huslejestigning
Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 30-06-08 18:46

Hej

Jeg har en huslejekontrakt, med en årlig stigning i henhold til
nettoprisindekset, der er dog ikke sket stigning i de sidste 3 år, har
udlejer tilladelse til at sende en opkrævning på regulering for de sidste
tre år, eller skal udlejer gøre det årlig for at kunne gøre krav på
reguleringen?

Hilsen Birgitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-06-08 20:43

> [...]
> udlejer tilladelse til at sende en opkrævning på regulering for de sidste
> tre år, eller skal udlejer gøre det årlig for at kunne gøre krav på

Det kommer helt an på formuleringen. Den typiske: Lejen reguleres med
nettoprisindexet, dog mindst 3 % pr år betyder at udlejer kan vente flere år
og så hæve. Det er en fordel for dig, fordi du har den lave leje længere.
Andre formulering kan betyde noget andet.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 01-07-08 08:03

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> år og så hæve. Det er en fordel for dig, fordi du har den lave leje
> længere. Andre formulering kan betyde noget andet.

Man skal dog følge loven.

§ 53.
Stk. 6. Lejeforhøjelse for de af stk. 3-5 omfattede lejemål kan kræves på
grundlag af aftale om regulering af lejen med bestemte beløb til bestemte
tidspunkter eller efter nettoprisindeks og kan gennemføres alene ved
udlejerens skriftlige meddelelse herom til lejeren.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-07-08 19:58

> [...]
> tidspunkter eller efter nettoprisindeks og kan gennemføres alene ved
> udlejerens skriftlige meddelelse herom til lejeren.

Jep, både boliglejeloven, boligreguleringsloven og erhvervslejeloven.
Boligleje må ikke reguleres med prisindeks. Det må erhvervsleje.

Mvh Maria