kollegielejlighed
Fra : Ralph

Dato : 14-06-08 16:06

Davs

Datteren skal nu flytte hjemmefra på kollegie, på det første brev fra
kollegiekontoret stod der:
Overtagelsesdato 15.7.2008
Indflytningsdato 15.7.2008

(det brev har vi ikke mere da det skulle returneres i underskrevet stand -
ja der findes noget der hedder kopimaskine - det er skidt at være bagklog)

Nu er den rigtige lejekontrakt kommet, der er et par følgebreve med hvor der
bl.a. står: Depositum kr. 3.000,-, samt husleje til udgangen af første måned
efter overtagelsen kr. 1.105,00 (hvilket svarer til femten dages leje)

Lidt længere nede samme brev:
Lejeren kan flytte ind i lejligheden 14 dage efter overtagelsen,....

På selve kontrakten står: Lejeren må påregne at lejemålet istandsættes i en
periode på indtil 2 uger efter indflytningen

Der står også at indvendig vejligeholdelse påhviler lejeren.

Hvornår må Marie flytte ind?
Hvem skal istandsætte lejligheden fraflytter eller Marie? I første tilfælde
kan det så fortsætte indtil 14.8 såfremt indflytningsdato er 1.8.
HVIS indflytningsdato er 1.8 hvorfor så betaling af 14 dages leje?

Ja, ja vi skal nok ringe til udlejer på mandag, men der lang tid til mandag.

--
Tak Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-08 16:41

Ralph wrote:
> [...]
> 1.8. HVIS indflytningsdato er 1.8 hvorfor så betaling af 14 dages leje?
>
> Ja, ja vi skal nok ringe til udlejer på mandag, men der lang tid til

Hej

Den vedligeholdelsesordning der er kaldes A-ordning, så vidt jeg kan se.
Ved A-ordning betaler man leje i 14 dage, enten før indflytning, eller efter
fraflytning, og i de 14 dage istandsættes lejemålet.
Umiddelbart vil jeg sige at Marie først kan flytte ind d. 1-8, men datoerne
har da været misvisende.

Når Marie så flytter igen, står lejligheden tom i 14 dage, hvor den nye
lejer betaler husleje.

Selve financieringen af lejemålet deles mellem udlejer og lejer.
For hver måned man har beboet lejligheden overtager udlejer 1% af
udgifterne, dvs. har man boet i lejligheden i 25 måneder, betaler udlejer de
25% og lejer de sidste 75% af normalistandsættelsen.
Hvis der er slid der bedømmes til at være mislighold, fx. ødelagt tapet,
gulv etc., skal man som fraflytter selv betale fuldt ud.

Kan desværre ikke huske § i hovedet, og mit materiale står i kælderen, men
er ret sikekr på at det er Lejeloven.
(Har siddet i bestyrelsen i min afdeling i Boligforeningen(der hvor jeg
boede tidligere), samt deltaget i kurser for frivillige i almene boliger)

Louise

Fra : Ralph

Dato : 16-06-08 17:37

Bare til orientering:

SKive Ungdomsboliger er vist ikke så meget til det juridiske - de
copy/paster vist bare reglerne - på trods af tre forskellige
indflytningsdatoer i diverse tilsendte papirer (15/7, 1/8 og 14/8) kan Marie
da bare flytte ind når hun gider, men hun SKAL betale husleje fra d. 15/7
var det mundtlige svar idag

--
Ralph