hjælp til rykker-skrivelse formulering
Fra : Billy the kid

Dato : 16-06-08 00:12

Hej,

Jeg har problemer med en webshop som sælger en vare både med/uden
tilbehør (samme vare, sælges i 2 "udgaver"). Varen var monteret og
defekt - skulle derfor udskiftes og derfor bestilles ny vare, samme type:

Jeg kom fejlagtigt til først at bestille med tilbehør, da jeg ikke var
100% opmærksom på vare-ordenen og logikken som varerne blev fremstillet
på, på hjemmesiden - der var nogen "listbokse" jeg fandt meget ulogiske
fordi overskriften behøvedes ikke at passe med det man valgte i
listboksen... Intet forhindrede overskriften i at være fuldstændigt i
modstrid med listboks-indholdet... I bestillingsøjeblikket troede jeg at
jeg havde valgt den rigtige (ja, enig, dum fejl) vare, dvs. den uden
tilbehør. Men det var omvendt.

Indenfor 1/2 time havde jeg både mailet ind og ringet ind og beklaget og
spurgt om de kunne omgøre ordren så jeg fik varen uden tilbehør
(billigere pris). Tilbehøret var ikke nødvendigt - haves i forvejen.
Både på telefon og på mail har jeg fået besked om at førstkommende
bestilling blev annuleret og jeg skulle herefter blot bestille varen
uden tilbehør igen.

Således passeret. Den dag blev 2 bestillinger lavet, den ene annuleret.

Leverandøren kommer imidlertid alligevel til at sende varen både *MED*
og *UDEN* tilbehør frem. Den "forkerte pakke" modtages, pakken åbnes,
varen udtages og varen monteres (udskiftes med defekt). Det bemærkes
ikke i første omgang, at der faktisk var tale om en fejl-levering fordi
tilbehørsdelene bestod af mekaniske dele som jeg ikke har
branche-kendskab og præcist var bekendt med og havde forstand på
(smådele, tætningsringe, rør, skruer osv).

Men efter nogen dage henvender sælger (webshoppen) sig og skriver at 2
pakker er afsendt (den fejlagtige dukkede så først op) og derudover vil
et arrogant fjols fra firmaet have dobbelt-betaling. Af denne årsag
nægtes modtagelse af pakke nr. 2, da jeg ikke ønsker at give dem en
eneste god grund til at kræve dobbelt-betaling.

Det skal tilføjes at i den ikke-annulerede forsendelse (den som aldrig
blev afhentet på posthuset), var der også medkøbt noget væske som jeg
dog ved modtagelse havde glemt alt om (bestillingerne var jo foretaget
med kun få minutters mellemrum). Eftersom denne forsendelse fortrydes,
skylder webshoppen mig penge for væsken jvf. forbruger-aftaleloven.

Herefter er sagen altså at sælger ved en fejl har sendt varen *MED
TILBEHØR* og denne er modtaget, fordi jeg var ikke bekendt om nogen fejl
før nogen dage bagefter modtagelsen.

Jeg ønskede et godt forhold til sælger og dennes leverandør så jeg gik
på posthuset og returnerede de dele som jeg mente måtte være
"overskydende" (vare-differencen). Dette skete med udfyldt
postlabel/kvittering fra leverandøren som havde sendt mig sådan en til
min privatadresse.

Dog står den ene person hos sælgers firma (bogholderiet) nu fast på at
hun mente at jeg skulle afmontere varen og sende hele den originale
leverance retur, mens den anden person hos sælgers firma (en mand fra
kundeservice) tidligere skrev at monterede dele ikke skulle retur. Jeg
har foreslået ombytning og dette har han accepteret - han forstår
ihvertfald godt hvorfor varen fra den "forkerte" forsendelse blev
modtaget og monteret - dette står i en mail fra ham.

Slutteligt: Nu er sagen at bogholderiet står fast på at ville opkræve
betaling for den dyrere leverance (vare + tilbehør) selvom jeg har
returneret tilbehøret og dokumentation for at netop denne bestilling
blev annuleret - jeg vil ikke påtage mig skylden for deres fejl.

Webfirmaet vil lave nedslag for væsken i det beløb de mener jeg skylder
(difference mellem varen med/uden tilbehør som overstiger væskens pris,
et beløb på nogen få hundreder kroner).

Jeg har meddelt webfirmaet at de er useriøse (de kan ombytte de
nøjagtigt ens varer, da jeg har returneret vare-differensen på
posthuset) og at det eneste økonomiske regnskab der skal opgøres, er det
regnskab som webfirmaet skylder mig for den fortrudte væske.

Altså:

1) De mener *JEG* skylder dem ekstra penge for deres egen fejl.
2) Jeg mener *DE* skylder mig penge for fortrydelse af væskekøb.

Al dialog er nu slut. Jeg har prøvet virkeligt mange gange og har meget
mail-korrespondance... Jeg har krævet betaling indenfor en given
tidsfrist og det samme har webshoppen. Nu vil jeg gerne have gruppens
hjælp til at bekræfte at jeg kan sende rykkergebyr til webshoppen i
tilfælde af manglende betaling og jeg vil gerne have hjælp til
formulering af sådan en og præcis fremgangsmåde + gerne øvrige
*UDELUKKENDE JURIDISKE OG SAGLIGE INPUTS*.

Jeg har ikke prøvet det med at sende rykker-gebyr ud før - derudover,
giver dette indlæg mig også mulighed for at få en "second opinion" inden
de måske begynder at sende mig rykker-gebyrer...

Der er også noget med forenklet inkasso som i måske kan hjælpe mig
med... Går alt som jeg mener det skal, og ender sagen med at jeg får
ret, tror jeg jeg fremlægger al min dokumentation (mail-korrespondance)
på en internetside - til skræk og advarsel mod firmaet... Som
betaling/payback for alt deres ævl og idiotiske ting og tidsforbrug de
har brugt på mig. Dog har jeg tænkt mig at fjerne webfirmaets ansattes
navne og erstatte dem med XXXXX + YYYYY + Z osv...

Men først håber jeg at gruppen er enig med mig i min vurdering. Hvis i
er i tvivl, så spørg...

Fra : Bo

Dato : 16-06-08 00:46

On 16 Jun., 02:11, Billy the kid <invalid_billy@the_invalid_kid.org>
wrote:
> [...]
> navne og erstatte dem med XXXXX + YYYYY + Z osv...
>
> Men først håber jeg at gruppen er enig med mig i min vurdering. Hvis i

Stævning -> Byretten -> Landsretten -> SLUT !

Fra : Billy the kid

Dato : 16-06-08 23:18

Bo wrote:

> Stævning -> Byretten -> Landsretten -> SLUT !

Du behøves ikke citere en hel mæsse for at skrive 4 ord, der (vistnok?)
ikke blev spurgt om? Eller gjorde jeg? Men okay. Det er måske også
(lidt) min egen skyld.

Nyt og lettere formulering af spørgsmål: Firmaet skylder mig X kr. De
betaler helt sikkert ikke, da de forventer jeg betaler penge til dem.

Hvordan syntes i min rykker-skrivelse skal se ud?

Eksempel:

Jeg har konstateret manglende betaling af tilgodehavende på X kr for
væske returneret på ordrenr. ZZ og har jvf. mail af d.?/6-08 bedt
om kreditering og indbetaling til reg. nr. 0000, bank-konto 0000000,
senest ?? dage. Jeg har nu konstateret at beløbet endnu ikke er betalt.
[her mangler noget med rykkergebyr på 100 kr og hjemmel - hjælp til
formulering ønskes...]

Jeg beder om at det skyldige inkl. rykkergebyr betales inden ?? dage til
reg. nr. 000, bank-konto 00000.

mvh.
afsender

Som i kan se, mangler der at blive fyldt lidt ud. Alle forslag er velkomne!