Copyright
Fra : Sven

Dato : 22-06-08 00:35

Hej
Jeg har fundet noget ca 40 år gamle smalfilm, som min far har taget. De er
klippet sammen til 3 spoler. Nu har jeg så fået lavet dem over på DVD, og
der opdager jeg så, at der er en Walt Disney (Anders And) film på ca 3
minutter med. Nu betyder det jo nok ikke noget, men helt regelret, er det så
lovligt at brænde sådan en 40 år gammel Disney smalfilm over på DVD?

Sven

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-08 01:47

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in

> [...]
> film på ca 3 minutter med. Nu betyder det jo nok ikke noget, men helt
> regelret, er det så lovligt at brænde sådan en 40 år gammel Disney

Smalfilmen er din - og DVD'en er til dig selv (=brug i din husstand). I så
fald er der ingen problemer i det.

Du må ikke give kopien væk eller sælge den.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-08 11:21

Sven skrev:

> minutter med. Nu betyder det jo nok ikke noget, men helt regelret, er det så
> lovligt at brænde sådan en 40 år gammel Disney smalfilm over på DVD?

Henrik har svaret.

Walt Disney døde i 1966, så i 2036 udløber ophavsretten til hans
tegnefilm - medmindre der blev komponeret musik specielt til dem.
I så fald skal man vente til 70 år efter komponistens død hvis
det tidspunkt er senere.

--
Bertel