digital udgave af bibelen
Fra : Ole Madsen

Dato : 20-06-08 16:03

Er det lovligt at lave en digital udgave af bibelen hvis man selv har
den som bog? bibelselskabet har deres eget bibelprogram til pc, men jeg
vil gerne overføre 1992 udgaven til et gratis bibelprogram til egen
brug, er det tilladt?

Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-06-08 20:46

Ole Madsen skrev:
> [...]
> den som bog? bibelselskabet har deres eget bibelprogram til pc, men jeg
> vil gerne overføre 1992 udgaven til et gratis bibelprogram til egen

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du vil - mest af
alt fordi det lyder lidt vanvittigt.

Vil du selv indscanne din egen bibel til at bruge i et
program som kun du bruger? I så fald er det ikke et problem.

Men hvis du henter en elektronisk udgave, som andre har
lavet/indscannet, og du gør programmet med biblen
tilgængeligt for andre, så løber du ind i problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-06-08 07:46

"Ole Madsen" <ole@o-madsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bibelprogram til pc, men jeg vil gerne overføre 1992 udgaven
> til et gratis bibelprogram til egen brug, er det tilladt?

Det kongelige Vajsenshus har eneret på at producere bibler her
i landet. Hvis du kopierer den bibel og udgiver den
elektronisk, kan du få en sag på halsen, uanset om de bruger
det ene eller det andet program. Det vil være en overtrædelse
af opretshavsloven.

Fra : Per

Dato : 21-06-08 10:31

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> elektronisk, kan du få en sag på halsen, uanset om de bruger
> det ene eller det andet program. Det vil være en overtrædelse

Hvad nu når forfatteren/e er døde for over 70 år siden ?

Kan der overhovedet være ophavsret på en bilbel ?

/Per

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-06-08 12:32

Per wrote:

> Hvad nu når forfatteren/e er døde for over 70 år siden ?
>
> Kan der overhovedet være ophavsret på en bilbel ?

Hvis du kan finde de originale skrifter vil det nok være vanskeligt at
påberåbe sig ophavsret. Men hvis der er tale om nyere bearbejdninger eller
oversættelser kan der bestemt være ophavsret på disse.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-08 12:44

Per skrev:

> Hvad nu når forfatteren/e er døde for over 70 år siden ?

Den dansdke bibel er oversat. Det er oversætterens dødsår der er
afgørende.

> Kan der overhovedet være ophavsret på en bilbel ?

Ja, som på alt andet. Men der er ikke ophavsret på de originale
hebraiske og græske skrifter.

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 21-06-08 05:54

On 21 Jun., 12:31, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> Hvad nu når forfatteren/e er døde for over 70 år siden ?
>
> Kan der overhovedet være ophavsret på en bilbel ?
>
> /Per

Jeg havde en bibel med gotisk skrift i meget pæn stand, smed den ud
til genbrugsbutikken da jeg flyttede, ingen var interesseret i at læse
"romanen"
der var pænt indbundet sort med guldtryk på. vh Bo