Hænger vi på huset ?
Fra : MFN

Dato : 23-06-08 12:32

I 2005 køber vi en byggegrund med henblik på at bygge et hus på den i juli
2006. Et par måneder efter grunden er handlet, opstår der byggestop pga. af
en tvist imellem kommune og selskabet der ejer området hvor der skal bygges.
Man regner med at tingene snarest går i orden, og vi designer derfor et
bjælkehus og skriver under på en handelsaftale med en producent af huset. I
handelsaftalen er der indskrevet følgende tekst : "Levering efter nærmere
aftale ca. juli 2006" + "Kontrakten bortfalder hvis byggetilladelsen ikke
opnås"

Der er ikke stillet nogen penge som sikkerhed for handelen, der er ikke
betalt noget i forskud eller lign.

Da byggetilladelsen endnu ikke er godkendt og åben i juli 2006 hvor vi
skulle have været i gang med byggeriet, får vi derfor ikke leveret huset. Da
byggetilladelsen bliver åbnet og godkendt i 2007 bliver det aftalt med
hus-producenten (mundtligt via tlf.) at vi skal bygge, men at vi nu må vente
til det passer ind i vores liv og tid. Producenten siger ok for dette, og
han vil sende noget papir på dette, men det kommer aldrig. Månederne går og
der bliver talt sammen igen i tlf. og vi siger vi skal bygge, men ved ikke
p.t. hvornår det kan blive til noget.

Her i juli 2008 kontakter producenten os igen, og vil nu have 100.000.-kr i
betaling da han nu har haft det meste af huset på lager gennem længere tid.
I mellemtiden er konen blevet ramt af kræft, og nu ser det ganske umuligt ud
at få tid og kræfter til at bygge huset.

Spørgsmålet er så : hvordan hæfter vi for den handelsaftale, når der nu står
at "kontrakten bortfalder hvis byggetilladelsen ikke opnås" .... og at
byggetilladelsen rent faktisk ikke var opnået på det gældende tidspunkt ?
Der er som skrevet blevet talt med producenten et par gange efterfølgende
hvor det er sagt at vi skal bygge på senere tidspunkt ? Altså mundtlige
aftaler via tlf. osv osv.

Vi ønsker ikke at være skiderikker over for producenten, men at finde
kræfter og tid til at få huset bygget vil blive svært. Så kan vi komme ud af
det uden tovtrækkerier, og efter gældende handelsbetingelser og dansk lov,
vil dette være at foretrække.

Men hvor står vi ?

mvh
Michael Nielsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-06-08 14:03

"MFN" <mfnprivat@msn.com> wrote in message
> I handelsaftalen er der indskrevet følgende tekst : "Levering efter
> nærmere aftale ca. juli 2006" + "Kontrakten bortfalder hvis
> byggetilladelsen ikke opnås"

Det fremgår ikke, om byggetilladelsen skal være givet på en bestemt dato
eller ej. Det virker nærmest som om, producenten kan kræve aftalen
gennemført, så snart byggetilladelsen er i orden - uanset om det først er om
50 år. Så umiddelbart tror jeg, du har en lidt dårlig sag.

mvh.
Uffe Kousgaard