ostesøger
Fra : Kirsten Marker

Dato : 22-06-08 13:57

Hej gruppe!

Ostesøger søges.... ...har forgæves været på google, måske var mine
søgeord/emner ikke rigtige, hvad ville i søge under?
mvh/kirsten

Fra : Christian Hansen

Dato : 22-06-08 14:41

Hej

Hvad er en ostesøger? Jeg har aldrig hørt om det før, så jeg er da en
kende nysgerrig :)

Mvh Christian

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-06-08 14:53

Kirsten Marker skrev:

> Ostesøger søges.... ...har forgæves været på google, måske
> var mine søgeord/emner ikke rigtige, hvad ville i søge under?

Jeg har aldrig hørt om sådan et instrument, med kan forstå
at det bruges til at undersøge hvor moden en ost er. Er det
sådan en tingest, man (ligesom et stegetermometer) stikker
ind i midt i osten, og derefter aflæser nogle tal på en skala?

Indtil videre er det ikke lykkedes mig at finde ud af, hvad
tingesten hedder på engelsk eller tysk.

--
Herluf :·)

Fra : Kirsten Marker

Dato : 22-06-08 16:06

Hej!

Ja, en ostesøger er til dels for at se, hvor moden en ost er, men alle oste
er/var påstemplet uge- og mejerinummer (såvidt jeg husker), det er også for
at undesøge om ostemassen og hulsætningen er ok, da bønder gik over til at
bruge insilage til fodring af køerne i Dk, skete der desværre for
ostefremsstillingen
at ostene fik lange sprækker på langs og hulsætningen ligeledes skæv, og
stor forringelse af smag og ubehaglig lugt (insilage)den var uren.
(Riberhus Mejeri , set i TV) vil nu gå bort fra at bruge mælk fra køer der
bliver fodret med insilage, for at få rensmagende oste.
Ostesøgeren er et rustfrit jern, med et spids ende, og rundt som et hylster
og ender med et skaft på tværs, som på en vinoplukker på størrelse med en
stor skrællekniv, den bliver stukket ind i osten skråt fra siden, bliver
drejet lidt rundt inde i osten, ud bliver taget en lang pølse af osten, der
bliver lugtet til osten om den er REN og kikket på strukturen i osten, en
lille hapser bliver knækket af og smagt på, så bliver ostesøgeren sat ind
igen med resten af "pølsen" så osten igen er hel og kan fortsætte lagringen.
Jeg vil bruge ostesøgeren til at finde ud af, om mine købte meloner er klar
til brug, intet er mere kedeligt, med en melon man køber og skal bruges nu
og her, ikke er fædigmodnet og spiselig, for skæres en melon over
fortsætter modningen ikke...så derfor vil ostesøgeren her også være
egnet.

mvh/kirsten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-06-08 16:38

Kirsten Marker skrev bl.a.:

> Ostesøgeren er et rustfrit jern, med et spids ende, og rundt
> som et hylster og ender med et skaft på tværs, [...]

Så har jeg i hvert fald fundet et par billeder af tingesten,
som jeg stadig ikke ved hvad hedder. (Billedgooglede på
"Käseprobe"):

http://forschung.oekolandbau.de/archiv/template_lang.php?id=102

Lidt nede på siden:
http://homepage.hamburg.de/ullis-schreibselseite/nl_alkmaar.htm

--
Herluf :·)

Fra : Kirsten Marker

Dato : 22-06-08 17:26

Selvfølgelig hedder den en Käsebohrer, så nu kan jeg da undersøge om den er
erhältlich irgenwo in Deutschland.
Tak for hjælpen!
mvh/kirsten .

..

Fra : Emil

Dato : 22-06-08 18:15

"Kirsten Marker" wrote:

> [...]
>til brug, intet er mere kedeligt, med en melon man køber og skal bruges nu
>og her, ikke er fædigmodnet og spiselig, for skæres en melon over

For mange typer melon gælder, at de får en tydelig duft af melon når
de er spiseklare.
SVJH fornemmes duften tydeligst omkring stilke-enden. Prøv at spørge i
news:dk.fritid..hus-og-have - der sidder nørderne.

Samtidig kan du spørge om, hvordan du bedst opbevarer meloner. Der er
forskel på hvordan de forskellige meloner opbevarest bedst. Netmeloner
skal opbevares i stuetemperatur, og nogle andre typer bevares bedst i
køleskab.

m.v.h. Emil

Fra : Kirsten Marker

Dato : 22-06-08 19:16

Det var nu især vandmeloner jeg ville undersøge, idet det kan være lidt
svært at finde frem til hvor langt modningen er nået, vandmelonerne er
fremme nu til rimelige priser, stod med en maxi vandmelon lige før, den
var fuldstændig moset i midten og smagte ikke godt, så kom jeg i tanke om
min fars ostesøger som han brugte når han skulle købe ost på mejerier og
grossister, og fik ideen om at sådan en måtte kunne bruges til meloner. OK.
jeg kan lide godt værktøj i mit køkken som letter arbejdet for mig, men
også værktøj til hjælp så jeg med sikkerhed (stegetemometer ogv., ) kan stå
inde for, at den mad jeg serverer for mig selv og gæster er perfekt.

mvh/kirsten
,

Fra : Emil

Dato : 22-06-08 21:01

"Kirsten Marker" wrote:

> [...]
>fremme nu til rimelige priser, stod med en maxi vandmelon lige før, den
>var fuldstændig moset i midten og smagte ikke godt,

Det er svært at se, om en vandmelon er moden, hvis den ikke er skåret
over, da man ikke kan se det på skallen.
Et tip er at slå på melonen, den skal lyde lidt hul, hvis den er
moden. Din har nok lydt alt for hul.
<http://www.spis-bedre.dk/sporgsmal/115/>
Grønthandlere kan også vurdere modenheden ved at bedømme vægten i
hånden i forhold til størrelsen. Men det hjælper dig jo ikke nu, da
det kræver lidt erfaring.

En overmoden vandmelon kan blendes med mange isterninger, en anelse
sukker og lidt citronsaft til en velsmagende drink.
Eler i en salat (melonguide, link nederst på siden):
http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/yoghurtguide.html

> [...]
>også værktøj til hjælp så jeg med sikkerhed (stegetemometer ogv., ) kan stå
>inde for, at den mad jeg serverer for mig selv og gæster er perfekt.

Hehe, sådan har jeg det også. Godt værktøj kan spare tid, ærgelser og
ulykker; og det kan ofte gå i arv.

Men dén der med ostesøgeren lyder -hm- lidt søgt. Den går jo slet ikke
ind til midten af en stor vandmelonen? Kan en kernehusudstikker + lidt
rå vold, ikke bruges? Eller en udbenerkniv? Det var lige hvad der
faldt mig i hu.

m.v.h. Emil

Fra : Kirsten Marker

Dato : 22-06-08 21:34

Jeg er glad for dine henvisninger omkring meloner, og har med interesse læst
artiklerne og ER blevet klogere. Mht. ostesøger, er den nu ikke så kort
sådan en dims, findes i flere størrelser, fordi ostene har forskellige
tykkelser. (smil) Tænk blot på en original Emmenthaler ost, den er meget
(enorm) stor, meget større end et møllehjul, så der skulle bruges en rigtig
stor ostesøger, for at kunne bedømme osten

mvh/kirsten

.

Fra : Linde

Dato : 22-06-08 22:39

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den er meget (enorm) stor, meget større end et møllehjul, så der skulle
> bruges en rigtig stor ostesøger, for at kunne bedømme osten

Det er nemlig rigtigt, ostesøgere kommer i alle størrelser. Hvis du virkelig
gerne vil have en, vil jeg råde dig til at ringe til Dalum Uddannelsescenter
på 63 13 20 43, spørg efter Henning Clausen, eller mail til
hcpslet@sletdalumuc.dk(hvor du sletter de to slette)...han er en god, gammel
mejerimand, der uden tvivl ved hvor man kan få ostesøgere henne. Eventuelt
Erik Breinbjerg, ebslet@sletdalumuc.dk. Hvis ikke de kan hjælpe dig, ja så
Gud hjælpe dig...

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 22-06-08 22:51

"Kirsten Marker" wrote:

>Jeg er glad for dine henvisninger omkring meloner, og har med interesse læst
>artiklerne og ER blevet klogere.

Jeg glemte den her, som du kan kigge på på en regnvejrsdag:
<http://eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/vandmelon.html>
Det interessante for en forbruger står nederst på siden.
Gå til forsiden og søg på andet, der er god viden at hente.

> [...]
>(enorm) stor, meget større end et møllehjul, så der skulle bruges en rigtig
>stor ostesøger, for at kunne bedømme osten

Åhja. Jeg blev blændet af ordet 'proptrækker'.

God jagt.

m.v.h. Emil