skaevben@gmail.com skrev:
> Jeg fik en DVD i gave fra min bror, som var købt over nettet. Jeg fik
> den dog ikke set før efter efter 8 mdr.
Det er ikke noget problem.
> Da jeg ville se den, var den
> defekt. Virksomheden ønsker nu ikke at erstatte den, da skaden var til
> stede ved købet og jeg derfor burde have opdaget dette inden for en to-
> måneders periode efter modtagelsen.
Nej, det burde du ikke. Forbrugere har ingen undersøgelsespligt.
Reklamationen skal gives i rimelig tid *efter at fejlen er
opdaget*. Og loven specificerer at to måneder efter det tidspunkt
i hvert fald er rettidigt. Hermed enda ikke være sagt at der ikke
kan gå længere tid.
> Denne 2 måneders frist er ikke defineret i købeloven, så jeg ved
> ikke rigtigt hvor jeg står. Hvad siger I?
At forretningen sludrer. Købelovens § 81 er dokumentation derfor:
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give
sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at
køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen
retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden
to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid
rettidig.
Det er nok de to måneder forretningen har fået galt i halsen, men
paragraffen er let nok at læse.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/