Oplysnings"pligt" v. salg af brugt bil til~
Fra : Simon

Dato : 09-06-08 15:46

Hvis man sælger sin brugte bil til en forhandler, har man så pligt til at
fortælle "the whole truth and nothing but the truth" om dens tilstand og
evt. små/store fejl, eller er det op til forhandlerens egen undersøgelse
før handlen gennemføres? (Det er vel klart at man må ikke lyve, men må man
bare 'tie stille'?)
Skal jeg udpege alle kosmetiske skader, fortælle om evt. mislyde osv. osv.?

Har ikke kunnet finde nogen særlig info om dette, f.eks. på FDM står der
blot en masse om købs-situationen...
Tak.

(Vil svarene være anderledes hvis jeg sælger til en anden privatperson?)

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-08 16:25

Simon skrev:

> [...]
> fortælle "the whole truth and nothing but the truth" om dens tilstand og
> evt. små/store fejl, eller er det op til forhandlerens egen undersøgelse

Købelovens generelle mangelsbestemmelse er her:

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt
   afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er
   køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre
   sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som
   må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse
   forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren
   handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.

Så udgangspunktet er at der skal foreligge de fornødne
oplysninger før handelen indgås.

> (Det er vel klart at man må ikke lyve, men må man
> bare 'tie stille'?)

Nej.

> Skal jeg udpege alle kosmetiske skader, fortælle om evt. mislyde osv. osv.?

Det er et vurderingsspørgsmål for sagkyndige hvad der er mangler
og hvad der er forventeligt ved en brugt bil.

> (Vil svarene være anderledes hvis jeg sælger til en anden privatperson?)

Nej, ikke synderligt, ud over at der måske er flere ting som en
bilforhandler straks ser, som en privatperson måske ikke opdager.

--
Bertel

Fra : OZ3BTO

Dato : 09-06-08 17:09

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Simon | __o
> Men are from here, and women | _`\ \_
> are from way the hell over there. | (_)/ (_)

Normalt køber forhandleren den son beset .. dvs. der er ikke noget at komme
efter
Men du må ikke lyve.. spørger han fx. om tandremmen er skiftet skal der jo
svare ærligt
Men den rumlen der kommer fra højre baghjul behøver du ikke fortælle ham ..
med mindre han spørger

Fra : Jakob

Dato : 09-06-08 18:29

> [...]
> Simon | __o
> Men are from here, and women | _`\ \_
> are from way the hell over there. | (_)/ (_)

Du laver en aftale om at alle købelovens bestemmelser ikke finder dækning,
hvilket er tilladt i den slags handler.. Stiller han spørgsmål, så svarer
du naturligvis.

Men da han har branchekenskab tvivler jeg på du overhovedet vil kunne komme
til at hæfte for noget, med mindre du bevidst står og lyver for ham, og han
vel og mærke kan bevise det. Det bliver dog svært.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 20:26

Forhandleren må selv undersøge vognen og give en pris derefter, så sige ikke
noget.