Kollision
Fra : Peter

Dato : 12-06-08 08:15

En bilist A drejer til højre ud på en "trafikeret vej", en anden bilist B på
den "trafikerede vej" overhaler i modsat retning, og befinder sig i A´s
kørebane,
en kollosion er uundgåelig.
Højredrej og overhaling påbegyndes nogenlunde samtidig.

Hvem får skylden, hvis overhovedet nogen, og hvordan finder man ud af det?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-06-08 08:22

Peter wrote:
> [...]
> Højredrej og overhaling påbegyndes nogenlunde samtidig.
>
> Hvem får skylden, hvis overhovedet nogen, og hvordan finder man ud af

Hvordan er vigepligtsforholdene i krydset?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Peter

Dato : 12-06-08 08:34

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er vigepligtsforholdene i krydset?

Hajtænder (ubetinget) fra A´s side, ingen på B trafikerede vej

___________________________________

________ ____________ B______
^^^A^

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-08 08:58

> Hajtænder (ubetinget) fra A´s side, ingen på B trafikerede vej

A får hele skylden - Ubetinget er ubetinget uanset om B kommer fra højre
eller venstre eller i hvilken vognbane.

(At det ikke er smart at overhale forbi sideveje er noget andet ...)

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 09:05

On Thu, 12 Jun 2008 09:34:25 +0200, "Peter" <pgh@wer.nn> wrote:

>"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

>Hajtænder (ubetinget) fra A´s side, ingen på B trafikerede vej

> [...]

A overholder ikke sin ubetingede vigepligt, får skylden og samtidig en
betinget frakendelse af kørekortet.

Fra : Peter

Dato : 12-06-08 10:13

<Henning> skrev i en meddelelse

> A overholder ikke sin ubetingede vigepligt, får skylden og samtidig en
> betinget frakendelse af kørekortet.

OK, mange tak til jer begge...

Hvad hvis nu B først starter sin overhaling efter A lige netop er drejet ud
på vejen, det er selvfølgeligt svært at bevise, og det var egentlig det jeg
ville vide.
Er det så ikke B manglende vigepligt/oversigt der er gældende?

Fra : alexbo

Dato : 12-06-08 11:17

"Peter" skrev

> [...]
> jeg ville vide.
> Er det så ikke B manglende vigepligt/oversigt der er gældende?

Hvis A blot er en modgående B rammer i A's bane under en overhaling er det
B's skyld.
Spørgsmålet er om hvornår A skifter status fra en svingende med ubetinget
vigepligt til en modgående i egen bane.
Og så er der en periode midt i mellem.

Ankenævnet for forsikring har i en lignende sag delt skylden.

http://www.ankeforsikring.dk/layouts/ViewDocument.aspx?Type=1&ID=221073

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-06-08 19:02

alexbo wrote:

> Ankenævnet for forsikring har i en lignende sag delt skylden.

Det er mit indtryk at delt skyld ofte er resultatet når der er
usikkerhed om det præcise forløb, og når begge parter kan have bidraget
til uheldet.

Fra : Gamle

Dato : 13-06-08 00:02

Erik Olsen DK wrote:

> Det er mit indtryk at delt skyld ofte er resultatet når der er
> usikkerhed om det præcise forløb, og når begge parter kan have
> bidraget til uheldet.

Der er ingen som spørger om hvor langt fra sidevejen sammenstødet sker.
Det kan sagtens bevises hvem der har skylden.

Desuden gælder FÆL §26
Stk. 5. Kørende, som har vigepligt, skal på tydelig måde ved i god tid at
nedsætte hastigheden eller standse, tilkendegive, at de vil opfylde
vigepligten. Kørslen må kun fortsættes, når det under hensyn til andre
køretøjers placering på vejen, afstanden til dem og deres hastighed kan ske
uden fare eller ulempe.

Mvh.
Torben

Fra : Steen Hansen

Dato : 12-06-08 22:12

On Thu, 12 Jun 2008 09:14:47 +0200, "Peter" <pgh@wer.nn> wrote:

> [...]
>Højredrej og overhaling påbegyndes nogenlunde samtidig.
>
>Hvem får skylden, hvis overhovedet nogen, og hvordan finder man ud af det?

Mener nu det er den overhalende der får skylden, da han ikke har
sikret sig fri vejbane til hele overhalingen.

Han burde have set bilen på sidevejen og derfor undladt at overhale.

Steen

Fra : Ivar

Dato : 12-06-08 22:33

Steen Hansen skrev:

> Mener nu det er den overhalende der får skylden, da han ikke har
> sikret sig fri vejbane til hele overhalingen.

Bilen på sidevejen har vigepligt, og skal vige. Den har derfor
ikke indflydelse på om vejbanen er fri eller ej.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-06-08 10:55

"Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen
> [...]
> Højredrej og overhaling påbegyndes nogenlunde samtidig.
>
> Hvem får skylden, hvis overhovedet nogen, og hvordan finder man ud af det?

Jeg kender et tilfælde hvor der blev overhalet for fuldt optrukne.
Sidevejsbilisten - i dette tilfælde en servicestation - fik skylden.

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-06-08 11:15

Hej!

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Jeg kender et tilfælde hvor der blev overhalet for fuldt optrukne.
> Sidevejsbilisten - i dette tilfælde en servicestation - fik skylden.

Hvor i landet har vi rullende servicestationer?

--
Mvh, Kim Voss Schrader