aftaler med anklageren?
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-06-08 10:05

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2008/06/14/104329.htm

Jeg troede kun det var i Amerika at man kunne få nedsat sin straf ved at
indgå en aftale med anklageren.

hvis det ikke er i strid med gældende lov er det så ikke i strid med
hidtidig praksis??

Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 15-06-08 07:07

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> wrote in message
> [...]
> at indgå en aftale med anklageren.
>
> hvis det ikke er i strid med gældende lov er det så ikke i strid med

Jeg finder det nedenstående mere interessant, for hvis han ikke havde
hacket hans email konto, kunne de andre ikke have forsøgt at sælge noget
som helst.

Citat:

Den 30-årige var den mindst involverede i hackingen af den skandaleramte
cykelrytters computer, da han kun hackede sig ind i Michael Rasmussens
hotmail.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2008/06/14/104329.htm

Ps. det er ja faktisk noget direkte sludder det de skriver, han var den
mindst involverede i hackningen, da han kun hackede sig ind....

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-06-08 10:12

On 2008-06-15, N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> [...]
>
> Den 30-årige var den mindst involverede i hackingen af den skandaleramte
> cykelrytters computer, da han kun hackede sig ind i Michael Rasmussens

Du bliver nødt til at læse hele artiklen for at forstå at du tager fejl:
"Den 31-årige gav ifølge anklagemyndigheden i Herning oplysnignerne
videre til en 30-årig" - det var altså den 31-årige, der fandt ud af
hvordan man gjorde.

--
Andreas

Fra : Jesper Brock

Dato : 15-06-08 14:52

Peter K. Nielsen skrev:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2008/06/14/104329.htm
>
> Jeg troede kun det var i Amerika at man kunne få nedsat sin straf ved at
> indgå en aftale med anklageren.

Det kan man skam også i Danmark - det kan diskuteres, om forholdet er
mere eller mindre lovhjemlet, men se fx. Straffelovens §82

"§ 82. (332) Det skal ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå
som formildende omstændighed....
10)   at gerningsmanden har givet oplysninger, som er afgørende for
opklaringen af strafbare handlinger begået af andre"

Der står ganske vist ikke direkte nævnt, at man kan handle med
anklageren, men det bør være nemt for de fleste at tænke sig til,
hvordan sådan en bestemmelse kan benyttes i praksis...

Herudover kan man som udspekuleret kriminel jo altid spekulere lidt i
statens begrænsede ressourcer... ja det lyder sørgeligt, men forestil
dig følgende scenarie:
En mand sigtet for drab efter STRFL §237 beder sin forsvarer kontakte
anklageren og meddele ham, at såfremt klienten højest sigtes for fx
uagtsomt manddrab efter §241 eller måske vold med døden til følge jf.
§246, ja så vil klienten tilstå og sagen kan fremmes som tilståelsessag
(læs: afsluttes hurtigt) - hvorimod hvis anklageren fastholder sin
påstand om drab efter §237, ja så skal sagen hele den klassiske vej
gennem retsmaskineriet.
Anklageren kan så gå hjem og overveje om han vil nedsætte sin
strafpåstand til straf efter §241 eller 246, og derved både at sikre sig
en domfældelse og en hurtig sagsafslutning.

Der er ikke direkte tale om en aftale mellem forsvarer og anklager -
forsvareren oplyser jo "bare", hvordan hans klient ser på sigtelserne
mod ham.... men bortset fra at anklager og forsvarer ikke giver
håndslag, kan vi vel godt være enige om, at vi ligger så tæt på en
aftale, at der reelt stort set _er_ tale om en deal.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.