/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
elohim - flertal?
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-08 10:12

I skabelsesberetningen siges der, at at "vi vil gøre mennesket i vores
billede" - altså en brug af flertalsformer. Efterfølgende skabes så
mennesket af Gud.
Denne brug af flertalsfom - har den som forudsætning, at der rent faktisk
var flere guder eller er der tale om en slags ophøjet flertal?
Senere er der jo budenes udtrykkelige forbud mod afgudsdyrkelse - det er en
anden sag, da der i den situation er tale om menneskeskabte guder/billeder -
men brugen i begyndelsen af genesis er interessant, da den faktisk antyder
flere guder før mennesket skabes.
Når der så i emnefeltet står elohim i flertal - skyldes det at "nogen" siger
at der er tale om pluralis majestatis - spørgsmålet er så, om det var et
alment sprogligt begreb på den tid, hvor genesis blev nedfældet - nogle
hebræiske sprognørder til stede? - eller om en monoteistisk kultur tillægger
pluralis denne betydning efterfølgende - findes der andre nedskrevne kilder
til gammeltestamentlig hebræisk (tidsmæssigt) end de bibelske tekster? Nogen
der er så tekststærke, at de kan huske andre eksempler på den brug af
flertal, når der ikke refereres til guden?



 
 
TBC (15-06-2008)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 15-06-08 01:10

<none> skrev i en meddelelse
news:48523a8b$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>I skabelsesberetningen siges der, at at "vi vil gøre mennesket i vores
>billede" - altså en brug af flertalsformer. Efterfølgende skabes så
>mennesket af Gud.

Bibelen forklarer straks efter hvad der så skete: "Gud gik i gang med at
skabe mennesket i sit billede, i Guds billede skabte han det". At
ovenstående samtale om at "vi vil gøre mennesket i vores billede", kan man
altså blot konstatere at der var andre til stede inkl. den Gud der så nævnes
at gå "i gang med at skabe mennesket i sit billede", der havde nogle
tilsvarende egenskaber. Så hvordan man forstår dette må vel i høj grad
afhænge af hvad man forstår ved hvad "billedet" indebærer. Af det Hebræiske
grundord finder man tanken om at det betegner noget der er en skygge af
noget, noget der har en lighed med, eller blot er en repræsentation af
noget, lige som når mennesker (som beskrevet i bibelen) laver sig billeder
eller figurer af tumorer, mus eller hedenske guder, hvor det også er det
samme grundord der er brugt.

Altså blev mennesket i modsætning til dyrene ifølge bibelen skabt men noget
der havde lighed med, og var en skygge af noget der fandtes hos Gud og den
han talte med. Da Gud (igen ifølge bibelen) er en ånd, er der intet
fornuftigt grundlag for at mene at det skulle være menneskets fysiske
karaktertræk der er tale om, men snarere at der var tale om nogle af de
åndelige egenskaber der allerede fandtes hos Gud og vedkommende han talte
med. Og nu var mennesket ifølge Bibelen altså langt fra det første
fornuftsbegavede væsen der eksisterede ud over Gud. Så det er svært, om ikke
umuligt at konkludere hvem Gud talte til. Det ligger fuldstændigt åbent for
tolkning. ...Men måske finder man et oplagt clue i skriftsteder som f.eks.
Kolossenserbrevet 1:15-16 og Johannes 1:3

Kolossenserbrevet 1:15-16 siger:
"Han er den usynlige Guds billede, al skabnings førstefødte. I ham blev
alting skabt i himlene og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og
herskere, magter og myndigheder. Ved ham og til ham er alting skabt."

Johannes 1:3: "Alt er blevet til gennem ham, og uden ham er end ikke én ting
blevet til"

Disse udtalelser passer i hvert fald ganske godt til forholdene i
skabelsesberetningen.

> Denne brug af flertalsfom - har den som forudsætning, at der rent faktisk
> var flere guder eller er der tale om en slags ophøjet flertal?

'e?lo^hi^ym bruges ofte i bibelen som majestætisk flertal, ikke blot om
bibelens sande Gud, men også om falske Guder som f.eks Dagon og Marduk.
e?lo^hi^ym bruges i bibelen for den sags skyld også om engle og mennesker
der, hvad enten de er for eller i mod Gud, indtager en høj position eller
administration.

Entalsformen ('e?lo^ahh) forekommer 56 gange i bibelen (primært i Job's
bog), mens flertalsformen ('e?lo^hi^ym) forekommer hele 2605 gange

TBC



Guds udsending (13-07-2008)
Kommentar
Fra : Guds udsending


Dato : 13-07-08 22:45

DGT er skrevet i to omgange. Den første bruger Elohim "dem
fra himlen" (ja, flertal.) Den anden skriver YHWH Yahwe
Jehova.

none skrev
>I skabelsesberetningen siges der, at at "vi vil g?re mennesket i vores
>billede" - alts? en brug af flertalsformer. Efterf?lgende skabes s?
>mennesket af Gud.
> Denne brug af flertalsfom - har den som foruds?tning, at der rent faktisk
>var flere guder eller er der tale om en slags oph?jet flertal?
>Senere er der jo budenes udtrykkelige forbud mod afgudsdyrkelse - det er en
>anden sag, da der i den situation er tale om menneskeskabte guder/billeder -
>men brugen i begyndelsen af genesis er interessant, da den faktisk antyder
>flere guder f?r mennesket skabes.
>N?r der s? i emnefeltet st?r elohim i flertal - skyldes det at "nogen" siger
>at der er tale om pluralis majestatis - sp?rgsm?let er s?, om det var et
>alment sprogligt begreb p? den tid, hvor genesis blev nedf?ldet - nogle
>hebr?iske sprogn?rder til stede? - eller om en monoteistisk kultur till?gger
>pluralis denne betydning efterf?lgende - findes der andre nedskrevne kilder
>til gammeltestamentlig hebr?isk (tidsm?ssigt) end de bibelske tekster? Nogen
>der er s? tekstst?rke, at de kan huske andre eksempler p? den brug af
>flertal, n?r der ikke refereres til guden?



TBC (14-07-2008)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 14-07-08 05:13

"Guds udsending" <nej@falungong.cc> skrev i en meddelelse
news:487a775a$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> DGT er skrevet i to omgange. Den første bruger Elohim "dem
> fra himlen" (ja, flertal.) Den anden skriver YHWH Yahwe
> Jehova.

Det er altså noget af en besynderlig påstand med denne inddeling, siden
bibelenteksens forskellige bøger i "DGT" helt evident er fuld af udsagn som
f.eks.

"YHWH" vor "Elohim"
"YHWH" din "Elohim"
"YHWH" min "Elohim"
"YHWH" vores "Elohim"
"YHWH" jeres forfædres "Elohim"
"YHWH" Israels "Elohim"
....osv osv osv.

Tag f.eks 2 Mosebog kap 3 for en demonstration af nogle af variationerne,
eller læs lidt ind i enhver anden bog i DGT.

....Teksten kan f.eks også blot sige ""YHWH Elohim", på dansk lige med
"HERREN Gud", "Jehova Gud" eller "Gud Herre" afhængigt af oversættelse, som
f.eks 2 Krøn. 1:1, 1:9 m.fl.

_ _

Der til kommer at de bøger der er samlet i det såkaldte "Gamle testamente",
er skrevet af flere forskellige skribenter i løbet af en ret lang periode
(Fra Moses til Nehemias og Malakias, over en hel del andre skribenter, og
over adskillelige århundreder), og altså dermed i langt mere end blot i "2
omgange"

TBC










Andreas Falck (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 15-07-08 06:08

Guds udsending skrev i
news:487a775a$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,:

> DGT er skrevet i to omgange. Den første bruger Elohim "dem
> fra himlen" (ja, flertal.) Den anden skriver YHWH Yahwe
> Jehova.

Og du tror ikke der kan være en anden forklaring end den du der kom kom med?
For har du ikke bemærket at at der om Gud bruges mange andre navne i GT.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408186
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste