Er mit krav forældet nu efter de nye regle~
Fra : StreetFighter

Dato : 22-06-08 20:59

Hej
Jeg havde en konsulentvirksomhed i 2004 og fakturerede en kunde som aldrig
har betalt endsige reageret på noget somhelst.

Min faktura er dateret den 20/7-2004
Arbejderne er udført i 2003.
Jeg har glemt at påføre oplysninger om forfaldsdag, renter og
rykkergebyrer.

Der skulle være kommet nye forældelsesregler på 3 år og nogle
overgangsregler, men jeg er ikke jurist og kan ikke forstå sådan noget.

Er der en ekspert som vil forklare om jeg kan gøre noget eller bare må
erkende tabet endeligt?

Fra : Codexx

Dato : 22-06-08 15:39

On 22 Jun., 21:59, StreetFighter <streetfigh...@ghostrider.invalid>
wrote:
> [...]
>
> Min faktura er dateret den 20/7-2004
> Arbejderne er udført i 2003.
> Jeg har glemt at påføre oplysninger om forfaldsdag, renter og

Hvad var baggrunden for at der først blev tilsendt faktura i 2004? Var
der aftalt kredit eller lign? Blev arbejdet først endeligt "afleveret"/
afsluttet i 2004?

Kravet vil være forældet 5 år efter fordringen kunne være krævet
betalt, så det er muligvis lige op over.

/Bacher

Fra : Jubii

Dato : 23-06-08 06:04

wrote:
> [...]

afsluttet i 2004?

Kravet vil være forældet 5 år efter fordringen kunne være krævet
betalt, så det er muligvis lige op over.

Jeg mener der er en "krølle" på sagen, ved at der regelmæssigt (mindst 1
gang om året?) skal være fremført krav om betaling for at kravet skal være
gældende i 5 år.

Fra : Gamle

Dato : 23-06-08 20:34

Jubii wrote:

> Jeg mener der er en "krølle" på sagen, ved at der regelmæssigt
> (mindst 1 gang om året?) skal være fremført krav om betaling for at
> kravet skal være gældende i 5 år.

Dokumentation.

Nå så skal jeg hjælpe dig. Du er forkert på den.

Fra familieadvokaten
Lov nr. 274 af 22.12.1908 om forældelse af visse fordringer

VI FREDERIK DEN OTTENDE, af Guds Naade Konge til Danmark, de Venders og
Goter, Hertug til Slesvig, Holsten,
Stormarn, Ditmarsken, Lauenborg og Oldenborg, GØRE VITTERLIGT: Rigsdagen har
vedtaget og Vi ved Vort Samtykke
stadfæstet følgende Lov:

§ 1 For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5 Aar:

§ 2 Den i § 1 fastsatte kortere Forældelsesfrist regnes fra den Tid, da
Fordringen af Fordringshaveren kan kræves betalt. Fordringen fortabes,
medmindre Fordringshaveren inden Fristens Udløb enten erhverver Skyldnerens
Erkendelse af Gælden eller foretager retslige Skridt mod ham og uden
ufornødens Ophold forfølger disse til Erhvervelse af Forlig, Dom eller anden
Retsafgørelse.

/Torben

Fra : Jubii

Dato : 23-06-08 21:14

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> Skyldnerens Erkendelse af Gælden eller foretager retslige Skridt mod ham
> og uden ufornødens Ophold forfølger disse til Erhvervelse af Forlig, Dom

Hvilket er det jeg skriver og med egen erfaring i samme, hvor fordringen
fortabtes da fordringsejeren ikke havde gjort sit krav gældende i et år. At
det heller ikke skete det følgende år er uden betydning.

Fra : Gamle

Dato : 23-06-08 21:45

Jubii wrote:
> [...]
> fordringen fortabtes da fordringsejeren ikke havde gjort sit krav
> gældende i et år. At det heller ikke skete det følgende år er uden

Det er hvad du tror du skriver.
Fordringen forældes efter fem år og kravet skal gøres gældende inden udløbet
af de fem år.
Læs dog hvad der står og ovenikøbet selv gentager og lad så være med at være
så påståelig.
Men selvfølgelig, hvis du ikke er nået så lang i skolen endnu er du jo
undskyldt.
Men du er en troll.

Fra : Jubii

Dato : 24-06-08 06:03

> [...]
> være så påståelig.
> Men selvfølgelig, hvis du ikke er nået så lang i skolen endnu er du jo

Mudderkaster, og når kongens fogde siger det samme som mig, så.....
Juragruppen er ikke til dine barnlige påstande.

Fra : StreetFighter

Dato : 29-06-08 11:05

On Sun, 22 Jun 2008 14:38:55 -0700 (PDT), Codexx wrote:

> Hvad var baggrunden for at der først blev tilsendt faktura i 2004? Var
> der aftalt kredit eller lign? Blev arbejdet først endeligt "afleveret"/
> afsluttet i 2004?

Arbejderne kunne først gøres endeligt og fuldkommen op i 2004 da kunden
hele tiden udvidede og ændrede det aftalte omfang.

Vi har ingen særlige aftaler om kredit eller betaling, andet end at jeg
sendte faktura på beløbet. Jeg sendte fakturaen 2 måneder efter at jeg
reelt kunne opgøre det præcise beløb fordi kunden var god til at holde liv
i en masse løse ender.

Jeg har ikke opkrævet løbende aconto.

Jeg har rykket en gang årligt men uden at få svar eller penge.
Jeg finder nu ud af, at vedkommendet er flyttet til anden adresse allerede
i 2004 men jeg har ikke fået breve retur eller nogen meddelelse om dette,
ligesom jeg ikke har kunnet finde vedkommendet på krak mv.

Har jeg handlet korrekt for at opretholde min fordring og vil jeg have
udsigt til at en stævning mod skyldneren vil have gunstigt udfald ?

Fra : Codexx

Dato : 30-06-08 04:43

On 29 Jun., 12:04, StreetFighter <streetfigh...@ghostrider.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Har jeg handlet korrekt for at opretholde min fordring og vil jeg have
> udsigt til at en stævning mod skyldneren vil have gunstigt udfald ?

Ja, og ja. Kontakt en advokat.

/Bacher