salmonella i tomater
Fra : Kim Schulz

Dato : 15-06-08 08:19

på min daglige tur igennem min blogroll, faldt jeg over denne artikel:
http://www.seriouseats.com/required_eating/2008/06/salmonella-scare-halts-tomato-sales-mcdonalds-wal-mart.html
Tilsyneladende er der er kæmpe udbrud af salmonella i tomater i USA.
flere artikler :
http://www.reuters.com/article/rbssConsumerGoodsAndRetailNews/idUSN0918461420080609
http://www.fda.gov/oc/opacom/hottopics/tomatoes.html

Jeg synes slet ikke jeg har hørt om dette i medierne i Danmark - eller
det er måske bare mig som ikke har fulgt med.
Det er interessant at se hvordan en dagligdags grønsag pludselig bliver
en trussel for vores helbred

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Max

Dato : 15-06-08 08:53

Hej Kim

> Det er interessant at se hvordan en dagligdags grønsag pludselig
> bliver en trussel for vores helbred

Gad vide om det nu igen er et spørgsmål om at de bruger
kloarkvand til at vande med ?

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-06-08 08:57

On Sun, 15 Jun 2008 09:53:02 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Gad vide om det nu igen er et spørgsmål om at de bruger
> kloarkvand til at vande med ?

Det kunne det sagtens være. Det er jo USA.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-06-08 17:39

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne det sagtens være. Det er jo USA.

Har USA da særligt lempelige regler for den slags? Du må tydeligvis vide
noget, vi andre ikke ved. Jeg tror i min uendelige naivitet, at USA på
stort set samtlige miljøområder har væsentligt skrappere regler end os i EU,
men indvi mig meget gerne i, hvor jeg tager fejl...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mads Toftum

Dato : 16-06-08 13:09

On Sun, 15 Jun 2008 18:39:13 +0200, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> [...]
> stort set samtlige miljøområder har væsentligt skrappere regler end os i EU,
> men indvi mig meget gerne i, hvor jeg tager fejl...

Typisk har USA meget slappere regler end vi har på miljøområdet.
Man lader sjældent den slags hensyn stå i vejen for business.
Men bortset fra det, så kommer store dele af de grøntsager der
sælges fra Mexico i stedet, og det er derfra at man tidligere har
fået grønt der gav epidemier.

vh

Mads Toftum
--
http://soulfood.dk

Fra : Lars Ehlers

Dato : 16-06-08 22:05

On 16 Jun 2008 12:09:22 GMT, Mads Toftum <mt@dev.null> wrote:

>Typisk har USA meget slappere regler end vi har på miljøområdet.
>Man lader sjældent den slags hensyn stå i vejen for business.

Reglerne er meget forskellige fra stat til stat. F.eks. har man meget
stramme regler for udstødningsgasser i Californien.

>Men bortset fra det, så kommer store dele af de grøntsager der
>sælges fra Mexico i stedet, og det er derfra at man tidligere har
>fået grønt der gav epidemier.

Det sidste jeg husker (2006) var kolibakterier i spinat, og det kom
fra det nordlige Californien. Marken hvor spinaten blev dyrket ligger
halvanden kilometer fra en gård, hvor der opdrættes kvæg i stor stil,
og vandforsyningen til markerne blev forurenet.

--
Lars Ehlers

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-06-08 12:51

Lars Ehlers <lars@NOSPAMehlers.us> wrote in

> [...]
> halvanden kilometer fra en gård, hvor der opdrættes kvæg i stor stil,
> og vandforsyningen til markerne blev forurenet.

Et godt eksempel på at det ikke er grøntsagen der er synderen, men
håndteringen. Lorten skal i jorden for at gøde, ikke på planterne.

Fra : Mads Toftum

Dato : 18-06-08 11:16

On Mon, 16 Jun 2008 14:04:36 -0700, Lars Ehlers <lars@NOSPAMehlers.us> wrote:
> [...]
> halvanden kilometer fra en gård, hvor der opdrættes kvæg i stor stil,
> og vandforsyningen til markerne blev forurenet.

Der var også en større med koriander (cilantro) fra mexico - det var den
første helt store sag så vidt jeg husker.

vh

Mads Toftum
--
http://soulfood.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-06-08 19:12

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in

> Det er interessant at se hvordan en dagligdags grønsag pludselig
> bliver en trussel for vores helbred

Det er såmænd ikke tomaten der er synderen, men håndteringen af tomaten.

Lur mig om ikke man snart finder kilden til salmonellaen.

Husker en sag for en 10 år siden, hvor en byggeplads med flere firmaer blev
ramt af uforklarlige salmonellaudbrud. Især arbejdere fra et firma var
ramt, men ikke udelukkende. Nogle havde mad med hjemmefra andre købte i et
lille cafeteria der var indrettet på pladsen. Men salmonellaen ramte i
flæng og der var ingen salmonella i cafeteriet. Alligevel fik cafeteriet
skylden og blev lukket.

Senere undersøgelser viste så at salmonellaen stammede fra løvfrøer der var
kommet ind i en vandtank på byggepladsen.