Sofa i klemme eller?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-06-08 19:53

Kort hstorien.
Vi køber i februar en sofa med chacelong, et sofabord og en læderstol hos
Århus Bolighus.
Vi betaler kontant og forud. Efter 4 uger får vi vort sofabord, efter 11
uger ankommer endeligt vor sofa.
Den var lovet med 6 ugers leveringstid.
Desværre har leverandør/sælger nosset i det og vendt sofaen forkert.
Vi modtager sofaen, den befinder sig i vort hjem i 14 dage, før sælger
afhenter den for at udbedre manglen.
Sofaen skal omforandres til det bestilte.
Nakkepøllerne lader sælger blive i vores varetægt.
Vi får besked på, at der vil gå 8 uger mere.

Vi skulle have haft sofaen i uge 27.
Men nu er sælger gået konkurs.

Jeg kan regne ud, at møblet er betalt hos leverandøren, da konkursbegærer er
et genfaktureringsfirma.
Jeg har betalt sofaen, jeg har modtaget den, altså overtaget ejerskab, og er
nu ved at få en mangel udbedret via sælger.
Sofaen må befinde sig hos leverandøren., og ikke i konkursboet.

Spørgsmålert er nu. Får jeg min sofa?
Jeg har jo købt den, betalt den og fået den leveret. Jeg har både papirer og
nakkepøller til at bevise det.
Eller har jeg betalt 16.000 kr for 3 nakkepøller, og en bolighusdirektør er
på vej til at få sømmet sine knæskaller fast til gulvet

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-06-08 22:22

> [...]
> er nu ved at få en mangel udbedret via sælger.
> Sofaen må befinde sig hos leverandøren., og ikke i konkursboet.

BTW!

Stolen, en Natuzzistol er iøvrigt også leveret.
Kun sofaen, hvad der er rigeligt, mangler i stuen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jesper Brock

Dato : 21-06-08 10:35

Frodo Nifinger skrev:
> Spørgsmålert er nu. Får jeg min sofa?
> Jeg har jo købt den, betalt den og fået den leveret. Jeg har både papirer og
> nakkepøller til at bevise det.

Hvis ejerskabet er endelig overdraget og du kan dokumentere det (og det
lyder det jo til, at du kan), er der ingen problemer. Ejendomsretten er
overgået endeligt til dig, og at sælger tilfældigvis har genstanden i
sin varetægt pga mangelsudbedring, rokker ikke ved din ejendomsret.

Sofaen er din - men hvis sælger er gået konkurs, og al aktivitet i hans
virksomhed stoppet, er det selvfølgelig ikke sikkert at manglen er
udbedret. Medarbejderne har nok bare drejet nøglen og gået hjem den
sidste dag...

Du bør derfor i egen interesse snarest rette henvendelse til kurator
(den advokat, der bestyrer konkursboet) og gøre opmærksom på din
ejendomsret til sofaen, og høre hvordan du får den udleveret.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-06-08 19:49

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> advokat, der bestyrer konkursboet) og gøre opmærksom på din ejendomsret
> til sofaen, og høre hvordan du får den udleveret.

Tak for det.
Jeg er nu blevet kontaktet af en medarbejder i firmaet, der forsøger at
redde folk ud af klemmen.
Jeg har fået at vide, at et søsterfirma til det konkursramte vil udskrive en
ny faktura på min sofa, så jeg kan få den leveret fra leverandøren via det
andet firma. Dvs. den undgår konkursboets kløer.
Så det ser ud til, at det ender lykkeligt for mit vedkommende.

Manglen er pt ved at blive udbedret af fabrikanten, et møbelfirma i Horsens.
Man havde simlethen monteret chaselongen i den forkerte side i forhold til
det ønskede/bestilte. Sofaen var lovet klar til levering igen i uge 27.
Ret træls, når møblerne blev købt, bestilt og betalt i uge 8.
Men lge nu er jeg taknemmelig for bare at få det, jeg havde betalt for i sin
tid. Jeg var ellers lovet kompensation for den lange leveringstid og
udbedring i form af noget tilbehør. Det må jeg så skyde en hvid pil efter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-06-08 13:11

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:485d4d1c$0

> Jeg har fået at vide, at et søsterfirma til det konkursramte vil udskrive
> en ny faktura på min sofa,

Øh, hvorfor det? Har du ikke allerede en faktura som dokumentation på at du
har købt sofaen (og det dermed er din ejendom)?
Hvis du har betalt en sofa uden at få en faktura, er der noget helt galt hos
det oprindelige firma.

Fra : Tonni Madsen

Dato : 24-06-08 18:12

Noget helt andet... hvis sofaen er leveret "forkert" så er det vel en
reklamation under de 2 års reklamationsret som købeloven sikre, men kan man
egentlig bruge det til noget hvis firmaet er væk... Jeg tænker på er der en
slags "garanti fond" der træder til, eller er det bare ærgeligt, (kan den
evt smides tilbare på producenten?)

Mvh Tonni Madsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-06-08 18:54

"Tonni Madsen" <Tonnimadsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en slags "garanti fond" der træder til, eller er det bare ærgeligt,
> (kan den evt smides tilbare på producenten?)

Nej, der er ingen garantifond, og producenten kan heller ikke stilles til
ansvar.
Reklamationsretten gælder overfor sælger og ingen anden.

/Per