olie til mayonaise?
Fra : sigurno

Dato : 16-06-08 17:54

Hvilken olie bruger i til mayonaise? Jeg brugte en olivenolie , koldpresset
og jomfru men den smagte alt for meget igennem, med en smag som slet skal
være i mayonaise.

Mvh.

Sigurno

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-06-08 18:27

Sigurno skrev:

> Hvilken olie bruger i til mayonaise?

Solsikkeolie.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 16-06-08 11:38

On 16 Jun., 18:53, "sigurno" <siggy...@youmail.dk> wrote:

> Hvilken olie bruger i til mayonaise? Jeg brugte en olivenolie , koldpresset
> og jomfru men den smagte alt for meget igennem, med en smag som slet skal
> være i mayonaise.

En god olivenolie, der har fået taget sin mødom, kan sagtens bruges.
De er dog svære at finde i dk, fordi danskerne er blevet så forhippet
på jomfruelig olivenolie.

Men er man helt oldschool og purist, så må det være vindruekerneolie.
Det bruger jeg som regel, når jeg selv vil styre smagen og ikke
ønsker, at olien smager igennem.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-06-08 22:03

"sigurno" <siggyvov@youmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken olie bruger i til mayonaise? Jeg brugte en olivenolie ,
> koldpresset og jomfru men den smagte alt for meget igennem, med en
> smag som slet skal være i mayonaise.

Jeg bruger alm. raps, og smager til sidst til med oliveolie. Olienolien
udgør maks. 1/5 af den samlede mængde olie. Jeg har også prøvet at udskifte
olivenolien med koldpresset rapsolie - altså ca. 4/5 alm. rapsolie og 1/5
koldpresset rapsolie. Det kan anbefales.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-06-08 17:14

sigurno wrote:
> Hvilken olie bruger i til mayonaise? Jeg brugte en olivenolie ,
> koldpresset og jomfru men den smagte alt for meget igennem, med en
> smag som slet skal være i mayonaise.

Solsikkeolie også herfra. Evt. med et skud jomfruolivenolie hvis det skal
ende med aïoli eller rouille.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling: