Jura om rør i lejligheder
Fra : thomasabcd

Dato : 16-06-08 10:24

Hej gruppe,

i den ejendom jeg bor i, skal vi have lavet nogle af rørene i
badeværelserne i ejendommen. Det er dog ikke alle rørene, der skal
laves. Der er nu opstået tvivl om, hvem rørene egentligt tilhører.
Tilhører røret i eksempelvis min lejlighed mig, eller tilhører rørene
min overbo, som "bruger" rørene? Dvs. hvis der er rørskade i mit
badeværelse skal jeg eller min overbo så betale for det? Umiddelbart
vil jeg at jeg selv skal betale for en evt. skade i min lejlighed
uanset om rørene "bruges" af min overbo.

mvh
Thomas

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-06-08 17:42

thomasabcd wrote:

> [...]
> badeværelse skal jeg eller min overbo så betale for det? Umiddelbart vil
> jeg at jeg selv skal betale for en evt. skade i min lejlighed uanset om

Se vedtægterne i din ejerforening eller andelsforrening. Normalt er det
sådan at rør som tjener til fælles fordeling (typisk lodrette rør) er
fællesejendom og betales af fælleskassen, mens rør som alene bruges af
den enkelte lejlighed (typisk vandrette rør) er ejerens/andelshaverens
eget problem. Men det afgørende for *dig* er vedtægterne i *din* forening.

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 16-06-08 17:45

"thomasabcd" <dolberg@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Går ud fra at ingen af beboerne har installeret al VVS i ejendommen, så det
tilhører ejendommens ejer.
Du skal kun betale for skader på VVS hvis du selv årsager dem.
Vedligeholdelse af VVS i ejendommen sker af ejeren.
Og du bedes beskrive hvilken boligform i har i ejendommen. Hvilken
vedligeholdelsesaftale er der?

Fra : Henning

Dato : 16-06-08 17:47

On Mon, 16 Jun 2008 09:23:42 -0700 (PDT), thomasabcd
<dolberg@gmail.com> wrote:

> [...]
>vil jeg at jeg selv skal betale for en evt. skade i min lejlighed
>uanset om rørene "bruges" af min overbo.

Generelt plejer vedligeholdelsen på rør at være sådan, at lodrette
strenge påhivler huset/ejerforeningen, de vandrette den enkelte beboer
i lejligheden.