Hvorfor er "ren" juice ik sundere?
Fra : Morten

Dato : 17-06-08 18:57

Hej!

Jeg var i Aldi i dag og gjorde en lidt mærkelig erfaring:

De har en juice som er af 100% rent frugtsaft (varerdeklerationen indeholdte
heller ikke andet end dette) - og så havde de "alm" juice lavet på
koncentrat.

Det underlige var at de havde stortset samme indhold af kcal, kulhydrat
osv... burde det ikke være væsentlig sundere (og færere kcal) at drikke den
rene?

/Morten

Fra : Max

Dato : 17-06-08 19:00

Hej Morten

> kulhydrat osv... burde det ikke være væsentlig sundere (og færere
> kcal) at drikke den rene?

Hvad er forskellen ?

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 17-06-08 19:17

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Hvad er forskellen ?

f.eks. at der ikke er tilsat sukker, sødestoffer osv....

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-06-08 19:21

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> writes:

> f.eks. at der ikke er tilsat sukker, sødestoffer osv....

Det er der heller ikke i juice der er lavet på koncentrat. Der er kun
tilsat den mængde vand man har fordampet for at koncentrere det. Og
det er nu engang billigere at transportere 1 dl væske end 1 l væske.

Mvh Trine

Fra : Hauge

Dato : 17-06-08 19:22

Morten wrote:
> f.eks. at der ikke er tilsat sukker, sødestoffer osv....

Det er der heller ikke i juice, heller ikke selvom det er lavet af
koncentrat.
Der må *ikke* være andet i juice, end enten ren saft, eller koncentreret
tilsat vand, så det er tilbage til den oprindelige mængde.

Mvh Hauge

Fra : Morten

Dato : 17-06-08 19:36

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Der må *ikke* være andet i juice, end enten ren saft, eller koncentreret
> tilsat vand, så det er tilbage til den oprindelige mængde.

Ok - så langt så godt ... jeg hørte Lene Hansson i et af hendes
slankeprogrammer på TV3 sige, at det stort set var lige så usundt at give
sine børn juice, som at give dem sodavand ...

Hvis der alligevel ikke er andet i juicen end frugtsagt - vil det så også
sige at det er lige så usundt for dem at spise appelsiner, som at drikke
sodavand? (jeg var jo nok af den opfattelse at appelsiner og frugt i det
hele taget var ganske fornuftig spise)

Fra : Hauge

Dato : 17-06-08 19:49

Morten wrote:
> Ok - så langt så godt ... jeg hørte Lene Hansson i et af hendes
> slankeprogrammer på TV3 sige, at det stort set var lige så usundt at
> give sine børn juice, som at give dem sodavand ...

Det har jeg aldrig hørt, men mon ikke bare det er noget TV3-bræk?

Tror du ikke det er for tænderne, for der er jo en del syre i appelsinjuice
og lign.?

Mvh Hauge

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-06-08 20:38

> [...]

> slankeprogrammer på TV3 sige, at det stort set var lige så usundt at give
> sine børn juice, som at give dem sodavand ...

Der er også en hel del sukker i juice. Frugtsukker ganske vist, men
det gør det ikke meget bedre. Det er også sukkeret der er usundt i
sodavand. Nå ja, og syren, men der er juice også ret slemt.

Mvh Trine

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-06-08 20:49

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Der er også en hel del sukker i juice. Frugtsukker ganske vist, men
> det gør det ikke meget bedre. Det er også sukkeret der er usundt i
> sodavand. Nå ja, og syren, men der er juice også ret slemt.

En hel frugt indeholder også en del stoffer der går tabt hvis man
presser saften ud og smider frugtkødet væk, men efter hvad jeg har hørt
så er en ægte smoothie lige så sund (og også lige så usund m.h.t.
syreindhold og sukker) som en frugt man spiser "rå".

Men hvordan er det med frugtsukker (fructose) kontra den sukkertype der
er i sodavand? Er der i praksis nogen forskel på de to?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 17-06-08 21:22

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Men hvordan er det med frugtsukker (fructose) kontra den sukkertype der er
> i sodavand? Er der i praksis nogen forskel på de to?

Der er visse forskelle på de sukre, hovedsageligt at fruktose smager dobbelt
så sødt, men også at det ikke ændrer insulinniveauet ved nedbrydning. Det
kan have betydning for type 1 diabetikere. Appelsiner indeholder cirka en
trediedel af hver af de tre monosakkarider fruktose, glukose og sakkarose,
hvor sodavand kun indeholder raffineret sakkarose og/eller glucose. Så det
må alt andet lige være bedre at indtage fødevarer med højere indhold af
fruktose end de andre sukre.
Men bortset fra det er jeg enig i at juice er bedre end sodavand, det
indeholder alskens vitaminer, spormineraler og aminosyrer. Lene Hansson er
jo syre/base zombie, og har nogle forvrøvlede ideer om fødevarers
syreindhold. At hun sidestiller sodavand med juice er jo latterligt.

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-06-08 00:41

Linde wrote:

> Der er visse forskelle på de sukre, hovedsageligt at fruktose smager dobbelt
> så sødt, men også at det ikke ændrer insulinniveauet ved nedbrydning. Det

Hvad mener du med insulinniveauet?

Mine tanker går i retning af en "blodsukker-kurve", eller hvad det nu
hedder på fagsprog. Altså at blodsukkeret hos en ikke-diabetiker opfører
sig på én måde hvis man drikker sodavand og på en (lidt) anden måde hvis
man drikker frugtjuice.

> [...]
> må alt andet lige være bedre at indtage fødevarer med højere indhold af

Det er også min fornemmelse.

Fra : Linde

Dato : 19-06-08 05:31

> [...]
> hedder på fagsprog. Altså at blodsukkeret hos en ikke-diabetiker opfører
> sig på én måde hvis man drikker sodavand og på en (lidt) anden måde hvis

Ja, det var sådan set det jeg mente, i en lidt ulden version måske. Normalt
vil aminosyren insulin medvirke til at forbrænde glukose. Det påvirker
insulinniveauet. Det gælder ikke fruktose, der ikke nedbrydes i blodet, men
ved enzymer i leveren. Alt sukker har dog indflydelse på blodsukkerniveauet,
i forskellig grad.

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-06-08 15:05

Linde wrote:

> Ja, det var sådan set det jeg mente, i en lidt ulden version måske. Normalt

Jeg ved ikke om det er uldent. Med det lidt jeg ved kan det godt være at
din udlægning er korrekt fagsprog. Jeg synes bare det er mere
"forklarende" at tale om blodsukkerkurve, altså blodsukkerændring over
tid, fordi man så dermed indirekte henviser til bl.a. fænomenet med børn
(og teenagere) der ændrer adfærd fordi de får for meget sukker.

(Selv om jeg i øvrigt ikke er specielt overbevist om at det rent faktisk
forholder sig sådan.)

> [...]
> ved enzymer i leveren. Alt sukker har dog indflydelse på blodsukkerniveauet,

Er insulin en aminosyre? Jeg troede det var en slags hormon.

I øvrigt skal jeg lig have kigget lidt i engelsk Wikipedia omkring
fruktose, for det med leveren er helt nyt for mig. Jeg troede at
polysakkarider og disakkarider blev nedbrudt til monosakkarider - senest
- i tarmen, sådan at de kan passere gennem tarmvæggen og komme ind i
blodårerne.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 19-06-08 21:11

> [...]
> tid, fordi man så dermed indirekte henviser til bl.a. fænomenet med børn
> (og teenagere) der ændrer adfærd fordi de får for meget sukker.

Heh, godt ord igen, nu var det også mere min version der var ulden, synes
jeg. Selve effekten af sukker forklares også bedre med blodsukkerkurven,
men det er jo ikke enegyldigt.

> Er insulin en aminosyre? Jeg troede det var en slags hormon.

Ja okay, det er jo egentlig et hormon, men er opbygget som en aminosyre, en
polypeptid...mener bare at huske at hormoner også kan være anderledes,
derfor skelnede jeg.

> [...]
> polysakkarider og disakkarider blev nedbrudt til monosakkarider - senest -
> i tarmen, sådan at de kan passere gennem tarmvæggen og komme ind i

Yep, fruktose er et monosakkarid, som galaktose (bl.a. fra disakkaridet
laktose) og glukose. Så man kan vel sige at man allerede er i blodbanen når
man taler monosakkarid og blodsukker. Fordøjelsen, og polysakkarider, er
kapitlet umiddelbart før. Wiki nævner også at disakkaridet sukrose
nedbrydes af sukrase i tyndtarmen, hvor fruktosen så passerer til leveren,
sammen med den fri fruktose. Her nedbrydes det af fruktase...ja, læs selv,
det bliver ren afskrivning ellers....

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-06-08 23:16

Linde wrote:

> Ja okay, det er jo egentlig et hormon, men er opbygget som en aminosyre, en
> polypeptid...mener bare at huske at hormoner også kan være anderledes,
> derfor skelnede jeg.

En peptid eller en polypeptid er da flere aminosyrer der er sat sammen
til et miniatureprotein?

> Yep, fruktose er et monosakkarid, som galaktose (bl.a. fra disakkaridet

Jeg havde ellers regnet med at det var et disakkarid netop fordi jeg
engang har hørt eller læst at det bliver optaget langsommere end alm.
sukker (som også er en disakkarid).

Jeg har skimmet dele af artiklen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-06-08 21:57

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ok - så langt så godt ... jeg hørte Lene Hansson i et af hendes
> slankeprogrammer på TV3 sige, at det stort set var lige så usundt at
> give sine børn juice, som at give dem sodavand ...

Nu er sukker pr. definition ikke usundt, men det er korrekt, at der er stort
set lige så meget sukker i juice som i sodavand. Er man på kur, og ønsker at
undgå kulhydrater, er juice noget rigtigt skidt.

> [...]
> at drikke sodavand? (jeg var jo nok af den opfattelse at appelsiner
> og frugt i det hele taget var ganske fornuftig spise)

Det er det også, men i slankekure, hvor kulhydratindtaget skal mindskes,
skal man også holde sig fra det meste frugt, der jo er rene kulhydratbomber.

Børn skal ikke være på slankekur. De skal have sund og varieret kost med
massevis af frugt og gode kulhydrater. Det er de hurtige fra sodavand, juice
og slik, der skal undgås. Er børn overvægtige, skal de såmænd blot røre sig.
F.eks. begynde at cykle til/fra skole i stedet for at blive transporteret i
bil.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-06-08 22:15

Jens Bruun skrev den 17-06-2008 22:57:

> Det er det også, men i slankekure, hvor kulhydratindtaget skal mindskes,
> skal man også holde sig fra det meste frugt, der jo er rene kulhydratbomber.

Tja, men gevinsten på vitaminsiden kan vist svært erstattes.
Medmindre vi taler om vitaminpiller.

Ganske enig.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 18-06-08 00:06

On 17 Jun., 20:35, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

> Hvis der alligevel ikke er andet i juicen end frugtsagt - vil det så også
> sige at det er lige så usundt for dem at spise appelsiner, som at drikke
> sodavand?

Både ja og nej. Der er fremhævet mange gode argumenter i tråden, også
om sukkerets fordeling i frugt (sukker er ikke bare sukker), men det
må også lige nævnes, at de færreste børn gider spise så mange
appelsiner i rap, som der er i en halv liter appelsinjuice. Man
koncentrerer så at sige frugtindtaget, når man drikker juice. Holder
man sig til en 200 ml brikjuice, er der næppe problemer, men folk
køber jo raskvæk en liter juice og kværner på et par timer, og så
bliver det lovlig meget sukker.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-06-08 19:20

> [...]

> osv... burde det ikke være væsentlig sundere (og færere kcal) at drikke den

Hvorfor det?

Man tager en ren frugtsaft og lader noget af vandet i den fordampe.
Derefter tilsætter man præcis lige så meget vand som der er fordampet.
Og så har man det samme som før.

5 - 2 + 2 = 5

Mvh Trine