Hjemmeside
Fra : HMMB

Dato : 26-06-08 22:36

Hej

Er det ulovligt at lave og uploade en hjemmeside om en virksom man _ikke_
selv ejer?

Altså f.eks. lave en hjemmeside om Tøjhusmuseet f.eks. eller om Århus
kommune?
Det er tale om en sober, faktuel side...
Eller _skal_ der indhentes tilladelse?

Hilsen hmmb

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-08 22:51

HMMB wrote:

> Er det ulovligt at lave og uploade en hjemmeside om en virksom man
> _ikke_ selv ejer?

Nej, sålænge du ikke udgiver dig for at være virksomhed XYZ.

> Altså f.eks. lave en hjemmeside om Tøjhusmuseet f.eks. eller om Århus
> kommune?
> Det er tale om en sober, faktuel side... Eller _skal_ der indhentes
> tilladelse?

Nej, men der er et par ting som du skal være opmærksom på

1) Retten til domænenavne og eventuelle anklager om typosquatting
2) Gengivelse af ophavsretsligt beskyttet materiale kræver tilladelse
3) Hvis dit site har et kommercielt formål (bannerreklamer er muligvis
tilstrækkeligt), skal du også være opmærksom på om du krænker eventuelle
varemærkerettigheder.

--
Jesper Lund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-08 22:58

HMMB skrev:

> Er det ulovligt at lave og uploade en hjemmeside om en virksom man _ikke_
> selv ejer?

Det kommer lidt an på, hvad du placerer på hjemmesiden. Du
gerne skrive om et firma eller et museum, men du må ikke
give indtryk af, at det er firmaets hjemmeside, og du skal
selvfølgelig overholde Ophavsretsloven, dvs. du må ikke
bruge andres tekster eller billeder uden tilladelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-06-08 23:00

HMMB skrev:
> [...]
> kommune?
> Det er tale om en sober, faktuel side...

Det ser jeg intet problem i, så længe du ikke forsøger at give læseren
indtryk af, at din side _er_ en officiel side.

Hvis det tydeligt fremgår, at siden omhandler emnet uden at repræsentere
den nævnte virksomhed, er der ingen problemer.

> Eller _skal_ der indhentes tilladelse?

Nej, det _skal_ der ikke.... men det er altid en god ide at gøre det
alligevel. Det er så en helt anden snak.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Ralph

Dato : 26-06-08 23:01

"HMMB" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Altså f.eks. lave en hjemmeside om Tøjhusmuseet f.eks. eller om Århus
> kommune?
> Det er tale om en sober, faktuel side...
> Eller _skal_ der indhentes tilladelse?

Ring dog og spørg, hvorfor belaste retssystemet med en eventuel retssag,
hvis det kan klares med 3 minutters telefonsamtale?

Du må GERNE lave en hjemmeside om ham den dygtige klaverstemmer Ralph for
min skyld, men da jeg IKKE er uddannet klaverstemmer hos Danmarks førende
klaverfirma Juhl-Sørensen er DE nok IKKE interresserede i at JEG laver en
hjemmeside om dem.

PS. Jeg vil IKKE have at Pia K. laver en side om mig, så skal jeg godtnok
sagsøge hende.

--
Ralph

Fra : René Løweneck

Dato : 27-06-08 03:15

Hej Ralph !

> PS. Jeg vil IKKE have at Pia K. laver en side om mig, så skal jeg godtnok
> sagsøge hende.

Årh - pjat med dig. Den man tugter, elsker man ))

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Rea721

Dato : 27-06-08 20:52

> PS. Jeg vil IKKE have at Pia K. laver en side om mig, så
> skal jeg godtnok sagsøge hende.

Og hvad ville du dog sagsøge hende for??? Det er da ikke ulovligt?

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Ralph

Dato : 27-06-08 22:27

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvad ville du dog sagsøge hende for??? Det er da ikke ulovligt?

Beklager - jeg kan ikke altid styre migselv, derfor framelder jeg mig også
denne gruppe, mest for jeres skyld. Men NU skal jeg nok styre mig.

--
Ralph