Surdejsbrød
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-07-08 19:30

Hej

Jeg har en surdej stående, som ser rigtig god ud. Den er lavet på lidt
grahamsmel, lidt fuldkornsmel, lidt honning, lidt A38 og noget vand.
Der er vel 500-700 gram.

Men hvad gør jeg så nu? Jeg regner med at prøve mig lidt frem, men jeg
er mest i tvivl om hvor meget jeg skal tage fra og hvordan jeg
opbevarer surdejen bagefter og hvor tit den skal fodres?

Mvh Trine

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-07-08 19:37

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Jeg regner med at prøve mig lidt frem, men jeg er mest i tvivl
> om hvor meget jeg skal tage fra og hvordan jeg opbevarer sur-
> dejen bagefter og hvor tit den skal fodres?

Hvis der ikke kommer nogen svar, kan du kigge på Darrell Greenwoods
Sourdough FAQs:

· http://www.nyx.net/~dgreenw/sourdoughfaqs.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-07-08 19:46

Jeg kom i tanker om at jeg engang stødte på en opskrift på en surdejs-
version af det grydebrød (tænk New York Times) vi talte en del om her
i gruppen. Hvis du kan læse tysk, er det ligetil:

· http://peho.typepad.com/chili_und_ciabatta/2006/11/noknead_bread_d.html

Hvis ikke, kan Google måske hjælpe:

· http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fpeho.typepad.com%2Fchili_und_ciabatta%2F2006%2F11%2Fnoknead_bread_d.html&hl=en&ie=UTF8&sl=de&tl=da

eller:

· http://xrl.us/j5xjz   (kort link til google-oversættelsen)

Jeg har ikke selv prøvet at bage surdejsudgaven, men forfatteren
skriver selv (i googles oversættesle): »Jeg personligt finder denne
version meget mere alsidigt end den ekstremt grobporige originalen.«
Så er det sagt. :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-07-08 19:56

Jeg skrev:

> grydebrød (tænk New York Times)

Jeg glemte et link:

· http://ulink.zone237.dk/2007/04/grydebrd.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 19:48

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> er mest i tvivl om hvor meget jeg skal tage fra og hvordan jeg
> opbevarer surdejen bagefter og hvor tit den skal fodres?

Hej Trine

Det er en pæn stor portion du har, jeg ville bare blande den op med mel og
vand, indtil der er dobbelt portion, og så tage ca. 1½ dl fra til en ny
surdej.
Den nye surdej kan du med fordel opbevare i køleskabet, da den så arbejder
langsommere, dvs. den kan holde sig længere.
Du kan så fodre den et par dage før du vil bage igen, og ved at opbevare den
i køleskabet burde du kunne få det til at fungere med at bage ca. hver 10.
dag.

Min erfaring med surdej er 1½ bagning, og jeg ved at det afhænger meget af
fingerfornemmelse, og man skal kende sin surdej.
Der er ikke to surdeje der er ens, og ens surdej ændrer sig også hele tiden.

Men brød bagt udelukkende på surdej smager skønt, og er sundt for maven....

God bagelyst

Louise