Bibelspørgsmål
Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 05:25

Kan nogen oplyse mig skriftsted-nummer på
følgende citat fra NT? (gl. oversættelse):

"Forgiv(e) dem, thi de vide ikke, hvad de gøre"

V.h. -- Ib

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 27-06-08 05:59

Ib Baagøe <ib-baagoeSNABELprivat.dk> declared in:
48646b9e$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :

> Kan nogen oplyse mig skriftsted-nummer på
> følgende citat fra NT? (gl. oversættelse):
>
> "Forgiv(e) dem, thi de vide ikke, hvad de gøre"

Det er et citat, der er manglende i flere af de ældste manuskripter,
men som er medtaget i biblen alligevel, hvor det kan findes i
Lukasevangeliet 23:34

"Far, tilgiv dem, for de ved ikke hvad de gør."

http://da.wikipedia.org/wiki/Lukasevangeliet

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-06-08 09:35

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Det er et citat, der er manglende i flere af de ældste manuskripter,
> men som er medtaget i biblen alligevel, hvor det kan findes i
> Lukasevangeliet 23:34

Har du en kildehenvisning til den påstand?

Dit wiki-link sagde ingen ting derom.

http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 27-06-08 14:12

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
4864b013$0$90274$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Har du en kildehenvisning til den påstand?
>
> Dit wiki-link sagde ingen ting derom.

Nej, Wiki-linket var mere ment som et
"lidt mere om Lukasevangeliet her:"-link.

At citatet ikke optræder i flere af de ældste manuskripter (specielt
i DET ældste manuskript), var frit fra hukommelsen. Men her er et par
kilder, der nævner netop dette faktum (typisk i noterne til verset):

The Revised English Bible (Cambridge University Press, 1996)

Samt bl.a. følgende online kilder:

http://www.nccbuscc.org/nab/bible/luke/luke23.htm
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Luke%2023%20;&version=31;
http://www.allaboutgod.com/truth/luke-23.htm
http://www.religion-online.org/showchapter.asp?title=1116&C=1230
http://www.bible.org/netbible/index.htm

Og så lige endnu et "læs mere her:"-link :)
http://www.christian-faith.com/forjesus/new-testament-manuscripts

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-06-08 17:15

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> [...]
> http://www.bible.org/netbible/index.htm
>
> Og så lige endnu et "læs mere her:"-link :)

Mange tak.

Noten i http://www.bible.org/netbible/index.htm til tekstedet siger:
"tc Many important mss (�75 א1 B D* W Θ 070 579 1241 pc sys sa) lack v. 34a.
It is included in א*,2 (A) C D2 L Ψ 0250 �1,(13) 33 � lat syc,p,h. It also
fits a major Lukan theme of forgiving the enemies (6:27-36), and it has a
parallel in Stephen’s response in Acts 7:60. The lack of parallels in the
other Gospels argues also for inclusion here. On the other hand, the fact of
the parallel in Acts 7:60 may well have prompted early scribes to insert the
saying in Luke’s Gospel alone. Further, there is the great difficulty of
explaining why early and diverse witnesses lack the saying. A decision is
difficult, but even those who regard the verse as inauthentic literarily
often consider it to be authentic historically. For this reason it has been
placed in single brackets in the translation."

Læg især mærke til udsagnet: "A decision is difficult, but even those who
regard the verse as inauthentic literarily often consider it to be authentic
historically. For this reason it has been placed in single brackets in the
translation."

Hovedparten af forskerne, selv dem der påpeger at udsagnet mangler i en del
af de ældste manuskripter, anser verset i sin helhed for at være historisk
autentisk.

Hvad troværdighed af den overleverede NT-tekst angår, er der et spændende
citat fra:
http://www.christian-faith.com/forjesus/new-testament-manuscripts

"Q: For the NT versus other ancient works, what is the number of manuscript
variations?
A: Here are Bruce Metzger's estimates compared with other religious
literature. There are over 5,000 Greek manuscripts of the New Testament.
Metzger estimates the New Testament has 20,000 lines, an accuracy of 99.5%
with only 40 lines (about 400 words) in question. (This is probably on a
letter by letter basis.) Homer's Illiad is the next most reliably preserved
document. It has 643-650 manuscripts, and is 95% accurate. It has 15,600
lines, with about 764 lines in doubt. The Hindu Mahabharata has 250,000
lines and is 90% accurate. Over 26,000 lines have textual corruption. See A
General Introduction to the Bible - Revised and Expanded p.474-475 for more
info."

Ingen anden tekst i hele verden fra oldtiden er så godt bevidnet som
NT-teksten er det. For 99,5% vedkommende er der fuldt overensstemmelse og
nul usikkerhed om ordlyden.

Kun i omkring 40 linier (indeholdende ca. 400 ord) ud af NT's 20.000 linier
er der tale om at man har en usikkerhed. Men selv med disse medregnet, er
der ikke nogen meningsforstyrrende uoverensstemmelse mellem de kendte ca.
5.000 manuskripter vi har af NT.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 27-06-08 18:29

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
4865125b$0$90275$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
>

> Hovedparten af forskerne, selv dem der påpeger at udsagnet mangler i
> en del af de ældste manuskripter, anser verset i sin helhed for at

Jeg vil nu ikke oversætte "often" med "hovedparten".
Men jeg er med på hvad du mener.

Det var såmænd heller ikke en anfægtelse af
Lukasevangeliet, blot et interessant lille indslag om det
relevante citat.

> [...]
> medregnet, er der ikke nogen meningsforstyrrende uoverensstemmelse
> mellem de kendte ca. 5.000 manuskripter vi har af NT.

Pudsigt. Jeg har læst noget i retning af 2,6% afvigelse et andet sted.
Kunne det være hvis man medtalte det gamle testamente?

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-06-08 18:36

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Pudsigt. Jeg har læst noget i retning af 2,6% afvigelse et andet sted.
> Kunne det være hvis man medtalte det gamle testamente?

Der er en afvigelse på 2,6% mellem to betydende manuskripter fra hver deres
manuskriptfamilie. Mesteparten af disse afvigelser kan med sikkerhed
korrigeres via andre manuskripter, så den resterende del, der dog ikke er
egentligt meningsforstyrrende, er de nævnte ca 0,5% afvigelser.

Ingen anden oldtidstekst kan rekonstrueres med så stor nøjagtighed og
sikkerhed, hvilket også meget, meget tydelig fremgår af de links du angav.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 27-06-08 18:51

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
4865256b$0$90266$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> Ingen anden oldtidstekst kan rekonstrueres med så stor nøjagtighed og
> sikkerhed, hvilket også meget, meget tydelig fremgår af de links du

Jaja, men hvordan går blodlinien fra Kong David til Jesus?

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-06-08 19:01

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Jaja, men hvordan går blodlinien fra Kong David til Jesus?

Ikke et emne jeg har studeret særligt meget, så min faktuelle viden derom er
ikke specielt stor

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 28-06-08 06:44

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
48652acf$0$90270$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Ikke et emne jeg har studeret særligt meget, så min faktuelle viden
> derom er ikke specielt stor

Det er ellers ganske simpelt.
Det gør den ikke.

Dermed kan han vel ikke være den profeterede frelser?

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-06-08 12:24

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Det er ellers ganske simpelt.
> Det gør den ikke.

Og du har sat dig grundigt ind i hvordan man på den tid arbejde med
stamtavler og slægtsbånd? Det må du jo have gjort siden du kan udtale dig så
kategorisk - eller har du blot din viden fra nogle obscure anti-kristne
sider?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 29-06-08 16:15

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
48678941$1$90271$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> stamtavler og slægtsbånd? Det må du jo have gjort siden du kan udtale
> dig så kategorisk - eller har du blot din viden fra nogle obscure

Stamtavler har vel ikke så meget med det at gøre.
Det har Josephs sæd, til gengæld.
Og den er jo, som bekendt, ikke inde i billedet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-06-08 20:31

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Stamtavler har vel ikke så meget med det at gøre.
> Det har Josephs sæd, til gengæld.
> Og den er jo, som bekendt, ikke inde i billedet.

Nåh, du er alligevel en af dem der ikke er interesseret i en saglig debat om
emnet ...

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 30-06-08 06:04

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
4867e6d9$1$90268$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Nåh, du er alligevel en af dem der ikke er interesseret i en saglig
> debat om emnet ...

Allerførst er jeg er bare interesseret i at vide hvordan
Jesus kan være af Davids slægt, når han ikke er af Joseph's
slægt.

Hvorfor er det usagligt?

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-06-08 07:29

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Allerførst er jeg er bare interesseret i at vide hvordan
> Jesus kan være af Davids slægt, når han ikke er af Joseph's
> slægt.
>
> Hvorfor er det usagligt?

Du har åbenbart ikke tænkt dig at ville sætte dig ind i hvad der, på den tid
og i den kultur menes med stamtavler og slægtskab.

Nåh nej, det kan jo heller ikke overraske.

Hvis du vil udtale dig om kristendom og Bibel var det så ikke en god idé om
du satte dig ind i emnet i stedet for at ville udtale dig om noget hvor din
viden aåbenlyst er stort set helt fraværende!

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 01-07-08 12:20

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
48688195$0$90270$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]

> Du har åbenbart ikke tænkt dig at ville sætte dig ind i hvad der, på
> den tid og i den kultur menes med stamtavler og slægtskab.

Det samme som i dag, du.

> Hvis du vil udtale dig om kristendom og Bibel var det så ikke en god
> idé om du satte dig ind i emnet i stedet for at ville udtale dig om
> noget hvor din viden aåbenlyst er stort set helt fraværende!

Det har jeg gjort, Andreas.
Det var jo ikke mig, der ikke kunne kommentere emnet...

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-07-08 17:27

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Det samme som i dag, du.

Med andre ord: Du ved altså ikke spor om datidens stamtavler og
slægtskabstavler og måden de blev anvendt på i en jødisk kontekst på Jesu
tid. Det fremgår jo ganske tydeligt af dit svar.

> Det har jeg gjort, Andreas.

Nej, det er jo netop hvad du ikke har gjort. Det fremgår jo helt tydeligt af
dit ovennævnte svar.

Men du kan udvidet dine kundskaber ved at læse "Skrift og Åbenbaring" side
93f, Credo Forlag, København, ISBN 87-7242-179-7.

Og på side 101 er der en bibliografi hvori du kan finde svaret på stort set
alle de "problemer" du mener der måtte være med NT's troværdighed m.v.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 01-07-08 21:34

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
486a5ac1$0$90266$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> slægtskabstavler og måden de blev anvendt på i en jødisk kontekst på
> Jesu tid. Det fremgår jo ganske tydeligt af dit svar.

Nej, det gør det ikke.
For så ville du kunne forklare hvorfor det fremgår af mit svar.
Som dit udsagn står her, er det bare et forsøg på at få det til
at se ud som om du ved noget, jeg ikke gør.

> Nej, det er jo netop hvad du ikke har gjort. Det fremgår jo helt
> tydeligt af dit ovennævnte svar.

Hvad er det du påstår at have af indsigt, som vi andre ikke må
få at vide?

> Men du kan udvidet dine kundskaber ved at læse "Skrift og Åbenbaring"
> side 93f, Credo Forlag, København, ISBN 87-7242-179-7.

Hvad står der, dér?

> Og på side 101 er der en bibliografi hvori du kan finde svaret på
> stort set alle de "problemer" du mener der måtte være med NT's
> troværdighed m.v.

Hvad står der specifikt om Jesus værende af Davids slægt?

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-07-08 06:56

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Nej, det gør det ikke.
> For så ville du kunne forklare hvorfor det fremgår af mit svar.
> Som dit udsagn står her, er det bare et forsøg på at få det til
> at se ud som om du ved noget, jeg ikke gør.

Jeg ved meget du ikke ved - især om disse emner. Og så ved du nok en masse
jeg ikke ved om andre emner.

> Hvad er det du påstår at have af indsigt, som vi andre ikke må
> få at vide?

> Hvad står der, dér?

> Hvad står der specifikt om Jesus værende af Davids slægt?

Slå op og læs det.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 14-07-08 11:33

Andreas Falck <dewnull@tiscali.dewnull> declared in:
486b196a$0$90269$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i

> Slå op og læs det.

Det har jeg nu gjort.
Men det var ingen hjælp. Der tales kun om uenigheden mellem
Matthæus og Lukas i Josefs slægtslinie. Men det er jo ikke
sagen vedkommende.

Josef er og bliver Jesu' papfar.

Dermed er Jesus IKKE af Kong Davids slægt, som Messias
profetien kræver at han er det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-07-08 06:28

> [...]
> sagen vedkommende.
>
> Josef er og bliver Jesu' papfar.
>
> Dermed er Jesus IKKE af Kong Davids slægt, som Messias

Jeg troede et kort øjeblik, af en brøkdels sekunds varighed, at du faktisk
havde til hensigt at være en smule seriøs og saglig. Men jeg tog tydeligvis
helt fejl af dig.

Det kan med sikkerheds slås helt fast at du *ikke* har læst den tekst der
blev henvist til, for da ville du have haft en kommentar til nogle af de
udsagn der står nævnt. Og netop "uenigheden" er her det væsentlige.

Og havde du læst videre i nogle af de i bibliografien nævnte, da ville du
endvidere havde fået en rigtig god og fyldestgørende forklaring.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-07-08 08:43

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
487c41e5$0$90266$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> Og havde du læst videre i nogle af de i bibliografien nævnte, da
> ville du endvidere havde fået en rigtig god og fyldestgørende

Du lyder faktisk som om du ikke SELV har læst det du refererede til.
Faktum er, at hele afsnittet om tvivlen om Jesus slægt UDELUKKENDE
omhandler problemstillingen i de forskellige navne i linierne.

IKKE hvorvidt Jesus kan være af Davids slægt, når han ikke er søn
af Josef (med mindre man VOLD-fortolker linie 7 på side 93: "Josef
tilhører Davidsslægten og er Jesu far i juridisk forstand".

Hverken biblen eller dette citat støtter påstanden om at Jesus
skulle være af davids slægt, eller som det ofte udlægges,
decideret af hans SÆD.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-07-08 08:51

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Hverken biblen eller dette citat støtter påstanden om at Jesus
> skulle være af davids slægt, eller som det ofte udlægges,
> decideret af hans SÆD.

Endnu engang demonstrerer du både din uvidenhed og manglende evne til at
tilegne dig viden. Men du er jo også darwinist, så det kan jo ikke undre.

Det kan undre at ateister så ofte vil gøre sig kloge på Bibelen når de gang
på gang samtidig demonstrer en udtalt mangel på selv basal viden om Bibelen!

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-07-08 10:25

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
487c56d3$0$90274$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> Det kan undre at ateister så ofte vil gøre sig kloge på Bibelen når
> de gang på gang samtidig demonstrer en udtalt mangel på selv basal

Ingen modargumenter...
I win.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-07-08 10:48

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Ingen modargumenter...
> I win.

Du har på forhånd tabt da du slet ikke er kommet med nogen som helst
argumenter der relaterer sig til emnet.

Du har alene vist at du har absolut NUL kendskab til den tekst du vil
forsøge at gøre dig klog på. Men hvem kan det overraske - du er jo fanatisk
ateist.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-07-08 16:07

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
487c76c0$0$90266$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Du har på forhånd tabt

For sent, Andreas.
Vinderen er kåret.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-07-08 20:38

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ .. ]
> For sent, Andreas.
> Vinderen er kåret.

Du ved jo ikke hvad du udtaler dig om.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 16-07-08 06:34

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
487d0aed$0$90272$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ .. ]
>
> Du ved jo ikke hvad du udtaler dig om.

Jo, det er faktisk ret tydeligt, at det er dig, der ikke aner
hvad du taler om.

1. Jesus er ikke Josefs søn
2. Vinderen af denne diskussion ER kåret.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-08 06:53

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Jo, det er faktisk ret tydeligt, at det er dig, der ikke aner
> hvad du taler om.
>
> 1. Jesus er ikke Josefs søn
> 2. Vinderen af denne diskussion ER kåret.

Ak din uvidende stakkels tåbe. Du kender åbenbart heller ikke til begrebet
"løser" i forbindelse med slægt og afstamning.

Gør nu dig selv den tjeneste at sæt dig ind i det du gerne vil kommentere, i
stedet for at "gøre dig klog" på noget du slet ikke har en dyt forstand på.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 17-07-08 07:33

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
487d8e40$0$90276$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]

> Ak din uvidende stakkels tåbe. Du kender åbenbart heller ikke til
> begrebet "løser" i forbindelse med slægt og afstamning.

Hvordan "løser" dette begreb problemet med at Jesus i bibelen
påstås at være af Davids SÆD?

> Gør nu dig selv den tjeneste at sæt dig ind i det du gerne vil
> kommentere, i stedet for at "gøre dig klog" på noget du slet ikke har
> en dyt forstand på.

Gør nu dig selv den tjeneste at undlade at "gøre dig klog" på noget du
slet ikke har en dyt forstand på, og ikke gider at uddybe efterfølgende.

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-07-08 08:28

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Hvordan "løser" dette begreb problemet med at Jesus i bibelen
> påstås at være af Davids SÆD?

Ved at du, blot for en enkelt gangs skyld, gjorde dig den ueljlighed at
finde ud af hvad det egentlig er der er tale om. Havde du en smule seriøs
interesse, og ikke blot nedladende retorisk interesse, gjorde du en indsats
selv, i stedet for at sammenflette diverse døde stråmænd.

Det bibelske system med en "løser" er en der "løser" eller "indløser" en
forpligtelse, og dermed træder ind i "stedet for". Havde du haft denne
seriøse og saglige interesse havde du også bemærket dette forhold i den
kilde (med tilhørende biblografi) jeg henviste dig til.

Og en yderligere minimal indsats fra din side havde også bragt dig på sporet
af, at det først og fremmest var arveret/arverækkefølge og ikke biologisk
afstamning i lige linie, der havde afgørende betydning. Den "der træder i
stedet for" ("løser"-personen) er den har retten til at videreføre /
videregive arveretten og dette binder og forpligter dermed som et
slægtsbånd.

Det er o altid en fornuftig ting, at den der vil kritisere og
modargumentere, har sat tilstrækkeligt ind i det emne vedkommende ønsker at
kritisere. Men det mener du tydeligvis ikke!

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 17-07-08 14:15

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
487f0e25$0$90262$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> modargumentere, har sat tilstrækkeligt ind i det emne vedkommende
> ønsker at kritisere. Men det mener du tydeligvis ikke!

Dét der, er jo bare ren bortforklaring af det simple faktum, at
Jesus IKKE kan være guds søn, samtidigt med at han opfylder
profetien om at være messias (af Davids slægt).

Efterrationalisering og bortforklaring.
Der står ikke noget som helst om at han er løser eller indfrier,
der står sort på hvidt, at han er af Davids sæd.

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-07-08 15:33

In article <0043495f$0$4781$c3e8da3@news.astraweb.com>,
"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

> Dét der, er jo bare ren bortforklaring af det simple faktum, at
> Jesus IKKE kan være guds søn, samtidigt med at han opfylder
> profetien om at være messias (af Davids slægt).

Korrekt. Den jødiske messias. Den jøderne venter på. Den, der står
angivet i de hebraiske skrifter har intet at gøre med Jesus.

Jesus er en mellemøstlige version af Osiris/Dionysos myten.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
Følg mig på twitter: http://twitter.com/cyrilmalka
.... Catholic - which I was until I reached the age of reason.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-07-08 07:27

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Dét der, er jo bare ren bortforklaring af det simple faktum, at
> Jesus IKKE kan være guds søn,

Så fik vi endegyldigt slået fast, at du opstiller *DINE EGNE* regler for
hvordan de bibelske tekster skal læses og forstås, hvilket betyder at du
helt og holdent tilsidesætter alle fakta og kendsgerninger om emnet.

Da du jo er en kristendomsfjendsk fanatisk ateist var det jo også helt
forventeligt.

Du er ganske enkelt en latterlig jubelidiot der, selv om du ikke har en dyt
kendskab til Bibelen, alligevel vil forsøge at gøre dig klog på den.

Du *HAR* fået en forklaring, både af mig og via den kilde jeg henviste til,
der ganske tydeligt forklarer hvordan "slægtskab" via arvefølge og arveret
blev anvendt på den tid hvor de bibelske tekster blev skrevet.

Så der er slet ikke tale om noget med efterrationalisering, som du på værste
løgnagtige ateistvis, forsøger at postulere.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-07-08 07:28

Cyril Malka skrev i

[ ... ]
> Jesus er en mellemøstlige version af Osiris/Dionysos myten.

Nu går den da helt galt forf semi-jøden Malka.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-07-08 11:53

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48803d35$0$90272$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> for hvordan de bibelske tekster skal læses og forstås, hvilket
> betyder at du helt og holdent tilsidesætter alle fakta og

Overhovedet ikke.
Det VAR ren bortforklaring.

> Da du jo er en kristendomsfjendsk fanatisk ateist var det jo også helt
> forventeligt.

Jeg er ikke spor kristenfjendsk.
Jeg synes blot det ville pynte troen lidt, at acceptere dens eget
grundlæag, som det virkeligt er, i stedet for at lægge et underligt
lag af fortolkninger ned over den, for at få den til at sige det, man
gerne vil have den til at sige.

> Du er ganske enkelt en latterlig jubelidiot der, selv om du ikke har
> en dyt kendskab til Bibelen, alligevel vil forsøge at gøre dig klog
> på den.

Det samme kan siges om dig, med præcis samme argumentation.

> [...]
> henviste til, der ganske tydeligt forklarer hvordan "slægtskab" via
> arvefølge og arveret blev anvendt på den tid hvor de bibelske tekster

Nu lyver du jo.
Intet af det kunne forklare hvordan Jesus kan være af Davids sæd.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-08 20:02

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Overhovedet ikke.
> Det VAR ren bortforklaring.

Så du mener at faktuelle kendsgerninger kun skal regnes som
bortforklaringer.

Ja ja, du har da absolut ingen viden om hvad du udtaler dig om.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-08 20:04

> [...]

> Nu lyver du jo.
> Intet af det kunne forklare hvordan Jesus kan være af Davids sæd.

Det er jo lige netop hvad der gør. Men du ved åbenbart ikke hvad der ligger
i det ord hvorfra "Davids sæd" er oversat! Og selv om du har fået
forklaringen, ud fra hvordan tingene rent faktisk forholdt sig, nægter du at
acceptere disse kendsgerninger blot fordi de ikke passer ind i din
ateistiske løgneopfattelse og kristendomsfjendske agenda.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 20-07-08 06:51

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48824cbf$0$90274$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]

> Så du mener at faktuelle kendsgerninger kun skal regnes som
> bortforklaringer.

Nope.
Jeg mener at der ingen relevante faktuelle kendsgerninger
forekom i teksten.

> Det er jo lige netop hvad der gør. Men du ved åbenbart ikke hvad der
> ligger i det ord hvorfra "Davids sæd" er oversat!

spe?µat??
sperma sper'-mah: something sown, i.e. seed (including the male
sperm); by implication, offspring; specially, a remnant
(figuratively, as if kept over for planting) -- issue, seed.

> [...]
> nægter du at acceptere disse kendsgerninger blot fordi de ikke passer
> ind i din ateistiske løgneopfattelse og kristendomsfjendske agenda.

Nej, de passer ikke ind i biblen.
Min agenda har intet med det at gøre. Jeg kigger helt nøgternt på
hvad der faktisk står i biblen, og konkluderer at der er ting, der
ikke passer sammen.

Og du har ikke evnet at forklare hvorfor.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-08 13:51

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Nope.
> Jeg mener at der ingen relevante faktuelle kendsgerninger
> forekom i teksten.

Så du mener altså at, som amatøragtig ateistisk bibelkritiker, skulle have
langt mere forstand på dette end de fagfolk der har forsket i sådanne emner
i mange, mange år?

Det må da være rablet totalt for dig.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 20-07-08 18:29

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48833a5e$0$90274$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
>
> Så du mener altså at, som amatøragtig ateistisk bibelkritiker, skulle
> have langt mere forstand på dette end de fagfolk der har forsket i

Nej, jeg mener at det var helt fornuftige argumenter, der blev fremlagt
i bogen, men de havde ingen relevans for problemet med at Josef's linie
er uinteressant, når Jesus ikke er søn af Josef.

Bogen kommenterede kun uoverensstemmelserne mellem de to bibelteksters
præsentation af slægtlinien fra David til og med Josef.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-07-08 01:56

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Nej, jeg mener at det var helt fornuftige argumenter, der blev
> fremlagt i bogen, men de havde ingen relevans for problemet med at
> Josef's linie er uinteressant, når Jesus ikke er søn af Josef.

Med andre ord, så har du stadig ikke fantet en pind af hvad sådanne jødiske
stamtavler blev brugt til samt hvordan man på den tid i det lokalområde
medregnede hvad til en slægt!

Du *burde* sætte dig ind i problemstillingen i stedet for bot at fantasere
løs ud fra helt forkerte præmisser.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 21-07-08 07:30

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
4883f62e$0$90276$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
>
> Du *burde* sætte dig ind i problemstillingen i stedet for bot at
> fantasere løs ud fra helt forkerte præmisser.

Det står stadig i modstrid til biblens kalden Jesus af Davids SÆD.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-07-08 07:35

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Det står stadig i modstrid til biblens kalden Jesus af Davids SÆD.

Inden du blamerer dig yderligere med din uvidenhed vil råde dig til at få
undersøgt hvad det hebraiske ord i trundteksten er, og derefter udlede
betydningen af det græsk anvendte ord i NT.

Man skal være indskrænket bogstavsfundamentatlist for at have en sådan
opfattelse som du har, hvor det er det *OVERSATTE* til moderne sprog du
hænger dig fast i. Det er den slags man kalder for bevidst forsøg på at
vildlede og fordreje.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 22-07-08 07:12

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
488430a7$0$90267$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> at få undersøgt hvad det hebraiske ord i trundteksten er, og derefter
> udlede betydningen af det græsk anvendte ord i NT.

Det originale ord har jeg allerede fortalt dig.
Det er det græske ord for sperm. Sæd.

> [...]
> opfattelse som du har, hvor det er det *OVERSATTE* til moderne sprog
> du hænger dig fast i. Det er den slags man kalder for bevidst forsøg

Giv et eksempel fra biblen, hvor sæd ikke har samme betydning som i
dag, og jeg vil give dig trefold tilbage af eksempler, hvor det har.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-07-08 17:12

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Det originale ord har jeg allerede fortalt dig.

Du er ganske enkelt alt for tykpandet.

Men nu er det jo heller ikke første gang at hverken du eller andre ateister
uden kendskab til Bibelen eller kristendommen vil forsøge at gøre jer kloge
på både Bibel og kristendom.

Men det er vel også nøjagtig samme dumme uvidenhed der får jer til at være
darwinister.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 28-07-08 06:55

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
488cac92$0$90266$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> gøre jer kloge på både Bibel og kristendom.
>
> Men det er vel også nøjagtig samme dumme uvidenhed der får jer til at

Det ville måske hjælpe, hvis DU kunne supplere det originale ord,
og dets egentlige mening, og dermed VISE at du faktisk har den
viden du konstant nøjes med at ANTYDE at du har...

Det originale ord ER det græske ord for sperm. Sæd.

Fra : Cyril Malka

Dato : 28-07-08 11:33

In article <02fe3771$0$29395$c3e8da3@news.astraweb.com>,
"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

> Det originale ord ER det græske ord for sperm. Sæd.

Nu må jeg liiiige (jeg er sandsynligvis gået glip af en hel del), men
hvad var spørgsmålet? Altså hvordan blev det græske ord for sæd blandet
ind i det?

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => www.nytestamente.org
.... Den, der ikke nyder livet får ingen desssert.

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-07-08 18:03

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Det originale ord ER det græske ord for sperm. Sæd.

Da du fortsat blamerer med din uvidenhed, må du søge videre, og finde
hvilket hebraisk ord der oprindelig er blevet brugt, og samtidig vise at du
er i stand til at fatte, forstå og forklare på hvilken måde dette hebraiske
ord bliver anvendt på i de aktuelle sammenhænge.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 29-07-08 07:56

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
488e00d2$0$90271$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> at du er i stand til at fatte, forstå og forklare på hvilken måde
> dette hebraiske ord bliver anvendt på i de aktuelle sammenhænge.

Så vidt jeg er informeret, blev det Ny Testamente ikke oprindeligt
skrevet på Hebræisk, men på Græsk.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 29-07-08 07:56

Cyril Malka <news@nytestamente.org> declared in:
news-96BC49.12323328072008@news.sunsite.dk :

> Nu må jeg liiiige (jeg er sandsynligvis gået glip af en hel del), men
> hvad var spørgsmålet? Altså hvordan blev det græske ord for sæd
> blandet ind i det?

Jesus omtales i det nye testamente som værende af Davids sæd.

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-07-08 08:53

In article <0052c585$0$19826$c3e8da3@news.astraweb.com>,

> Jesus omtales i det nye testamente som værende af Davids sæd.

Jo men i teori har dette intet betydning, fordi det står skrevet i de
hebraiske skrifter, at Messias skal komme fra Juda stamme og være en
direkt nedkommer (i faderens retning) af Kong David. Han skal være af
Davids SLÆGT ifølge profetien:

1. kron. 17:11
Slm 89:29-38
Jer. 33:17
2. Sam. 7:12-16

OG af Kong Salomo:

1. kron. 22:10
2. kron 7:18

Hvilket Jesus ikke gør (jf. de to [i øvrigt uens]) stamtavler man finder
i de græske skrifter.

Uanset hvilke af de to stamtavle, man tager, så er Jesus ikke berettiget
til titlen som værende Messias eller værende fra Davids slægt.

Derfor er det, derefter, lidt ligegyldigt hvordan man forstår ordet
"sæd" i de græske skrifter, efter som Jesus under alle omstændigheder
ikke er berettiget til titelen uanset hvordan man tager eller drejer de
oplysninger, der angives i de græske skrifter.

Mere om det her: <http://www.nytestamente.org/tekst/Jesus'_genealogi >

Det er nok for at fjerne fokus fra at deres egne oplysninger er helt i
skoven, at Paulus skriver:

[...] du skulle påbyde visse folk, at de ikke må føre vranglære eller
holde sig til myter og endeløse stamtavler, hvad der snarere fremmer
spekulationer, end det tjener Guds frelsesplan, hvor det drejer sig om
tro." (1.Tim. 1:4)

Altså, Thomas (hehe - passende fornavn): Du skal slet ikke spekulere i
alle de her ting, der ikke passer, fordi så går du glip af
frelserplanen. Du skal bare tro, på det, man siger til dig.

Det er ellers nemt

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-07-08 10:32

Cyril Malka skrev i

[ ... ]
> [...]
> hebraiske skrifter, at Messias skal komme fra Juda stamme og være en
> direkt nedkommer (i faderens retning) af Kong David. Han skal være af

Og Jesus er jo lige netop af Davids *SLÆGT* uanset hvad hvad semi-jøden
Malka end måtte finde på at løgne og fordrejelser.

Og netop dette er jo ganske tydeligt dokumenteret via den kilde jeg
tidligere har givet referance til, nemlig at begge de anvendte stamtaler
dokumenterer dette på sædvanlig historiske metode.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-07-08 10:38

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Så vidt jeg er informeret, blev det Ny Testamente ikke oprindeligt
> skrevet på Hebræisk, men på Græsk.

Det er jo sjældent at du er ordentligt informeret når det gælder de bibelske
skrifter og deres anvendelse.

De ældste kilder fortæller os at Mattæus oprindeligt skrev sit evangelium på
sit eget folks sprog. Og de øvrige NT-skribenter skrev endvidere i et
jødiske-hebraisk miljø. Derfor er stort set alle bibelforskere jo også enige
om, at de græsksprogede tekster i NT skal ses på baggrund af deres
oprindelige hebraiske/aramaiske sprogbaggrund.

Du ville gøre, ikke mindst dig selv, en mega stor tjeneste ved at du satte
dig blot en smule ind i emnet hvis du vil udtale dig om de bibelske og
kristendomsrelaterede emner.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 30-07-08 08:31

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
488ef623$1$90264$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> tidligere har givet referance til, nemlig at begge de anvendte
> stamtaler dokumenterer dette på sædvanlig historiske metode.

Ikke enig.
Og selv hvis stamtavlerne skulle være korrekte (de er jo ikke
dokumenterede, men er blot tomme påstande), så ændrer det hverken
ved at Jesus ikke er en DIREKTE efterkommer af Kong David, og
slet ikke af Davids SÆD.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 30-07-08 08:38

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
488ef623$2$90264$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> bibelske skrifter og deres anvendelse.
>
> De ældste kilder fortæller os at Mattæus oprindeligt skrev sit

Hvilke kilder er det, og er de troværdige?
Hvilke ord bruges for "sprog", og hvilken kontekst optræder de i?
Hvilke andre fortolkninger af disse ord kunne der være?
Jeg er f.eks. bekendt med at det du refererer til snildt kunne
oversættes således, at det er Jesu ord, der var på hans eget
sprog.

Har vi nogle håndgribelige beviser? Som f.eks. et stykke papir med
det nye testamente på aramæisk eller hebræisk, dateret tidligere
end andre papirer?

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-07-08 08:48

In article <005420e4$0$19809$c3e8da3@news.astraweb.com>,
"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

> Hvilke kilder er det, og er de troværdige?

Nej.

Tydeligvis viser evangelier sprog, at de blev skrevet på græsk og ud fra
den manglende kendskab til folks kulturen i Israel og til landets
geografi, har de tydeligvis end ikke været skrevet af nogen der kendte
til landet.

Ordspil som "du skal hedde Peter" (petras) er yderst tvivlsomme og er
kun morsomme på græsk.

Og så kan man diskutere intelligensen i at gøre grin med en stakkels
fisker, men forfatteren har nok syntes, at han havde fundet en god vits
og har ladet det stå.

Men da kristendommen i sin tid blev betragtet og kaldt for en "overtro"
af romerne (det er der til gengæld kilder om), skulle man finde en slags
"legitimitet" til overtroen. Det blev så de hebraiske skrifter.

Og så blev den teori udviklet om at de oprindeligt var skrevet på
aramæisk/hebraisk, hvilket intet tyder på. Tværtimod.

Man så stort på, at mange ting ikke hang sammen og evangelierne m.m.
blev tilpasset med tiden, hvilket forklarer, hvorfor disse findes i
flere tusinde udgaver.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-07-08 08:42

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Og selv hvis stamtavlerne skulle være korrekte (de er jo ikke
> dokumenterede, men er blot tomme påstande),

Og dermed kan du også sige at samtlige stamtavler overhovedet, både
egyptiske og alle mulige andre, blot er tomme påstande.

Du har da mildest sagt en helt uhyrlig holdning til foreliggende data og
historiske oplysninger. Ikke så underligt at du er endt som fanatisk
darwinist - i den tro er I jo også vant til at tro uden støtte fra fakta.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-07-08 08:45

> [...]
>
> Har vi nogle håndgribelige beviser? Som f.eks. et stykke papir med
> det nye testamente på aramæisk eller hebræisk, dateret tidligere

Du kunne jo finde ud af hvad der står hos f.eks. Papias m.fl.

Men da det jo ikke passer ind i din bibel- og kristendomsfjendske agenda er
sådanne kendsgerninger jo noget du helt á priori afviser uden at have anden
dokumentation end din fritsvævende fantasi.

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-07-08 08:55

In article <00541f48$0$19859$c3e8da3@news.astraweb.com>,
> [...]

> dokumenterede, men er blot tomme påstande), så ændrer det hverken
> ved at Jesus ikke er en DIREKTE efterkommer af Kong David, og

Jo. Hvis den ene af dem er dokumenteret, kmmer han fra Davids Slægt.

Desværre fra en gren, som mistede rettigheden til tronen (her igen havde
dene bogs forfatter ikke så meget styr på det).

I Matt. 1:11 (Jesus' stamtavle) står der bl.a. : "Josija til Jekonja og
hans brødre under bortførelsen til Babylon."

Der står i de hebraiske skrifte, at Gud straffede Jekonja (eller Konja,
som han også kaldes) med:

"Så sandt som (eller mere korrekt: sådan som) jeg lever, siger Herren,
skal Judas konge Konja, Jojakims søn, ikke længere være seglring på min
højre hånd. Jeg river dig af min finger! Så giver jeg dig i hænderne på
dem, som stræber dig efter livet, dem du gruer for, i hænderne på
babylonerkongen Nebukadnesar og på kaldæerne. Jeg slænger dig og din
mor, som fødte dig, hen til et andet land, hvor I ikke blev født, og dér
skal I dø. Det land, de længes tilbage til, skal de ikke vende hjem til.

-Er denne Konja da en værdiløs krukke, som slås itu, eller et ubrugeligt
kar? Hvorfor skal han og hans slægt slænges hen og kastes bort til et
land, de ikke kender? Land, land, land, hør Herrens ord! Dette siger
Herren: Skriv denne mand op som barnløs, en mand hvis liv mislykkes; for
det skal ikke lykkes nogen af hans efterkommere at tage sæde på Davids
trone og på ny herske over Juda." (Jer. 22:24-30)

Denne forbandelse forhindrer alle Jekonjas arvinger at arve tronen.

Og det vil sige, at selv om denne stamtavle skulle være korrekt og ikke
opfundet, så ville Jesus ikke være berettiget til tronen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-07-08 09:03

Cyril Malka skrev i

[ ... ]
> Man så stort på, at mange ting ikke hang sammen og evangelierne m.m.
> blev tilpasset med tiden, hvilket forklarer, hvorfor disse findes i
> flere tusinde udgaver.

Og igen ser vi hvordan semi-jøden Malka lyver, fordrejer og forfalsker fakta
og kendsgerninger for at få det til at passe med hans egne fritsvævende
fantasier.

Det er jo i direkte modstrid med alle kendsgerninger at der skulle være
foretaget sådanne redaktionelle forandringer som han påstår.

Der findes ikke andre skrifter hvor teksten er så godt bevidnet som de
nytestamentlige skrifter er det. Der findes ikke andre skrifter hvor man har
kopier så tidsmæssig tæt på originalen som gør sig gældende for de
nytestamentlige skrifters vedkommende.

Men alle sådanne fakta og kendsgerninger bortlyver den utroværdige Malka
hellere end gerne hvis det passer ind i hans nærmest sygelige hadekampangne
mod Bibelen, kristne og kristendommen.

Men det er jo en taktik farisæiske jøder har gjort brug af de sidste 2000
år.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 30-07-08 21:55

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Og igen ser vi hvordan semi-jøden Malka lyver, fordrejer og forfalsker
> fakta og kendsgerninger for at få det til at passe med hans egne

Hva' søren Andreas, er du jøder-hader ligesom racisten Luther ?

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-07-08 22:22

Martin M. S. Pedersen skrev i

[ ... ]
> Hva' søren Andreas, er du jøder-hader ligesom racisten Luther ?

Og så kommer Martin M. S. Pedersen lige ind fra sidelinien med en totalt
uvedkommende og helt malplaceret og indspark. Men det er vi jo desværre ikke
noget nyt

Måske han en dag vil deltage konstruktiv i en dialog. Det vil jeg glæde mig
til. Jeg er er rimeligt sikker på at han trods alt har nogle spændende
synspunkter, han skal blot lige have lært at servere dem lidt mere seriøst.

Fra : Vidal

Dato : 30-07-08 22:44

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Hvilke kilder er det, og er de troværdige?

De tidligste tekster er Paulus' breve til menighederne
og menes at være skrevet ca 20-25 år efter Jesus' død,
altså i 50'erne, og 20-25 år før evangelierne blev
skrevet.

Det var breve til menigheder der var bosat i det, vi nu
kalder Grækenland og Tyrkiet, der var hjemsted for de
første menigheder. Brevene fungerede som retledere for
den rigtige tro.

Man ved, der også blev sendt falske breve rundt i Paulus'
navn og der findes faktisk en brevveksling mellem Paulus
og Seneca, hvor Seneca roser Paulus højt.

Evangelierne kommer senere. De er skrevet på græsk.

Sprogligt kan man fastslå, evangelierne er skrevet på
et sprogligt højt niveau og det udelukker sikkert, at
de er skrevet af apostlene, der var aramæisktalende
bønder og fiskere.

Så evangelierne er ikke øjenvidneberetninger og påstår
heller ikke at være det. De hviler på mundtlige traditioner,
der har været i omløb nogle år, før de blev skrevet ned og
er visse steder præget af det.

De tre af evangelier, Mattæus, Markus og Lukas kaldes
de synoptiske. De er på mange måder ens, men adskiller
sig også markant i forståelsen af Jesus.

F.eks. Markus ser Jesus som den lidende Guds søn, som
kun anerkendes af få før sin død. Mattæus ser Jesus
som den jødiske messias, der er sendt af den jødiske
Gud for at frelse jøderne. Lukas ser Jesus som en
jødisk profet, der bliver afvist af sit folk og
budskabet derfor bliver bragt ud til ikke-jøder.

Disse tre evangelier har således både markante
ligheder og markante forskelle, der ville have været
svært at have digtet op, hvis man skulle få den ide,
at Jesus var en konstruktion opfundet af en snedig
hjerne for to tusind år siden.

Johannesevangeliet ligner ikke de øvrige evangelier.
Her fremstilles Jesus, som en, der kom fra himlen
for at lære menneskene sandheden, der kan give
evigt liv til alle der tror. Så hos Johannes taler
Jesus ikke om det kommende gudsrige, men om sin
egen idenditet. Man kan måske tale om, at Johannes
Ev. bringer en teologi, der kunne matche religionerne
i det område, hvor kristendommen først blev udbredt.

Foruden de autoriserede bøger i NT findes der masser
af skrifter fra tiden efter år 1000, der foregiver
at være kristne tekster. Thomas-evangeliet, Peters
Apokalypse, Peters testamente ...

> Hvilke ord bruges for "sprog", og hvilken kontekst optræder de i?

??

> Hvilke andre fortolkninger af disse ord kunne der være?

Der findes masser af udlægninger af NT. Der har
været et utal af forskellige trosretninger. Klaus
Rothstein har et sted skrevet, der har være mere
end 25000.

> Jeg er f.eks. bekendt med at det du refererer til snildt kunne
> oversættes således, at det er Jesu ord, der var på hans eget
> sprog.

Det tror jeg ikke.

> Har vi nogle håndgribelige beviser? Som f.eks. et stykke papir med
> det nye testamente på aramæisk eller hebræisk, dateret tidligere
> end andre papirer?

Der findes ingen dele af de originale tekster overleveret.
Det tidligste dokument er fra omkring 124-140 skrevet på
papyrus.

Der findes ingen komplette bøger af NT indtil det tredje
århundrede. Der findes ingen komplette udgaver af NT før
det fjerde århundrede - 300 år efter den blev skrevet.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-07-08 08:45

Vidal skrev i

> De tidligste tekster er Paulus' breve til menighederne
> og menes at være skrevet ca 20-25 år efter Jesus' død,
> altså i 50'erne, og 20-25 år før evangelierne blev
> skrevet.

[ ... ]
> Der findes ingen dele af de originale tekster overleveret.
> Det tidligste dokument er fra omkring 124-140 skrevet på
> papyrus.

Vidal, dette er jo ikke rigtigt. Evangelierne er skrevet i perioden 45-60,
Johannes måske først omkring år 80-85.

Dermed er evangelierne faktisk skrevet før eller samtidig med at Paulus
skriver sine breve.

Man har faktisk et papyrs-fragtmenter både Matt. og Mark. der med sikkerhed
kan dateres til før år 60 e.Kr.

Fra : Vidal

Dato : 31-07-08 12:58

Andreas Falck skrev:
> Vidal skrev i

> [ ... ]
>
> Vidal, dette er jo ikke rigtigt. Evangelierne er skrevet i perioden
> 45-60, Johannes måske først omkring år 80-85.

Kerneordet er 'overleveret'. Som man har fundet
og som stadig eksisterer.

> Dermed er evangelierne faktisk skrevet før eller samtidig med at Paulus
> skriver sine breve.

Jeg ved godt, der er uenighed om det. Jeg ved
ikke nok om det, ikke til at diskutere det.

Det kan jo nemt tænkes, de er skrevet samtidig
med Paulus.

> Man har faktisk et papyrs-fragtmenter både Matt. og Mark. der med
> sikkerhed kan dateres til før år 60 e.Kr.

Findes der et link, det har jeg ikke hørt før. Jeg
har hørt om P53, et fragment fra Johs. Ev. ( kap18:xx),
som dateres til ca 125-140.

Det kan godt ske min viden ikke er helt opdateret.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-07-08 13:40

Vidal skrev i

[ ... ]

> Findes der et link, det har jeg ikke hørt før. Jeg
> har hørt om P53, et fragment fra Johs. Ev. ( kap18:xx),
> som dateres til ca 125-140.
>
> Det kan godt ske min viden ikke er helt opdateret.

<--citat start -->
Jeg kender udmærket deres indvendinger mod O'Callaghan og Thiede, og det at
de er kristne, som du fremhæver, gør hverken fra eller til i min bedømmelse
af dem. Jeg fokuserer min bedømmelse langt mere på det de bygger deres
argumentation på, og det er ærlig talt ret tyndt, set i relation til den
dokumentation det israelske kriminaltekniske laboratorium har leveret.

Skal O'Callaghans og Thiedes resultater skydes i sænk skal der langt
stærkere amunition i kanonen.

Her er et link der fortæller lidt mere om hvem personen Herbert Hunger er:
Herbert Hunger så han er da ikke en helt "hvem som helst". Det er næppe hvem
som helst der kan blive præsident for Videnskabernes Akademi (selv i
østrig), foruden alle de andre væsentlige embeder han i årenes løb har
bestridt:
Han er født 9. 12. 1914 og død 9. 7. 2000.
1956-62 Direktor der Papyrussammlung der Österreichischen
Nationalbibliothek,
1962-85 Universitätsprofessor in Wien,
1973-82 Präsident der Österreichischen Akademie der Wissenschaften;
Grundlægger af Wiener Schule der Byzantinistik.

Og er forfatter til følgende:
Lexikon der griechischen und römischen Mythologie, 1953, 81988;
Studien zur griechischen Paläographie, 1954;
Byzantinische Geisteswelt, 1958;
Antikes und mittelalterliches Buch- und Schriftwesen, 1961;
Schreiben und Lesen in Byzanz, 1989;
Epidosis, 1989 (gesammelte Werke);
Prochoros Kydones, 1990;
Kataloge der griechischen Handschriften der Österreichischen
Nationalbibliothek, 6 Bände, 1961-95;
Das Denken am Leitseil der Sprache, 1999.

Foruden en lang række artikler som jeg ikke har nogen oversigter over.

Jeg har fundet dette tysksprogede citat fra Herbert Hunger:
citat:
Man fragt sich, warum-im Vergleich zu vielen anderen
Identifizierungsversuchen an neugefundenen Papyri-gerade die
Zuweisung von 7Q5 an Markus einen derart heftigen Widerstand von
seiten «skeptischer» Bibelwissenschaftler hervorgerufen hat. Die Antwort
ist einfach: Durch das sichere Datum eines terminus ante quem (68
n. Chr.) ergibt sich als Konsequenz eine «Frühdatierung» neutestamentlicher
Texte, mit der man bisher nicht gerechnet hat und auch nicht
rechnen will. Am Rand des Symposiums in Eichstätt (18.-20. Oktober
1991) sagte mir ein Neutestamentler: «Wenn diese Papyrusfragmente.
in die Jahrzehnte 40-60 zu datieren sind, bricht unsere ganze
Einleitungswissenschaft zusammen.
H. Hunger, '7Q5: Markus 6,52-53 - oder?', p. 39.
Mit tyske er heller ikke for godt, hvorfor jeg ikke vil begive mig ud i en
oversættelse af teksten. Håber en med lidt bedre tyskkundskaber vil vove
pelsen.
<-- citat slut -->
Kilde:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showthreaded/Number/55270

Om Herbert Hunger:
[...]

Der er altså ikke tale om enhr. hvem-som-helst.

I 1991 blev der holdt en konferance på Eistät (stavning??) Universitet, hvor
verdens førende papyrologer (og beslægtede videnskaber) var rigt
repræsenteret. De var næsten enstemmigt enige i at det omtalt fragtment 7Q5
kunne og skulle indentificeres som et Markus-fragtment, som var blevet
fundet i en af Qumram-hulerne sammen med de øvrige dødehavsruller og alene
af den grund skal dateres til starten af 60-tallet e.Kr. Videre analyser
angiver at det skal dateres endnu tidligere - med mindre altså at man vil
hævde at denne kopi fra Qumram skulle være det oprindelige
originalmanuskript!

Som nok en af verdens absolut førende eksperter i papyrologi og deres
datering og identificering skal der da være absolut tungtvejende
moddokumentation for at gå imod ham og stort set alle andre af disse
fageksperter.

Hidtil har leberalteologer og bibelkritikere ikke kunnet komme med noget der
har kunnet vælte Hunger, Thiede m.fl. og deres datering og identificering af
7Q5 som et fragment fra Markus-evangeliet.

Endvidere har Carsten Thiede m.fl. dateret nogle Matt.-fragtmenter til ca år
50 e.Kr.

Læs også denne artikel:
http://bibeltro.dk/index.php?ID=10&lang=da

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 01-08-08 07:49

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48901e0b$0$90267$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Og dermed kan du også sige at samtlige stamtavler overhovedet, både
> egyptiske og alle mulige andre, blot er tomme påstande.

Hvis de, ligesom biblens omtalte stamtavler, ikke er
understøttet af andre, eksterne kilder, så ja.

Hvorfor mener du, at man skal tro på stamtavlerne, velvidende
at de ikke er gengivet noget som helst andet sted, end i biblens
tekster?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 01-08-08 08:09

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48901e0c$0$90267$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i

> Du kunne jo finde ud af hvad der står hos f.eks. Papias m.fl.

Du mener, hvad andre påstår at der stod hos ham.
Hans egne skrifter findes jo ikke mere.

Desuden påstår han at Markus' skrifter ikke var kronologiske,
hvilket de jo er. Enten er Markus altså blevet ændret siden
Papias, eller også er Papias utroværdig.
Og så er vi tilbage ved troværdighedsproblemet.

Papias blev jo kritiseret af Eusebius, som en lav-intelligent
person, der tog de mundtlige overleveringer alt for bogstavelige.

Således kommer vi til endnu et troværdighedsproblem.
Hvem har sagt dét, som står skrevet? Dem der kreditteres for
at have sagt det? Eller dem som sagde at det engang blev sagt?
Du kender historien om fjeren og de 5 høns, ikke?

> Men da det jo ikke passer ind i din bibel- og kristendomsfjendske
> agenda er sådanne kendsgerninger jo noget du helt á priori afviser
> uden at have anden dokumentation end din fritsvævende fantasi.

Giv mig beviser, så tror jeg på det. Uanset hvad du påstår om
min holdning, så er den ikke blindt fasttømret på noget bestemt.
Det er din egen holdning, du her tænker på.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 01-08-08 08:47

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
4891b3c8$0$90275$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> identificering af 7Q5 som et fragment fra Markus-evangeliet.
>
> Endvidere har Carsten Thiede m.fl. dateret nogle Matt.-fragtmenter

Hvis du smider bibeltro.dk på banen, så er der vel intet i vejen
for at jeg smider wikipedia på banen:

»The assertion is that the previously unidentified 7Q5 is actually a
fragment
of the Gospel of Mark, chapter 6 verse 52-53. The majority of scholars have
not been convinced by O'Callaghan's and Thiede's identification and it
is "now virtually universally rejected".«

Se argumenterne imod deres påstande:

http://en.wikipedia.org/wiki/7Q5

Pudsigt nok er 7Q5 iøvrigt skrevet på græsk, Andreas... :)

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-08 09:28

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Hvis de, ligesom biblens omtalte stamtavler, ikke er
> understøttet af andre, eksterne kilder, så ja.

Hvis du nu ikke var så darwinistisk faktaforagtende, så ville du faktisk
også vide at masser af de personer der nævnes i forskellige bibelske
stamtavler er akkurat lige så godt bekræftet som mange andre personer nævnt
i andre kilder.

Men da det er helt tydeligt at du slet ikke interesserer dig for fakta (du
er jo fanatisk darwinist) så er der jo slet ingen grund til at spilde mere
tid på dig.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-08 09:29

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Du mener, hvad andre påstår at der stod hos ham.
> Hans egne skrifter findes jo ikke mere.

Og nøjagtig den holdning har du også til alle andre skrifter fra oldtiden?

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-08 09:33

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Pudsigt nok er 7Q5 iøvrigt skrevet på græsk, Andreas... :)

Hvad pudsigt er der ved det?

Men jeg kan se at du mener at du med din himmelråbende uvidenhed mener at du
har langt større viden end den samlede topklasse af verdens dygtigste og
mest anerkendte papyrologer!

Når du, uden at have solide argumenter, blot fejer verdens førende og
dygtigste og mest anerkendte eksperter på området af bordet med en hånlig
håndbevægelse, så viser dette endnu engang hvor faktaresistent du i
virkeligheden er.

Derfor er der ingen grund til at spilde mere tid på dig.

Fra : Vidal

Dato : 01-08-08 15:55

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Pudsigt nok er 7Q5 iøvrigt skrevet på græsk, Andreas... :)

Det er ikke så pudsigt, alle bøger i NT er
oprindeligt skrevet på græsk. De kristne
menigheder trivedes i Lilleasien, hvor
græsk/koine var tale og skriftsprog.

Den kristne, jødiske menighed i Jerusalem,
med Jesus' bror Jakob i spidsen, holdt
(vistnok?) ikke så længe.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-08 16:38

Vidal skrev i

> Det er ikke så pudsigt, alle bøger i NT er
> oprindeligt skrevet på græsk. De kristne
> menigheder trivedes i Lilleasien, hvor
> græsk/koine var tale og skriftsprog.

Nu er der altså troværdige kilder (bl.a. Papias) der fortæller os at Matt.
skrev sit evangelium på hans folks eget sprog!

Men hu skal du ikke tage dig Thomas Heil Pilgaard, han er jo en af dem der
benægter historiske facts og kendsgerninger når det blot kan passe ind i
hans antikristne hetz.

> Den kristne, jødiske menighed i Jerusalem,
> med Jesus' bror Jakob i spidsen, holdt
> (vistnok?) ikke så længe.

Jo da. Den holdt helt til krigen 66-70 hvor de flyttede til Pella for senere
at have "hovedkvarter" i Antiokia.

Fra : Vidal

Dato : 01-08-08 21:06

Andreas Falck skrev:
> Vidal skrev i

> Nu er der altså troværdige kilder (bl.a. Papias) der fortæller os at
> Matt. skrev sit evangelium på hans folks eget sprog!

Det må så være et slags super-Quelle dokument,
hvis man finder noget af det.

Men der er ikke fundet spor af en aramæisk
kilde, vel? Det er en teori. Papias ...?. I
det andet århundrede var der masser af uautoriserede
dokumenter, der senere blev afvist af kirken, som
ikke-troværdige.

Jeg må forholde mig lidt skeptisk til de påstande,
han åbenbart kommer med, men jeg har heller ikke
beskæftiget mig med ham det ringeste.

> [...]

> Jo da. Den holdt helt til krigen 66-70 hvor de flyttede til Pella for
> senere at have "hovedkvarter" i Antiokia.

OK. Men den holdt ikke så længe i Jerusalem.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-08 22:42

Vidal skrev i

> Det må så være et slags super-Quelle dokument,
> hvis man finder noget af det.
>
> Men der er ikke fundet spor af en aramæisk
> kilde, vel? Det er en teori. Papias ...?.

Næh. Det er ingen teori. Det er en historisk troværdig oplysning fra en
kilde meget tæt på, ikke kun tidsmæssigt, men også på den aktuelle
personkreds.

Der er her tale om en kilde der er langt mere tæt på, end så mange andre
historiske kilder er tæt på de begivenheder vi har overleveret fra deres
pen.

> I det andet århundrede var der masser af uautoriserede
> dokumenter, der senere blev afvist af kirken, som
> ikke-troværdige.

Ja ja, men det der har intet med Papias at gøre! Tvært imod så var han
faktisk meget anerkendt og værdsat.

> Jeg må forholde mig lidt skeptisk til de påstande,
> han åbenbart kommer med, men jeg har heller ikke
> beskæftiget mig med ham det ringeste.

Næh, blot en førsteudgave, skrevet af en jøde til jøder på jødernes sprog.
Det er der egentlig ikke noget særligt eller specielt i. Skriver en jøde
primært for jøder bosat i jødernes eget landområde, er det da meget
naturligt at man skriver på det sprog jøder i jødernes eget land taler.

Der er jo også en række forskere der har påvist, at man ved en
"tilbageoversættelse" til hebraisk/arameisk netop kan konstatere de
sprogmæssige "beviser" for at det er endda meget sandsynligt at Papias, der
havde tætte kontakter til kredsen nærmest apostelgruppen, har ret i sin
påstand.

Der kan fås en del flere oplysninger i en bog der hedder:
De apstolske Fædre - i dansk oversættelse med indleninger og noter, Red.:
Niels Jørgen Cappelørn, Niels Hyldahl, Bertil Wiberg. Det danske
Bibelslskab, København 1985 ISBN 87-7523-244-8

Papias var nær bekendt med Polykarp der var en discipel af apostlen
Johannes. se:
http://no.wikipedia.org/wiki/Papias
http://da.wikipedia.org/wiki/Apostlen_Johannes

og her lidt mere fyldigt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Papias

Om Polykarp (Polykarpos):
http://no.wikipedia.org/wiki/Polykarpos
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polykarpos

og her lidt mere fyldigt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarp

Om de bevarede "fragtmenter" af Papias kan der læses lidt her:
http://www.earlychristianwritings.com/papias.html foruden i den ovennævnte
"De apostosle fædre".

"Kernen i Papias notits kan meget vel være rigtig, nemlig at Mattæus skrev
et hebraisk eller aramaisk skrift med korte gengivelser af Jesu ord
(herunder måske også beretninger), som så siden er indgået i det nuværende
Mattæusevangelium", "Det nye Testamente og de første kristne årtier" af Bent
Noack, side 114.

Her er også et spændende link:
http://www.mindspring.com/~scarlson/synopt/ext/index.htm

[ ... ]

> OK. Men den holdt ikke så længe i Jerusalem.

Byen (og Templet) blev jo ødelagt og nedbrændt! Selv om de ledende apostle
flyttede/flygtede til Pella i årene 65/66 er der jo ikke tale om at
menigheden som sådan "døde ud", men blot at de flyttede et andet sted hen.
Det samme gjorde sig jo også gældende for den anden store jødiske retning,
farisæerne, der flyttede/flygtede til Jabne.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 02-08-08 09:30

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
4892ce95$0$90263$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> faktisk også vide at masser af de personer der nævnes i forskellige
> bibelske stamtavler er akkurat lige så godt bekræftet som mange andre

"Masser af de personer".

Det ændrer ikke ved det faktum at *stamtavlerne* ikke er understøttet
af eksterne kilder.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 02-08-08 09:35

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
4892ce95$1$90263$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]

> Og nøjagtig den holdning har du også til alle andre skrifter fra
> oldtiden?

Jeps.

Med mindre der er gode argumenter der trækker i modsatte retning.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-08 09:39

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Det ændrer ikke ved det faktum at *stamtavlerne* ikke er understøttet
> af eksterne kilder.

Du er og forbliver faktareistent. Din undskyldning er jo nok at du er
fundamentalistisk darwinist med de deraf følgende skader på hjernen

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-08 09:42

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Jeps.

Med andre ord: du finder stort set alt fra oldtiden helt igennem
utroværdigt.

Men nu er der altså ikke nogen seriøse historikere der har samme holdning
som dig. Du står stort set helt alene med holdning.

Jeg har givet en masse info om Papias i et svar til Vidal.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 02-08-08 09:44

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48932db0$0$90269$14726298@news.sunsite.dk :
> Vidal skrev i

> Nu er der altså troværdige kilder (bl.a. Papias) der fortæller os at
> Matt. skrev sit evangelium på hans folks eget sprog!

Kilder i flertal?
Papias har jeg redegjort for, ikke er en troværdig kilde.
Hvem kan du ellers byde ind med?

> Men hu skal du ikke tage dig Thomas Heil Pilgaard, han er jo en af
> dem der benægter historiske facts og kendsgerninger når det blot kan
> passe ind i hans antikristne hetz.

Du har en sjov definition af "historiske facts og kendsgerninger",
og en svaghed for personangreb og injurie-lignende påstande.
Det gør dig til en meget lidt sympatisk person.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 02-08-08 09:48

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
4892ce95$2$90263$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Hvad pudsigt er der ved det?

Jævnfør vores diskusion om det ny testamentes oprindelige
sprog. - Jeg siger ikke at dette beviser noget, blot at jeg
finder det pudsigt :)

> Men jeg kan se at du mener at du med din himmelråbende uvidenhed
> mener at du har langt større viden end den samlede topklasse af
> verdens dygtigste og mest anerkendte papyrologer!

Her er vist en mere troværdig udtalelse om deres holdning:

> [...]

> dygtigste og mest anerkendte eksperter på området af bordet med en
> hånlig håndbevægelse, så viser dette endnu engang hvor faktaresistent

Argumenterne var præsenteret på ovenstående side, Andreas.
Åbn øjnene, du gamle.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 02-08-08 09:50

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48941d9b$0$90275$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Du er og forbliver faktareistent. Din undskyldning er jo nok at du er
> fundamentalistisk darwinist med de deraf følgende skader på hjernen

Din påstand er altså at de ER understøttet af eksterne kilder?
At der er dokumentation for, at hver eneste af personerne, har
fået den søn, som stamtavlerne påstår at de har?

Hvor er den dokumentation, Andreas?

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-08 09:50

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Det gør dig til en meget lidt sympatisk person.

Du kan ikke tåle din egen most og facon?

Synd for dig.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-08 09:55

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Papias har jeg redegjort for, ikke er en troværdig kilde.

Nej, det har du ikke *redegjort* for. Du er kommet med en påstand.

Jeg har i et svar til Villy fremlagt lødig og saglig information om Papias.
Endda information der på ingen måder er ensidig, men i høj grad belyser
sagen hele vejen rundt.

Men jeg bemærkede at du end ikke har forsøgt at forholde dig til hvad en
masse saglige og faglige anerkende historikere har at sige. Som sædvanlig
lader du dine egne fordomme og forudintagede negative anti-bibelske
holdninger gå forud for fakta og kendsgerninger.

Men jeg har forlængst forstået at du forkaster og tilsidesætter alle fakta,
kendsgerninger, data, fageksperter, forskere m.v. blot for at kunne
fastholde din egen anti-bibelske og fjendtlige holdning. - Det er den slags
man hyppigt kalder for faktaresitens.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 02-08-08 10:00

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48941d9b$1$90275$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]

> Med andre ord: du finder stort set alt fra oldtiden helt igennem
> utroværdigt.

Hvad med om du læste, hvad du selv skriver?
Min holdning er, at hvis andre påstår at nogen har skrevet noget,
så er det en påstand om hvad de har skrevet, og ikke fakta.

Men intet er så sort/hvidt at det dermed er utroværdigt.
Dét skal der yderligere argumenter til at afgøre.

Omvendt er det jo heller ikke troværdigt, bare fordi de rent
faktisk HAR skrevet det. Har Atlantis for eksempel eksisteret,
efter din mening? Plato beskriver jo udførligt kontinentet...

Du har en mani med at gøre kildekritik til en meget simpel sag.

> [...]

is "now virtually universally rejected".«

http://en.wikipedia.org/wiki/7Q5

> Jeg har givet en masse info om Papias i et svar til Vidal.

Og intet af det vælter mine argumenter.
Så vidt vi ved, er det ny testamente skrevet på græsk.
De ældste manuskripter vi har, er på græsk.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-08 09:58

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Din påstand er altså at de ER understøttet af eksterne kilder?
> At der er dokumentation for, at hver eneste af personerne, har
> fået den søn, som stamtavlerne påstår at de har?
>
> Hvor er den dokumentation, Andreas?

Er du dum, eller mangler du blot intelligens?

Har du slet ingen viden om hvordan og med hvilke metoder historikere
arbejder?

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-08 10:06

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> [...]
>
> »The majority of scholars have not been convinced by
> O'Callaghan's and Thiede's identification and it
> is "now virtually universally rejected".«

Nu fæstner jeg altså langt mere lid til det seminar af verdens førende
papyrologer m.v. der var samlet på et universitet og som næsten helt
enstemmigt udtalte at Thiede's og O'Callaghan's identifikation og datering
er skudsikker. Her er der trods alt tale om næsten total enighed blandt alle
de førende fageksperter.

Og dem sætter langt større tillid til end til en flok bibelkritere med en
tydelig agenda, og som ikke har den faglige ekspertise der skal til for at
kunne afgøre hvorvidt verdens førende eksperter har ret eller ej.

[...]

Hvis du vil tildædesætte dette udsagn fra en af de aller mest agtede og
førende forskere, der støttes næsten totalt enstemmigt af de andre
fageksperter på området, da må du kunne fremkomme med andet end et anonymt
wikipedia-citat.

Eller er du så faktareistent at du med en nedladende håndbevægelse fejer
alle verdens førende eksperter af bordet blot fordi det ikke passer ind i
din bibelfjendske agenda?

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-08 10:30

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Og intet af det vælter mine argumenter.
> Så vidt vi ved, er det ny testamente skrevet på græsk.
> De ældste manuskripter vi har, er på græsk.

Du *er* for dum til at spilde mere tid på!

Du benægter kendsgerninger leveret af verdens mest førende og anerkende
forskere, og hæfter dig alene ved et udokumenteret udsagn fra en anonym
wikipediaskribent!

Hvad var det nu, det der med kildekrtik? Hvor blev din kildekritik af?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-08-08 06:42

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
4894234a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
>
> Er du dum, eller mangler du blot intelligens?
>
> Har du slet ingen viden om hvordan og med hvilke metoder historikere

De arbejder bl.a. med kildekritik.
Noget du burde kigge nærmere på.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-08-08 07:01

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48942908$0$90265$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> fra en anonym wikipediaskribent!
>
> Hvad var det nu, det der med kildekrtik? Hvor blev din kildekritik af?

1. Du har ikke overbevisende argumenteret for din påstand om at
"verdens førende forskere" mener at NT oprindeligt blev skrevet
på hebræisk/aramærisk.

2. Du beviser din egen manglende forståelse for Wikipedia, når du lægger
vægt
på artiklens skribent(s identitet).

3. Du beviser din egen manglende forståelse for kildeangivelser, når
du kalder det et udokumenteret udsagn.

Millard, A. R. (2000). "Reading and Writing in the Time of Jesus".
NYU Press, 56. ISBN 0814756379.
»C.P. Thiede drew on papyrology, statistics and forensic microscopy
to try to prove O'Callaghan's case, yet without convincing the
majority of leading specialists.«

McCready, Wayne O. (1997), "The Historical Jesus and the Dead Sea Scrolls",
in Arnal, William E. & Desjardins, Michael, "Whose Historical Jesus?"
Waterloo, ON: Wilfrid Laurier University Press, pp. 193, ISBN 0889202958.
»On the whole, O'Callaghan's thesis has met with scholarly skepticism
since the fragments are extremely small, almost illegible, and his
strongest case does not agree with known versions of Mark.«

Elliot (2004), JK, Book Notes, Novum Testamentum, Volume 45,
Number 2, 2003 , pp. 203.
»... Qumran ms. 7Q5 ... is captioned as if it contains a fragment of Mark:
it was of course O’Callaghan who made that controversial — and now virtually
universally rejected - identication of this Dead Sea text as a piece of the
New Testament ...«

Ydermere var argumenterne præsenteret i wikipedia artiklen, men dem har du
selvfølgelig ikke ønsket at kommentere:
http://en.wikipedia.org/wiki/7Q5#Argument

Hvis nogen benægter kendsgerninger leveret af verdens mest førende og
anerkendte forskere, og alene hæfter sig ved et udokumenteret udsagn
fra en anonym kilde, så er det dig.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-08-08 07:13

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
4894234a$1$90276$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> datering er skudsikker. Her er der trods alt tale om næsten total
> enighed blandt alle de førende fageksperter.

Ikke ifølge andre kilder, som jeg har nævnt i denne tråd.
Gad vide hvad det skyldes at din kilde siger andet... Nårh nej.
Du har jo slet ingen kilde præsenteret for at omtalte symposium
overhovedet har fundet sted, har haft den sammensætning du påstår,
eller er kommet med den udmelding du påstår.

> [...]
> med en tydelig agenda, og som ikke har den faglige ekspertise der
> skal til for at kunne afgøre hvorvidt verdens førende eksperter har

Har du da "den faglige ekspertise der skal til for at kunne afgøre
> [...]

> Einleitungswissenschaft zusammen.
> H. Hunger, '7Q5: Markus 6,52-53 - oder?', p. 39."

Dette citat udtaler sig udelukkende om dateringen af 7Q5.
Det er en helt anden diskussion.
Men jeg kan ikke se hans argumenter for dateringen.

> [...]
> og førende forskere, der støttes næsten totalt enstemmigt af de andre
> fageksperter på området, da må du kunne fremkomme med andet end et

Jeg tvivler ikke på at han har sagt det.
Jeg tvivler på dets relevans.
Og jeg tvivler på at det "støttes næsten totalt enstemmigt af de
andre fageksperter på området" indtil jeg har set tegn herpå.

> Eller er du så faktareistent at du med en nedladende håndbevægelse
> fejer alle verdens førende eksperter af bordet blot fordi det ikke
> passer ind i din bibelfjendske agenda?

Jeg fejer dem skam ikke af bordet.
Jeg påpeger at de ikke er så enige, som du påstår.

Jeg er ikke bibelfjendsk.
Der er mange gode ting i bibelen.
Men der er ikke UDELUKKENDE gode ting i den, og der er heller ikke
udelukkende dokumenterede ting i bibelen. Jeg er derfor bibelKRITISK.

Din konstante "enten er du med os, eller også er du mod os"-attitude
minder mig iøvrigt om en hvis amerikansk præsident. - Sidekommentar.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-08-08 07:14

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
489420b3$0$90271$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Du kan ikke tåle din egen most og facon?
>
> Synd for dig.

"personangreb og injurie-lignende påstande."?
Hvor har jeg udvist sådan opførsel?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-08-08 07:42

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
489420b3$1$90271$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Nej, det har du ikke *redegjort* for. Du er kommet med en påstand.

Ikke bare EN påstand, Andreas. Flere:

1. Papias har ingen beviser.

2. Hans påstand skal ikke nødvendigvis forstås bogstaveligt.

3. Han har også påstået at Markus' skrifter IKKE var kronologiske,
hvilket de jo er.

4. Eusebius kritiserede Papias som en lav-intelligent person,
der tog de mundtlige overleveringer alt for bogstavelige.

Hvis dét ene ord, som denne diskussion er udledt af, kan være ændret
så meget i mening, fra din teoretiske hebræiske/aramæiske første-
udgave af NT, til den eksisterende græske kilde, hvilke andre
ændringer kan der da have fundet sted? Kan vi virkelig stole på,
at dét der står i NT er en korrekt gengivelse? At meningen med
teksten er bevaret?

> Jeg har i et svar til Villy fremlagt lødig og saglig information om
> Papias. Endda information der på ingen måder er ensidig, men i høj
> grad belyser sagen hele vejen rundt.

Ih, ja.
En masse "udokumenteret udsagn fra en anonym wikipediaskribent!"
Ikke sandt?

Sig mig, Andreas. Er du SELV stødt på noget i de tekster, der
rokker ved ovenstående 4 påstande?

> Men jeg bemærkede at du end ikke har forsøgt at forholde dig til hvad
> en masse saglige og faglige anerkende historikere har at sige.

Jeg noterer mig at der er andre af dem, der siger noget andet.

> [...]
> kunne fastholde din egen anti-bibelske og fjendtlige holdning. - Det
> er den slags man hyppigt kalder for faktaresitens.

Dine konspirationsteoretiske løgne bliver trættende i længden, Andreas.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-08 07:48

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> De arbejder bl.a. med kildekritik.
> Noget du burde kigge nærmere på.

*DU* har jo ganske tydeligt vist at du ikke aner hvad kildekritik går ud
på!!!

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-08 08:04

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Jeg tvivler ikke på at han har sagt det.
> Jeg tvivler på dets relevans.
> Og jeg tvivler på at det "støttes næsten totalt enstemmigt af de
> andre fageksperter på området" indtil jeg har set tegn herpå.

Du kan jo slå efter i den kilde jeg har angivet!

Men det ville jo væte din bibelfjendske agenda omkuld.

[...]

Vil du vide mere (og det vil du jo slet ikke) om dette symposium der fandt
sted på universitetet i Eichstätt 18-29 oktober 1991 kan du jo læse videre i
den kilde jeg har angivet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-08 07:57

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> 1. Du har ikke overbevisende argumenteret for din påstand om at
> "verdens førende forskere" mener at NT oprindeligt blev skrevet
> på hebræisk/aramærisk.

Hvorfor lyver du helt bevidst og med fuldt overlæg.

Jeg har *ALDRIG* påstået at NT oprindelig blev skrevet på hebraisk.

Men hvor er det typisk for dig at omgås sandheden så lemfældig og endda med
fuldt overlæg lyve!!!

[ ... ]
> Hvis nogen benægter kendsgerninger leveret af verdens mest førende og
> anerkendte forskere, og alene hæfter sig ved et udokumenteret udsagn
> fra en anonym kilde, så er det dig.

Jeg har givet kildehenvisning til til hvor Herbert Hunger og et helt team af
verdens mest førende papyrologer m.v. giver Thiede deres uforbeholdne
støtte.

Og det fremgår i al fald ikke at de bibelkritikere og leberalteologer du
henviser til, har en faglig ekspertise på identificering og datering af
papyrsfragtmenter der kan overgå den gruppe af verdens førende og mest
anerkendte topeksperter jeg har henvist til.

Der er noget helt galt med din *kildekritik* bette Thomas Hejl Pilgaard. Der
er jo intet der tyder at hverken teologer (og langt mindre liberalteologiske
bibelkritikere) har mere forstand på datering af papyrusfragtmenter end dem
der har det som deres primære forskningsområde.

Men du har jo både her, og tidligere vist hvor faktareistent du er.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-08 08:07

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Dine konspirationsteoretiske løgne bliver trættende i længden,
> Andreas.

Det der er trættende er dine benægtelse af fakta, og at du mener at *du* er
klogere end alle eksperterne.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-08-08 14:50

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48955cb3$0$90263$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> *DU* har jo ganske tydeligt vist at du ikke aner hvad kildekritik går
> ud på!!!

Du har ret så langt at jeg ikke aner hvad DIN form for kildekritik går
ud på. Den er meget underlig.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-08-08 15:15

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48955cb4$0$90263$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]

> Hvorfor lyver du helt bevidst og med fuldt overlæg.

Det gør jeg sandelig heller ikke. Det ville stride imod min person.

> Jeg har *ALDRIG* påstået at NT oprindelig blev skrevet på hebraisk.

Det har jeg ellers fået på fornemmelsen, udfra dine indlæg.
Udemærket, min misforståelse. Lad mig omformulere:
"at NT IKKE oprindeligt blev skrevet på græsk".

> Men hvor er det typisk for dig at omgås sandheden så lemfældig og
> endda med fuldt overlæg lyve!!!

"typisk"? Nåda.
Hvornår mener du at jeg ellers har gjort det?
Eller er du bare i det injurierende humør igen?

> [ ... ]
>
> Jeg har givet kildehenvisning til til hvor Herbert Hunger og et helt
> team af verdens mest førende papyrologer m.v. giver Thiede deres
> uforbeholdne støtte.

Det har jeg ikke set i denne tråd, Andreas.
Det eneste om Hr. Hunger jeg har set, er et citat om dateringen af 7Q5.
Og det sjove ved dét er, at citatet kom fra et anonymt indlæg...

> [...]
> datering af papyrsfragtmenter der kan overgå den gruppe af verdens
> førende og mest anerkendte topeksperter jeg har henvist til.

Det har jeg heller ikke sagt.
Men de har al mulig nødvendig faglig indsigt for at kunne komme
med de udtalelser de kommer med: At verdens ledende specialister
IKKE er overvældende overbevist. At identificeringen af 7Q5 som
et brudstykkke af NT faktisk er noget nær forkastet i de kredse.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-08-08 15:23

> [...]
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> *DU* har jo ganske tydeligt vist at du ikke aner hvad kildekritik går

Hvorledes?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-08-08 15:30

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48955cb4$1$90263$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> fandt sted på universitetet i Eichstätt 18-29 oktober 1991 kan du jo
> læse videre i den kilde jeg har angivet.

Ja, ok. Jeg har kigget nærmere på sagen, og vi har faktisk begge ret,
men din viden er mere opdateret. Tidligere VAR der stor tvivl om 7Q5,
men som du siger, har især Hunger formået at overbevise de tilstede-
værende ved omtalte symposium, med ny forskning of resultater, som
jeg ikke kendte til.

Jeg giver mig.
7Q5 er tilsyneladende ældste brudstykke af NT.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-08-08 15:35

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48955cb4$2$90263$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Det der er trættende er dine benægtelse af fakta, og at du mener at
> *du* er klogere end alle eksperterne.

Det mener jeg overhovedet ikke.
Men jeg kan jo kun argumentere ud fra de ekspertudsagn jeg kender til!

Du kan med rette sige, at jeg ikke kender til relevante udsagn, som
du måske kender til, i hvilket tilfælde jeg meget gerne vil høre om
dem.

Men du kan ikke sige at jeg gør mig klogere end eksperterne.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-08-08 13:11

> [...]
> Udemærket, min misforståelse. Lad mig omformulere:
> "at NT IKKE oprindeligt blev skrevet på græsk".

Igen omgås du sandheden mere end yderst selektiv!

Hvorfor holder du dig ikke blot til hvad jeg jeg faktisk skrev?

De ældste tilgængelige kilder vi har, fortæller os at Mattæus oprindeligt
skrev sit evangleium på sit eget folks sprog (hebraisk/aramæisk) og at det
senere også blev skrevet/oversat på/til græsk.

Så hvordan du formår at forvanske dette til at skulle handle om hele NT må
alene tilskrives din vilje til absolut at ville være løgnagtig fordrejende.

> [...]

> IKKE er overvældende overbevist. At identificeringen af 7Q5 som
> et brudstykkke af NT faktisk er noget nær forkastet i de kredse.

I et andet indlæg har set at du erkender at jeg her har ret hvad angår 7Q5.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-08-08 13:29

> [...]
> jeg ikke kendte til.
>
> Jeg giver mig.
> 7Q5 er tilsyneladende ældste brudstykke af NT.

Du indkasserer lige 12 ekstra point på pluskontoen

Og når jeg nu har ret her hvad angår dette NT-brudstykke, så har vi altså et
nedskrevet kopi af Markus-evangeliet, dateret til ca. år 50-55 e.Kr., der
har fundet vej til Qumram.

Vi har et fragtment af Mattæus-evangelium dateret til ca. samme tid, fundet
i Egypten, hvorfor vi altså har et nedskrevet kopi af Mættus-evangeliet
skrevet på / oversat til græsk, dateret til ca. 50-55, og som har fundet vej
helt til Egypten.

Dette jokker altså en meget tyk pæl igennem de liberale teologis meget sene
dateringer af de nedskrevne evangelieberetninger vi har kendskab til, idet
vi har her hele to evangelier (Mattæus og Markus) der med meget stor
sikkerhed kan dateres til lige omkring eller lidt før år 50 e.Kr. som dato
for tilblivelsen af det oprindelige originalmanuskript.

Vi taler således om øjenvidneberetninger til de hændelser der skete i 3½ år
hvor Jesus virkede offentligt. Mattæus var en af Jesu disciple, Johannes var
en af Jesu disciple, og Markus nedskrev apostlen Peters beretning om sin tid
sammen med Jesus.

Vi har altså nogen skriftlige kilder, der er blevet til samtidig med at der
var tusinder, ja titusinder, af øjenvidner der stadig levede da disse
beretninger blev nedskrevet og som derfor er gode, solide og troværdige
kilder til studiet af den historiske Jesus - og som samtidig rammer en tyk
pæl gennem hypoteserne om mange generationers udvikling af mytedannelse, som
liberalteologer og bibelkritikere gerne gør sig til talsmand for.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 07-08-08 14:01

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
489aeb74$0$90271$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i

> Igen omgås du sandheden mere end yderst selektiv!

Det kalder du det sikkert.
Vi andre kalder det en gemen misforståelse.
Jeg kan ikke se hvorfor du altid skal overdrive sådan...

> Hvorfor holder du dig ikke blot til hvad jeg jeg faktisk skrev?

Det prøver jeg selvfølgelig også på, men den smuttede altså her.
Jeg skrev ud fra hvad det var jeg mente at du havde skrevet, i
stedet for hvad du rent faktisk havde skrevet.
Min fejl. Jeg huskede forkert.

> [...]
> Så hvordan du formår at forvanske dette til at skulle handle om hele
> NT må alene tilskrives din vilje til absolut at ville være løgnagtig

Hvis du siger det.
Jeg er en løgner og fordrejer. Og meget, meget mere, jævnfør alle dine
andre svar på mine indlæg. Javel.

> [ ... ]
>
> I et andet indlæg har set at du erkender at jeg her har ret hvad
> angår 7Q5.

Jeps. Dette indlæg blev blot skrevet inden jeg fandt ud af dét.
Ligesom de eksperter jeg omtalte i det citerede, havde udtalt sig
inden Hungers fremlæggelser.
Tid er en sjov størrelse.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-08-08 14:23

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Jeg huskede forkert.

Yderligere 12 gode point til pluskontoen

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-08-08 22:31

Andreas Falck skrev i

> [...]
> samtidig rammer en tyk pæl gennem hypoteserne om mange generationers
> udvikling af mytedannelse, som liberalteologer og bibelkritikere

Thomas Hejl Pilgaard's tavshed her kan enten betyde at han er enig i det
fremførte, eller også at han vælger at fornægte og ignorere fakta.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 12-08-08 20:24

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
489f5e4f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk :

> Andreas Falck skrev i

Nej, vi har noget, der tilsyneladende er et brudstykke af Markus ev.

Det er igen en sandsynlighed, ikke en sikkerhed.

Jeg er ikke 100% overbevist herom.
Men jeg er åben overfor muligheden.

Det mener man.
Men om det nedskrevne er dét, der rent faktisk skete, kan vi ikke vide.

Siger du at han gik på vandet, genoplivede de døde og skabte noget ud
af intet?

> Thomas Hejl Pilgaard's tavshed her kan enten betyde at han er enig i
> det fremførte, eller også at han vælger at fornægte og ignorere fakta.

Jeg tror bare ikke jeg var i humør til at fortsætte det her, da jeg
læste dit indlæg.

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-08-08 20:51

Thomas Hejl Pilgaard skreiv:
> Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
> 489f5e4f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk :

Og så var det problemet med dateringsmetodane som ikkje er presise nok i
kreasjonistisk samanheng

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-08-08 22:23

In article <00270a2e$0$2172$c3e8da3@news.astraweb.com>,
"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

> Jeg tror bare ikke jeg var i humør til at fortsætte det her, da jeg
> læste dit indlæg.

Den udveksling, som jeg har fulgt lidt sporadisk, har inspireret mig:

<http://www.nytestamente.org/images/falck-pilgaard.jpg>

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-08-08 11:43

Harald Mossige skrev i

[ ... ]

> Og så var det problemet med dateringsmetodane som ikkje er presise
> nok i kreasjonistisk samanheng

Endnu engang rabler det totlat for den mosevandsdrikkende Harald.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-08-08 15:56

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

> Jeg tror bare ikke jeg var i humør til at fortsætte det her, da jeg
> læste dit indlæg.

Med andre ord: du vælger at benægte samt ignorere fakta.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-08-08 16:17

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48aadf07$1$90272$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]

> Med andre ord: du vælger at benægte samt ignorere fakta.

Nej, jeg endte jo med at indsparke et svar alligevel.

Eller hvilke fakta synes du jeg har ignoreret/benægtet?

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-08-08 17:32

> Nej, jeg endte jo med at indsparke et svar alligevel.
>
> Eller hvilke fakta synes du jeg har ignoreret/benægtet?

Jeg kan ikke se at du har forholdt dig til de fakta jeg fremlagde.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-08-08 20:33

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48aafb17$0$90264$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i

> Jeg kan ikke se at du har forholdt dig til de fakta jeg fremlagde.

Så smider jeg det lige herind, endnu engang:

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-08-08 11:41

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]

Som jeg skrev: Du forholder dig ikke til de fakta der blev frfemlagt.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 20-08-08 16:47

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48abf64b$1$90265$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Som jeg skrev: Du forholder dig ikke til de fakta der blev frfemlagt.

Så må du tydeliggøre hvad det er du forventer.
Jeg har forholdt mig til hvert eneste afsnit i dit indlæg.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-08-08 17:12

Thomas Hejl Pilgaard skrev i

[ ... ]
> Jeg har forholdt mig til hvert eneste afsnit i dit indlæg.

Det er jo netop det du ikke har.

Men du vil måske også acceptere og godtage en lige så overfladisk og
ureflekteret holdning til darwinistisk forståelse af naturvidenskaben?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 20-08-08 17:52

Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
48ac449a$0$90265$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i
>
> [ ... ]
>
> Det er jo netop det du ikke har.

Hvordan forstår du "at forholde sig til"?

> Men du vil måske også acceptere og godtage en lige så overfladisk og
> ureflekteret holdning til darwinistisk forståelse af naturvidenskaben?

Det ved jeg ikke.
Prøv.

Men lad nu være med at køre ud i grøften, prøv at holde det på
samme niveau.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 03:26

"Thomas Hejl Pilgaard" skrev i en meddelelse:

> Lukasevangeliet 23:34
> "Far, tilgiv dem, for de ved ikke hvad de gør."

Mange tak for svaret. I min Bibel (fra 1892) lyder
det således: "Fader! forlad dem; thi de vide ikke,
hvad de gjøre."

Et supplerende spørgsmål: Findes der en tidligere
bibeloversættelse, hvor det hverken hedder "tilgiv"
eller "forlad", men derimod "forgiv"? Eventuelt
"forgive", fordi man dengang tiltalte Gud i flertal?

V.h. -- Ib

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-06-08 13:26

Ib Baagøe skrev i

> [...]
> eller "forlad", men derimod "forgiv"? Eventuelt
> "forgive", fordi man dengang tiltalte Gud i flertal?

Jeg har en oversættelse fra 1740 og 1819, men de siger også "forlad dem".

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 30-06-08 21:52

Den 30.06.2008 kl. 07:04 skrev Thomas Hejl Pilgaard
<pilgaard@tele2adsl.dk.dk>:
> [...]
>
> Allerførst er jeg er bare interesseret i at vide hvordan
> Jesus kan være af Davids slægt, når han ikke er af Joseph's

Forvent ikke mirakler. Al den stund du ramte noget væsentligt som AF ikke
turde tage stilling til.

De kristne selv påstår at denne jesus skulle være guddommelig af
oprindelse, og i dét perspektiv er stamtavlen interessant fordi Matt 1:16
selv nævner "Josef, Marias mand"...

Der er intet overraskende over at det *ikke* er seriøst hvis man stiller
spørgsmål til kristendommen. Hvis kristne skal forholde sig kildekritisk
til deres skrifter når de netop til disse "det handler om tro" og ikke
fornuft. Derfor vil det være spild af tid at forholde dig til det
synnejyske tågehorn som skifter mening som en vejrhane i stormvejr...

Denne jesus er et idol for gudsfornægtende personer som i eskapismens
"hellige" navn stikker hovedet i jorden ganske som strudsen...

Henrik Blunck - Dianalund
Learn More About Spyware => http://www.blunck.dk/consulting/spyware/
Overview of blogs etc => http://blunckmeister.googlepages.com/

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-07-08 17:18

Henrik V Blunck wrote:

> [...]
>
> Denne jesus er et idol for gudsfornægtende personer som i eskapismens
> "hellige" navn stikker hovedet i jorden ganske som strudsen...

Og du selv, ateist eller hykler?

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 02-07-08 02:19

Den 01.07.2008 kl. 18:18 skrev Martin Andersen <dur@ikke.nu>:
> Og du selv, ateist eller hykler?

Når du spørger sådan så er det jo som at sige at modparten skal svare "ja"
eller "nej" (og *intet* andet) hvorefter der spørges: "Er du holdt op med
at tæve din kone?"
Siger han ja, har han gjort det før, og siges der "nej" gøres det stadig...

....Jeg er hverken ateist eller hykler.

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-07-08 16:49

Henrik V Blunck wrote:

> [...]
> op med at tæve din kone?"
> Siger han ja, har han gjort det før, og siges der "nej" gøres det stadig...

Hvordan er det ikke hyklerisk at gøre noget ud af den slags inkonsistens
i NT men være blasé når det kommer til GT, eller nogen anden religions
mirakuløse påstande?

Jeg er i øvrigt ikke holdt op med at tæve min kone.

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 05-07-08 23:28

Den 05.07.2008 kl. 17:48 skrev Martin Andersen <dur@ikke.nu>:

> Hvordan er det ikke hyklerisk at gøre noget ud af den slags inkonsistens
> i NT men være blasé når det kommer til GT, eller nogen anden religions
> mirakuløse påstande?

Nu er det vel en grov generalisering at forvente at jeg skulle tage
stiling til andre religioners "mirakuløse påstande", men hvis du *ville*
påpege en egentlig inkonsistens havde du vel gjort det?

Men i stedet skal der generaliseres, og til det formål passer det at
klippe og klistre som en vis person læser Bibelen jo perfekt ind i din
metodik. Anonymt, overfladisk og upersonligt. Hvorfor diskutere religion
hvis det ikke rører dig? Tag din egen stilling og tag den derfra i stedet
for at forvente at alle andre skal tage stilling for dig i forhold til dér
hvor du tvivler.

> Jeg er i øvrigt ikke holdt op med at tæve min kone.

Kunne jeg sagtens forestille mig...

Henrik Blunck - Dianalund
Har du læst bloggen Kristendommens mangler?
http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 22-07-08 08:45

Den 22.07.2008 kl. 08:11 skrev Thomas Hejl Pilgaard
<pilgaard@tele2adsl.dk.dk>:
> Andreas Falck <dewnull@dewnull.dewnull> declared in:
> 488430a7$0$90267$14726298@news.sunsite.dk :
> Det originale ord har jeg allerede fortalt dig.
> Det er det græske ord for sperm. Sæd.

Der er i forvejen et sjovt forspil til det hele:

- når det passer ind kan AF alt i forhold til sprog
- når det passer ind kan AF intet i forhold til sprog

Hvornår mon ordblinde- eller andre kort skal spilles?

BÃ¥de forfra og bagfra deler debatten sig jo netop om, at kristne *tror*
Jesus ingen "verdslig"/fysisk far har, men alligevel står Josefs
slægtstavle opført fordi *andre* - ret naturligt i øvrigt - synes
påstanden om himmelsk oprindelse er en smule tynd...

Det er i øvrigt præcis denne naivitet der forklarer hvorfor der er så
mange *kristne* sekter. Det er åbenbart meget kristent at kunne isolere
folk, fortælle dem lyserøde-skyer-eventyr og bagefter forvente at folk vil
tro dem.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-07-08 17:10

Henrik V Blunck skrev i
news.ueons8xmn1el4e@macintosh.local,:

[ ... ]

Og som sædvanligt kunne semi-jøden og malka-sektmedlem Henrik Vestergaard
Blunck ikke andet end hælde lidt stinkende gylde ud.

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 30-07-08 23:09

Den 30.07.2008 kl. 22:55 skrev Martin M. S. Pedersen
<traxplayer@gmail.com>:

> Hva' søren Andreas, er du jøder-hader ligesom racisten Luther ?
> /Martin

"Sandheden er ofte ilde hørt"

Bemærk: i ovenstående 11 linjer er der ikke ét eneste link, og hvis han
*kunne* gøre nogen til grin ved at fremvise dokumentation havde han nok
gjort det.

Faktum er, at det *eneste* der validerer sin status som hellig for de
græske skrifter er de græske skrifter selv.
[Reference er bl.a. http://runeberg.org/salmonsen/2/3/0191.html og frem]
Påstanden er, religiøst betragtet, uhyrlig, og i direkte modstrid med al
Loven, retfærdighed, fornuft og logik.

Længere er den ikke.

Fra : Cyril Malka

Dato : 31-07-08 00:19

In article <op.ue4k4ul6n1el4e@macintosh.local>,
"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> wrote:

> Bemærk: i ovenstående 11 linjer er der ikke ét eneste link, og hvis han
> *kunne* gøre nogen til grin ved at fremvise dokumentation havde han nok
> gjort det.

nej, men til gengæld kan man, blot ved at læse en hvilken som helst dans
autoriseret bibel, se disse ændringer.

I da. 1992 kan man se i sidste kapitel af Markus evangeliet følgende
fodnote:

" Denne slutning findes ikke i de ældste håndskrifter.
Følgende kortere slutning findes i enkelte håndskrifter i stedet for
16,9-20: Alt, hvad der var pålagt dem, berettede de i korthed til dem,
der var sammen med Peter. Derefter udsendte Jesus selv ved dem fra øst
til vest det hellige og uforgængelige budskab om den evige frelse. Amen.
"
'
Faktisk slutter Markus kapitel 16 med vers 8, men den er ikke særlig
rammende fordi der er bare tale om at kvinderne blvier bange fordi nogen
fortæller dem at Jesus er opstået.

Det er meget smartere hvis historien ender "godt" med en sikkerhed om at
Jesus er opstået og så går de allesammen ud at prædike!

Eller også skal nogen her forklare mig, fra hvilke kriterier man er gået
ud fra.

For hvis slutningen ikke findes i de ældste håndskrifter, må det da
betyde, at den er tilføjet senere (QED) og at der er foretage
redaktionnelle forandringer.

Eller er de nyere blevet skrevet først og fjernet af onde jøder for
derefter at blive tilføjede senere?

Det er nok forklaringen ...

> [...]
> [Reference er bl.a. http://runeberg.org/salmonsen/2/3/0191.html og frem]
> Påstanden er, religiøst betragtet, uhyrlig, og i direkte modstrid med al

og så det, at man slår ihjel og forfølger (og i dag håner i mange
tilfælde), dem, der modsiger det.

> Længere er den ikke.

Nemli'

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-07-08 08:37

Cyril Malka skrev i

[ .... ]
> og så det, at man slår ihjel og forfølger (og i dag håner i mange
> tilfælde), dem, der modsiger det.

Ja, det var jo lige netop noget jøderne var rigtig gode til. Jøder var jo
meget ivrige efter både at håne og forfølge og slå de første kristne ihjel.

Og selv i dag ser vi hvordan semi-jøder gør alt hvad de kan for at håne og
nedgøre dem der ikke deler deres tro.

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 30-07-08 23:13

Den 31.07.2008 kl. 00:08 skrev Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk>:
[...]
> Bemærk: i ovenstående 11 linjer er der ikke ét eneste link, og hvis han
> *kunne* gøre nogen til grin ved at fremvise dokumentation havde han nok
> gjort det.

Jeg skal lige skynde mig at bemærke, at Opera deler teksten anderledes end
når den kommer frem i fremvisningen, så de 11 linjer var talt under
redigering, mens det senere blev fremvist som vist 6 linjer.

Blot for at undgå, at dette kunne blive en møllesten rundt om enkeltes
forståelse af teksten som oprindeligt skrevet.