gang dør?

De tre børn træder i faderens sted, så den oprindelige arv (med mindre
der er testamente) stadig deles i to. Børnene skal så dele denne
halvdel i tre.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-07-08 11:45

"Henning" < @> skrev i meddelelsen

> [...]
> (med mindre
> der er testamente) stadig deles i to. Børnene skal så dele

Tusind tak!

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 12:03

Hej Arne
Vær opmærksom på spørgsmålet om skiftet og uskiftet bo.

Jeg fornemmer, at der ligger mere bag spørsmålet, og det sker jo desværre,
at visse arvinger indtager en position, hvor de kan påvirke den
efterlevende, så det uskiftede bo i småportioner stille og roligt foræres og
forbruges til en enkelt arvings fordel.

Med venlig hilsen, L

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-07-08 08:40

<none> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvor de kan påvirke den efterlevende, så det uskiftede bo i
> småportioner stille og roligt foræres og forbruges til en

Det skal jeg ikke gøre mig klog på - jeg var blot nysgerrig
omkring disse arvereglers praktiske udformning, men tak
alligevel for suppleringen.