Grill knive er nødvendige til at findele g~
Fra : Emil

Dato : 25-06-08 23:28

Hej igen

Forskellig tilberedning af mad, kræver forskelligt bestik til at nyde
udskejelsene med. Det er velkendt.

Det undre mig dog en smule, at hvis det drejer sig om grillstegt mad,
så skal håndværkssavene frem.

Grill-kokkene har absolut ingen fornemmelse for kødets mørhed, de
forlader sig på angivelserne på et termometer, uden at de har tænkt på
tiderne.

Kan grill-folket slet ikke lave mad, som det er muligt at spise med
almindeligt bestik?

m.v.h. Emil

--
Grill-bestik bruges, når kokken ikke kan lave mad.

Fra : Max

Dato : 26-06-08 08:32

Hej Emil

> Kan grill-folket slet ikke lave mad, som det er muligt at spise med
> almindeligt bestik?

Jeg kan da sagtens grille en ribeye så du kan spise den
med en ske, det er jo ikke tilberedningen der er problemet,
men kokken og slagteren.

--
Mvh Max

Fra : Rainman

Dato : 26-06-08 09:36

Max wrote:
> Hej Emil

> Jeg kan da sagtens grille en ribeye så du kan spise den
> med en ske, det er jo ikke tilberedningen der er problemet,
> men kokken og slagteren.

Ja, men det er trods alt en fornøjelse - selv ved en mørbrad - at spise
med grillbestik. Mange almindelige bordknive har det ikke godt med
kødets lidt trevleagtige struktur.

Og så hører grillbestik altså med til grilloplevelsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-06-08 09:55

Rainman skrev:

> Ja, men det er trods alt en fornøjelse - selv ved en mørbrad -
> at spise med grillbestik. Mange almindelige bordknive har det
> ikke godt med kødets lidt trevleagtige struktur.

Grillbestik kan osse være rart selv om der ikke er tale om grillmad.
Fx er det meget lettere at skære en halv rundtenom med æg eller tomat
ud i otte bidder - så det vel at mærke stadig ser anstændigt ud - med
grillbestik end med de fleste almindelige typer bestik som folk har
liggende i deres skuffer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 26-06-08 10:59

Hej Rainman

> Ja, men det er trods alt en fornøjelse - selv ved en mørbrad - at
> spise med grillbestik. Mange almindelige bordknive har det ikke godt
> med kødets lidt trevleagtige struktur.

Hvis bordknivene ikke kan klare den slags, så smid dem
ud og køb nogle der dur.

> Og så hører grillbestik altså med til grilloplevelsen

Ikke her i huset.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-06-08 11:26

Emil wrote:

> Kan grill-folket slet ikke lave mad, som det er muligt at spise med
> almindeligt bestik?

Selvfølgelig kan man da det. Men det kræver naturligvis at råvarer og kunnen
er i orden. Det første kræver en ordentlig slagter samt villighed til at
lukke muldvarpeskindet op og endelig at man køber bøffen tyk nok dvs. min 3
cm. Det sidste kræver at man ved hvordan man steger en bøf, dvs. hvordan den
føles når den er klar. Et mål for dette kan man få på følgende måde:

Sæt pege- og tommelfinger sammen og tryk så på tommelfingermusklen i
håndfladen. Således skal bøffen føles når den er meget rød (bleu). Skal den
være knap så rød (saignant) er det langfingeren der skal bruges. Hvis målet
er medium (á point) bruges ringfingeren og den opmærksomme læser vil nu have
deduceret at når man vil have bøffen gennemstegt (bien cuit), er det
lillefingeren der kommer i spil.

Iøvrigt mener jeg at grillbestik er en falliterklæring. Hvis bøffen ikke kan
skæres med almindeligt bestik, har man ikke fulgt ovenstående.

Ebbe - der selvfølgelig ikke ejer grillbestik

Fra : Max

Dato : 30-06-08 15:57

Hej Ebbe

> villighed til at lukke muldvarpeskindet op og endelig at man køber
> bøffen tyk nok dvs. min 3 cm. Det sidste kræver at man ved hvordan

Vil det sige at jeg ikke kan lave Venø steak på min grill ?

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-06-08 18:50

Max wrote:
> Hej Ebbe

> Vil det sige at jeg ikke kan lave Venø steak på min grill ?

Hvis du kan stege sådan en så den får den rigtige overflade og ikke er
totalt gennemstegt, er jeg godt nok MEGET nysgerrig efter at høre om hvordan
du gør. For det kan jeg ikke om så mit liv afhang af det.

Ebbe

Fra : Padre

Dato : 30-06-08 18:59

Ebbe Kristensen skrev:

> Hvis du kan stege sådan en så den får den rigtige overflade og ikke er
> totalt gennemstegt, er jeg godt nok MEGET nysgerrig efter at høre om hvordan
> du gør. For det kan jeg ikke om så mit liv afhang af det.

Høj varme i kort tid?

--
padre

Fra : Max

Dato : 30-06-08 19:26

Hej Ebbe

> Hvis du kan stege sådan en så den får den rigtige overflade og ikke er
> totalt gennemstegt, er jeg godt nok MEGET nysgerrig efter at høre om
> hvordan du gør. For det kan jeg ikke om så mit liv afhang af det.

En rødglødene rist gør underværker :)

--
Mvh Max