|
| Hvordan kan et tog af aluminium ruste? Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 09-06-08 12:18 |
|
I medierne kan man læse at de bestilte italienske IC4-togsæt,
som skulle være lavet af aluminium, er ved at ruste op.
Hvordan kan aluminium ruste? Jeg har set øldåser, som skulle
være lavet af aluminium, stærkt angrebne af rust. Det viste sig
at de var lavet af 'hvidblik' i stedet for aluminium. Og så kan
skidtet jo godt ruste alligevel.
Men kan den italienske togfabrik Ansaldo virkelig have snydt
med legeringerne, således at deres "fine" togsæt alligevel også
indeholder noget metal, som kan ruste?
--
Herluf :·)
»Alle suspekte eller inkompetente embedsfolk og ministre bør
fyres straks og Mette Vuns - og fratages *hele* deres pension«
| |
Max (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 09-06-08 12:32 |
|
Hej Herluf
> I medierne kan man læse at de bestilte italienske IC4-togsæt,
> som skulle være lavet af aluminium, er ved at ruste op.
Hvis man antager at rust er når metal går i forbindelse
med ilt, ja så kan aluminium godt ruste.
--
Mvh Max
| |
Jakob M (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Jakob M |
Dato : 09-06-08 21:38 |
|
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:484d14b6$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Herluf
>
>> I medierne kan man læse at de bestilte italienske IC4-togsæt,
>> som skulle være lavet af aluminium, er ved at ruste op.
>
> Hvis man antager at rust er når metal går i forbindelse
> med ilt, ja så kan aluminium godt ruste.
Kun jern eller stål ruster, alle andre metaller korroderer.
Mvh
Jakob
| |
Max (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 09-06-08 21:56 |
|
Hej Jakob
> Kun jern eller stål ruster, alle andre metaller korroderer.
De oxidere alle sammen.
--
Mvh Max
| |
N_B_DK (09-06-2008)
| Kommentar Fra : N_B_DK |
Dato : 09-06-08 22:06 |
|
"Jakob M" <smoelf@gmail.com> wrote in message
news:484d94bd$0$90275$14726298@news.sunsite.dk
> Kun jern eller stål ruster, alle andre metaller korroderer.
Siden hvornår er guld begyndt at korrodere/oxidere ?
--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)
Pioneer CLD-D925 købes.
| |
Jakob M (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Jakob M |
Dato : 10-06-08 17:33 |
|
"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
news:484d9b20$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jakob M" <smoelf@gmail.com> wrote in message
> news:484d94bd$0$90275$14726298@news.sunsite.dk
>
>> Kun jern eller stål ruster, alle andre metaller korroderer.
>
> Siden hvornår er guld begyndt at korrodere/oxidere ?
Det kommer selvfølgelig an på betingelserne, min kommentar gjaldt
udelukkende det sproglige.
Mvh
Jakob
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-08 12:36 |
|
Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Hvordan kan aluminium ruste?
Aluminium kan ikke ruste op. Det kan godt iltes i overfladen, men
så snart det er sket, beskytter det dannede lag mod yderligere
angreb. Det iltede lag er matgråt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Morten Lund (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Morten Lund |
Dato : 09-06-08 15:20 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>
> Aluminium kan ikke ruste op. Det kan godt iltes i overfladen, men
> så snart det er sket, beskytter det dannede lag mod yderligere
> angreb. Det iltede lag er matgråt.
Et lille tillægsspørgsmål: Beskytter rust også metal mod at ruste
yderligere? Jeg tænker på f.eks. jernbaneskinner. De ruster, men det ser
ikke ud til de tærer.
/Morten
| |
Martin Petersen (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin Petersen |
Dato : 09-06-08 15:52 |
|
"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:484d3b1c$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bertel Lund Hansen wrote:
>
>>
>> Aluminium kan ikke ruste op. Det kan godt iltes i overfladen, men
>> så snart det er sket, beskytter det dannede lag mod yderligere
>> angreb. Det iltede lag er matgråt.
>
> Et lille tillægsspørgsmål: Beskytter rust også metal mod at ruste
> yderligere? Jeg tænker på f.eks. jernbaneskinner. De ruster, men det ser
> ikke ud til de tærer.
Ja.
- Martin
> /Morten
>
| |
Jakob M (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Jakob M |
Dato : 09-06-08 21:42 |
|
> Et lille tillægsspørgsmål: Beskytter rust også metal mod at ruste
> yderligere? Jeg tænker på f.eks. jernbaneskinner. De ruster, men det ser
> ikke ud til de tærer.
Kommer an på legeringen. Når almindeligt jern ruster vil rustflagerne enten
falde af og eller blive siddende og tiltrække mere fugt og lave mere rust
også kaldet underrust.
Visse legeringer, f.eks. Corten stål danner et rustlag der bliver siddende
og beskytter til en vis grad.
Jeg tror ikke skinner er specialstål, men de er tørre det meste af tiden
derfor ruster de ikke så meget.
Mvh
Jakob
| |
Bertel Lund Hansen (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 09-06-08 22:16 |
|
Jakob M skrev:
> Jeg tror ikke skinner er specialstål, men de er tørre det meste af tiden
> derfor ruster de ikke så meget.
Vi har en lokal kunsner her i Horsens (Kaj Rugholm) der arbejder
med værker i ubehandlet jern. De får den flotte, blandede
rustfarvning når de har stået ude i nogen tid, men det ser ud til
at rusteriet (ja, man kan jo ikke kalde det "rustningen") holder
op af sig selv, for de står her da stadigvæk, og de får ingen som
helst behandling. Cyklerne har stået siden 1980 (på hjørnet af
Langamarksvej og Sundvej hvis man er lokalkendt).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Preben Riis Sørensen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 10-06-08 01:35 |
|
"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev >
> Et lille tillægsspørgsmål: Beskytter rust også metal mod at ruste
> yderligere? Jeg tænker på f.eks. jernbaneskinner. De ruster, men det ser
> ikke ud til de tærer.
På Skallingen står nogle tyske jernpæle til pigtråd, fra krigen. De er
stadig spidse foroven, og ser ud til at kunne klare mindst 100 år endnu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk
| |
Max (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 10-06-08 15:43 |
|
Hej Preben
> På Skallingen står nogle tyske jernpæle til pigtråd, fra krigen. De er
> stadig spidse foroven, og ser ud til at kunne klare mindst 100 år
> endnu.
Gad vide om ikke visse jernlegeringer har samme egenskaber som
f.eks. aluminium og kobber, de beskyttes af det oxyderede lag mod
yderligere oxydation.
--
Mvh Max
| |
Preben Riis Sørensen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 10-06-08 22:43 |
|
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:484e92ff$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Preben
>
>> På Skallingen står nogle tyske jernpæle til pigtråd, fra krigen. De er
>> stadig spidse foroven, og ser ud til at kunne klare mindst 100 år
>> endnu.
>
> Gad vide om ikke visse jernlegeringer har samme egenskaber som
> f.eks. aluminium og kobber, de beskyttes af det oxyderede lag mod
> yderligere oxydation.
De er røde af rust. Officielt kan helt rent jern ikke ruste, så der er nok
nogle mellemformer. Min søsters ladetag er også helt rødt, og det ser
nærmest ud som om det har besluttet sig for, ikke at ruste videre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk
| |
Sten Bo (11-06-2008)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 11-06-08 09:28 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:484ef556$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:484e92ff$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hej Preben
>>
>>> På Skallingen står nogle tyske jernpæle til pigtråd, fra krigen. De er
>>> stadig spidse foroven, og ser ud til at kunne klare mindst 100 år
>>> endnu.
>>
>> Gad vide om ikke visse jernlegeringer har samme egenskaber som
>> f.eks. aluminium og kobber, de beskyttes af det oxyderede lag mod
>> yderligere oxydation.
>
> De er røde af rust. Officielt kan helt rent jern ikke ruste, så der er nok
> nogle mellemformer. Min søsters ladetag er også helt rødt, og det ser
> nærmest ud som om det har besluttet sig for, ikke at ruste videre.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> Preben@esenet.dk
http://www.stat.psu.edu/~mharan/India05photos/pillar.pdf
I Delhi i Indien er der en meget berømt
7-meter høj jernsøjle, der er fremstillet i
år 400 og rejst til ære for guden Visnu.
Søjlen består af blødt jern med et indhold på
98% jern, og resten er forskellige urenheder.
Søjlen har overlevet 1600 års korrosion,
fordi den indeholder phosphor som en af
urenhederne. Jern- og phosphor-oxider
danner et fuldstændigt dækkende lag, der
forsegler overfladen mod korrosion.
Søjlen er et eksempel på rustfrit jern, som
er fremstillet ved et tilfælde.
Fra en ande side hvilket er væsentlig her :
Desuden: hvis du kan nå rundt om søjlen med dine arme, vil dine ønsker
blive opfyldt
| |
Hans Joergensen (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 09-06-08 12:45 |
|
Herluf Holdt, 3140 wrote:
> I medierne kan man læse at de bestilte italienske IC4-togsæt,
> som skulle være lavet af aluminium, er ved at ruste op.
> Hvordan kan aluminium ruste? Jeg har set øldåser, som skulle
> være lavet af aluminium, stærkt angrebne af rust. Det viste sig
> at de var lavet af 'hvidblik' i stedet for aluminium. Og så kan
> skidtet jo godt ruste alligevel.
> Men kan den italienske togfabrik Ansaldo virkelig have snydt
> med legeringerne, således at deres "fine" togsæt alligevel også
> indeholder noget metal, som kan ruste?
Måske er det noget af det der ikke er alu der er rustet?
Er fx. alle bolte/nitter laver af alu?
Dér hvor alu går i forbindelse med et andet metal kan det i øvrigt
godt irre væk.
// Hans
--
....
| |
Ralph Køster (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Ralph Køster |
Dato : 09-06-08 13:12 |
|
Det hedder at "erodere" eller hvad?
Så er det egentlig ikke at ruste men en anden ting der sker.
Ralph,
| |
Herluf Holdt, 3140 (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 09-06-08 13:30 |
|
Ralph Køster skrev:
> Det hedder at "erodere" eller hvad?
> Så er det egentlig ikke at ruste men en anden ting der sker.
Ja det hedder vist "korrodere", når andre metaller end jern
nedbrydes (oksiderer).
Jeg har lige været ude i udhuset og tælle efter. Der hænger
tre aluminiumscykler, foruden den ALU-MBK jeg kører på
for tiden. Den der har klaret sig bedst, er en ALAN fra 1976.
Den er slet ikke angrebet af korrosion. Og så er den faktisk
italiensk ligesom min Juventus Alustar.
De dersens italienere *kan* altså lave noget, der holder.
--
Herluf :·)
| |
Max (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 09-06-08 14:34 |
|
Hej Hans
> Dér hvor alu går i forbindelse med et andet metal kan det i øvrigt
> godt irre væk.
Ja, specielt aluminium og bolte af rustfast stål er en meget
dårlig kombination, og kommer der så salt i nærheden, ja
så går det helt galt.
--
Mvh Max
| |
Sten Bo (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 09-06-08 14:59 |
|
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:484d315a$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Hans
>
>> Dér hvor alu går i forbindelse med et andet metal kan det i øvrigt
>> godt irre væk.
>
> Ja, specielt aluminium og bolte af rustfast stål er en meget
> dårlig kombination, og kommer der så salt i nærheden, ja
> så går det helt galt.
>
> --
> Mvh Max
>
Det kan jo også "bare" være et kosmetisk problem.
Men der må jo være en årsag til, at der er noget der hedder søbestandig
aluminium.
Der bruges vist mange forskellige legeringer aluminium, alt efter formål.
Styrken kan også variere meget.
Mvh
| |
Jakob M (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Jakob M |
Dato : 09-06-08 21:48 |
|
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:484d315a$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Hans
>
>> Dér hvor alu går i forbindelse med et andet metal kan det i øvrigt
>> godt irre væk.
>
> Ja, specielt aluminium og bolte af rustfast stål er en meget
> dårlig kombination, og kommer der så salt i nærheden, ja
> så går det helt galt.
Kun hvis der er vand/fugt involveret, hvilket er svært at undgå i Danmark.
Så har man til gengæld glimrende galvanisk korrosion.
Mvh
Jakob
| |
John V. (09-06-2008)
| Kommentar Fra : John V. |
Dato : 09-06-08 15:30 |
|
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:484d115a$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>I medierne kan man læse at de bestilte italienske IC4-togsæt,
> som skulle være lavet af aluminium, er ved at ruste op.
>
> Hvordan kan aluminium ruste? Jeg har set øldåser, som skulle
> være lavet af aluminium, stærkt angrebne af rust. Det viste sig
> at de var lavet af 'hvidblik' i stedet for aluminium. Og så kan
> skidtet jo godt ruste alligevel.
>
> Men kan den italienske togfabrik Ansaldo virkelig have snydt
> med legeringerne, således at deres "fine" togsæt alligevel også
> indeholder noget metal, som kan ruste?
>
> Herluf :·)
Nu er der jo mange dele i et tog som IKKE kan laves af alu da det ikke er
stærkt nok til alt.
F.eks. hjulene, sammenkoblingerne og sikkert mange andre dele i undervognene
:)
--
Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk
> --
| |
Ivar (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 09-06-08 22:48 |
|
Herluf Holdt, 3140 skrev:
> I medierne kan man læse at de bestilte italienske IC4-togsæt,
> som skulle være lavet af aluminium, er ved at ruste op.
Hvem siger, at de er lavet af aluminium, DSB eller Ansaldo Breda?
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
Herluf Holdt, 3140 (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 09-06-08 23:16 |
|
Ivar skrev:
> Herluf Holdt, 3140 skrev:
>> I medierne kan man læse at de bestilte italienske IC4-togsæt,
>> som skulle være lavet af aluminium, er ved at ruste op.
>
> Hvem siger, at de er lavet af aluminium, DSB eller Ansaldo Breda?
Ifølge denne Wikipedia-side er vognkasserne lavet af aluminium:
http://da.wikipedia.org/wiki/IC4
--
Herluf :·)
»Alle suspekte eller inkompetente embedsfolk og ministre bør
fyres straks og Mette Vuns - og fratages *hele* deres pension«
| |
Ivar (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 10-06-08 17:04 |
|
Herluf Holdt, 3140 skrev:
>> Hvem siger, at de er lavet af aluminium, DSB eller Ansaldo Breda?
> Ifølge denne Wikipedia-side er vognkasserne lavet af aluminium:
Undskyld, mit indlæg var upassende, man jeg kan lade være med at
se IC4-sagen som én stor vittighed.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
John T. (11-06-2008)
| Kommentar Fra : John T. |
Dato : 11-06-08 21:29 |
|
Hej !
Som smed er det en god debat, men.................
hvor er det dog iriterende, at mange ikke kan finde ud af
at beskære det uvæsentlige væk når nu reglerne er, at man
citerer under. det er da ikke "sjovt" at se det samme hele tiden
Det ville være meget bedre at citere over så man var fri for at
skulle scrolle så meget for at se et svar, man kunne så
blot bruge piltasten "ned"
( Fri mig venligst for: Du kan bare skifte dit program )
Jeg er meget tilfreds med OE .
Hilsen John
Og tak for de gode svar !!
| |
Sten Bo (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 12-06-08 05:46 |
|
"John T." <tilsteda@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:48503575$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
,
> hvor er det dog iriterende, at mange ikke kan finde ud af
> at beskære det uvæsentlige væk når nu reglerne er, at man
> citerer under. det er da ikke "sjovt" at se det samme hele tiden
Du har bestemt ret.
> Det ville være meget bedre at citere over så man var fri for at
> skulle scrolle så meget for at se et svar, man kunne så
> blot bruge piltasten "ned"
Nej. Piltast ned til hvad? Folk kan bare bruge de 5 sekunder der skal
til for at gøre de læseligt. Dermed spares tid for tusinder. Og det er
der det skal ske.
Og så siger jeg ikke at jeg altid er perfekt.
http://web.archive.org/web/20070705182046/www.usenet.dk/netikette/
Den har lidt lange svartider men kopien her virker i det mindste.
Her ses grupperne og deres fundatser.
http://www.usenet.dk/
Kan OE - Qoutefix være løsningen?
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/
,
| |
Ole Christiansen (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Ole Christiansen |
Dato : 12-06-08 09:45 |
|
"John T." <tilsteda@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:48503575$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej !
> Som smed er det en god debat, men.................
> hvor er det dog iriterende, at mange ikke kan finde ud af
> at beskære det uvæsentlige væk når nu reglerne er, at man
> citerer under. det er da ikke "sjovt" at se det samme hele tiden
> Det ville være meget bedre at citere over så man var fri for at
> skulle scrolle så meget for at se et svar, man kunne så
> blot bruge piltasten "ned"
>
> ( Fri mig venligst for: Du kan bare skifte dit program )
> Jeg er meget tilfreds med OE .
> Hilsen John
> Og tak for de gode svar !!
>
>
I OE bruger jeg mellemrumstasten til at scrolle nedad.
mvh Ole
| |
Herluf Holdt, 3140 (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 12-06-08 06:32 |
|
Ivar skrev:
> Undskyld, mit indlæg var upassende, man jeg kan lade
> være med at se IC4-sagen som én stor vittighed.
OK [Afslutningsvis videnskabs-OT]:
Ikke bare én stor vittighed. Man kunne også sammenligne
"IC4-sagaen" med en lang, komisk tv-serie, der gennem
årene har udviklet sig til en tragikomisk farce, for nu
nærmest at ligne en tragedie.
--
Herluf
- gid farcen må slutte snart med annullering af kontrakten!
| |
Ivar (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 12-06-08 19:01 |
|
Herluf Holdt, 3140 skrev:
> [Afslutningsvis videnskabs-OT]:
> Man kunne også sammenligne
> "IC4-sagaen" med en lang, komisk tv-serie, der gennem
> årene har udviklet sig til en tragikomisk farce, for nu
> nærmest at ligne en tragedie.
Aktørene er:
Ansaldo Breda: et firma der ikke kan lave tog.
DSB: et firma der ikke kan lave kontrakter.
Samt en borgerlig regering der ikke kan give et
statsejet firma et los i røven.
Ivar Magnusson
--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.
| |
Preben Riis Sørensen (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 12-06-08 22:31 |
|
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev
> DSB: et firma der ikke kan lave kontrakter.
> Samt en borgerlig regering der ikke kan give et
> statsejet firma et los i røven.
Jeg fik kaffen galt i halsen den morgen for nogle år siden hvor det blev
proklameret at DSB skulle til at hvile i sig selv, .......økonomisk altså.
Jeg har så her de sidste år gået og skammet mig over, at det faktisk blev en
realitet. Men nu har jeg det bedre, da det er gået op for mig, at det fine
regnskab kommer af, at man har syltet vedligehold i en sådan grad at driften
er ved at være truet. Så kan man jo sagtens komme med pæne tal, et stykke
tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk
| |
P.C. (11-06-2008)
| Kommentar Fra : P.C. |
Dato : 11-06-08 11:10 |
|
On 11 Jun., 10:28, "Sten Bo" <fjerng...@stofanet.dk> wrote:
> "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> skrev i en meddelelsenews:484ef556$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> >news:484e92ff$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >> Hej Preben
>
> >>> På Skallingen står nogle tyske jernpæle til pigtråd, fra krigen. De er
> >>> stadig spidse foroven, og ser ud til at kunne klare mindst 100 år
> >>> endnu.
>
> >> Gad vide om ikke visse jernlegeringer har samme egenskaber som
> >> f.eks. aluminium og kobber, de beskyttes af det oxyderede lag mod
> >> yderligere oxydation.
>
> > De er røde af rust. Officielt kan helt rent jern ikke ruste, så der er nok
> > nogle mellemformer. Min søsters ladetag er også helt rødt, og det ser
> > nærmest ud som om det har besluttet sig for, ikke at ruste videre.
> > --
> > M.V.H.
> > Preben Riis Sørensen
> > Pre...@esenet.dk
>
> http://www.stat.psu.edu/~mharan/India05photos/pillar.pdf
>
> I Delhi i Indien er der en meget berømt
>
> 7-meter høj jernsøjle, der er fremstillet i
>
> år 400 og rejst til ære for guden Visnu.
>
> Søjlen består af blødt jern med et indhold på
>
> 98% jern, og resten er forskellige urenheder.
>
> Søjlen har overlevet 1600 års korrosion,
>
> fordi den indeholder phosphor som en af
>
> urenhederne. Jern- og phosphor-oxider
>
> danner et fuldstændigt dækkende lag, der
>
> forsegler overfladen mod korrosion.
>
> Søjlen er et eksempel på rustfrit jern, som
>
> er fremstillet ved et tilfælde.
>
> Fra en ande side hvilket er væsentlig her :
>
> Desuden: hvis du kan nå rundt om søjlen med dine arme, vil dine ønsker
> blive opfyldt
Jern ruster af to omgange, under det røde rust er der et meget tyndt
lag sort rust, det er den sorte rust der senere iltes videre og bliver
til det røde rust.
Der findes stål der beskyttes af sin egen rust ;
http://en.wikipedia.org/wiki/Cor-ten_steel
Dansk metals hovedsæde kaldes af god grund Rustenborg, bygningen er
dækket af Cor-ten stål.
| |
|
|