Gyldighed af indscannede dokumenter
Fra : madsmadsmads@gmail.c~

Dato : 25-06-08 06:09

Hej!
Der er noget med at man skal gemme visse dokumenter, såsom lønsedler
og andre økonomiske papirer i et vist antal år, ikke? Jeg tænker på at
indscanne alle sådanne dokumenter jeg har liggende og smide papirene
ud, da en CD-ROM jo unægteligt fylder mindre. Mit spørgsmål er om
dokumenterne bliver mindre 'gyldige' af at blive scannet ind? Altså -
kan man stadig bruge dem som dokumentation overfor diverse myndigheder
etc?

--
Mads

Fra : Bjarne

Dato : 25-06-08 17:12

madsmadsmads@gmail.com skrev:
> [...]
> dokumenterne bliver mindre 'gyldige' af at blive scannet ind? Altså -
> kan man stadig bruge dem som dokumentation overfor diverse myndigheder

Hvis de ikke må gå tabt, ville jeg ikke finde det sikkert nok at gemme
på CD.
Jeg ville mindst gemme på en harddisk og helst på mindst to medier.

Bjarne

Fra : OZ3BTO

Dato : 25-06-08 17:42

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis de ikke må gå tabt, ville jeg ikke finde det sikkert nok at gemme
> på CD.
> Jeg ville mindst gemme på en harddisk og helst på mindst to medier.
>
> Bjarne

Brug SD kort istedet det skulle kunne holde forever og fylder ikke mere
som et frimærke også et par mm tyk

Fra : Knut

Dato : 25-06-08 17:48

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> Brug SD kort istedet det skulle kunne holde forever og fylder ikke mere
> som et frimærke også et par mm tyk

Og helt umulig at genfinde igen den dag man skal bruge det!

Knut

Fra : OZ3BTO

Dato : 25-06-08 19:29

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> Og helt umulig at genfinde igen den dag man skal bruge det!
>
> Knut

Kommer an på hvor god man er til at have system i sagerne

Sådan et SD kort klisteres nemt på et stykke papir også indsættes i en
mappe ligge i et pengeskab bank box e.l.

Fra : Morten

Dato : 26-06-08 10:14

> Brug SD kort istedet det skulle kunne holde forever og fylder ikke mere
> som et frimærke også et par mm tyk

Nej, det holder ikke evigt. Jo, kortet gør praktisk talt under perfekte
forhold (men det holder ikke til evigt antal skrivninger), men dine data gør
ikke.
Flash-RAM og diverse flash-agtige ROM typer så at sige henfalder med tiden.
Årsagen er at en (eller flere!) bit gemmes som en elektrisk ladning i en
celle. Ingen isolering er perfekt og afhængig af kvaliteten kan du forvente
det vi være læseligt uden fejl i et sted mellem 10 og 40 år - jo mere der
har været skrevet til det jo kortere opbevaringstid. Selvom det ikke
indeholder bevægelige dele slides det altså.
Fænomenet kaldes populært "bit rot" - altså bit der går i forrådnelse.
Fænomenet ses allerede så småt i dag med computere fra typisk 80'erne (dog
ikke eneste årsag til at en computer pludseligt ikke virker)

Når endnu ældre computere og elektroniske lommeregnere mv. ufortrødent
stadig virker skyldes det at man i helt gamle dage i "silicium-tidens"
barndom brugte ROM'er af helt andre typer, enten fusible links eller direkte
hardcodet - det er noget, der praktisk talt holder evigt.

Pointen er nok, at uanset hvad, så skal man have sine data 2 steder. Om man
vælger CD eller HD, flashkort eller hvad er bedøvende ligegyldigt. En HD er
ikke et hak mere sikkert end en CD. Så to medier og kopier data til nye
(gerne to forskellige medier, f.eks. CD/DVD og HD el. flash) medier hvert 5
år og opbevarer dem ikke samme sted, så er data rimeligt godt sikret.

Nå, ved ikke hvor meget jura der var i det, men synes det var relevant i
sammenhængen :)

Mvh
Morten

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-08 17:47

madsmadsmads wrote:

> [...]
> dokumenterne bliver mindre 'gyldige' af at blive scannet ind? Altså -
> kan man stadig bruge dem som dokumentation overfor diverse myndigheder

En lønseddel er ikke noget "officielt" dokument, og i de sammenhænge hvor
du kan få behov for at dokumentere en lønindtægt eller A-skat
indeholdelse (A-kasser, kreditvurdering, SKAT, m.v.), tror jeg ikke at
det vil gøre nogen forskel om du fremviser den A4-side som din
arbejdsgiver har udskrevet eller en udskrift af en indscannet PDF kopi,
som du selv har lavet. En del personer modtager deres lønseddel i e-boks
(nogle er tvunget til det), og her eksisterer begrebet "original" af gode
grunde ikke.

Men husk backup, helst offsite med stærk kryptering (et websted uden for
dit hjem i krypteret form).

--
Jesper Lund

Fra : Seán Ó Rudaí

Dato : 25-06-08 19:08

On 2008-06-25 18:47:24 +0200, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> said:

> [...]
> du kan få behov for at dokumentere en lønindtægt eller A-skat
> indeholdelse (A-kasser, kreditvurdering, SKAT, m.v.), tror jeg ikke at

Man skal ikke tro - man skal vide. Jeg kan tilføje at min A-kasse har
villet se samtlige mine ORIGINALE lønsedler til dokumentation for
ansættelse. Kopier var ikke gode tilstrækkeligt og dermed altså heller
ikke mails med scannede dokumenter. Det er naturligvis en helt anden
snak hvis du får lønsedlerne på elektronisk form i f.eks. e-boks.

Fra : madsmadsmads@gmail.c~

Dato : 25-06-08 11:07

On 25 Jun., 18:47, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
> Men husk backup, helst offsite med stærk kryptering (et websted uden for
> dit hjem i krypteret form).

Det lyder som en god ide. Jeg har adgang til et websted, men er ikke
så meget inde i det med kryptering, - det er svært at skelne skidt fra
kanel. Kender du (eller bruger du måske selv) et godt/pålideligt
program til formålet?

--
Mads

Fra : madsmadsmads@gmail.c~

Dato : 25-06-08 11:08

On 25 Jun., 18:48, "Knut" <engodmailadre...@mail.dk> wrote:

> Og helt umulig at genfinde igen den dag man skal bruge det!

Haha, jeg tænkte på det samme Men hvad med en USB-stick?
Degenererer de også hurtigt?

--
Mads

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-06-08 18:59

madsmadsmads@gmail.com skrev den 25-06-2008 14:09:
> Hej!
> Der er noget med at man skal gemme visse dokumenter, såsom lønsedler
> og andre økonomiske papirer i et vist antal år, ikke?

Man SKAL ikke (altså som privatperson), men det er satans god ide.

I forbindelse med lønsedler....tjek om SKAT modtager månedlige
indberetninger fra din arbejdsgiver (se tastselv).....og såfremt tallene
er ens, så har du - i princippet - intet at bruge lønsedlen til.

> [...]
> ud, da en CD-ROM jo unægteligt fylder mindre. Mit spørgsmål er om
> dokumenterne bliver mindre 'gyldige' af at blive scannet ind?

Generelt nej.

> Altså -
> kan man stadig bruge dem som dokumentation overfor diverse myndigheder
> etc?

Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanker om dokumenter som er nødvendige
at have som original

dog lige:
Pas og Kørekort naturligvis opbevares i original, men det er vel ikke de
to dokumenter du tænker på at scanne ind og smide originalen ud.

ovenstående er naturligvis min helt private mening og har intet med min
arbejdsgiver at gøre.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Knut

Dato : 25-06-08 19:33

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> [...]
> indberetninger fra din arbejdsgiver (se tastselv).....og såfremt tallene
> er ens, så har du - i princippet - intet at bruge lønsedlen til.

Den holder vist lige indtil du anmoder om udbetaling af dagpenge - så skal
du nok blive bedt om at diske op med nogen dokumentation!

> Generelt nej.

> Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanker om dokumenter som er nødvendige
> at have som original

Jeg vil nok mene at de fleste betydende dokumenter er klogest at have i
original - tør du f.eks. smide dit skøde væk!

> dog lige:
> Pas og Kørekort naturligvis opbevares i original, men det er vel ikke de
> to dokumenter du tænker på at scanne ind og smide originalen ud.

KNut

Fra : Hauge

Dato : 25-06-08 20:04

Knut wrote:
> - tør du f.eks. smide dit skøde væk!

Har ingen betydning om man har det eller ej. Kan klares simpelt med en
forsikringsoversigt.

Mvh Hauge

Fra : Knut

Dato : 25-06-08 20:14

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Har ingen betydning om man har det eller ej. Kan klares simpelt med en
> forsikringsoversigt.

Sikkert ikke - jeg tror ikke du aner en skid om betydningen af et skøde,
bilregistreringsattest, knallertforsikringsbevis etc. - men du bliver nok
klogere, når du en dag står og mangler det.

Knut

Fra : Hauge

Dato : 25-06-08 20:17

Knut wrote:
> Sikkert ikke - jeg tror ikke du aner en skid om betydningen af et
> skøde, bilregistreringsattest, knallertforsikringsbevis etc. - men du
> bliver nok klogere, når du en dag står og mangler det.

Så skal jeg gøre *dig* klogere, jeg har lige netop haft brug for dette
skøde, og det var væk. Derfor skulle jeg bare indsende forsikringspapirene,
så var den sag klaret.. Så endnu engang Knut, udtal dig om noget du ved
noget om.

/Hauge

Fra : Knut

Dato : 25-06-08 20:22

> [...]
> skøde, og det var væk. Derfor skulle jeg bare indsende
> forsikringspapirene, så var den sag klaret.. Så endnu engang Knut, udtal

Der findes naturligvis situationer, hvor selve skødet ikke er nødvendigt -
bare man har de nødvendige data - f.eks. matrikeloplysninger, men i en
handelsstuation er skødet altså ret så relevant.
Naturligvis findes der muligheder for at trylle et erstatningsskøde, hvis
det er bortkommet - men det re jo ikke meningen med den proces at det skal
anvendes hver gang en klovn ikke kan passe på sine værdier.

Knut

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-08 19:27

Seán Ó Rudaí wrote:

> [...]
> ikke mails med scannede dokumenter. Det er naturligvis en helt anden
> snak hvis du får lønsedlerne på elektronisk form i f.eks. e-boks.

Har A-kassen lovhjemmel til det?

--
Jesper Lund

Fra : Knut

Dato : 25-06-08 19:30

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> Har A-kassen lovhjemmel til det?

Eller lovhjemmel til det modsatte?

Det er faktisk et tåbeligt spørgsmål - A-kassen skal sikre, at de får 100%
korrekte informationer for at kunne beregne dagpenge - og det er nok sikrest
med originale lønsedler eller papirer som på anden vis er attesterede.

Knut

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-08 19:35

Knut wrote:

> Eller lovhjemmel til det modsatte?

A-kasser skal administrere efter loven. De kan ikke opfinde deres egne
betingelser.

> [...]
> 100% korrekte informationer for at kunne beregne dagpenge - og det er
> nok sikrest med originale lønsedler eller papirer som på anden vis er

Har du nogensinde modtaget en attesteret lønseddel?

--
Jesper Lund

Fra : Knut

Dato : 25-06-08 20:20

> A-kasser skal administrere efter loven. De kan ikke opfinde deres egne
> betingelser.

Og lovgivningen siger, at de skal verificere timetal, overarbejde og løn i
den periode, som ligger forud for en ledighedsperiode. Der er vist ikke
mange andre muligheder end at bede om grundmaterialet.

> Har du nogensinde modtaget en attesteret lønseddel?

Den er for så vidt attesteret ved at være udskrevet på virksomhedens
brevpapir og med de krav der er til det - CVR nummer, navnadresse mv.,
skulle det blive relevant kunne jeg sikkert godt få en eller anden
økonomiansvarlig til at sætte sin 'krussedulle' på lønsedlen.

Knut

Fra : Hauge

Dato : 25-06-08 20:33

Knut wrote:
> Den er for så vidt attesteret ved at være udskrevet på virksomhedens
> brevpapir og med de krav der er til det

Hvad så med lønsedler modtaget via eboks og lign.? Jeg er f.eks. tvunget til
at modtage min via eboks eller lign. sted.

- CVR nummer, navnadresse mv.,
> skulle det blive relevant kunne jeg sikkert godt få en eller anden
> økonomiansvarlig til at sætte sin 'krussedulle' på lønsedlen.

Det kan enhver jo lave, da den virksomhed jeg selv er ansat i, printer logo
og lønseddel på alm. hvidt hullet papir.. Og nej, det er ikke en
bolshebutik.

Mvh Hauge

Fra : Knut

Dato : 25-06-08 20:38

> Hvad så med lønsedler modtaget via eboks og lign.? Jeg er f.eks. tvunget
> til at modtage min via eboks eller lign. sted.

Det er jo ikke noget problem - da de er lagt ind på en ikke-redigerbar
måde - dvs. man kan 'bare' verificere afsenderoplysningerne og man har en
korrekt (eller i hvert fald som originale) lønseddel.

> - CVR nummer, navnadresse mv.,
>
> Det kan enhver jo lave, da den virksomhed jeg selv er ansat i, printer
> logo og lønseddel på alm. hvidt hullet papir.. Og nej, det er ikke en
> bolshebutik.

Det ændrer jo ikke ved, at det er dokumentfalsk, hvis du efterligner
virksomhedens formular hjemme ved køkkenbordet.

Knut

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-06-08 20:40

On 2008-06-25, Knut <engodmailadresse@mail.dk> wrote:

> Det er jo ikke noget problem - da de er lagt ind på en ikke-redigerbar
> måde - dvs. man kan 'bare' verificere afsenderoplysningerne og man har en
> korrekt (eller i hvert fald som originale) lønseddel.

Det er ikke svært at redigere en PDF-fil. Heller ikke selvom afsenderen
ikke er interesseret i at du gør det.

> Det ændrer jo ikke ved, at det er dokumentfalsk, hvis du efterligner
> virksomhedens formular hjemme ved køkkenbordet.

Er det mere eller mindre dokumentfalsk at gøre det med en kopi?

--
Andreas

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-08 19:39

Knut wrote:

> Jeg vil nok mene at de fleste betydende dokumenter er klogest at have i
> original - tør du f.eks. smide dit skøde væk!

Se, det har jeg faktisk overvejet at gøre

Hver gang du laver en låneomlægning, skal det orginale skøde indsendes
til tinglysning, hvilket er besværligt, og nogle gange tager det
evigheder inden du får det tilbage. Måske misser du en låneomlægning i
mellemtiden. Hvis skødet derimod er bortkommet, kan du nøjes med en
erklæring om at skødet er bortkommet. Det er nemmere.

Adkomsten til din ejendom er sikret af tinglysningssystemet, ikke at du
har skødet fysisk i hænde.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-08 20:28

Knut wrote:

> [...]
> men det re jo ikke meningen med den proces at det skal anvendes hver
> gang en klovn ikke kan passe på sine værdier.

Kan du så ikke lige forklare os hvilken "værdi" skødet repræsenterer?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-08 20:53

Knut wrote:

> Det kunne jo være en negativ værdi!! Det er jo dokumentationen for din
> addkomst til den ejendom du tror du ejer. Derfor repræsenterer det
> principielt samme værdi som din faste ejendom.

Tinglysning != skøde.

--
Jesper Lund