Ophavsret
Fra : Peter

Dato : 12-06-08 06:19

Må jeg bredt anvende et musikstykke komponeret af Mozart, der opføres af et
lokalt symfoniorkester, jeg optager selv og har fået lov af
symfoniorkestret?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-08 07:51

Peter skrev:
> Må jeg bredt anvende et musikstykke komponeret af Mozart, der opføres af et
> lokalt symfoniorkester, jeg optager selv og har fået lov af
> symfoniorkestret?

Sørg for at have en skriftlig tilladelse, hvor det er
fremgår, hvad du må bruge optagelsen til (eller hvad du ikke
må bruge den til). Så opstår der ikke senere tvister.

KODA er ikke relevant, fordi ophavsretten er udløbet. Gramex
er ikke relevant, fordi de håndterer musik udgivet af
pladeselskaber, som de har en samarbejdsaftale med.

Nu skriver du ikke, hvad du vil bruge optagelserne til, men
måske NCB kan være relevant. Det vil måske nok lige være en
god ide at kontakte dem for at sikre dig, at der ikke er
problemer:
http://www.ncb.dk

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk

Fra : Peter

Dato : 12-06-08 08:09

> [...]
> være relevant. Det vil måske nok lige være en god ide at kontakte dem for

OK Kim, mange tak.
Er ophavsretten udløbet pga,. af Mozarts "alder"?

Hvordan de vil reglerne så være ved brug af værker fra en nulevende
komponist, spillet ef et tilfældigt orkester som jeg optager og bruger i fx.
en TV reklame - med alle rettigheder fra orkestrets side?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-08 08:25

Peter skrev:

> Er ophavsretten udløbet pga,. af Mozarts "alder"?

Ja, Ophavsretten gælder indtil 70 år efter komponistens død.

> Hvordan de vil reglerne så være ved brug af værker fra en nulevende
> komponist, spillet ef et tilfældigt orkester som jeg optager og bruger i fx.
> en TV reklame - med alle rettigheder fra orkestrets side?

Som du kan se af ovenstående, er værker af en nulevende
komponist beskyttet. Du skal derfor have tilladelse af såvel
komponist som KODA. Orkestrets tilladelse er ikke relevant.

Ophavsretsloven beskytter musikernes rettigheder indtil 50
år efter indspilningstidspunktet. Deres rettigheder
varetages af Gramex, hvorfor der skal indhentes tilladelse
fra Gramex.

Vil du udgive/distribuere musik, kommer NCB ind i billedet.

Alle tre organisationer skal normalt have penge i
forbindelse med en tilladelse. Og de skal sikkert have
/mange/ penge, hvis du vil bruge musikken i en TV-reklame.
Og du kan ikke forvente, at komponisten giver sin tilladelse
til den slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler på skærmen - med indbygget alarmfunktion.

Fra : Peter

Dato : 12-06-08 08:36

> [...]
> tilladelse. Og de skal sikkert have /mange/ penge, hvis du vil bruge
> musikken i en TV-reklame. Og du kan ikke forvente, at komponisten giver

OK, Mange tak Kim.