Kørekort
Fra : Susie Hansen

Dato : 15-06-08 11:40

Hej gruppe,

min søn har lige erhvervet kørekort til motorcykel - efter at have dumpet
første gang:

Efter køreprøven sagde den motorsagkyndige: "Ja, det gik jo ellers meget
godt, men på motorvejen, hvor farten p.g.a. kommende vejarbejde var sat ned
til 50 km/t fortsatte du med ca. 90, så naturligvis har du ikke bestået", så
langt så godt, men så fortsatte den emsige betjent: "...og da jeg jo er
ansat som færdselsbetjent, så bliver jeg også nødt til at give dig en bøde
for at køre for stærkt!"

Mine spørgsmål er: Er det helt efter loven? Eller er denne
motorsagkyndige/betjent bare helvedes emsig?

Min søn dumpede også til den første køreprøve i bil, begrundelsen var at den
motorsagkyndige mente at han bl.a. var kørt ind i et gult lyskryds. Hvis der
skal være konsekvens og lighed for loven, burde min søn så ikke også have
fået en bøde for det?

mvh. Kai

Fra : Knut

Dato : 15-06-08 11:54

"Susie Hansen" <susie.hansen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> dig en bøde for at køre for stærkt!"
>
> Mine spørgsmål er: Er det helt efter loven? Eller er denne
> motorsagkyndige/betjent bare helvedes emsig?

Betjenten har jo ret - men emsig er han - kunne da have stoppet forløbet
inden det gik så galt.

Knut

Fra : Susie Hansen

Dato : 15-06-08 12:10

"Knut" skrev i meddelelsen:

> Betjenten har jo ret - men emsig er han - kunne da have stoppet forløbet
> inden det gik så galt.
>
> Knut

MEN:

[...]

Burde ikke alle lovovertrædelser begået af håbefulde elever så ikke
straffes?

Fra : Holst

Dato : 15-06-08 12:22

Susie Hansen wrote:

> [...]
> fået en bøde for det?
>
> Burde ikke alle lovovertrædelser begået af håbefulde elever så ikke

Sådant er jo altid en vurderingssag af, hvor alvorlig forseelsen er.

Rigtig mange, der dumper køreprøven, dumper jo, fordi de i en eller
anden udstrækning overtræder færdselsloven.

I det her tilfælde skal man jo også tænke på, at han allerede har et
almindeligt kørekort, så færdselsregler bør jo ikke være nyt stof for ham.

At køre frem for taxigult er jo ikke helt det samme som at overskride
hastighedsgrænsen med 80 %. Det er kun rimeligt, at han får en bøde og
et klip i kørekortet, når han kører sådant. Det er en arbejdsplads, hvor
man bør vise hensyn til vejarbejderne ved at køre pænt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-08 13:02

Holst skrev:

> Rigtig mange, der dumper køreprøven, dumper jo, fordi de i en eller
> anden udstrækning overtræder færdselsloven.

Er det ikke den motorsagkyndige der har det primære ansvar for at
køreprøvebilen føres forsvarligt? Burde han ikke give sig selv en
bøde fordi han ikke trådte på bremsen?

Jeg ser det lige for mig:

- Jeg er nødt til at give dig en bøde og en frakendelse af
kørekortet fordi du ramte fru Hansen med 100 km/t.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-08 13:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg ser det lige for mig:
>
> - Jeg er nødt til at give dig en bøde og en frakendelse af
> kørekortet fordi du ramte fru Hansen med 100 km/t.

Nu er det lidt svært for den motorsagkyndige at træde på bremsen, når det er
en motorcykel-prøve, og den sagkyndige så oftest kører bagefter i en
personbil...

Fra : Holst

Dato : 15-06-08 13:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er det ikke den motorsagkyndige der har det primære ansvar for at
> køreprøvebilen føres forsvarligt? Burde han ikke give sig selv en
> bøde fordi han ikke trådte på bremsen?

Dengang jeg selv tog kørekort, hvilket jo snart er ved at være en snes
år siden, fortalte min kørelærer mig, at når vi havde køretimer, var det
ham, som havde ansvaret, men til selve prøve - og efter for den sags
skyld - var det os selv. Den køresagkyndige var kun med som observatør
så at sige.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 15-06-08 15:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er det ikke den motorsagkyndige der har det primære ansvar for at
> køreprøvebilen føres forsvarligt? Burde han ikke give sig selv en
> bøde fordi han ikke trådte på bremsen?

Ikke til selve prøven. Derfor pilles skolevognsskiltet også af inden
prøven.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : OZ3BTO

Dato : 15-06-08 15:58

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke til selve prøven. Derfor pilles skolevognsskiltet også af inden
> [...]

Ikke derfor at skiltene pilles af..

Skiltene pilles af så andre billister ikke kan se det er en skolevogn også
viser mere hensyn

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 15:48

> Ikke til selve prøven. Derfor pilles skolevognsskiltet også af
> inden prøven.

Jeg har set det samme nævnt nogle steder men uden §-henvisninger, så
jeg tror ikke helt på den.

Udgangspunktet må være, at den sagkyndige er føreren, da eleven ikke
lovligt kan føre køretøjet uden kørekort. Jeg kan ikke se noget i
kørekortbekendtgørelsen der modsiger dette.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 15-06-08 15:58

Morten Bjergstrøm wrote:
> Udgangspunktet må være, at den sagkyndige er føreren, da eleven ikke
> lovligt kan føre køretøjet uden kørekort. Jeg kan ikke se noget i
> kørekortbekendtgørelsen der modsiger dette.

Eleven er fører, det følger af følgene uddrag af færdselslovens § 64:

§ 64. Øvelseskørsel for personer, der uddanner sig til kørsel med bil,
må kun finde sted, når der i køretøjet ved siden af eleven findes en
godkendt kørelærer eller en kørelæreraspirant, der er under opsyn og
vejledning af en hertil særligt godkendt kørelærer, som er til stede
i bilen. Kørelæreren eller kørelæreraspiranten anses da for at være
fører af bilen. Under køreprøven anses eleven dog for at være fører.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Holst

Dato : 15-06-08 16:05

Morten Bjergstrøm wrote:

> Udgangspunktet må være, at den sagkyndige er føreren, da eleven ikke
> lovligt kan føre køretøjet uden kørekort. Jeg kan ikke se noget i
> kørekortbekendtgørelsen der modsiger dette.

Nej, men nu var det nok også mere nærliggende at kigge i færdselsloven.
Læg særligt mærke til den sidste sætning:

[...]

Så fik du din §, og den viser helt tydeligt, at omtalte søn har
ansvaret, og derfor bør have en bøde for at have kørt alt for hurtigt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-08 16:41

Morten Bjergstrøm skrev den 15-06-2008 16:48:

> [...]
> lovligt kan føre køretøjet uden kørekort. Jeg kan ikke se noget i
> kørekortbekendtgørelsen der modsiger dette.

LOL ROFL

Du er simpelthen for morsom.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Per

Dato : 15-06-08 16:43

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> lovligt kan føre køretøjet uden kørekort. Jeg kan ikke se noget i
> kørekortbekendtgørelsen der modsiger dette.

Selvfølgelig er eleven fører og har ansvar.

Der er flere elever der er sigtet og dømt for spirituskørsel under en
køreprøve = eleven er fører.

Mvh. Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 17:05

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev:

> LOL ROFL
>

> Du er simpelthen for morsom.

Synes du ikke selv, at du efterhånden er ved at blive et lettere
belastende element?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-08 17:16

Morten Bjergstrøm skrev den 15-06-2008 18:04:

> Synes du ikke selv, at du efterhånden er ved at blive et lettere
> belastende element?

Naaah, jeg syntes bare du er sjov, når du griber efter ikke-eksisterende
halmstrå, når du ser en eller anden beskrivelse af hvad en politibetjent
har besluttet at gøre.....så farer du ud principper og bekendtgørelser
som intet har med sagen at gøre.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 17:06

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev:

> [...]
> som er til stede i bilen. Kørelæreren eller kørelæreraspiranten
> anses da for at være fører af bilen. Under køreprøven anses eleven

Perfekt - så er der jo ingen tvivl om hvordan det hænger sammen

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 17:31

> [...]
> af hvad en politibetjent har besluttet at gøre.....så farer du ud
> principper og bekendtgørelser som intet har med sagen at gøre.

Øh? Jeg er bedøvende ligeglad med, hvad den pågældende betjent har
gjort eller ikke gjort.

Den logiske udlægning var som jeg beskrev den - for vi har jo også den
morsomme situation, at en køreskoleelev kan få et klip i et kørekort
som eleven ikke har.

Logikken gælder, som så ofte når der er tale om jura, ikke og
Færdselsloven, som flere har citeret, definerer klart, at under prøven
er eleven føreren af køretøjet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-08 17:41

Morten Bjergstrøm skrev den 15-06-2008 18:30:

> Den logiske udlægning var som jeg beskrev den - for vi har jo også den
> morsomme situation, at en køreskoleelev kan få et klip i et kørekort
> som eleven ikke har.

Logisk jf. hvem? Dig?

Hvad er det nu lige man er til prøve i til køreprøve?
Nemlig: At kunne føre et køretøj på betryggende vis.

Hvad er mere logisk end at det eleven som er fører af køretøjet?

Med din logik, så skulle det også være censorerne som er til eksamen,
når studerende er til eksamen.

> Logikken gælder, som så ofte når der er tale om jura, ikke og
> Færdselsloven, som flere har citeret, definerer klart, at under prøven
> er eleven føreren af køretøjet.

men du selv dykkede kun ned i den irrelevante kørekortbekendtgørelse!

Rent logisk kunne du lave en søgning på google på ordene: køreprøve
elev fører

et af de første link er til færdselsloven.

men næh nej, så hellere være lidt påståelig om, at før det modsatte er
bevist, så holde på din "logiske" slutning, som i parentes bemærket er
temmelig ulogisk.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-06-08 07:51

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er mere logisk end at det eleven som er fører af køretøjet?

Personligt vil jeg stærkt advare imod at anvende logik som afgørende
argumentation i juridiske sammenhænge.
Det kan i rigtig mange tilfælde føre til fejlslutninger.

/Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-06-08 14:03

Per Christoffersen wrote:
> Personligt vil jeg stærkt advare imod at anvende logik som afgørende
> argumentation i juridiske sammenhænge.
> Det kan i rigtig mange tilfælde føre til fejlslutninger.

Nemlig. Hvis jura var logik, så kunne jurastudiet skæres ned til seks
måneder :)

--
Kurt Lund

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 15-06-08 17:45

Morten Bjergstrøm wrote:

> Logikken gælder, som så ofte når der er tale om jura, ikke og
> Færdselsloven, som flere har citeret, definerer klart, at under prøven
> er eleven føreren af køretøjet.

Hvornår mon du lærer det?

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 17:54

> Hvornår mon du lærer det?

Overfor dig kan jeg gentage det samme som jeg skrev til Carsten. Læs de
indlæg du svarer på grundigt *før* du trykker på send-knappen.

Så skaber du ikke så meget spildtid for dig selv og andre.

Hvad mener du i øvrigt, at du har bidraget med i denne tråd?`

Er vi enige om at det ret præcist er ingenting?

Mit indlæg afstedkom derimod et citat af en relevant § endda fra flere
skribenter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 15-06-08 18:14

Morten Bjergstrøm wrote:

> Overfor dig kan jeg gentage det samme som jeg skrev til Carsten. Læs
> de indlæg du svarer på grundigt *før* du trykker på send-knappen.

Hvad med selv at tænke dig om inden du trykker send. Dit indlæg
indeholdt en helt forkert oplysning, mit indeholdt derimod den korrekte
oplysning. Hvis du ikke aner hvad du snakker om, så hold hellere bøtte.
Men det kniber nok med selverkendelsen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-08 18:37

Erik Olsen DK skrev den 15-06-2008 19:14:

> [...]
> indeholdt en helt forkert oplysning, mit indeholdt derimod den korrekte
> oplysning. Hvis du ikke aner hvad du snakker om, så hold hellere bøtte.

Jeg kan godt li' din anvendelse af men-sætning. ganske nydelig placeret.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-06-08 12:52

Susie Hansen skrev:

> [...]
> den motorsagkyndige mente at han bl.a. var kørt ind i et gult lyskryds.
> Hvis der skal være konsekvens og lighed for loven, burde min søn så ikke

90 km/t med 50 km/t begrænsning er meget alvorligt, så det er
selvfølgelig helt ok. Gult lys eller taxi-grønt er alt efter de nærmere
forhold ikke så alvorligt.

--
Niels

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 15:44

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev:

> 90 km/t med 50 km/t begrænsning er meget alvorligt, så det er
> selvfølgelig helt ok.

Er det nu også givet?
Spørgsmålet er hvem der er føreren - jeg er nemlig ikke sikker på, at
det er eleven. Ved øvelseskørsel er det ihvertfald kørelæreren. Men
hvordan er det under prøven?
Principielt set bør det jo være den sagkyndige da eleven ikke lovligt
kan være fører af køretøjet under kørekort til det pågældende køretøj.

> Gult lys eller taxi-grønt er alt efter de
> nærmere forhold ikke så alvorligt.

Øh?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 15-06-08 16:00

> [...]
> Principielt set bør det jo være den sagkyndige da eleven ikke lovligt
> kan være fører af køretøjet under kørekort til det pågældende køretøj.

Gult lys ses der ikke så fadens slemt på ..
Snuppede selv en 3 kryds for gult under taxa prøven og den er sku noget mere
langhåret at bestå som alm kort

Fra : Holst

Dato : 15-06-08 16:16

OZ3BTO wrote:

> Gult lys ses der ikke så fadens slemt på ..
> Snuppede selv en 3 kryds for gult under taxa prøven og den er sku noget mere
> langhåret at bestå som alm kort

Øh ... skal taxier ikke kører over for gult?

De gør det da allesammen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-08 16:38

Morten Bjergstrøm skrev den 15-06-2008 16:43:

> [...]
> Principielt set bør det jo være den sagkyndige da eleven ikke lovligt
> kan være fører af køretøjet under kørekort til det pågældende køretøj.

Jamen, så er jeg glad for - endnu engang - at dine principper er forkerte.

Her gælder færdselsloven! Og det er vist ganske tydeligt, selv for dig.

Under selve køreprøven betragtes eleven som fører af køretøjet.

Læs §64 i færdselsloven:
------------

Fra : Per

Dato : 15-06-08 16:50

Carsten Riis wrote:

> Jamen, så er jeg glad for - endnu engang - at dine principper er
> forkerte.

Vær lige opmærksom på, at langt størstedelen der skriver i denne gruppe ikke
er jurister og politifolk, som har lært Jura som en del af deres uddannelse.
Der er bla. skolelærere, økonomiuddannede, miljøkemikere mv. der skriver.

Derfor er der mange forkerte svar - ikke at det gør noget, men det skal folk
der søger svar på noget blot være opmærksomme på.

Lægmandsforklaringer giver jeg som regel ikke meget for - der burde måske i
indslagene stå om man var uddannet inden for Jura.

Mvh. Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-08 17:13

Per skrev den 15-06-2008 17:50:

> [...]
> ikke er jurister og politifolk, som har lært Jura som en del af deres
> uddannelse. Der er bla. skolelærere, økonomiuddannede, miljøkemikere mv.

jo jo, men det gør det bare endnu sjovere, når en skribent, der i sine
juridiske diskussioner har som underliggende mission, at anklage
politiet hhv. politibetjente for forkerte beslutninger....griber så
meget forkert.

Og særlig andet steds i tråden, hvor man fordyber sig i en helt forkert
bekendtgørelse, men totalt vender det blinde øje til det som situationen
handler om: færdselsloven!

> Lægmandsforklaringer giver jeg som regel ikke meget for - der burde
> måske i indslagene stå om man var uddannet inden for Jura.

Altså jeg har ikke nogen decideret juridisk uddannelse, men jeg arbejder
til dagligt med jura alligevel....endda lovgivning som alle er ramt af.
Uanset hvilket land de kommer fra, men laver noget i Danmark (se bort
fra ferie)

Mine indlæg har naturligvis intet med mit arbejde og gøre...og alt hvad
jeg skriver skrives som privatperson!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henning

Dato : 15-06-08 19:28

> [...]
>Principielt set bør det jo være den sagkyndige da eleven ikke lovligt
>kan være fører af køretøjet under kørekort til det pågældende køretøj.

Skulle køresagkyndig sidde på bagsædet af motorcyklen?

Fra : Ole C

Dato : 15-06-08 20:33

Henning skrev blandt andet:

> Skulle køresagkyndig sidde på bagsædet af motorcyklen?

Og derfra eventuelt overtage styr og pedaler?

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 11:03

Ole C wrote:

> Og derfra eventuelt overtage styr og pedaler?

Ja da..

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=7390&m=full

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=7391&m=full

--
Squish

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 17:06

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev:

> Gult lys ses der ikke så fadens slemt på ..
> Snuppede selv en 3 kryds for gult under taxa prøven og den er sku
> noget mere langhåret at bestå som alm kort

Du var sikkert dumpet, hvis du ikke kørte overfor gult

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-06-08 17:35

> [...]

> anklage politiet hhv. politibetjente for forkerte
> beslutninger....griber så meget forkert.

Du ser spøgelser Carsten.

Som du flere gange har fået at vide, er det en rigtig god ide at du
læser de indlæg du svarer på grundigt og helst før du trykker på send-
knappen

> [...]
> arbejder til dagligt med jura alligevel....endda lovgivning som
> alle er ramt af. Uanset hvilket land de kommer fra, men laver

Ja når systemerne da virker hos din arbejdsgiver.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-08 17:49

Morten Bjergstrøm skrev den 15-06-2008 18:34:

> Ja når systemerne da virker hos din arbejdsgiver.

om systemerne virker eller ej...det sætter ikke lovgivningen ud af kraft.

Og tro mig, der findes opgaver hvor man sagtens kan lave noget uden de
berørte systemer.

Og det med om systemerne virker......ja, det gælder vel alle
arbejdspladser....at når IT-systemer ikke virker, så opleves det som en
belastning i den tid det står på.
Her var det ca. 1 døgn, hvor det meste af døgnet var udenfor arbejdstid,
så det reelle arbejdstids-tab er fra kl. ca. 1030 til
arbejdstidsslutning for langt de fleste medarbejdere. Og en del
medarbejderer herunder undertegnede havde opsparet så meget på flextid,
at man kunne tillade sig at tage hjem.
Kun IT-afdelingen og leverendørerne havde en lang dag.

Og det skægge er faktisk, at det var en privat leverandør som ikke havde
orden i tingene......så hurra for privatisering.

Igen: indlægget er naturligvis min private holdning
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 15-06-08 21:20

> [...]
> betjent: "...og da jeg jo er ansat som færdselsbetjent, så bliver jeg
> også nødt til at give dig en bøde for at køre for stærkt!"

Så skal han jo også have en bøde for at køre uden kørekort....

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-08 15:23

> ...og da jeg jo er ansat som færdselsbetjent, så bliver jeg også nødt til
> at give dig en bøde for at køre for stærkt!"

Hvis betjenten har skrevet ham for en overskridelse på >60% hvad er så det
sandynlige resultat ?
Fradømmelse af retten til at tage kørekort ?

(Normalt vil det jo give en betinget frakendelse - men eleven har jo ikke
noget kørekort endnu )

/A

Fra : Lau

Dato : 17-06-08 11:58

"
> langt så godt, men så fortsatte den emsige betjent: "...og da jeg jo er
> ansat som færdselsbetjent, så bliver jeg også nødt til at give dig en bøde
> for at køre for stærkt!"

Skulle han så ikke også have haft en bøde for at køre uden kørekort? Og så
er det ovenikøbet anden gang han gør det!

vh
Lau

Fra : Susie Hansen

Dato : 19-06-08 05:25

Tak til dem der har prøvet at kaste lidt lyst over denne lille pudsige
sag....

(...og så et lille hjertesuk til jer der bruger dette forum til at svine
hinanden til: Kunne I ikke bare udveksle mail-adresser så I kunne kaste lort
i hovedet på hinanden uden at det skulle fylde op her?)

mvh. Kai