Lånt tv ud
Fra : Preben Christensen

Dato : 17-06-08 17:14

Hej

Hvor står jeg juridisk når jeg har lånt et tv ud til min kones datter, men
ikke kan få det tilbage igen så jeg nu hænger på afdragene.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-06-08 17:45

Preben Christensen skrev:
> Hvor står jeg juridisk når jeg har lånt et tv ud til min kones datter, men
> ikke kan få det tilbage igen så jeg nu hænger på afdragene.

Rent juridisk står du udmærket. Ejendomsretten til tvet er jo stadig
din, hvis du ikke har overdraget hende tv'et til eje, men kun lånt hende
det.

Noget helt andet er jo så det rent praktiske - for hvad gør man, hvis
hun nægter at udlevere det? Jeg går ud fra, at du kan dokumentere dit
ejerskab af tvet, og at alle muligheder for fornuftig dialog mod
datteren (og måske hendes mor?) er udtømte.

I princippet er der mulighed for at indgive anmeldelse for underslæb
efter Straffelovens §278. For at kunne påstå underslæb kræves det at
personen, "tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt".
Da selve den strafbare handling i underslæb netop er _tilegnelse_ af
tingen, kræver det at du kan påvise, at datteren rent faktisk har nægtet
at tilbagelevere tingen.
Et anbefalet brev med krav om tilbagelevering af genstanden indenfor fx
14 dage kunne være løsningen på det problem.

Det kunne være den juridiske måde at gribe det an på. Om det så er en
god metode, er en helt anden snak, som er irrelevant for det stillede
spørgsmål...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-06-08 18:36

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Rent juridisk står du udmærket. Ejendomsretten til tvet er jo stadig din,
> hvis du ikke har overdraget hende tv'et til eje, men kun lånt hende det.

Må Preben overhovedet udlåne TVét? Normalt er det butikkens ejendom indtil
sidste afdrag er betalt.

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-06-08 20:12

Allan Soerensen skrev:
> Må Preben overhovedet udlåne TVét? Normalt er det butikkens ejendom indtil
> sidste afdrag er betalt.

Ved et udlån sker der ikke nogen overdragelse af ejendomsretten.
Tilbagetagelsen flyttes blot til det sted, hvor genstanden befidner sig
- eller udsættes til køber har skaffet genstanden til veje igen.

Skulle køber have solgt tvet (og altså overdraget ejendomsretten,
hvilket han ikke har hjemmel til), vindikerer sælger med
ejendomsforbehold, naturligvis tv'et fra en eventuel tredjemand, evt.
med fogedens hjælp

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-06-08 08:36

> Ved et udlån sker der ikke nogen overdragelse af ejendomsretten.

Det er vi fuldstændig enige om.

> Tilbagetagelsen flyttes blot til det sted, hvor genstanden befidner sig -
> eller udsættes til køber har skaffet genstanden til veje igen.

Ja, men Preben har ikke nogen aftale om at han må udlåne butikkens TV til en
3. person (at jeg låner min plæneklipper til naboen, betyder vel ikke at jeg
samtidig har givet ham tilladelse til at låne den videre til genboen)?
Her har butikken ingen mulighed for at vide hvor *deres* TV reelt befinder
sig.
Ved køb på afbetaling er det er ganske almindeligt at der i kontrakten står
at TVér ikke må udlånes, hos f.eks. DER har de denne formulering:

<SNIP>
9. Ejendomsret.
9.1 Det lejede er og forbliver D:E:R's ejendom og må ikke af lejer udlånes,
udlejes eller på anden måde overdrages til tredjemand. Lejers betaling af
leje indebærer ikke, at lejer opnår hel eller delvis ejendomsret til det
lejede.
</SNIP>

Til Preben: Se bort fra mine side-spørgsmål, det var ikke det du spurgte om,
men jeg blev lidt nysgerrig

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-06-08 08:57

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Ved køb på afbetaling er det er ganske almindeligt at der i kontrakten
> [...]

"Køb på afbetaling" og "leje" er ikke det samme.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-06-08 09:17

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> "Køb på afbetaling" og "leje" er ikke det samme.

DER bruger samme betingelser ved *både* køb på afbetaling og leje

Fra
http://www.der.dk/forretningsbetingelser.aspx?menupath=Information+%26raquo+Forretningsbetingelser

<SNIP>
Almindelige bestemmelser vedrørende leje, køb og serviceabonnement.
</SNIP>

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-06-08 09:20

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> <SNIP>
> Almindelige bestemmelser vedrørende leje, køb og serviceabonnement.

Næ, du har sgu ret.
Der er en ikke særlig tydelig underoverskrift mellem punkt 7 og 8, punkterne
fra 8 og frem gælder kun ved leje.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-06-08 09:23

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Fra
> http://www.der.dk/forretningsbetingelser.aspx?menupath=Information+%26raquo+Forretningsbetingelser

Alle punkterne 8-15 gælder kun for leje. Se teksten lige over pkt 8.