Whisky, Straight from the cask
Fra : Per, Herringe

Dato : 27-06-08 22:14

Hej
Jeg har fået en flaske Edradour "straight from the cask", 57,7%.
Jeg er ellers mest hjemme i de irske og har også oplevet hvad en enkelt
dråbe vand kan gøre ved en Glenmorangie (den bliver pludselig
drikkelig )
De irske holder jeg normalt langt fra vandhanen, men hvad gør man med sådan
en gang skotsk træsprit?

--
MVH Per, Herringe

http://picasaweb.google.com/p.herholdt/Fugle

Fra : Linde

Dato : 27-06-08 23:12

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drikkelig )
> De irske holder jeg normalt langt fra vandhanen, men hvad gør man med

Jeg mener du bør lave en god, stor ufortyndet dram, og nyde hvad den har at
byde på. Derefter kan du jo sjatte lidt vand i, lidt efter lidt, og nyde
hvad den så kan frembyde. Stop når den når de 40 volt. Alternativt kan du jo
sende den til mig, så skal jeg give den et godt hjem(portoen tager jeg
mig af)

Mvh
Linde

Fra : Per, Herringe

Dato : 27-06-08 23:34

I meddelelse: 4865659d$0$90262$14726298@news.sunsite.dk
skrev Linde bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> lidt, og nyde hvad den så kan frembyde. Stop når den når de 40 volt.
> Alternativt kan du jo sende den til mig, så skal jeg give den et godt

Ummm, det var dog en dejlig oplevelse. Utroligt at noget så stærkt kan smage
så blidt. Ingen røg, en hel del egetræ og bare blød som fløjl. Den skal
drikkes før luftfugtigheden når den og vand kommer ikke på tale

Fra : Per, Herringe

Dato : 27-06-08 23:58

I meddelelse: 48656af0$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Per, Herringe bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> kan smage så blidt. Ingen røg, en hel del egetræ og bare blød som
> fløjl. Den skal drikkes før luftfugtigheden når den og vand kommer

Det vil tage lidt tid at finde ud af om det er den eller Bushmill 16 års der
skal frem når biskoppen kommer på besøg. Middelton holder jeg stadig for mig
selv

Fra : Linde

Dato : 28-06-08 01:09

> Det vil tage lidt tid at finde ud af om det er den eller Bushmill 16 års
> der skal frem når biskoppen kommer på besøg. Middelton holder jeg stadig
> for mig selv

Biskoppen? Giv ham da en kølig Harboe Ren, og gem den fede vare til dig selv
og andre personer der skal tages seriøst. Middleton kunne nok også nydes
ved andre mere specielle lejligheder. Jeg er i øvrigt selv stor fan af
Edradour´s egen 10 års...jeg synes den er dejlig sød og dessertagtig, næsten
som vanilleduften i en varm creme brylee. Vand eller ej...tja, den bedste
dram er den man nyder mest, j

Slainthé
Linde

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-06-08 07:03

On Sat, 28 Jun 2008 00:58:19 +0200, Per, Herringe wrote:

> Det vil tage lidt tid at finde ud af om det er den eller Bushmill 16 års der
> skal frem når biskoppen kommer på besøg.

Bytte, bytte biskop? Min nyder kun sherry

Godt du sprang ud i det og tog din Edradour direkte fra flasken. At drikke
whisky i fadstyrke kan være en voldsom oplevelse for utrænede ganer, men
jeg formaner altid mine gæster om at prøve; så kan de altid putte lidt vand
i efterfølgende, hvis de synes det er for barskt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-06-08 14:03

> [...]
> kan smage så blidt. Ingen røg, en hel del egetræ og bare blød som
> fløjl. Den skal drikkes før luftfugtigheden når den og vand kommer

Selvfølgelig kommer vand på tale. Et par dråber kan åbne en ellers helt
tillukket Single Cask og give en helt ny, og meget større smagsoplevelse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-06-08 11:10

Jens Bruun wrote:

> Selvfølgelig kommer vand på tale. Et par dråber kan åbne en ellers
> helt tillukket Single Cask og give en helt ny, og meget større
> smagsoplevelse.

Nemlig. Og derfor har jeg altid sugerør på lager som jeg bruger som pipette
når vandet skal doseres.

The Edradour er iøvrigt et rigtig hyggeligt lille destilleri, bestemt et
besøg værd.

Ebbe

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-06-08 03:46

On Jun 27, 11:13 pm, "Per, Herringe" <per.herho...@mailbox.dk> wrote:

> Jeg har fået en flaske Edradour "straight from the cask", 57,7%.

Tillykke! Det er gode sager. Jeg har selv en af dem, der har ligget på
Barolo-fade, og den hører til blandt dem, jeg helst ikke byder mine
gæster på!

> De irske holder jeg normalt langt fra vandhanen, men hvad gør man med sådan
> en gang skotsk træsprit?

Det er noget, der i den grad kan starte en religionskrig. Selv køber
jeg udelukkende whisky af fadstyrke, og jeg putter aldrig vand i.
Heller ikke den berømte dråbe, som mange er store tilhængere af.

--
Michael Knudsen