Bryder man nogen lov ved at flage med et æ~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-08 09:27

Hej alle

Der var en fyr der efterspurgte et EU-flag hvor baggrunden var
rød i stedet for blå. Det viste sig at det var et rigtigt flag og
ikke blot et digitalt billede han ville have.

Vil han bryde nogen lov hvis han flager med sådan et?

Jeg efterspørger ikke de uskrevne (og omdiskuterede) flagregler.
Jeg spørger om hård jura.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 26-06-08 09:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke blot et digitalt billede han ville have.
>
> Vil han bryde nogen lov hvis han flager med sådan et?

Der er regler om flagning med andre nationers flag, herunder EU-flaget
og lignende.

Men har du et rødt flag med tolv gule stjerner på, så er det jo ikke
EU-flaget. Så er det bare en klud i stil med ethvert tilfældigt flag med
firmalogo.

Fra : Jubii

Dato : 26-06-08 11:12

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
> Hej alle
>
> Der var en fyr der efterspurgte et EU-flag hvor baggrunden var
> rød i stedet for blå. Det viste sig at det var et rigtigt flag og
> ikke blot et digitalt billede han ville have.

Nej, det han får er blot et flag der kan sammenlignes med et reklameflag.

> Vil han bryde nogen lov hvis han flager med sådan et?
>
> Jeg efterspørger ikke de uskrevne (og omdiskuterede) flagregler.
> Jeg spørger om hård jura.

Der ER ingen hård jura på området, blot retningslinier.

Fra : cr

Dato : 27-06-08 20:28

> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=58265

Hmmm efter denne er det kun i København, man p.t. kan få en tilladelse.

Fra : Jubii

Dato : 26-06-08 11:53

> [...]
> ikke blot et digitalt billede han ville have.
>
> Vil han bryde nogen lov hvis han flager med sådan et?

Du mener straffeloven.
110 e. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der offentlig
forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller andet anerkendt
nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det Europæiske Råds flag.

Så skal man debattere om det er en forhånelse at ændre farverne i EU flaget
og flage offentlig med det. Jeg mener nej da jeg sammenligner den røde klud
med et reklameflag. Kan det være en forhånelse af det danske flag hvis man
f.eks. ændrer farverne til f.eks. sorte felter og rødt kors og flager med
det offentligt?
Der er jo også andre korsflag hos andre stater der dermed forhånes.

Fra : alexbo

Dato : 26-06-08 15:23

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Kan det være en forhånelse af det danske flag hvis man f.eks. ændrer
> farverne til f.eks. sorte felter og rødt kors og flager med det
> offentligt?

Næppe der kan i hvert fald købes forskellige varianter uden videre.
http://www.klauber-flag.dk/flag.asp?cmd=search&kategori=23

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 26-06-08 19:43

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Næppe der kan i hvert fald købes forskellige varianter uden videre.
> [...]

Man kan købe alt, men det er brugen der kan være tvivlsom.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 26-06-08 19:36

> [...]
> f.eks. ændrer farverne til f.eks. sorte felter og rødt kors og flager med

Ikke jvfr. ovenstående 110 e. Det _danske_ flag må "hånes" efter
forgodtbefindende (Henrik Strube, tror jeg det var, havde engang til en
Roskildefestival en specialmodel af Dannebrog, hvor det hvide kors kunne
flås af - og det hørte han mig bekendt aldrig noget for)
Er der faldet dom efter paragraffen nogensinde ?

/Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-06-08 22:17

Per Tolbøll skrev:

> [...]
> flås af - og det hørte han mig bekendt aldrig noget for)
> Er der faldet dom efter paragraffen nogensinde ?

Der er i hvert fald intet offentliggjort i Ugeskrift for retsvæsen.

Det eneste, jeg kunne finde, der omhandlede flagning, var en dom fra
1997. En mand blev idømt seks dagbøder af 250kr for at flage med DDR's
nationalflag U1997.353/1Ø

Men som sagt - ingen forhånelsesdomme i min UfR

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Lars 8210

Dato : 28-06-08 13:11

Jesper Brock wrote:
> [...]

> nationalflag U1997.353/1Ø
>
> Men som sagt - ingen forhånelsesdomme i min UfR

- Det fatter jeg ikke noget af - DDR eksisterede da ikke i 1997 - Hvoradn
kan det så være et nationalflag??

Lars

Fra : Jubii

Dato : 28-06-08 13:53

"Lars 8210" <larsce@NOSPAMgmail.com> skrev i meddelelsen

> - Det fatter jeg ikke noget af - DDR eksisterede da ikke i 1997 - Hvoradn
> kan det så være et nationalflag??
>
> Lars

Det kommer an på hvornår forseelsen fandt sted. Dommen er fra 97. Måske 7
års retssagsforhandlinger? DDR ophørte 3 okt. 90.

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-08 21:27

Per Tolbøll wrote:

> [...]
> Roskildefestival en specialmodel af Dannebrog, hvor det hvide kors kunne
> flås af - og det hørte han mig bekendt aldrig noget for) Er der faldet

Hvis nogen skulle blive anklaget efter denne paragraf, må det være oplagt
at forsvare sig med at afbrænding af et flag er et ytring som er
beskyttet af grundloven eller den europæiske menneskerettighedskonvention.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-08 23:04

Jesper Lund skrev:

> Hvis nogen skulle blive anklaget efter denne paragraf, må det være oplagt
> at forsvare sig med at afbrænding af et flag er et ytring som er
> beskyttet af grundloven eller den europæiske menneskerettighedskonvention.

Det er vel også en grundlovsbeskyttet ytring at flyve et fly ind
i et tårn?

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-08 22:31

Jesper Brock wrote:

> Det eneste, jeg kunne finde, der omhandlede flagning, var en dom fra
> 1997. En mand blev idømt seks dagbøder af 250kr for at flage med DDR's
> nationalflag U1997.353/1Ø

Står der noget om i hvilken sammenhæng han har flaget med DDR flaget?
Umiddelbart kan jeg forestille mig adskillige situationer, hvor flagning
med DDR flaget bør falde ind under ytringsfriheden. Det kunne f.eks. være
en demonstration mod statens overvågning af borgerne, som efterhånden
antager DDR-dimensioner.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-08 23:07

Jesper Brock wrote:

> Nu findes der jo andre måder at markere sin utilfredshed på end ved at
> flage med andre landes flag (det er dog interessant at bemærke at DDR
> var ophørt som stat i 1997).

Jo, men der er ikke meget ytringsfrihed hvis staten kan diktere rammerne.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-08 23:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er vel også en grundlovsbeskyttet ytring at flyve et fly ind i et
> tårn?

Mener du selv at de to ting kan sammenlignes?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-08 23:28

Jesper Brock wrote:

> Nu findes der jo andre måder at markere sin utilfredshed på end ved at
> flage med andre landes flag (det er dog interessant at bemærke at DDR
> var ophørt som stat i 1997).

Når jeg læser denne tekst (fra behandling af et lovforslag fra DF om at
forbyde afbrændingen af det danske flag)
<http://www.ft.dk/samling/20051/Lovforslag/L44/spm/3/svar/
endeligt/20060214/247916.HTM>
har jeg egentligt svært ved at forstå at et *generelt* forbud mod
flagning med eller afbrænding af udenlandske flag skulle være "nødvendigt
i et demokratisk samfund af hensyn til f.eks. den nationale sikkerhed,
territoriale integritet eller offentlige tryghed, for at forebygge uorden
eller forbrydelse eller for at beskytte sædeligheden".

Der er flere lande hvor man må afbrænde alle de flag, som man har lyst
til. Basalt set er det jo bare et stykke farvet stof

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-06-08 13:56

Jubii wrote:

> Det kommer an på hvornår forseelsen fandt sted. Dommen er fra 97. Måske
> 7 års retssagsforhandlinger? DDR ophørte 3 okt. 90.

Det skete efter DDRs ophør, jf. den domsudskrift som Jesper Brock postede.

--
Jesper Lund