Opskrift på kaffekage
Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 27-06-08 22:32

Jeg vil gerne bare en "rigtig" kaffekage. De eneste opskrifter jeg kan finde
er enten med pulverkaffe eller med kaffe afmålt i spsk. Dette er ikke det
jeg søger. Min kage skulle gerne smage af kaffe og ikke kun have undertoner
af kaffe, som jeg tror de opskrifter jeg har fundet, har.

Er der ikke en, som har en opskrift på en "ordentlig" kaffekage med kaffe i?

-Lasse

Fra : Max

Dato : 27-06-08 22:49

Hej Lasse

> Er der ikke en, som har en opskrift på en "ordentlig" kaffekage med
> kaffe i?

Tiramisu.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 27-06-08 22:53

Hej Max
Max wrote:
> Tiramisu.

Det lyder som en naturkatastrofe.. Det er det vel ikke?

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 27-06-08 22:57

Hej Hauge

> Det lyder som en naturkatastrofe.. Det er det vel ikke?

Jo, det er, den slår dig ihjel :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 27-06-08 23:25

Hej Max
Max wrote:
> Jo, det er, den slår dig ihjel :)

Hehe, det er vel ikke en katastrofe, der er vel det man kalder lykke

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 28-06-08 08:26

Hej Hauge

> Hehe, det er vel ikke en katastrofe, der er vel det man kalder lykke

Ja, der findes ubehageligere måder at blive slået ihjel på :)

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 27-06-08 23:21

"Lasse Hoelgaard" wrote:

> [...]
>af kaffe, som jeg tror de opskrifter jeg har fundet, har.
>
>Er der ikke en, som har en opskrift på en "ordentlig" kaffekage med kaffe i?

Den bedste kaffekage, som jeg har smagt, var en Sachertorte (Verdens
bedste chokoladekage), hvor der var tilsat (opløses i æggehviden) 1
teske frysetørret kaffe pr. 100 gram af den totale vægt af
ingredienserne.

Resultatet er en overvældende smag og duft af kaffe og chokolade.

Kokken gjorde et stort nummer ud af, at alt kaffepulveret skulle være
helt opløst i æggehviderne. Det tog nogen tid.
I min egen efterligning, opløste jeg pulverkaffen i en smule kogende
vand. Den extra smule vand, gør ikke nogen forskel på kagen.

Det er ikke uden betydning hvilken pulverkaffe der anvendes. Generelt
er Nescafé Guld et godt valg, idet den er lavet på Arabica-kaffe.
Nederst på smagsranglisten kommer Coops pulverkaffe, som er lavet på
Robusta-kaffer, som har en helt anden, og delvis ubehagelig, smag.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 28-06-08 08:02

Hej Emil

> Det er ikke uden betydning hvilken pulverkaffe der anvendes. Generelt
> er Nescafé Guld et godt valg, idet den er lavet på Arabica-kaffe.

Jeg syntes at Nescafe er lidt bitter i forhold til en Cafe Noir.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 28-06-08 09:36

"Max" wrote:

>Jeg syntes at Nescafe er lidt bitter i forhold til en Cafe Noir.

Hej Max

Det kan jeg ikke afgøre, da jeg sjældent bruger pulverkaffe.
For nogle måneder siden var der en test af pulverkaffe i dagbladene.
Her var vinderen en eller anden i rød farve, og Cafe Noir kom ind på
andenpladsen.
Nescafe var længere nede på ranglisten, så du har sikkert ret.

Men jeg har smagt pulverkaffe der var lavet på robustabønner, og det
var en fæl oplevelse.

Cafe Noir har lige vundet en smagstest af blandingskaffer:
<http://fpn.dk/mad/article1377527.ece>
Den bedste blandingskaffe jeg har smagt, var Magasin's eget mærke, som
jeg synes er meget bedre end Cafe Noir. Alene duften kan gøre én høj.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 28-06-08 10:47

Hej Emil

> Det kan jeg ikke afgøre, da jeg sjældent bruger pulverkaffe.

Jeg bruger kun pulverkaffe som smagsforstærker i hverdagen,
men der er mange der er gået over til pulverkaffe, bl.a. min
datter og svigersøn gider ikke lave kaffe mere, så der er det
pulver der kommer på bordet når man er gæst. Det er jo også
for manges vedkommende pulverkaffe de får når de er på job,
og så kommer pulveret jo til at sætte standarden.

> Men jeg har smagt pulverkaffe der var lavet på robustabønner, og det
> var en fæl oplevelse.

Omkring 1970 blev jeg syg på en campingtur efter at have drukket
Nescafe, så jeg holdt mig fra det i mange år, så måske er der noget
personligt involveret i det :)

> Cafe Noir har lige vundet en smagstest af blandingskaffer:

Ja, jeg kan fint drikke Cafe Noir når det bruges på kaffemaskine, men
der findes mange andre kaffemærker der er mindst lige så gode eller
bedre rundt omkring.

> Den bedste blandingskaffe jeg har smagt, var Magasin's eget mærke, som
> jeg synes er meget bedre end Cafe Noir. Alene duften kan gøre én høj.

Vi har heldigvis et lille kaffe/te hus her i byen, der kan man få hvad
man
ønsker sig. Og duften når der males kaffe der, ja kunne den hældes på
dåser og sælges, ja så kunne man hurtigt tjene en formue.

Ps: Til mine espressokander foretrækker jeg ren arabica kaffe.

--
Mvh Max