Frosne valnødder
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-08 20:33

Jeg har fundet en pose med 12 frosne valnødder fra 2007 i min fryser og da
jeg har lavet rigeligt ekstrakt, vil jeg donere dem i to portioner til
værdigt trængende.

Udtræk på grønne valnødder er fint og det laver jeg da også hvert år, men
jeg smider altid nogen i fryseren, for det bliver de bestemt ikke ringere
af. Den bedste ekstrakt jeg nogensinde har lavet, glemte jeg i fryseren et
par år, tøede dem op og skar dem i både og kom dem i sprit og glemte så i
øvrigt alt om dem i yderligere et par år. Jøsses mand, den er bare mums!

Først til mølle ...

Svar her i gruppen, så alle kan se at det går rigtigt til, men send også en
mail med navn og adresse til kurt (snabel-a) towle punktum dk.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-06-08 20:50

Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Svar her i gruppen, så alle kan se at det går rigtigt til, men send også en
> mail med navn og adresse til kurt (snabel-a) towle punktum dk.

Det er altid godt at glemme valnødde-snapsen. Min rekord er ca. 8 år -
så blev jeg gift, og konen begyndte at gøre rent i køkkenskabene..

Heldigvis har hun også sans for livets sande goder

Vi er gerne aftager til en posefuld..

mvh

Krabsen

Fra : Emil

Dato : 30-06-08 20:51

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
>Svar her i gruppen, så alle kan se at det går rigtigt til, men send også en
>mail med navn og adresse til kurt (snabel-a) towle punktum dk.

Det har jeg ofte ønsket at prøve, så jeg melder mig frivilligt

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-08 20:55

On Mon, 30 Jun 2008 21:32:35 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Svar her i gruppen, så alle kan se at det går rigtigt til, men send også en
> mail med navn og adresse til kurt (snabel-a) towle punktum dk.

Det gik jo tjept. de heldige vindere (Gert og Emil) ønskes tillykke. Så
snart jeg får jeres sneglepostadresser, ryger nødderne afsted med posten.

P.S. Det er på nødderne man skal kende sine veninder
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Dido

Dato : 30-06-08 22:04

Hvis du får for mange igen i år aftager vi gerne en posefuld

Vh Dorthe

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-07-08 18:35

On Mon, 30 Jun 2008 23:03:32 +0200, Dido wrote:

> Hvis du får for mange igen i år aftager vi gerne en posefuld

Jeg har også fået en del mails fra andre interesserede. Jeg noterer dem og
ser hvad sæsonen byder på, når nødderne er plukkemodne medio august. Det er
ikke mit eget træ og der er gode, såvel som dårlige valnøddeår. Hvis jeg
får adgang til rigelige mængder, skal jeg nok give besked og annoncere det
her i gruppen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Inger D.

Dato : 02-07-08 18:01

> [...]
> får adgang til rigelige mængder, skal jeg nok give besked og annoncere det

Da jeg begyndte at lave valnøddesnaps for ca. 5 år siden, var det mig en
gåde, hvor jeg skulle skaffe de grønne valnødder fra. Det gik så vidt, at
jeg spurgte en kollega, om han kunne skaffe nogen fra Iran, hvor han sagde,
de havde masser af valnøddetræer.

Min opmærksomhed på dette træ blev skærpet kraftigt, og jeg opdagede, at der
vokser masser af valnøddetræer rundt om i hele landet.
De er let genkendelige med deres store glatte blade, der dufter af umodne
valnødder, når man gnider dem.

I starten skrev vi dem ind i GPS´en, når vi så et nyt træ, men nu tager vi
bare en køretur, når tiden nærmer sig, så skal vi nok finde rigeligt. God
jagt

Inger D.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 17-07-08 18:56

On Wed, 2 Jul 2008 19:01:07 +0200, Inger D. wrote:

> [...]
> bare en køretur, når tiden nærmer sig, så skal vi nok finde rigeligt. God

Jeg kan ikke mindes at jeg er stødt på et valnøddetræ uden for lukkede
haver. Måske i parker?

Med den efterspørgsel der er og de mange der vrider sig som orm på en krog,
fordi de ikke aner hvor de skal få valnødder fra, kunne du måske lokkes til
at dele dine koordinater eller skrive nogle eksempler på hvor lægmand kan
køre hen og finde dem?

De grønne valnødder skulle være gode fra nu af og 2-3 uger frem.
--
/ Mikkel

Fra : Max

Dato : 17-07-08 19:06

Hej Mikkel

> De grønne valnødder skulle være gode fra nu af og 2-3 uger frem.

Hvis folk lære sig hvordan et valdnøddetræ ser ud, så kan de umulig
mangle steder at plukke nogle. Når jeg kikker ud af vinduet kan jeg
også se at der er rimelig med valdnødder på træerne på den anden
side af vejen.

--
Mvh Max

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 17-07-08 19:40

On Thu, 17 Jul 2008 20:06:10 +0200, Max wrote:

> [...]
> mangle steder at plukke nogle. Når jeg kikker ud af vinduet kan jeg
> også se at der er rimelig med valdnødder på træerne på den anden

Jeg ved skam udmærket hvordan et valnøddetræ ser ud. Har faktisk plukket så
sent som i dag.

Nu nævner du ikke hvilken vej du bor på ...
--
/ Mikkel

Fra : Max

Dato : 17-07-08 19:58

Hej Mikkel

> Nu nævner du ikke hvilken vej du bor på ...

Nej, jeg ønsker ikke at medvirke til ulovligheder :)

--
Mvh Max

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 17-07-08 20:43

On Thu, 17 Jul 2008 20:58:00 +0200, Max wrote:

> Hej Mikkel

> Nej, jeg ønsker ikke at medvirke til ulovligheder :)

Aha, så står "dine" træer alligevel ikke lovligt tilgængelige for Gud og
hvermand? Det må være konklusionen, da det jo ikke er forbudt at fremstille
kryddersnapse. Eller er der en subtil pointe jeg har misset?
--
/ Mikkel

Fra : Inger D.

Dato : 18-07-08 10:52

> [...]
> til
> at dele dine koordinater eller skrive nogle eksempler på hvor lægmand kan

Ja da. Her er nogle links til træer, vi har plukket af (omkring Ballerup):

http://findvej.dk/?longitude=12.33744&latitude=55.75275&zoom=20&maptype=3

http://findvej.dk/?longitude=12.27791&latitude=55.78469&zoom=18&maptype=3

Der er vist nok også et her, men som sagt er vi holdt op med at notere dem,
da vi ser dem over alt:

http://findvej.dk/?longitude=12.36367&latitude=55.7355&zoom=17&maptype=3

Inger D.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 18-07-08 13:27

On Fri, 18 Jul 2008 11:51:55 +0200, Inger D. wrote:

> Ja da. Her er nogle links til træer, vi har plukket af (omkring Ballerup):

Flot, det vil helt sikkert glæde folk på den egn. Måske er der flere "løse"
valnøddetræer på Sjælland end i Jylland? jeg synes aldrig jeg støder på dem
i hegn og ude i naturen. Parker og kirkegårde og private haver, men der er
langt imellem.
--
/ Mikkel